Toon posts:

Proc draait terug ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd valt men pc zonder enige reden somaar uit, of bevriest... wat me wel opvalt is dat men proc daarnet op 3Ghz draaide (zoals normaal), maar na het crashen zoals gewoonlijk, was de kloksnelheid maar 1,5Ghz meer... is men proc nu kapot ? of kan dit ook aan het geheugen liggen...

Pc is getest met orthos en loopt vast na +-5 tal minuten... PC is trouwens NIET overclocked

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Wat heb je zelf al gedaan om dit te verhelpen? Wat zijn je systeemspecs?
Ik raad je aan om een bios-reset te doen, kijken wat er dan staat als proc. instellingen.

offtopic:
Titel: draaien, hij vorm is draait

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:13

PeaceNlove

Deugleuter

Wat voor onderdelen zitten er in die pc van jou? Dat willen we graag weten.

En je zou je voltages eens kunnen nameten. Voltageschommelingen kunnen nog wel eens de oorzaak zijn van dit soort vastlopers.
Gebruik een programma als Everest om gegevens als voltage en temperatuur uit te lezen en post die eens hier.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Het kan werkelijk van alles zijn.
Begin eens met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Verwijderd

Topicstarter
Videokaart: Nvidia Geforce FX 5200 Ultra
Proc: Intel Pentium 4 - 3Ghz Proc (staat 2 keer bij apparaatbeheer???)
Moederbord: FUJITSU SIEMENS D1675

Biosreset haalt overigens niet heel veel uit...

Verwijderd

Topicstarter
Oja, voeding is: Delta Electronics van 300 Watt

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:49
Hoe warm wordt je processor?
Maar zoals gezegd kan het werkelijk van alles zijn. Je zal het zelf moeten uitzoeken. Neem dus de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door en doe wat met de tips die daar in staan.
Het terugklokken hoef niet perse een oorzaak te zijn, maar kan ook het gevolg zijn van de vastlopers.
Je processor staat waarschijnlijk 2x in apparaatbeheer omdat het Hyperthreading ondersteunt.

Tip: gebruik de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif knop als je iets bent vergeten en je wilt het aan je post toevoegen.

[ Voor 16% gewijzigd door Jimster op 02-08-2007 15:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, maar dat is het net, de proc draaid zichzelf terug, zonder ik er wat aan verander... als de pc ongeveer een uur aanstaat loept hij vast, herstart ik hem dan kan hij al vastlopen na 5 minuten, en elke keer wordt die tijd kleiner...

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:58:
Videokaart: Nvidia Geforce FX 5200 Ultra
Proc: Intel Pentium 4 - 3Ghz Proc (staat 2 keer bij apparaatbeheer???)
Moederbord: FUJITSU SIEMENS D1675

Biosreset haalt overigens niet heel veel uit...
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:59:
Oja, voeding is: Delta Electronics van 300 Watt
Gebruik volgende keer de 'edit' knop.
Je processor heeft Hyperthreading, dus het klopt dat de proc. 2x bij apparaatbeheer staat. En voor de rest, luister naar Jimster ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb daarvan zowat alles al doorgenomen, het enigste wat ik nog zou denken is dat het aan de voeding ligt... maar dat kan toch niet de oorzaak zijn? ofwel :s

• Zarkov
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 15:53
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:02:
Hmmm, maar dat is het net, de proc draaid zichzelf terug, zonder ik er wat aan verander... als de pc ongeveer een uur aanstaat loept hij vast, herstart ik hem dan kan hij al vastlopen na 5 minuten, en elke keer wordt die tijd kleiner...
Misschien is het een keertje een idee om je processor ventilator een keertje goed schoon te maken of opnieuw te plaatsen. Ik krijg zo het vermoede dat je processor gewoon te heet wordt, terugschakeld en dan vervolgens later gewoon crashed. Zeker gezien het feit dat ie de bij de eerst volgende boot sneller crashed, de proc is dan immers al warm van de vorige keer.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Het feit dat de tijd tussen vastlopers steeds kleiner wordt, duidt in mijn ogen op een processor die te warm wordt. Haal de koeler er eens af, maak die eens schoon (stof tussen de koelribben uit enzo), wat nieuwe koelpasta er onder, en dan nog eens proberen.
Dat hij op een lagere snelheid gaat lopen kan te maken hebben met de beveiliging van Intel tegen oververhitting...

Verwijderd

Is inderdaad 99 % zeker dat de processor te warm word. Ik heb precies hetzelfde probleem jaren terug ook met mijn Pentium 1 66 Mhz(met turbo knop >:) ) gehad. Eerst kon ik er ook ongeveer een uur mee werken voordat hij vastliep, maar die tussenpozen werden inderdaad steeds kleiner totdat de computer na 5 min al vastzat. Ik had toen nog totaal geen verstand van computers en wist dus ook niet dat een computer schoongemaakt moest worden 8)7 . De computer is toen weg geweest naar een bedrijf, is daar schoongemaakt en het probleem was opgelost. Sindsdien maak ik iedere 6 maanden mijn pc schoon.

Verwijderd

Topicstarter
Het was inderdaad dat ja, de koelribben bij de cpu waren 1 brok stof, ik heb zeker anderhalf uur bezig geweest met het eruit te peuteren... nu werkt het terug perfect :) thnx all :)..

@Spitfire02
Ik wist dat dus ook niet...
Pagina: 1