Vlan

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03 21:47
Ik heb het volgende probleem.

We zijn een nieuwe netwerk aan het aan leggen. 4 core switches (hp 3500-yl) 8 pwr swicthes (hp 2626-pwr) nu hebben we een mitel voip server. En mitel toestellen.

De mitel-server zit op de core switch. De mitel toestellen zitten op pwr switches en daarachter zit een computer.

Dus Mitel server --> coreswicth --> subswitch --> toestel --> computer.

Nu hebben we een vlan aangemaakt op de coreswitch op de poort van de mitel server.
Nu willen we dat alle poorten van de subswitch zowel data als voice kunnen "ontvangen".

Dit om de voice kwaliteit te waarborgen.

Hoe kan ik dit aanpassen?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-03 14:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Ik neem aan dat je de voice kwaliteit wilt waarborgen ;)

Waarom heb je een VLan aangemaakt?

• meneer de beer
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:50
meerdere vlan's per poort toewijzen Trunk dus (cisco)

• winux
Dit hebben we gedaan omdat we de data en voice min of meer gescheiden willen hebben.
Zodat het verkeer van de data niet over de voice gaat.

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 22:20
Vlan voor voice kwaliteit is idd wel een aardige oplossing.

Op alle switches zou ik de verschillende VLAN's die je hebt aanmaken en de poorten die onderling verbinden op T (tagged) zetten.

Hierna kun je op de PWR switches het verschil maken tussen data en voice.
Dit dmv de poort in de betreffende vlan te plaatsen met U (untagged)

Hier werkt dat prima
Echter moet je er wel voor uitkijken dat je niet per ongeluk een PC op je voice vlan prikt, communiceert zo lastig ;)

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-03 20:03
Je kunt dit vlan een VOICE tag meegeven op HP switches, Dit zorgt er voor dat voip meer prioriteit krijgt.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• winux
Ja maar is wel de bedoeling dat ik een telefoontoestel in elke poort op elke switch kan prikken.

• tazzdevil
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-03 20:03
Ik neem aan dat je de poort waar je een toestel op aansluit die in het voic vlan zet of word deze poort ook voor data gebruikt. ( eigenlijk staat die vlan met voice tag los van poort je geeft er mee aan dat dit vlan prioriteit heeft boven andere vlans)

Dus stel je hebt op poort x van de pwr switch vlan 2,3,4 staan en 4 is een "voic" vlan. dan heeft 4 prio over vlan 2,3.

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-03 23:10
Andere mogelijkheden zijn met een NetworkAccessControl infrastructuur (vb gebaseerd op 802.1x)
Uiteraard moeten de switches het nodige ondersteunen wat hier niet het geval is denk ik.

Zo kan je gewoon "een device" in "een poort" stoppen en na succesvolle authenticatie via DHCP dan bijvoorbeeld een bepaalde VLAN toekennen...zo blijft alles netjes bijeen.

Als jij totale vrijheid wil en overal een voip-phone in wil kunnen prikken gaat het toch niet evident zijn ! (tenzij met een deftige NAC oplossing)
De 2e beste oplossing is nog een reeks poorten "voorbehouden" voor voip dmv van goede patching documentatie ;-) zo heb je absolute scheiding data <-> voice

Anders met QoS werken dat je voip-traffiek een hogere prioriteit zou geven.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-03 14:21

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

jvanhambelgium schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:12:
Andere mogelijkheden zijn met een NetworkAccessControl infrastructuur (vb gebaseerd op 802.1x)
Uiteraard moeten de switches het nodige ondersteunen wat hier niet het geval is denk ik.

Zo kan je gewoon "een device" in "een poort" stoppen en na succesvolle authenticatie via DHCP dan bijvoorbeeld een bepaalde VLAN toekennen...zo blijft alles netjes bijeen.

Als jij totale vrijheid wil en overal een voip-phone in wil kunnen prikken gaat het toch niet evident zijn ! (tenzij met een deftige NAC oplossing)
De 2e beste oplossing is nog een reeks poorten "voorbehouden" voor voip dmv van goede patching documentatie ;-) zo heb je absolute scheiding data <-> voice

Anders met QoS werken dat je voip-traffiek een hogere prioriteit zou geven.
Bij Cisco geef je gewoon een voice VLAN mee op de switch.
Daar hoef je niet zo moeilijk te doen met NAC oid.

Gewoon een Access VLAN aangeven en een Voice VLAN. De switch communiceert dan met de telefoon en ziet vanzelf of er een telefoon of een PC (of allebei) aan zit.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-02 17:01
Als je Voice en data gescheiden wilt houden is een voice VLAN en een data VLAN idd een goede optie, waarbij je vervolgens voor je voice VLAN een hogere prioriteit in QoS (Quality of Service) definieert.

Als je zoals in je opstelling computers achter je toestel hebt hangen zul je inderdaad een trunk (cisco term, buiten cisco is een trunk wat cisco een channel noemt, lekker makkelijk) moeten definieren, met andere woorden, alle power switches moeten meerdere vlan's doorsturen over hun poorten.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:29

Predator

Suffers from split brain

meneer de beer schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:25:
meerdere vlan's per poort toewijzen Trunk dus (cisco)
Inderdaad, poorten in trunk zetten EN enkel de vlan data (client) en vlan voice trunken.
Als nog je andere vlans hebt uiteraard, anders zijn die ook beschikbaar op die trunk poort.

Als dat je enige 2 vlan's zijn maakt het weinig natuurlijk ...

[ Voor 6% gewijzigd door Predator op 03-08-2007 12:59 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-03 14:25

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Heb je je uberhaubt al eens ingelzen in de technieken van VLan's etc. Want ik heb het idee dat je geen idee hebt waar je mee bezig bent. Wat dan al meteen een reden is waarom dit topic hier niet hoort.

Ik denk dat er genoeg "best practices" te vinden zijn op internet als het gaat om VoIP en vlans. Ik zou zeggen, ga lekker lezen zodat je weloverwogen beslissingen kan nemen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.