Toon posts:

Powermac G4 helemaal dood

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,
mijn schoonvader's powermac G4 staat bij mij thuis omdat deze helemaal door is (geen enkele reactie!)
wat ik zelf ondernomen heb;
1.)Bios battery (maar bij de mac heet dat anders geloof ik:P) eruit gehaald en een uur of 2 eruit gelaten en van de netspanning af gelaten.
2.) Dat zilverkleurige piepkleine knopje bij diezelfde batt. ingedrukt en 10 sec ingehouden
3.)op aanraden van een applegoeroe een nieuwe batt. geplaatst
4.)ALLE componenten los gehaald van het moederbord op de voeding na dan
de mac blijft dood (er gebeurt echt he-le-maal niets!)

Aangezien een apple repaircenter nogal kostbaar is en er in eindhoven en omgeving naar mijn weten geen "witte macreparateur" zit, wil ik zelf eerst de voeding testen (of doormeten). N
a wat research op het wereldwijde web en dit forum heb ik gevonden dat je dan de zwarte draad van de powerconnector en de groene draad met elkaar moet verbinden.
Is dit bij iedere type voeding van apple zo?
Ook zou ik dan graag willen weten hoeveel spanning ik zou moeten meten als ik op deze 2 pinnetjes een spanningsmeter houdt (5V gok ik?) Als de voeding dus niet aangaat, of i geen 5 V meet op deze 2 kabeltjes, kan ik dan met een gerust hart een nieuwe voeding bestellen?
En als laatste; WAAR kan ik, op de officiele repaircenter na dan zo'n voeding fixen?

Het betreft dus een Powermac G4 type M5183
SO#7001392817000001
SN#CK037H1Vk53

Alvast bedankt!!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 14:09 ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:13

SpamLame

niks

Naar mijn weten worden std ATX voedingen gebruikt.
Je kan dus gewoon die pinnetjes doorverbinden en de spanningen voor een HDD molex 5 en 12 volt.

Verwijderd

Topicstarter
eehm je eerste zin begrijp ik
het eerste deel van je 2de zin ook
maar na HDD molex 5 en 12 volt ben ik je kwijt :)

Verwijderd

Topicstarter
ik snap um al denk ik;
HDD molex=hdd spanningstekker (rood en geel) en die zijn 5 en 12 volt

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:33

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:07:
....Na wat research op het wereldwijde web en dit forum heb ik gevonden dat je dan de zwarte draad van de powerconnector en de groene draad met elkaar moet verbinden.
....
Voor de duidelijkheid, je moet ze niet verbinden denk ik (als in kortsluiten) maar er een volt meter tussen zetten? Of zijn dit de pinnen van de power knop? Die zou je nl wel even kunnen kortsluiten om te kijken niet gewoon het knopje kapot is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik dacht dat de groene kabel de poweron was? En dat als je die dus kortsluit de voeding aan zou moeten springen??
Een meter erop zetten kan natuurlijk ook, die zou dan een 5V moeten laten zien als ik me niet vergis..

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:48:
hmm ik dacht dat de groene kabel de poweron was? En dat als je die dus kortsluit de voeding aan zou moeten springen??
Een meter erop zetten kan natuurlijk ook, die zou dan een 5V moeten laten zien als ik me niet vergis..
Okido - dat moet je dan ook kunnen zien door het volgen van de draadjes in de kast (was even bang dat je misschien gewoon twee draden ging kortsluiten omdat toevallig de kleuren overeenkomen) ... zou letterlijk pijnlijk kunnen zijn. Maar als je inderdaad de twee draadjes van de knop volgt tot op de voeding en dat kort sluit zou het moeten werken. Verder heb ik geen G4 (oh ja, een mini) om te kijken hoe het zit.
Verder een tipje: Als je de link van dat artikel op internet en die andere posts nou hier in je topic neerzet krijg je denk ik beter en inhoudelijker commentaar op je vraag.
/edit 2: foto's worden ook vaak wel gewaardeerd - linkje ernaartoe met evt een thumpnail oid.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 02-08-2007 16:14 . Reden: opmaak ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Topicstarter
eehm, nou dat van die zwarte en groene kabel heb ik zelf bedacht aangezien het een "standaard" ATX voeding zou zijn en pc's is het ook zo dat je de groene en de zwarte kabel moet kortsluiten om die voeding aan te krijgen...
Maar de aan uit knop daar zit ook weer een connector aan welke op het moederbord aangesloten zit, dus die kan ik helaas niet volgen tot de psu..
Misschien moet ik ze maar niet kortsluiten en aan het meten slaan.. Verder heb ik deze 2 artikelen op mac gevonden:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95064
en
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=58561

en het artikel op GOT;
maar dit betreft ook een ander model...
G4 gaat niet aan

Bedankt!

Response op edit;
foto's van mijn MAC?

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:23:....
Response op edit;
foto's van mijn MAC?
Nope, van je kabeltje :)
/edit : afhankelijk van welk systeem je hebt lijken mij het handige oefeningen van apple (wel voorzichtig - die rode lettertjes staan er niets voor niets) :+
In die tests staat echter niet veel over het knopje - als je overal de stroom vanaf haalt zou je moeten kunnen testen of de weerstand verander als je het knopje indrukt (evt even het kabeltje van het knopje van het mobo afhalen). Mijn knopje is nl ooit kapot gegaan en sindsdien vertrouw ik die dingen niet meer.

[ Voor 55% gewijzigd door franssie op 02-08-2007 16:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ahha ok! :P
nou de kabeltjes komen niet overeen met de artikelen van mac,
desondanks toch maar eea proberen te meten (zonder resultaat)
alles blijft op 0 staan, ik heb het nog niet aangedurft om zwart en groen met elkaar door te verbinden :P
ik ga nog eens een artikeltje zoeken zodat de kabeltjes wel precies overeenkomen en ik zal foto's uploaden :)
bedankt in ieder geval
owh en dat knoppie ga ik ook proberen :)
Maar mijn vermoeden dat de voeding defect is groeit wel, aangezien er op geen 1 pinnetje ook maar iets van spanning staat..
(ik heb niet alle mogelijke combos uitgeprobeert natuurlijk, maar er zou toch ergens iets van spanning op moeten staan als ik alleen maar het zwarte kabeltje van de sspanningsmeter ergens op zet??)
So far still alive :o

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 20:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
_/-\o_ **UPDATE** _/-\o_

Ik heb de power gemeten ten de connector NIET op het moederbord geprikt zat.
Na nog wat gelezen te hebben heb ik de connector op het moederbord geprikt, de pinnen van de spanningsmeter op de zwarte en de grone geprikt en de mac aangezet
wat denk je _/-\o_
Dat ding begint te werken 8)7
Spanningsmeter eraf getrokken, mac uitgezet.
dicht gedaan weer aangezet, blijven werken...

Wat het nu is/was :?
Geen idee
maar voor alsnog doet ie ut :)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 20:21 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:19:
_/-\o_ **UPDATE** _/-\o_

Ik heb de power gemeten ten de connector NIET op het moederbord geprikt zat.
Na nog wat gelezen te hebben heb ik de connector op het moederbord geprikt, de pinnen van de spanningsmeter op de zwarte en de grone geprikt en de mac aangezet
wat denk je _/-\o_
Dat ding begint te werken 8)7
Spanningsmeter eraf getrokken, mac uitgezet.
dicht gedaan weer aangezet, blijven werken...

Wat het nu is/was :?
Geen idee
maar voor alsnog doet ie ut :)
mooi te horen!

spanning meet je eigenlijk niet, je meet een spannings verschil - dus moet je altijd beide kabels gebruiken van je voltmeter ;) (edit: oh jij meet waarschijnlijk het verschil tussen een punt en alle andere - as je ene puntje niet is aangesloten dan gaat dat niet werken, ik schuif er steeds eentje op zodat ik uiteindelijk alle combinaties heb gehad - alles links van waar je was heb je al getest dan dus gaat het steeds sneller).

waaarschijnlijk zat de connector gewoon een beetje los - veel apple plezier voor je vader!

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 02-08-2007 20:32 . Reden: edits zijn leuk ]

Verwijderd

franssie schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 20:24:
[...]

mooi te horen!

spanning meet je eigenlijk niet, je meet een spannings verschil - dus moet je altijd beide kabels gebruiken van je voltmeter ;) (edit: oh jij meet waarschijnlijk het verschil tussen een punt en alle andere - as je ene puntje niet is aangesloten dan gaat dat niet werken, ik schuif er steeds eentje op zodat ik uiteindelijk alle combinaties heb gehad - alles links van waar je was heb je al getest dan dus gaat het steeds sneller).

waaarschijnlijk zat de connector gewoon een beetje los - veel apple plezier voor je vader!
Door de groene en zwarte (massa?) connector te verbinden, simuleer je een "Hey, ga eens aan!" commando richting de voeding. Dus exact hetzelfde als wat het moederbord normaal doet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:35:
[...]

Door de groene en zwarte (massa?) connector te verbinden, simuleer je een "Hey, ga eens aan!" commando richting de voeding. Dus exact hetzelfde als wat het moederbord normaal doet.
offtopic:
Zover waren we ook al, maar zonder goede beschrijving van die connector was neit vast te stellen welke twee het zeker waren en om dan maar wat dingen te gaan kort sluiten in de hoop dat het de goede zijn....

Pagina: 1