Toon posts:

2 PCI geluidskaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eerst en vooral het forum doorzocht op zoek naar een antwoord voor mijn specifieke situatie, maar mijn pogingen waren vruchteloos. Vandaar belast ik deze server met volgend schrijfsel.

Inleiding

Ik heb een Creative Professional E-MU 1616m gekocht om semi-professioneel muziek op te nemen en te mixen. En die kaart is dan ook perfect voor alles wat met muziek te maken heeft. Maar hij is niet zo geschikt om mee te gamen wegens niet compatibel met de moderne sound engines en weet-ik-veel toestanden. Daarvoor had ik een Creative Audigy 4 Pro en heb die nu nog altijd. Ik wil switchen tussen deze 2 kaarten (dus niet tegelijk laten spelen) zodat wanneer ik bv. muziek opneem, dit enkel doe met de E-MU. Wanneer ik wil gamen, wil ik de Audigy 4 gebruiken.

De vragen

Zou ik deze 2 PCI-geluidskaarten er mogen insteken en wanneer ik bv. games wil spelen, mijn E-MU in apparaatbeheer uitschakelen en mijn Audigy 4 inschakelen? Gaat dit werken? Gaat dit geen driverconflicten geven?

uw nederige dienaar,
Swa

• Snowman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2025
Dat gaat wel werken hoor. Ik heb een soortgelijke setup gehad in combinatie met een Maudio 2496 en een Audigy 2. Beide gewoon op mijn versterker aangesloten. Als ik muziek ging luisteren of wat op ging nemen, selecteerde ik in het geluidbeheer de Maudio. Ging ik gamen dan selecteerde ik weer de Audigy en schakelde ik de versterker weer even om. :)

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 16:40
Voor driverconflicten hoef je niet bang te zijn, lijkt me. Je zal alleen inderdaad steeds moeten schakelen.
Om dat wat te vergemakkelijken kan je dit gebruiken. Met dat tooltje kan je eenvoudig de default kaart switchen.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou de Augigy 4 als default kaart instellen, en dan bij je opname software (aannemende dat deze geavanceerd genoeg is) kiezen voor de E-MU als opname device.

Verwijderd

Topicstarter
Ah dat ziet er goed uit dan.
@ Snowman: wat bedoel je precies met versterker? De Windows mixer ofwat?
@ _lasher_: bedankt voor de link
@ CyBeRSPiN: mijn host is Cubase SX 3, maar ik wil dat hij de opgenomen muziek ook afspeelt met de E-MU. Dat verschil hoort ge zelfs met de Audigy 4. Maar is anders wel een gemakkelijke oplossing.

Ok, iedereen bedankt en ik zal later nog laten weten of het werkt!

Verwijderd

in sommige applicaties (bijvoorbeeld Winamp) kun je kiezen of je het default device wilt of een specifiek device, dus als je voor het afspelen van de opgenomen muziek een player gebruikt waarin dat kan, en voor het afspelen van de overige muziek een andere player, dan hoeft je nooit te switchen. Anders is het tooltje van lasher erg handig; kun je met een hotkey switchen.

Overigens kan het wat gepiel zijn voor de boel werkt; ik kon de on-board Realtek HD niet meer selecteren in sound properties nadat ik de drivers van mijn Audigy geinstalleerd had, hoewel hij nog wel in apparaatbeheer stond en ook werkte met de Realtek software. Na opnieuw de Realtek drivers geinstalleerd te hebben zijn beide apparaten beschikbaar. Volgorde van installatie kan dus belangrijk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Pfff, het werkt nu ongeveer, maar niet alles.
Heb de Audigy 4 geïnstalleerd, dan kon ik de E-MU niet meer in bij de lijst van audio-apparaten selecteren (zoals tweaksmurf2 ook voorhad), heb dan de E-MU drivers geherinstalleerd en dan kon ik switchen tussen de geluidskaarten. Maar de EAX-console (rechtermuisklik op blauw met wit luidsprekertje rechts op de taakbalk) geeft "er is een fout opgetreden met... excuses... (yeah right)" , m.a.w. werkt niet en creative media source en creative media player werkt ook niet. Ik zal die morgen herinstalleren. Die programma's die ik opnoem horen btw allemaal bij de Audigy.
Niet alles werkt, getuige ook volgend vreemd feit: de micro-ingang van de audigy werkt niet, maar de headphone-uitgang ernaast wel. Dat vindt ik echt storend, want ik zou m'n headset weer willen gebruiken, kan enkel op de audigy, want op de E-MU geven de 1/4" (line-)ingangen niet genoeg versterking voor een normale mic (tenzij ik een tussenstekker (XLR naar kleine jack) op de XLR ingang van de E-MU steek, maar das niet echt professioneel.
De Audigy staat voor afspelen en opnemen als standaard, als ik hardware testen doe bij spraak tabblad van geluiden en audioapparaten in configuratiescherm, is de volumeknop grijs, alsof er geen micro is.
Hopelijk snap je iets van mijn geraaskal, maar ben er lang mee beziggeweest.
Één woord nog met enkele leestekens: HELP!!!!!!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:48
Het probleem is (volgens mij) dat bijde geluidskaarten dezelfde chip aan boord hebben, en alleen verschillen in de firmware en de in en outputs.

Wat ze zou kunnen proberen is alle drivers van de e-mu wegmieteren, de audigy drivers installeren, en dan ALLEEN de ASIO dll/driver van de e-mu installeren. Maar ik heb geen idee of die ASIO driver je Audigy wil gaan aanspreken.

* Xiphalon has been there done that, en toen maar een Tascam FW-1804 gekocht en de E-MU weggedaan.

Verwijderd

Topicstarter
nope, installeren van de E-MU driver herkent meteen ook de Audigy. En tijdens het installeren van de Audigy drivers is windows (xp) gecrasht. Heb het opgegeven.
Pagina: 1