Hoge resolutie op klein oppervlak slecht of goed voor ogen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-12 16:30

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik kan dit natuurlijk ook aan een opticien vragen, maar wellicht zijn hier deskundigen op medisch vlak die er iets over kunnen zeggen:

Ik gebruik op mn werk een laptop met een 15" 1600x1200 scherm, en tegelijk een 20" scherm met dezelfde resolutie. Daarnaast komen mijn printjes komen er er allemaal in 'boekformaat' uit, ondanks dat vele collega's verbaasd kijken dat ik 8pt verkleind naar A5 nog kan lezen :*)
Maar genoeg over mijn arendsogen..

Vele collega's schuiven hun resolutie van hun 20" 1600x1200 scherm terug naar 1280x1024; degenen die hun scherm wel op max gebruiken zie je geregeld met hun neus op het scherm afkomen ;)
Nadeel van een lagere resolutie dan de maximale is zoals bekend dat er interpolatie ontstaat, dat wazige beelden oplevert, wat ik er echt niet uit vind zien.

Maar mijn vraag is:
Is het nou goed voor je ogen om zulke kleine, maar haarscherpe, lettertjes op je scherm te lezen, dag in dag uit, om als het ware je ogen "te trainen"?
Of zorgt het juist voor 'slijtage' van je ogen?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Ik denk dat je niet traint of slijt, maar dat het wel vermoeiender is om kleine letters te lezen, omdat je je beter moet concentreren.

• needless to say
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-11 16:00
Goed is het niet neen... Je ogen moeten constant hard focussen en je wordt en sneller vermoeid door. Hoe langer je het doet, hoe meer last je ogen ervan zullen ondervinden.

Je zou de eerste niet zijn die hierdoor een bril zou moeten beginnen dragen.

Voor laptops ga ik dan ook steevast voor de lagere resoluties. Je beschermt je ogen en je bent minder moe.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
needless to say schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:31:
Hmmm, hopelijk behoor ik bij "niet de eerste die gelukkig geen bril hoeft te dragen" ;)

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 12:35
Ik heb steevast altijd de hoogst mogelijke resolutie.

maar ik schroef wel de grote van de standaard lettertype iets op, daar dit meestal true type zijn, blijven ze gewoon scherp, maar zit je ook niet te tuuren.

wat ook wel wil helpen, is witte of gele letters te gebruiken op een zwarte of donkerblauwe achtergrond. ( pascal 7 style )

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

Verwijderd

Volgens mij maakt het niks uit. Zoals hierboven gezegd moet je beter concentreren en beter blijven focussen. Focussen is een kwestie van spiertjes in je ooglens aanspannen en daarom worden je ogen eerder moe. Normale spieren slijten volgens mij niet harder als je ze meer belast, of dat ook zo met oogspieren werkt...

Ik kan verder geen reden bedenken waarom je ooglens beschadigd zou kunnen worden door naar kleine dingen te kijken.

• Fiander
Nu ik er wat meer over nadenk ( kuch kuch )....

als je buiten loopt, en naar iets kijkt, met welke resolutie doe je dat ?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01:31

Garyu

WW

Fiander schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:47:

Het ligt dan ook niet aan de resolutie, maar aan de grootte van de objecten waarnaar je kijkt, en de hoeveelheid staafjes en kegeltjes die ze daarmee in je oog beslaan qua beeldoppervlak :). Dat en dat spierverhaal hierboven dan.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Fiander schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:47:

Waarschijnlijk word je bij hoge resoluties sneller moe omdat de dingen die je moet onderscheiden een heel klein deel van je gezichtveld zijn. Het kost je meer moeite om je beeld te verwerken. Ga maar eens 3 uur straatnaam bordjes lezen die op 400 meter afstand staan. Daar word je ook niet vrolijk van.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-12 16:34

sopsop

[v] [;,,;] [v]

needless to say schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:31:
Dit is echt bakerpraat. Net zoals dat je slechte ogen krijgt van het te dicht bij de tv zitten en het lezen bij te weinig licht (zoals vroeger altijd werd verteld als kindjes stiekem met een zaklamp onder de dekens lagen te lezen).

Van dat laatste is overigens bewezen dat je zicht eerder een positief effect krijgt.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:52:
Ga maar eens 3 uur straatnaam bordjes lezen die op 400 meter afstand staan. Daar word je ook niet vrolijk van.
Grappig, daar heb ik al eens eerder over nagedacht:
Daar heb ik namelijk meer moeite mee heb dan achter zo'n beeldscherm te zitten, omdat er daarbij nog een andere belangrijke factor in meespeelt, namelijk de buitenlucht en wind.

Als ik wind in mn ogen krijg (vooral wanneer het wat kouder is), gaan mn ogen al snel tranen en kan ik moeilijker straatnaamborden lezen. Maar ik zit meestal in de auto ;)

• Velvet
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik denk niet dat de resolutie uitmaakt, maar dat de afstand tot het beeldscherm wel uitmaakt. De lens van je oog moet, als je dicht op je beeldscherm zit, lange tijd vrij bol staan, wat vermoeiend is. Daarom is het ook goed om af en toe een poosje in de verte te staren, dan kunnen je spieren zich even ontspannen.

Als je erg goede ogen hebt, kun je verder van je scherm af zitten en toch nog de kleine letters lezen. Je lens hoeft minder bol te staan, je spieren worden minder moe. Zijn je ogen wat minder goed, dan moet je dichter op je scherm gaan zitten --> bollere lens, of je resolutie verhogen --> ontspannener.

Als jij het prima kunt zien zonder dat je het gevoel hebt dat je je erg inspant, is het waarschijnlijk niet erg om op een hoge resolutie te werken. Wel is het belangrijk om niet de hele tijd naar je scherm te kijken, je ogen zijn er niet voor gemaakt om zo statisch bezig te zijn. Kijk af en toe een poosje uit het raam.

O en wat die oogspierspanning betreft: vergelijk eens deze twee oefeningen:
1) Je hebt in beide handen een gewicht en strekt je armen opzij en laat ze weer zakken. Dit blijf je herhalen.
2) Je hebt in beide handen hetzelfde gewicht en strekt je armen opzij. Dit probeer je zo lang mogelijk vol te houden.

Wat denk je dat je spieren fijner vinden en waar worden ze sterker van?

Fujifilm XT-20 | Fuji lenzen | Vintage lenzen

• Fiander
:S lukt niet :( staan allemaal huizen voor.

denk niet dat de resolutie invloed heeft, maar dat het meer om de grote van het object gaat.
en scherpe letters lezen makkelijker dan onscherpe letters.

oftewel, 7 pixels om een char van 2 cm te bekijken, is moeilijker dan 1000 pixels om die zelfde 2 cm te bekijken.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
Fiander schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:00:
denk niet dat de resolutie invloed heeft, maar dat het meer om de grote van het object gaat.
en scherpe letters lezen makkelijker dan onscherpe letters.

oftewel, 7 pixels om een char van 2 cm te bekijken, is moeilijker dan 1000 pixels om die zelfde 2 cm te bekijken.
Dat denk ik ook, dus als gebruikers hun resolutie op een TFT scherm terugschroeven, doen ze zichzelf tekort.
Ik zeg daarom ook vaak (!) tegen ze dat het veel ontspannender is om de resolutie zo hoog mogelijk in te stellen.

Velen hebben overigens niet door dat de resolutie hoger kon ("when you return your computer, tell them you're to stupid to own a computer!"...) :X

Verwijderd

ik werk vrij veel op 10-inch met 1280x768.
moet zeggen dat ik nergens last van heb, maar andere mensen vinden het vaak wel te klein om nog prettig te kunnen lezen. mensen zonder bril, maar met een kleine dioptrie-afwijking (0.5 ofzo) houden het geen kwartier vol.

• needless to say
Nou...

Zowat iedereen heeft afwijkingen op zijn ogen. Zolang je jong bent en je ogen niet te veel vermoeid zijn kunnen je ogen dit makkelijk compenseren door je lens wat boller of minder bol te zetten. Dit boller of minder bol maken van de lens is vermoeiend voor de ogen.

Wanneer je door met een te hoge resolutie en dus te kleine lettertjes je ogen steeds extra vermoeit, komen deze afwijkingen sneller naar boven waardoor je ook sneller een bril zult nodig hebben om de hele dag naar je scherm te moeten staren. Eens je een bril hebt komt er ook gewenning. Je ogen passen zich aan aan de bril (moeten zich minder inspannen) en zullen de bril ook gewoon worden, waardoor je plots ook een bril zal moeten dragen voor zaken waar je het vroeger niet voor moest doen. Dit is geen bakerpraat. Vraag maar gerust aan een oftalmoloog.

Uiteraard is dit niet voor iedereen het geval, maar wel voor vele mensen.

Over het verhogen van de lettergrootte: In Windows werkt dit niet goed. Sommige programma's zijn hier niet mee compatibel en voor je het weet heb je ergens een knop waar je de text amper van kunt lezen.

De hoge resolutie is op zich uiteraard niet verkeerd (objecten rondom ons hebben een bijna oneindige resolutie, om hen te zien zijn we eerder beperkt door de resolutie van onze ogen), maar wel de lettergrootte.

[ Voor 5% gewijzigd door needless to say op 02-08-2007 13:28 ]

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 21:31
1280x1024 op een 17" scherm hou ik niet vol. Dit komt denk ik doordat ik een bril heb met een cilinder. Maar dan gaan mijn ogen erg tranen.

1152x864 hou ik wel weer goed vol.

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-11 20:24
ik had mijn scherm steevast op 1024x768 staan (19'')...maar kreeg te weinig ruimte voor mijn icoontjes dus heb het toenv erhoogt naar 1280x1024 (native)...in het begin erg wennen maar is gewoon kwestie van trainen..

Mijn opa (redelijk vooraanstaande arts op gebied van oogkunde geweest) zegt hierover: Het maakt niet uit dat de letters kleiner zijn, ook al moet je je meer inspannen dan bij grotere letters. Dit heeft alleen tot effect dat je ogen sneller moe worden, maar dit is gewoon een kwestie van trainen, en het is juist goed voor je ogen als ze af en toe zich in moeten spannen. Het kan verder geen kwaad en je hoeft er ook geen bril voor te dragen, net alsdat lezen met weinig licht dat ook niet veroorzaakt..
Wel aan te raden dat als je in een donkere kamer zit, dat je dan een lichtje o.i.d achter je scherm zet, zodta je daar wat gloed van hebt. Dat is onstpannender voor je ogen..

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
darkpluisje schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:28:
Mijn opa (redelijk vooraanstaande arts op gebied van oogkunde geweest) zegt hierover:
"You have a wise grandfather..." :9

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
De resolutie maakt geen ruk uit, je kan gewoon die letters gewoon groter zetten zonder een lagere resolutie te gebruiken.

Men gaat naar het Configuratiescherm, men klikke Beeldscherm aan, men neme tabblad Vormgeving voorzich, vervolgens selecteert met het 3de dropdownmenu genaamd Tekengrootte en kiest de gewenste lettergrootte. :)

Wat ziet mijn oog onder en boven de pagina: Ogen laten laseren, lenscorrecties enzovoort. _O-

[ Voor 91% gewijzigd door m0nkey op 02-08-2007 16:51 ]

• needless to say
m0nkey schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:47:
Wat ziet mijn oog onder en boven de pagina: Ogen laten laseren, lenscorrecties enzovoort. _O-
offtopic:
Ik zie niets. Leve adblock :+

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:49
needless to say schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:26:
[...]

Nou...

Zolang je jong bent en je ogen niet te veel vermoeid zijn kunnen je ogen dit makkelijk compenseren door je lens wat boller of minder bol te zetten. Dit boller of minder bol maken van de lens is vermoeiend voor de ogen.
Waarom is het minder bol maken van de lens vermoeiend voor de ogen?

Verwijderd

Zie het als dat je ogen een bepaalde ruststand hebben en dat je oogspieren zich moeten inspannen als de oogbolling af moet wijken van de ruststand. Zoals gezegd kan je je oogspieren dus ook trainen.
Pagina: 1