Toon posts:

CMOS Checksum Bad + plotse foutmelding in Windows

Pagina: 1
Acties:
  • 1.301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Na gisterenavond de PC netjes af te zetten start ik hem deze ochtend op met de melding "CMOS Checksum Bad " van de BIOS, ik kan F1 Setup kiezen & vervolgens kom ik in de BIOS Config terecht waarna ik gewoon "Exit Without Saving" doe en Windows opstart, éénmaal Windows opgestart mompelt mijn PC dat er nieuwe hardware is gevonden en nu staat er bij Apparaatbeheer met een geel vraagteken "Mass Storage Controller"

Ik heb al wat gezocht op Google en daar komt naar boven dat de batterij plat zou ziin van mijn Mobo maar dat verklaart niet waarom de "Mass Storage Controller" plots geen driver meer wilt laden.

Iemand een idee wat er foutgelopen is of is dit het begin van het einde van mijn moederbord? Alles werkt nog voorlopig en ik merk geen performance verlies.

Ik had de laatste dagen ook al enkele keren het geval dat hij spontaan terug opstart nadat ik afsluiten had gekozen.

Als ik de PC herstart blijf ik de zelfde problemen hebben

Edit: Misschien intressant, ik heb een MSI P4N Diamond moederbord van 2 jaar oud, volledig overzicht van configuratie kan je hier vinden http://tweakers.net/gallery/93798/sys

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 10:57 ]

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 24-05 21:45
De MASS Storage Controller kan je onboard RAID/SATA controller zijn.

Als je BIOS is gereset kan het zijn dat die nu op RAID staat ipv SATA..
Die verreist andere drivers.

Mis je HDD's ?
Wat is het voltage van je batterij ? (is wel te controleren met bijv. Speedfan)

[ Voor 21% gewijzigd door Hoyden op 02-08-2007 10:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik mis geen HDD's, enkel men 2 nokia gsm's met bluetooth zijn niet aangekoppeld en die staan in apparaatbeheer met een rood kruis over

In BIOS staat nog alles correct overigens, deze is niet reset geweest

Speedfan geeft ook niets abnormaal aan, buiten vBat op 0.00V ? dus toch de batterij?
Afbeeldingslocatie: http://www.hoaxer.be/dump/screenshots/speedfan.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 11:04 ]

Verwijderd

Je kunt het beste even de bios ingaan en de settings even nalopen en indien nodig bijstellen.
En daarna de boel opslaan.
Doe je nu steeds exit without saving dan krijg je de melding van CMOS Checksum bad steeds weer.
Op de een of andere manier zijn je settings verloren gegaan. (of je moederbord denkt dat)
Dit kan gebeuren door oa. een overklok, biosupdate of een lege baterij.
Aangezien je mobo 2 jr oud is lijkt het me sterk dat de batterij al leeg is.

Dus loop ff je bios na en stel dit waar nodig bij, kies save settings en dan moet het goed zijn. ;)

Ik had de laatste dagen ook al enkele keren het geval dat hij spontaan terug opstart nadat ik afsluiten had gekozen.

Dit kan duiden op software wat niet goed werkt.
Misschien recent een nieuwe driver geinstalleerd?. scan anders je pc eens met een spyware scanner en virus scanner

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 11:20 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Het beste kun je een clear cmos doen. Daarna stel je de bios opnieuw in.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• Hoyden
Uit het screenshot geeft je vbat toch echt 0v aan, dit moet rond de 3v zijn.

Die eerst maar even vervangen dus :)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

juist, bios batterij vervangen, en ook maar gelijk de hele bios resetten, en naar de laatste versie brengen. Ben je meestal van alle problemen af.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 11:11:
...
Dit kan duiden op software wat niet goed werkt.
Misschien recent een nieuwe driver geinstalleerd?. scan anders je pc eens met een spyware scanner en virus scanner
Nieuwe versie van Nokia Suite, daarnaast ook een BelgiumEID Card Reader.
Verder niets speciaal, virussen & spyware lijkt mij onwaarschijnlijk, ik ga al 9 jaar het internet op zonder virus / spyware op men pc en dit zonder anti-spyware beschermingen.

Ik heb in de BIOS even alles terug ingesteld & Floppy Drive disabled (deze is toch niet aangesloten) en nu krijg ik geen melding meer bij opstarten van BIOS

Heb trouwens waarden verden nagekeken met Everest, en deze lijken hier wel OK, ook de batterij
Afbeeldingslocatie: http://www.hoaxer.be/dump/screenshots/sensors.jpg

Mass Storage Controller is trouwens blijkbaar men RAID Controller
Veld Waarde
Apparaateigenschappen
Soort Besturingssoftware Mass Storage Controller
Hardware Identificatie PCI\VEN_1095&DEV_3132&SUBSYS_716A1462&REV_01
Lokatie-informatie PCI bus 5, device 0, function 0
PCI-apparaat Silicon Image SiI 3132 SATARaid Controller

Apparaatbronnen
IRQ 05
Geheugen FEBF8000-FEBFBFFF
Geheugen FEBFFC00-FEBFFC7F
Poort DC00-DC7F
Vreemde is dat deze disabled staat in BIOS :?

@ m2m : BIOS versie is de laatste
(Version 1.5 - Update Date 2006-04-12)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 11:37 ]

• Hoyden
Tja, het blijft vreemd van die batterij.

Kun je deze niet even nameten of die daadwerkelijk leeg is, of toch nog 2.90v aanbied ?
Anders toch maar ff vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Mass Storage Controller is trouwens plots verdwenen met de noorderzon & alles lijkt nu terug normaal, ik ga afwachten en als hij nog vreemd doet zal het misschien eens tijd worden om delen te vervangen :)

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Ik had ook problemen met bad check sum dacht ook aan de batteij. Deze net vervange voor een nieuwe maar speedfan blijft vbat 0,0 aangeven. Hoe betrouwbaar is dat proggie. En hoe kan ik die batterij nog meer testen?

edit:

Bij everest geeft hij helemaal geen vbat aan staat er nog geen eens bij 8)7 Iemand enig idee? Wanneer weet je of hij werkt?

[ Voor 24% gewijzigd door Twanjo op 09-08-2007 17:31 ]

• Dukeh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-10-2025

Dukeh

Press CTRL+ALT+DEL

Iemand enig idee? Wanneer weet je of hij werkt?
Als je tijd goed blijft staan, en de BIOS instellingen worden onthouden, dan werkt het batterijtje naar behoren. :)

Asus Z97 Deluxe - Intel Core i7 4790K @ 4.4 Ghz - 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz - MSI GTX970 Gaming 4G

Pagina: 1