[Onboard] Veel demping in geluid?

Pagina: 1
Acties:

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Ik heb hier een Asus P5B-V moederplank liggen met daarop een Soundmax geluidskaart.
Ik heb mijn Logitech Z5500 speakers aangesloten via de coax connector.

Het is probleem is alleen dat het geluid telkens terug geschroeft wordt, net alsof de geluidskaart te weinig capaciteit heeft.
Als de volume in Windows @ 100% staat, en er komt wat bass dan lijkt het net alsof het volume terug gedraait wordt naar 10%. Als de bass weer weg is, staat de muziek weer hard.
Nu heb ik het totale volume en de wave uitgang op 30% gezet.
Nu is de demping wel minder, maar het is er nog steeds.
De equalizer staat ook op standaard ingesteld.
Het begint enorm irritant te worden namelijk. In het begin had ik hier nooit last van, maar het lijkt steeds erger te worden :(

Ik gebruik de laatste drivers voor Windows XP Pro.

Ik weet dat onboard chippies niet fantastisch zijn, maar dit heb ik in al die tijd nog nooit meegemaakt :/

Iemand met hetzelfde probleem? Of iemand die een oplossing weet..... of is het gewoon een fatsoenlijke geluidskaart kopen?

Verwijderd

heb je bij de geluidskaart niet ergens aangevinkt dat er op constant volume afgespeeld moet worden? misschien kan dat progje niet goed overweg met bassen?

Of misschien trekt je versterker het niet.

Als het bij DVDs (5.1) ook gebeurd dan ligt het aan je Logitech, want in dat geval doet je geluidskaart sowieso geen ruk met het audiosignaal behalve rechtstreeks doorsturen naar je versterker.

En misschien kun je nog spelen met de equalizer van je geluidskaart (voor stereo); kijken wat er gebeurt als je de lage tonen daar versterkt en het volume van je subwoofer verlaagt, en andersom.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-02 13:51
Of een rotte condensator in je set waardoor de spanning bij een bass in elkaar stort en daardoor het volume daalt?

De wijzen komen uit het Oosten!

• AMDathlonxp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-06-2024
Bij DVD's heb (5.1) heb ik helemala geen last van dempingen.
Aan de logitech ligt het niet. Ik heb dit probleem ook met mijn headset (en andere speakers).

Ook de VU-meter in de Soundmax applicatie loopt continu tegen het rood.

Ik draai muziek met Winamp, maar online radio (WMP) heeft precies hetzelfde :(
Op mijn AMD 3200+ met Asus A8N-SLI Deluxe (realtek chip) totaat geen problemen.
Alleen met dit moederbord is het brak geluid :(

Als de equalizer helemaal aan pas, dan wordt het geluid weer beter.
Maar met de standaard waardes van de equalizer is het een en al brak.

Verwijderd

Dat is toch wel een beetje raar, je zegt dat je het via de coax aansluit? Digitaal dus?

Dan kan het haast niet aan de geluidskaart liggen, zoals al gezegd, als je een digitale geluidsbron hebt zoals een DVD doet de soundcard helemaal niets.

Ook is het signaal niet anders als er veel bassen in zitten ofzo, er gaat een encoding overheen dus het maakt geen hol uit wat voor geluid je eroverheen gooit, qua datasignaal ziet het er allemaal hetzelfde uit.

Verwijderd

De geluidskaart doet normaal gesproken niets met Dolby of DTS geencodeerd geluid, want dan zou het eerst gedecodeerd, dan bewerkt en dan weer geencodeerd moeten worden. Maar bij stereo wordt het signaal ongecodeerd overgestuurd, dus dan kan de geluidskaart wel eerst wat klooien alvorens het met S/P DIF naar buiten te sturen.

Verwijderd

heb je niet een of andere omgeving (zoals kathedraal of badkamer of weet ik veel wat) geselecteerd die het signaal verkloot? Of een bas-boost aanstaan? Of automatische volumeregeling? Misschien zit er ergens in de audio-instellingen diep verborgen in een van de advanced menus wel stiekum een of ander gek filtertje dat roet in het eten gooit.
Pagina: 1