Toon posts:

htpc proccesor passief koelen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo tweakers

ik heb een een htpc'tje die altijd aan staat ook als die niet wordt gebruikt(leechbak).
nou hecht ik veel waarde aan stilte.
nu geef ik een korte indruk op de samenstelling van de pc zodat jullie de situatie zien waarover ik een vraag heb.

-kleine platte behuizing (noname?) 3x 40x40 casefans draaie lage toeren zijn bijna onhoorbaar.
-Be Quit 400w
-amd athlon 4200x2
-asus moederbordje
-8500gt passief gekoeld
-samsung spinpoint 500gb

nu zit ik alleen nog met de proccesor koeler, waterkoeling vindt ik te duur dus luchtkoeling.
dat was het eerste waar ik van uit ging en toen zag ik een paar passiefe processor koelers.
nu is mijn vraag kan dat in mijn geval wel want de airflow is verre van optimaal.
de proccesor berijkt met stock koelers 42 idle en load 56 graden celcius.
kan ik dus voor een passiefe proccesorkoeler of voor een stille fan.

• RooN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-12-2025
Waarom helemaal passief? Je hebt al fans in je kast dus helemaal stil zal t niet worden. Ik heb een 3500+ in mn HTPC met daarop een zalman-waaier. Type weet ik zo even niet. Cool 'n Quiet aan, fan op het laagste toerental en hij is absoluut onhoorbaar. Temp van de CPU rond de 40 graden. De fan van mn voeding maakt t meeste kabaal, die moet ik ook nog es vervangen.

Dus ik denk dat een goede regelbare koeler met fan ook goed te doen is.

[ Voor 8% gewijzigd door RooN op 02-08-2007 01:52 ]

smile an everlasting smile

Verwijderd

Topicstarter
jad dat is ook mogelijk maar mijn vraag was is het mogelijk om het passief te doen of moet er dan een beetere airflow aanwezig zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 02:02:
jad dat is ook mogelijk maar mijn vraag was is het mogelijk om het passief te doen of moet er dan een beetere airflow aanwezig zijn.
Zoals je hier kan zien: http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-amd-k9.php kan zo'n cputje zo'n 89W verstoken. En dat is iets dat je niet passief gekoeld krijgt. Dus airflow heb je toch nodig, of het nu via een cpufan of casefans is.

Verwijderd

zoals hierboven gezegd, volledig passief kan het niet. wat je echter wel kan proberen is al je fans op 5 volt laten draaien.

Verwijderd

Passief gaat idd niet lukken als die al 56 graden wordt met actieve koeling.
Je kan hem wel proberen te undervolten (dus de vcore lager zetten in de bios) je moet dan echter wel opletten dat je hem niet te laag instelt want dan wordt je systeem instabiel.
lagere vcore = minder warmte.

Maar ik heb een tijdje een athlon64 met standaard koeler gehad en die koeler was gewoon onhoorbaar behalve als ik een game aan zette :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de raad opgevolg en vandaag een thermatlake tmg a3 gekocht voor iets meer dan 12 euro.
is bijna onhoorbaar ik heb hem met speedfan geregeld, en de cpu draait 39 graden idle en load ongeveer 51 graden.
dat is niet schrikbarende winst maar ik vindt het binne de norm en ik heb een heel stil systeem.
Pagina: 1