Bestaat 'DVD extra' ?

Pagina: 1
Acties:

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het valt onder opslagmedium, dus hoop ik dat het hier op een goede plaats is terechtgekomen.

Enfin, waar ik al een tijdje van wakker lig, en misschien zal het bij dromen komen en moeten blijven is: DVD Extra, bestaat het? Vroeger heeft men het CD EXTRA formaat getoond, wat inhield ddat je naast de audio-tracks, ook in een andere sessie, nog wat andere bestanden kon dumpen, die bijvoorbeeld enkel een computer kon uitlezen. Mooi zo. Echter, ik vraag mij af of dit ook voor het DVD-formaat bestaat, desnoods nagemaakt kan worden.

Stel je voor, je brandt een DVD met VOB-video die een foto album afspelen, daarnaast heb je nog 1GB aan ruimte over, en brandt je in een andere map, die de DVD standalone-speler links laat liggen, een map met daarin al de digitale foto's die je hebt gebruikt.

Nog een toepassing? Stel je converteerd je Divx-file naar DVD, en met de overige ruimte, brandt je er nog de avi-file en de eventueel losse ondertitels bij op.
Dat op zich vonden blijbkaar meerdere mensen wel een interessnant gegeven. Waarom? Wel je verliest toch altijd kwaliteit als je van het ene formaat naar het andere gaat. En het ene formaat (avi 700MB) is net iets meer flexibel om op de computer te gebruiken of te transporteren (het past met meerdere op één USB-stick, en zelfs nog op één cd-rom). Alsook als je van DVD MPEG2 terug naar avi (met xvid of divx) wil, kruipt er best wat tijd in; met weeral kleine beetjes verlies. Dus, nu wordt alles, zowel MPEG2 als het gecomprimeerde divx-bestand weggebrandt op een DVD-schijfje, dat overal inzetbaar is.
(Andere meningen erg welkom)

Maar om tot een einde te komen; ik zat dus met de vraag of eigenlijk zo'n DVD Extra formaat bestaat, zo nee, of het dan wel niet te forceren valt, zonder dat standalone spelers er moeilijk over doen.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Is het niet zo dat als je op de dvd naast AUDIO_TS en VIDEO_TS nog een map aanmaakt dat de stand alone speler die map gewoon helemaal negeert?

Of snap ik jouw bedoeling nou niet goed..

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
cd extra is volgens mij 2x gebrand, dus ene met video cd(sessie) en ene met audio cd(sessie), dus niet zomaar een map erbij maken.

Meer info, www videohelp.com

Indien je afwijkt van een formaat maak je wel kans dat je deze niet overal kunt afspelen, of in de toekomst.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik zou het de 50 cent die een DVD'tje kost wel waard vinden om erachter te komen eerlijk gezegd ;)

Al had ik een lege DVD liggen had ik het voor je uitgeprobeerd.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

CD Extra heeft nooit bestaan. dat hete een hybride CD.

een CD is opgebouwd uit tracks. elk track heeft een bepaalde indeling. zo kan een track een data track zijn, of een audio track. dus stel dat je een CD hebt met 11 nummers en 1 data track. als je die cd in een cd speler stopte en naar bijvoorbeeld nummer 5 ging dan had je muziek. ging je naar nummer 10 dan had je ook muziek, ging je naar nummer 12 (welke dus een data track is) dan had je allemaal geruis en gekrijs omdat de cd-speler de binare data probeerde te interperteeren als muziek golven. de wat modernere spelers zien dit en spelen zo track gewoon niet af.

aan het begin van de CD staat de zogeheten Lead. eigenlijk is dit niet veel meer dan een inhoudsopgave die de speler vertelt welke tracks er op staan en of het data of muziek tracks zijn. als je je cd in een computer stopt dan zal deze eerste de lead lezen en als daar een data track tussen staat dan zal deze worden weergegeven. staan er alleen maar muziek traks op dan zal deze de cd als een muziek cd gebruiken. staan er meerdere data tracks op dan worden deze samengevoegd tot 1 bestands systeem.

als je een multi-sessie cd brandt dan wordt er wat extra ruimte achter de lead vrijgelaten zodat het brand programma eigenlijk een extra track brand en deze aan de lead toevoegt. sommige cd-spelers hebben hier moeite mee maar de meeste kunnen er wel me overweg.

bij een DVD is het compleet anders omdat daar geen sprake is van tracks maar gewoon van een data track. de VIDEO_TS en AUDIO_TS zijn niet wezenlijk anders dan een MyHomevideo folder. het zijn gewoon folders op een data track.

hoe kun je dan extra content toevoegen? door gewoon een extra folder aan te maken en het daar in te zetten. waar veel spelers tegen aan lopen is voor VIDEO_TS en AUDIO_TS is afgesproken dat ze in een ISO9660 indeling formaat zijn opgeslagen terwijl sommige mensen geneig zijn om Joliet of UDF te gebruiken.

vergelijk het met een hdd. een CD zou zeg maar een hd zijn met 12 partities waarvan er 11 als Muziek zijn geformateerd en 1tje als NTFS. een DVD is een hd met 1 partitie die als FAT of als NTFS kan zijn geformateerd. FAT kan slechts bestands namen aan met 8 tekens en 3 voor de extensie. NTFS kan wel 255 tekens voor zowel de naam als de extensie aan. nou is voor DVD video afgesproken dat die in FAT zijn opgeslagen en een dvd-speler hoeft dus ook niet meer te ondersteunen. dat sommige spelers ook NTFS kunnen lezen en niet moeilijk doen over een extra folder is optioneel maar formeel is er niet zoiets als een Hybride DVD.

wat dus mischien de beste aanpak is, is om een data dvd te maken met een ISO9660 bestands indeling, wat betekent dat je 8 tekens + 3 voor de extensie kunt gebruiken. en dan al je extra's in 1 bestand zetten, en dat laten uitpakken in de temp folder van het systeem mogelijk met een autorun.inf bestand. ik denk zo dat je de minste kans maakt een een gebrekkige speler struikelt over de out-of-spec bestanden.

pin me er niet op vast maar dat is geloof ik zo'n beetje hoe het werkt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 04:00:
CD Extra heeft nooit bestaan. dat hete een hybride CD.
Fout ;) CD Extra bestaat wel. Het is een samentrekking van een AudioCD met VideoCD (VCD/SVCD) (kijk maar eens in Nero Burning Rom)
Een Hybride CD (aka Mixed Mode CD) is een CD met zowel Audio als Data tracks.
jan99999 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 02:57:
cd extra is volgens mij 2x gebrand, dus ene met video cd(sessie) en ene met audio cd(sessie), dus niet zomaar een map erbij maken.

Meer info, www videohelp.com

Indien je afwijkt van een formaat maak je wel kans dat je deze niet overal kunt afspelen, of in de toekomst.
Nee hoor ;)
Voor een CD Extra geef je vantevoren je videofiles op en plakt er daarna de audiotracks bij in je compilatie en het wordt dan in 1 keer gebrand.
Again: Probeer het maar in Nero Burning ROM ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor de geïnteresseerden (zoals ikzelf ;) ) zal ik vanavond eens wat proberen. Heb al een divx naar vob-files geconverteerd en een menustructuur. (gewoon een film van gemiddelde duur genomen)

En zal proberen met een DVD-RW, DVD+RW, DVD+R. En als er wisselende resultaten zijn, probeer ik ook met nog een ander merk. Ik heb me nu (speciaal voor dit!) voorzien van TDK en Ricoh DVD schijfjes. Dus goede schijfjes en Ricoh, de A-klasse schijfjes zeg maar. (Taiyo zit achter deze batch, zegt genoeg lijkt me :)
En als brander zal het een NEC35xx zijn.

En om het resultaat te controleren, een standalone DVD-speler (geleend) van het merk Hiteker (Medion, Blokker, Hema, Provision, ... allemaal intern vaak dezelfde). En een andere is een Sony DVD Recorder.
Voor de computer, blijft de DVD-lezer uiteraard de NEC-drive.

Resultaten van het 'onderzoek' krijgen jullie later. (Hopelijk is er toch wel interesse naar? :?

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Als het je gaat lukken, ben ik eigenlijk wel benieuwd wat mijn DVD-speler (Pioneer DV575) er mee doet. Die kan namelijk ook gewoon divx of jpeg bestanden van een data DVD weergeven... :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Miztras, ik kan je nu al zeggen dat het mogelijk is.
Heb het zelf al eens zo iets gedaan :)
Veel maakt de gebruikte DVD en brander niet uit. Werkt nagenoeg altijd wel, mits de procedure voor het maken van de DVD goed uitgevoerd is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 08:28
nog even over cd extra,
ik weet dit ook niet zeker (dus misschien moet iemand maar de moeite nemen dit te google)

maar volgens mij was dat een cd met 2 sessies. Het audio gedeelte is 1 sessie, en aangezien normale cd-spelers geen multi-sessie ondersteunen zien ze alleen die sessie. Sessie2, die een pc wel kan lezen, bevat een data track. zo worden ze netjes uitelkaar gehouden. Niet echt heel populair geweest omdat er nogal wat gare chinese cd(rom) spelers op de markt waren die hier niet mee overweg konden (maar wat volgens mij wel een orange book standaard was ofzo).
Pagina: 1