Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mijn voorganger is een slechte systeembeheerder?

Pagina: 1
Acties:
  • 789 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds 2 weken ben ik begonnen met een nieuwe baan. Het bevalt mij allemaal erg goed, ik heb leuke collega's en de werksfeer is erg goed. Er zit alleen 1 maar aan deze baan tot nu toe en ik weet niet goed hoe ik hier mee aan moet en ofik het wel goed zie.

Ik heb een gecombineerde functie als supportmedewerker en systeembeheerder bij een softwareontwikkelaar met ongeveer 30 man personeel. De systeembeheerder die het netwerk tot nu toe beheerd draagt nu alles aan mij over omdat hij een andere functie krijgt binnen het bedrijf. Deze week is hij mij aan het inwerken en ben ik een aantal dingen tegen gekomen waar ik een beetje vreemd tegen aan kijk.

Ten eerste worden er geen backups gemaakt van het systeem. Volgens de systeembeheerder is dat teveel werk omdat dan de sql servers uit moeten??? Dus 1 brandje en alles is weg volgens mij 8)7 . De netwerkschijf is voor iedereen toegankelijk, je kan iedereen zijn mappen inkijken en autorisaties gaan niet verder dan: "je hebt een gebruikersnaam.....dan mag je alles zien en veranderen". Over het hele netwerk staan prive bestanden. Dan heb ik het niet over een foto'tje hier en daar maar ook gewoon volledige films die met torrents zijn gedownload :? , mp3's, etc...

Alle firewalls staan standaard uit op alle laptops en virusscannes en anti-spyware vindt hij de verantwoordelijkheid van de eindgebruikers.

Nu heb ik wel wat ervaring als systeembeheerder alleen dit was bij een groot bedrijf (meer dan 500 mensen) en is dit de eerste keer dat ik straks de enige verantwoordelijke ben.

Wat moet ik hiermee? Moet ik gelijk naar mijn baas stappen en vertellen wat er aan de hand is of Het eerst even aanzien of het misschien toch wel mee valt. Ik werk er nog maar net dus ik vind hetook zowat om gelijk naar mijn baas te stappen. Maar aan de andere kant ben ik er vanaf volgede week wel alleen verantwoordelijk voor.

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-10 16:15
Zou je die gast zelf niet daarover aanspreken / vragen? Ook al gaat ie straks iets anders doen....

• Petuhr
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:43

Petuhr

FreeBSD

Dit klinkt inderdaad vreemd.

Kan je niet langzaam aan een inventaris maken met wat jij als 'verbeterpunten' bij je baas neer kunt leggen om te laten zien dat er het een ander toch niet helemaal 'mooi' in elkaar zit nu?
Gewoon netjes per punt dan beargumenteren waarom je dit zou doen, en hoe je dat zou willen doen.

Hiermee schop je niet meteen je collega tegen het been, en heb je zelf een mooi opzetje voor werk wat je kan gaan doen de eerstkomende weken/maanden.

Verwijderd

Topicstarter
@krekel
Dat heb ik al gedaan, vlgens hem heeft het altijd zo gedraait en hij heeft nooit problemen gehad.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 19:24 ]

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:48
Juist ja, klinkt als een uitdagende job die je daar gaat doen...
Ik zou er nog eens over nadenken.
De man die daar zit is waarschijnlijk geen opgeleide systeembeheer, vraag eens papieren of referenties of zo? Het zal wel de administratieknul zijn met it ambitie :)
Niet echt een goede selectieprocedure bij dat bedrijf imho....geen backup is wel de nekslag voor elk bedrijf als ben je maar een eenmanszaak. Voor een sql backup zou ik de server persoonlijk niet uitzetten, dan is er echt weinig te backuppen. :pOm over de rest maar niet te spreken...(dat zijn ISP het bedrijf niet afsluit is ook een wonder)

[ Voor 9% gewijzigd door wvkreg op 01-08-2007 19:31 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Helemaal geen backups is ZEER kwalijk. (en als je sql servers niet online kunt backuppen met de software die je nu hebt dan toch maar 1x per week plat leggen voor een goede backup)

En dat geeft je meteen de gelegheid alle bestanden die niet thuishoren in het bedrijfsnetwerk te verplaatsen naar een server die niet gebackupt wordt.

Echter wat meer vrijheid op het netwerk (iedereen kan alles overal) is in sommige omgevingen n niet ongebruikelijk. Zeker voor software ontwikklaar die toch horen te weten wat te doen met de computer kan ik me er wat bij voorstellen. Wellicht dat de bedrijfsadministratie wel op een beter beveiligde server staat?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Petuhr schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:23:
Dit klinkt inderdaad vreemd.

Kan je niet langzaam aan een inventaris maken met wat jij als 'verbeterpunten' bij je baas neer kunt leggen om te laten zien dat er het een ander toch niet helemaal 'mooi' in elkaar zit nu?
Gewoon netjes per punt dan beargumenteren waarom je dit zou doen, en hoe je dat zou willen doen.

Hiermee schop je niet meteen je collega tegen het been, en heb je zelf een mooi opzetje voor werk wat je kan gaan doen de eerstkomende weken/maanden.
Ja ik denk dat dat idd de beste oplossing is. Ik heb alleen het idee dat mijn baas geen idee heeft van wat er allemaal speelt en de rest van de collega's vindt het allemaal heel normaal. Maar goed ik ga in elk geval deze week even op papier zetten wat er volgens mij te verbeteren is en dan maar een gesprek aan gaan met mijn baas denk ik
wvkreg schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:28:
De man die daar zit is waarschijnlijk geen opgeleide systeembeheer, vraag eens papieren of referenties of zo? Het zal wel de administratieknul zijn met it ambitie :)
Ja dat weet ik niet , om nou gelijk om papieren te gaan vragen vind ik ook zo wat 8)
leuk_he schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:30:
Echter wat meer vrijheid op het netwerk (iedereen kan alles overal) is in sommige omgevingen n niet ongebruikelijk. Zeker voor software ontwikklaar die toch horen te weten wat te doen met de computer kan ik me er wat bij voorstellen. Wellicht dat de bedrijfsadministratie wel op een beter beveiligde server staat?
Er is maar 1 server en daar staat alles op

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 19:40 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:55

_Arthur

blub

Stel een lijst samen met verbeterpunten.

Bijvoorbeeld:
- backup
- beveiliging
- virus scanner
- etc

Maak een planning hoeveel tijd je waaraan denkt te kunnen spenderen. Ook een stukje financieen en leg dit voor aan je leidinggevende. Hij mag dan beslissen wat je wel/niet gaat doen. Daarmee ligt de verantwoordelijkheid bij hem en niet bij jou als hij bv kiest dat backup's inderdaad niet nodig zijn.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:19:
Wat moet ik hiermee? Moet ik gelijk naar mijn baas stappen en vertellen wat er aan de hand is
Ja, maar niet vanuit de gedachte "de vorige systeembeheerder was een prutser". Je moet het gewoon brengen als "er zijn een aantal dingen die verbeterd kunnen worden. De volgende verbeteringen beveel ik aan, om deze-en-deze reden". Misschien zit het wel simpelweg zo in elkaar omdat de vorige beheerder nooit de tijd heeft gekregen het te repareren, omdat andere zaken de prioriteit kregen. Je moet duidelijk aangeven welke bedreigingen er zijn en waarom je denkt dat het verstandig is daar iets aan te doen. Waarom de vorige systeembeheerder dat niet heeft gedaan, mag de leiding zelf bedenken.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Legt uit dat vroeg of laat een project omzeep zal gaat door virussen, geen backups,... Het duurste project van het bedrijf, laten we cijfer erop plakken, bv het 100000-euro-project gaat over kop. De manuren zijn verloren en ze moeten alles opnieuw doen en dat gaat geld kosten. Uiteraard zit er een kost/baten-analyse erbij, het is niet de bedoeling om meer kosten dan de potentiele schade uit te geven.

Onbeveiligde mappen kom je in praktijk idd wel tegen, dat is bedrijfscultuur afhankelijk.

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 14:48
1 server :)
Wat moet je daar doen dan? :P

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:45

Qwerty-273

Meukposter

Meeste wat je beschrijft (prive bestanden, foto's, vrije rechten, etc.) is voornamelijk een bedrijfs cultuur. Zeker in een kleine organisatie als je mensen te veel beperkt (men heeft vaak meer taken/verantwoordelijkheden per persoon dan in een groot bedrijf) werkt dat alleen maar irritatie in de hand. En om gelijk in de eerste periode als betweter over te komen is niet al te positief vaak in zulke kleine organisaties.

Echter neem het door met je baas, wat jij denkt dat er verbeterd kan worden (backup - om dataverlies en de daarbij behorende kosten/tijd te voorkomen, programma's zonder een geldige licentie verwijderen (of licentie aanschaffen), audio/video bestanden verwijderen waar rechten op rusten en die je niet hebt - zodat je een eventuele boete kan voorkomen). En maak er een financieel plaatje bij om het te staven (eventueel pas bewaren voor het tweede gesprek, niet om met je eerste gesprek al volledig voorbereid je 'baas' te overrompelen met alles wat er 'mis' is - zonder zijn kant van het varhaal aan te horen)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Hmm, het laatste wat ik zou doen is naar je nieuwe baas toe gaan en schreeuwen van alles is helemaal fout en ik ga het beter doen! want dan ben je meteen de arrogante zak die ff denkt dat ie het beter weet. Ik zou het in stukjes doen. eerst het belangrijkste>> de backup en dan steeds verder gaan. en pas als laatste die mp3's en films etc. eerst een uitgebreide notitie van brein etc met ultimatum etc. maar dan ook echt pas als laatste (na ongeveer een jaar ofzo :P) en nu ben ik geen wereldster kwa beheer maar ik zeg het toch! wat een PRUTSER!!

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de reactie, ik denk dat ik idd maar het beste een lijstje kan maken met wat ik graag wil veranderen. Dit lijstje dan samen met mijn baas doorlopen en uitleggen waarom ik de dingen anders wil doen. Ik denk zelf dat de backups het belangrijkste zijn om over te praten. De andere dingen kunnen altijd nog geleidelijk aan ingevoerd worden.

Maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo vreemd dat mappen onbeveiligd zijn? Op mijn vorige werk was alles namelijk nogal dichtgespijkert en was het zelfs reden voor ontslag wanneer je prive bestanden op je pc's zet. Natuurlijk niet om 1 foto maar mp3's en films waren toch echt not done.
Moet er maar aan wennen dan denk ik 8)

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 19:21
Maar 1 server.....dat is makkelijk. Neem in ieder geval de moeite om deze 1x per week een keer uit te gooien om er een backup van te maken. Bij tientallen losse servers en geen backupvoorzieningen wordt het een ramp als er iets misgaat.

Wat je ook zou kunnen doen is om gebruik te maken van raid (mirrorren) en dan de mirrorschijf eruittrekken als reserve / backup. 1x per maand of kwartaal even syncroniseren door ze er weer even bij te steken, en dan als ze klaar is er weer uit halen. Ook uiteraard losse schijven in voorraad nemen met dezelfde grootte/specificaties want later is er moeilijker aan te komen en je kunt dan geen grotere schijven er bij stoppen als je een schijf moet vervangen omdat deze stuk is....

Wat je ook zou kunnen doen is het aanschaffen van een 2e server (mirrorren? zelfde hardware?) voor het geval als er iets misgaat op de 1e server.

Wat zijn de grootte van de volumes? Komt er veel data bij de komende maanden/jaren of blijft dit stabiel? Moet er hardware of software vervangen worden (zowel server als werkstations, netwerkstructuur) omdat ze verouderd raken of omdat sneller / meer gewenst is/wordt....

Budgetten? Opleidingen? Verantwoordelijkheden/beslissingen nemen?

Kortom om het kort te houden, als enige systeembeheerder komt er nogal wat op je af. Al het bovenstaande schudde ik zomaar even uit mijn losse pols zonder er nog teveel er over na te denken terwijl ik me in jouw positie verplaatste.

PS: jouw voorganger was misschien niet slecht/een prutser, maar het kan uiteraard veeeeeel beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankie02 op 01-08-2007 21:15 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik heb zoiets ook wel eens meegemaakt. Erg frustrerend aangezien ik altijd alles perfect wil hebben en er al helemaal niet tegen kan als je van die amateuristische dingetjes tegen komt waar het functionele voorang heeft op het security aspect (hoezo ben je dan sysad vraag ik mij af). Dit is overigens ook een uitermate zwak punt van mij aangezien, en de sysadmins/ict'rs onder ons kunnen dat denk ik wel beamen, je als systeembeheerder prioriteiten moet stellen en vaak nog geen eens in de buurt komt van perfectie. Maar dat even terzijde.

Ik denk dat je zoiezo even moet afwachten hoe erg het allemaal wel niet is maar dat je uiteindelijk wel je collega's/baas moet informeren over de wanorde (sorry ik kan het niet anders noemen als ik jouw verhaal zo lees) die er heerst. Je kan alvast beginnen met kleine aanpassingen die ook positief zijn voor de eindgebruiker waarmee je je voorganger/collega's/leidinggevende kan laten zien dat er best wat mag veranderen en dat verandering niet per definitie slecht is.

Ik heb geen problemen met warez/p2p/msn enz. maar ik hou er niet van als mensen hiermee bezig zijn op de werkvloer. Niet omdat ze dan niet bezig met hun werk (dat interesseert mij geen flikker) maar meer omdat ze dan rommel kunnen binnen halen/installeren. Ik zou als ik jou was ervoor zorgen dat mensen niet meer bezig zijn met torrents/mp3's enz. en, in acht nemend dat je wellicht straks backups gaat draaien (zoals het hoort), al helemaal niet deze zooi op het netwerk gooien. Hierbij wil ik je wel waarschuwen dat je een wel een beetje moet aanvoelen hoe de bedrijfscultuur bij jouw bedrijf in elkaar zit en dat je dit soort dingen geleidelijk moet doorvoeren. Je kan jezelf namelijk heel impopulair maken met dit soort dingen. Vergeet dus niet dat je m.b.t. de gebruikers soms een beetje moet inleveren en dat dictator sysad :) prettig werkt maar niet altijd zorgt voor een prettige werksfeer.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

nou ik werk nu ook in een niet zo groot bedrijf (100 man) maar bij ons zijn foto's en films ook absoluut not done. wij geven alleen eerst 1 waarschuwing en deleten het dan pas. heb ook gehoord van bedrijven die regelmatig zowel de c: als de netwerkschijven scannen via scipts en gewoon alle bestanden met "vervelende" extensies knoerthard deleten. (vaak wel nadat er eerst een copy werd uigevoerd naar een aparte plek voor de systeembeheerders :P) trouwens ik vindt het wel vreemd dat alle persoonlijke mappen toegankelijk zijn voor andere medewerkers maar misschien is dat gewoon bedrijfscultuur. Ik denk dat je zoiets pas kan invoeren na overleg met je nieuwe collega's.

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:59:
Allemaal bedankt voor de reactie, ik denk dat ik idd maar het beste een lijstje kan maken met wat ik graag wil veranderen. Dit lijstje dan samen met mijn baas doorlopen en uitleggen waarom ik de dingen anders wil doen. Ik denk zelf dat de backups het belangrijkste zijn om over te praten. De andere dingen kunnen altijd nog geleidelijk aan ingevoerd worden.

Maar als ik het goed begrijp is het dus niet zo vreemd dat mappen onbeveiligd zijn? Op mijn vorige werk was alles namelijk nogal dichtgespijkert en was het zelfs reden voor ontslag wanneer je prive bestanden op je pc's zet. Natuurlijk niet om 1 foto maar mp3's en films waren toch echt not done.
Moet er maar aan wennen dan denk ik 8)
Niet zo vreemd? Het is heel erg vreemd. Als een gebruiker er bij kan, kan een virus dat ook. Iemand met een laptop en een wireless netwerk kaartje zou ook nog eens zo alle documenten kunnen bekijken, verwijderen, wijzigen.. (er vanuit gaande dat je een onbeveiligde draadloze router hebt, zoals alle bedrijven waar ik ooit mee in een pand heb gezeten, een stuk of 10 in totaal).

Stel een rapport op met je adviezen er in.

1. Omschrijf het probleem;
2. Omschrijf nightmare scenario;
3. Omschrijf oplossing;
4. Geef de kosten aan voor de wijzigingen.

Vraag eventueel een "second opinion" aan, want je baas zal misschien de oude systeembeheerder zijn mening vragen. En die wilt zichzelf indekken natuurlijk. Laat je baas een bevriende ondernemer bellen en vraag of zijn systeembeheerder een uur of twee langs wilt komen om advies te geven.

Verder.. Geen backups? Staat de HDD waar alles op staat weleens in raid? Het zal een beetje jammer zijn als de HDD stuk gaat dat je gewoon alles kwijt bent.

Die prive bestanden zou ik uitstellen voor later. Dat kan gevoelig liggen, vooral als een nieuweling zich bezig gaat houden met, voor hun gevoel, "prive" zaken van het overige personeel. Ik zou zelf het netwerk zo instellen dat je BitTorrent en Emule clients gewoon banned.

Laat ff weten wat er uit komt :)

[ Voor 23% gewijzigd door Blue-eagle op 01-08-2007 21:24 . Reden: Quote toevoegen voor duidelijkheid. ]

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-11 21:03

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zou inderdaad beginnen met zorgen dat er een backup is. Je kan later wel beginnen de touwtjes aan te trekken en prive dingen te verbieden.
Zoals al eerder gezegd is maak een lijstje met alle taken en de prioriteiten vast te stellen.

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-11 18:41
Ook ik ben ergens begonnen waar de aanwezige IT collega de ballen verstand had van IT en "hoe het zou moeten". Dus ook hier kon iedereen alles inzien, geen groepen/machtigingen, waardeloze back-up procedures, geen update-mechanismen, elke pc handmatig een ip adres en netwerk settings geven, noem maar op.

Enige remedie: gaandeweg professionaliseren. Beveiligingsplan opstellen met daarin de grootste risico's noemen. Dit voorleggen aan het management en van daaruit alsmaar verder verbeteren.

Bekijk het positief: je kunt eenvoudig scoren, er is zoveel te verbeteren! :)

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-11 15:59

Gerco

Professional Newbie

1. Goede backup regelen
2. Mocht het er nog niet zijn, sourcecode control (svn, perforce, clearcase, whatever). Het is een softwarebedrijf en je sources zijn je brood.
3. Klagen dat de wildgroei aan mediabestanden onnodig veel ruimte innemen in de backup
4. Media verwijderen of verplaatsen naar een niet gebackupte server.

Natuurlijk valt er hierna nog een hoop te doen, maar deze punten lijken me het absolute minimum om verder te kunnen. Dat het tot nu toe goed gegaan is mag een wonder heten.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:45
Ach, begin met de kleine zaken over te nemen en de belangerijkste zaken in orde te brengen :

- Backup van de SQL ( Desnoods een dump die je in de SQL zelf insteld , hiervoor moet de database niet offline! ) en doe ineens een maintenance plan! Zal wat schelen in performantie!
- Mail server ook backupen , desnoods dumpen naar een bestand via ntbackup
- Anti-Virus + Firewall installeren ( bv Windows Firewall ) door policies
- Quota's op de server (indien een 2003 ) zodat de gebruikers door hebben dat ze te veel privé rommel hebben

Maar vooral ervoor zorgen dat de gebruikers een positief gevoel hebben over de veranderingen, spreek met de gebruikers en zorg ervoor dat je de grote hindernissen opruimt, dit zorgt ervoor dat je in de toekomst meer krediet zal hebben voor een "strenger" beleid!

Heb perfect hetzelfde gedaan als jij nu moet doen, en verdomme dat was een leuke uitdaging!

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik weet niet hoe het daar zit, maar het bedrijf waar ik werkte had iedereen een flexplek, oftewel een laptop. Op die laptop had je 2 partities waarvan de D de "No-backup" partitie heette, daarop kon je dus de zooi plaatsen die onbelangrijk was voor het bedrijf. (zoals foto's etc). Vervolgens wordt je My Docs gewoon gebackupped (wel ingestelde maximum grootte) en klaar is kees. Indien je My Docs te vol liepen kon je 2 dingen doen: 1: Meer ruimte aanvragen (met onderbouwing, zoals bijv werken met CAD tekeningen oid) of 2: Opschonen en verplaatsen naar de no_backup van irrelevante meuk. Werkte prima en iedereen backupte toch regelmatig zijn eigen no_backup op CD of DVD (wel op kosten van de zaak uiteraard).

Dit is slechts een mogelijke oplossing voor je probleem. Denk dat de kern van de zaak is dat je bij je nieuwe baan een leuke uitdaging hebt aangetroffen, namelijk het proffesionaliseren van de IT infrastructuur. Kaart dit ook als zodanig aan bij je baas en geef heel concreet aan waar de verbeterpunten volgens jou zitten en laat ook merken dat dit gangbaar is bij concurrenten.

Ik moet zeggen dat ik het zelf erg naief vindt van een software ontwikkelaar om niks met backups te doen... Je PC's zijn je brood, het is niet eens een stuk hulpmiddel voor een productielijn ofzo, nee het is het hart van je bedrijf, de core-business...

Verwijderd

Dit valt of staat bij hoe je het brengt en hoe jij er zelf tegenover staat. Vergeet niet dat als je dit meldt aan die baas als OMG! WTF! Kijk dan wat een zooitje dat je in feite kritiek hebt op hoe de baas zijn zaakjes heeft gerunt. Hij is uiteindelijk toch verantwoordelijk voor dit alles.

Wees dus tactisch, niemand is erbij gebaat als je overhaast te werk gaat. Neem de tijd om de situatie te doorgronden.

• Klippy
  • Laatst online: 10:57

Klippy

Still Game

Eigenlijk... is het heel simpel.

JIJ bent nu de systeembeheerder, die vorige heeft gewoon geluk gehad.
Het systeem is jou verantwoordelijkheid. Als er straks vanalles gaat uitvallen en alle data is weg, bij wie komen ze dan klagen? Juist ja.
Dus zorg er gewoon voor dat je je verantwoordelijkheid draagt en zorgt voor backups.
De rest ga je dan stap voor stap verbeteren. Als je ergens geld of wat anders voor nodig hebt bespreek je dat gewoon eerst met je baas.
Beetje initiatief tonen kan geen kwaad natuurlijk he. Vind het eigenlijk al vreemd dat je dit hier komt vragen, als systeembeheerder moet je dat zelf ook aanvoelen. En dat voel je ook aan, dus niet twijfelen, maatregelen nemen.

Straks heb je een crash en alle bedrijfsgegevens zijn weg. Zeg je dan als je ontslagen wordt "Maar die vorige gast deed toch ook nooit backups maken??"

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@Klippy deze persoon zal uiteindelijk heus wel initiatief nemen hoor. Beetje discussiëren/praten over dingen die je tegenkomt is altijd prettig ;)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Verwijderd

Topicstarter
@Klippy: Het is voor mij ook niet de vraag of ik wat ga veranderen. Maar vooral hoe ik het het beste aan kan pakken. Dit omdat ik er nog maar 2 weken werk en ik graag andermans meningen hierover wilde horen.

Ik wil sowieso met mijn baas de "verbeteringen" bespreken die ik in gedachten heb. Te beginnen met de backups. Ik denk dat dit het belangrijkste is op korte termijn, mocht er wat fout gaan met al het andere dan heb ik tenminste een backup O-)

• Klippy
  • Laatst online: 10:57

Klippy

Still Game

Gelukkig maar dan :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Rare cultuur waar blijkbaar iedereen bij de bestanden van iedereen kan. Ik noem een personeelsfunctionaris, het management. Toch zaken die niet altijd iemand aangaan. Privacy, WBP, etc. Wat doen torrents met films op een bedrijfsnetwerk?

Ik zou een lijst opstellen met inderdaad verbeterpunten, essentiële en rudimentaire beveiliging, schending van mogelijke wetten / plegen van strafbare feiten (hoeft niet zo uitgebreid als het lijkt), licenties in kaart brengen. Er mogen best grenzen aan e.e.a worden gesteld.

"Maar het ging altijd goed...". Ja, zeker ook geen verzekeringen nodig?

LinkedIn WoT Cash Converter

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:11

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Over het hele netwerk staan prive bestanden. Dan heb ik het niet over een foto'tje hier en daar maar ook gewoon volledige films die met torrents zijn gedownload :? , mp3's, etc...
Ik weet niet wat je probleem hiermee is? Als dat in de bedrijfscultuur hoort, wat is er dan mis mee? Je kunt als systeembeheerder niet gaan bepalen dat dat niet mag.
* Maasluip heeft ook eens op een bedrijf gewerkt waar alles wat maar te vinden was via de mail rond ging. Was volkomen geaccepteerd om de nieuwste filmpjes en leuke plaatjes rond te sturen.

Maar ik zou vooral voor dat backup verhaal en die permissies gewoon op papier zetten wat je opvalt en dat met je baas overleggen. De huidige systeembeheerder (die dus weg gaat) zou ik hoogstens vragen waarom het zo is. Hem er op aanspreken is nutteloos en overbodig omdat hij er toch niets meer aan gaat doen.
Je kunt alleen maar wrevel opwekken als je tegen hem gaat roepen dat je het een grote klotezooi vindt.

Signatures zijn voor boomers.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:55
Ik zou als eerste zorgen dat je met NTbackup oid een backup kan maken van de server en wegschrijven naar een externe source. In ieder geval de system state..

Verder zou ik gaan inventariseren;

- Hoe de rechten ingesteld staan op de folders
- hoe DNS/dhcp ingericht is.
- ip adressering
- Firewall
- Of de server up2date is
- policies
- enz

Verder zou ik daarna een plan opzetten met verbeterpunten en vooral daarbij aangeven waarom dit verbeterd zou moeten worden. Je werkt er nog maar2 weken, maar dan is het begin alvast ingezet voor je opvolger?

Het klinkt mij in ieder geval als een leuke uitdaging :)

[ Voor 7% gewijzigd door Wimlem op 02-08-2007 09:01 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Verwijderd

maar ik vindt toch wel dat sommige dingen niet openbaar kunnen worden gesteld pz gegevens etc daar kunnen vrij gevoelige zaken staan (maar vaak weet men dat in zou een klein bedrijf toch al) maar boven alles zou ik alles met heel veel tact doen!

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik zou dit eens met je baas opnemen en daarna zaken gaan aanpassen. Met steun van management is dat veel beter te doen dan wanneer je het op eigen houtje doet. Zeker als je een hele rechtenstructuur in wil voeren. In het begin zal je daar weerstand ondervinden maar zodra het vanuit management verplicht wordt gesteld kun je ze dus voor klachten naar je baas verwijzen.

Het is wel van belang om het enigzins tactisch te brengen als het een kleine organisatie is. Maar ik denk dat je baas niet ongevoelig is voor financieel verlies. Wijs hem op de risico's die er nu zijn en vertel hoe je dit op kan lossen. Laat hem eventueel beslissen welke zaken er eerst worden uitgevoerd. Een tweede server b.v. zou je beter later eens over kunnen praten dan b.v. een dvd-brander/tapeunit/externe harddisk waarmee je nu backups zou kunnen maken.

Wel een uitdagende plek en als je alles eenmaal op orde hebt zal dat goed voelen denk ik :) Probeer ook gelijk zoveel mogelijk te documenteren, ik denk dat dit er ook niet echt is ;)

@ hieronder: mja, dat lijkt mij ook. Als alles draait dan heb je bijna niks meer te doen. Dit heb ik nu ook, gelukkig komt er bij mij een fusie aan :D In de tussentijd maar weer documentatie updaten.

[ Voor 9% gewijzigd door sh4d0wman op 02-08-2007 09:46 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• asing
  • Laatst online: 14:44
Geen backups.... |:( |:( 8)7 :o

Voor ik over de techniek ga lullen.... Mag ik vragen waarom je deze baan genomen hebt? Je vorige bedrijf was 5 keer zo groot en je had vast een compleet team van beheerders, helpdesk etc. En nu zit je alleen met één server. :X Ben je niet bang dat als je éénmaal klaar bent, je je dood gaat vervelen? Ik bedoel, je regelt een DLT unit, zet er een fatsoenlijk backup pakket op (NTBackup is wat rudimenteel, ArcServe kan ik echt afraden) en de server is redelijk "veilig". Eigenlijk moet je er voor de redundantie een tweede naast zetten maar dat zal wel buiten budget zijn. Dan regel je nog even de rechten, en je ruimt de illegale meuk op. Daarna is het echt freewheelen. Overigens krijg je de wijzigingen er pas door als je het management achter je hebt staan.

Nu even de techniek:

- Zorg voor een backup. (DLT unit, software, tapes, schema)
- Zoek uit waarvoor je een licentie hebt, en welke je moet aanschaffen
- Als je een HP/Compaq server hebt, heb je een CarePaq? (onderhoudscontract)
- SQL en Exchange op 1 server, hoe goed draait dat beestje?
- Beperk het uitgaande internetverkeer tot het noodzakelijke
- Gebruik een tool om te inventariseren welke software op de machines staat
- Ontwikkel een standaard image met gelicenseerde software
- Spoel alle machines eens opnieuw in om zooi kwijt te raken
- Stel en beveiligingsbeleid op.... and stick to it
- Bereid je voor op heel veel ge-emmer als je de regels aanscherpt.

Succes!

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:24

Eijkb

Zo.

1000 en 1 plannen die allemaal op hetzelfde neerkomen. Maar goed: punt 1 is overleg met je werkgever. Ik zou eerst een anderhalf uur inplannen met je voorganger om je "verbeter" punten door te nemen. Als hij akkoord is een uurtje samen naar de werkgever stappen met dat plan. Zo hou je ze allebei te vriend. Afhankelijk van het budget wat je hiervoor krijgt (geld / tijd) kan je een mooi plan maken.

Daarnaast zou ik, zodra je dit leest, snel een backup trekken van de databases / ontwikkelomgeving. Hoe je dat doet is mij een zorg, maar die zooi kan ook over een uur al vastlopen.

.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Wat moet ik hiermee? Moet ik gelijk naar mijn baas stappen en vertellen wat er aan de hand is of Het eerst even aanzien of het misschien toch wel mee valt. Ik werk er nog maar net dus ik vind hetook zowat om gelijk naar mijn baas te stappen. Maar aan de andere kant ben ik er vanaf volgede week wel alleen verantwoordelijk voor.
Je kan toch wel bij je baas aankaarten dat het misschien verstandig is om in het weekend oid backups te maken? Als je geen budget/tijd toebedeeld krijgt, dan ligt de schuld niet bij jou iig

[ Voor 6% gewijzigd door Rey Nemaattori op 02-08-2007 10:46 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• T-8one
  • Laatst online: 19-11 10:41

T-8one

take it easy, take a sisi

Rey Nemaattori schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 10:45:
[...]

Je kan toch wel bij je baas aankaarten dat het misschien verstandig is om in het weekend oid backups te maken? Als je geen budget/tijd toebedeeld krijgt, dan ligt de schuld niet bij jou iig
Zelfs als hij niet accoord gaat zou ik iets voor die backup regelen.
De ellende is niet te overzien als een HD inderdaad crashed en niet meer te repareren is en het is op dat moment wel heel lullig om tegen je baas te zeggen "ik zei het toch?"

Het is een beetje afhankelijk van de "kwaliteit/type" van de server, maar een mirrorschijfje erbij plaatsen geeft toch een stukje meer zekerheid en hoeft ook niet zo heel duur te zijn. Desnoods gewoon een USB hd van 500gig ofzo, die je in het weekend de belangrijke mappen laat synchroniseren.

Z'n baas is dolblij met hem als hij bij een crash meld dat hij "stiekem" toch een extra HD in de server heeft geplaatst.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

• asing
Ik ben overigens wel benieuwd naar WAT er aan hardware staat. Gezien het gebrek aan "beleid" zal er ook wel een gebrek zijn aan vervangingsinvesteringen :X . Dus vraagje aan TS : wat heb je staan?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• DeeJee
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zou zo'n omgeving niet eens in beheer willen nemen.

Maar zoals hierboven al is beschreven:
Maak een inventarisatie en een mooi rapport met je adviezen.
Zet er ook duidelijk de mogelijke gevolgen in wanneer je punten niet worden opgelost.

Sterkte.

Money for nothin' and your chicks for free

• asing
DeeJee schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:08:

Sterkte.
Het hangt er een beetje van af. Als het management niet meewerkt met de veranderingen die moeten worden doorgevoerd en je blijft als beheerder verantwoordelijk voor dat éne gebakje, dan zou ik er ook mee kappen. Dan wordt je gewoon niet serieus genomen tot er problemen zijn.

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
DeeJee schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:08:

Maar zoals hierboven al is beschreven:
Maak een inventarisatie en een mooi rapport met je adviezen.
Zet er ook duidelijk de mogelijke gevolgen in wanneer je punten niet worden opgelost.

Sterkte.
Waarom niet? Dit is juist een leuke uitdaging. Maak inderdaad een rapport en leg het voor. Als de manager meegaat kan de topicstarter het opzetten zoals hij het wil. En met een beetje geluk wat nieuwe hardware ;)

Heb ooit gewerkt bij een bedrijf ((5000+ werknemers) die complete pron servers hadden staan die via een hidden share benaderbaar waren. Natuurlijk alleen voor "the selected few"

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Danster schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:36:
[...]

Heb ooit gewerkt bij een bedrijf ((5000+ werknemers) die complete pron servers hadden staan die via een hidden share benaderbaar waren. Natuurlijk alleen voor "the selected few"
Dat is natuurlijk leuk, maar lijkt me geen ideale sitatuatie bedrijfsmatig gezien. Wat gebeurt er als er een ontevreden medewerker is en e.e.a. doorspeelt naar bepaalde instanties.

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
PcDealer schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:40:
[...]

Dat is natuurlijk leuk, maar lijkt me geen ideale sitatuatie bedrijfsmatig gezien. Wat gebeurt er als er een ontevreden medewerker is en e.e.a. doorspeelt naar bepaalde instanties.
Absoluut mee eens..(had ook geen toegang btw..pron kijken doe ik thuis wel met moeders). Maar sterker nog de bestanden stonden op een centrale server en niet op de vestigingen. Dus de bestanden deelden de bandbreedte met de productieomgeving.

• asing
Ik had bij zo'n toko ooit een Unreal Tournament Server staan. Na de lunch werd er een uur geknald op elkaar.

Maar de topicstarter heeft een ander soort uitdaging. Hij ziet dat het een houtje-touwtje structuur is waarbij iedere vorm van fatsoenlijk beheer mist en de privacywet en de auteurswet worden overschreden.

Als je op dat moment geen carte blanche van het management hebt wordt het lastig. Waarom is de vorige beheerder verplaatst? Is er iets voorgevallen of had hij er geen zin meer in? Wie wordt aangekeken als de server instort en welke efforts worden er dan verlangd? Is er een carepaq of andere voorziening/garantie van de leverancier of staat er een kloon?

Al met al een risico-afweging voor de TS. Afhankelijk van de situatie wens ik hem sterkte.

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:14

DizzyWeb

Ondertiteld

Kan me enkel aansluiten bij wat hierboven gezegd is. Of je baas er nu in meegaat of niet, zorg er sowieso voor dat je alle problemen inventariseert en aan hem voorlegt. Als ze het er dan niet mee eens zijn en je suggesties van de hand wijzen, dan ben je op zijn minst niet meer verantwoordelijk te houden.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 15:18 ]

• DeeJee

DeeJee

Dus...

asing schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:30:
[...]

Het hangt er een beetje van af. Als het management niet meewerkt met de veranderingen die moeten worden doorgevoerd en je blijft als beheerder verantwoordelijk voor dat éne gebakje, dan zou ik er ook mee kappen. Dan wordt je gewoon niet serieus genomen tot er problemen zijn.
Juist. Dan met je er niet eens willen werken.
Danster schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:36:
[...]

Waarom niet? Dit is juist een leuke uitdaging.
Tot het echt mis gaat natuurlijk. Dan ben je zuur. Weg uitdaging maar wel een hoop echte shit.
Dat wil je als beheerder juist voorkomen.

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Ik zelf zou enkele zaken voorop stellen :

Ik zou zeker met het bestuur praten inzake de voorgaande netwerkbeheerder, want wat ik zo lees is dit ABSOLUUT geen doen van zaken. Je werkt dus gewoon op een onbeveiligd netwerk :?

Daarnaast zou ik een rapport opstellen met daarin alle veranderingen en aanpassingen die jou zou willen uitvoeren op het netwerk om alles weer goed te laten lopen en dit uiteraard aan het bestuur door geven.

Verder zou ik als eerste een gesprek aangaan met de huidige netwerkbeheerder, hem de situatie uitleggen over hoe jij hierover denkt + aan hem uitleggen dat je dit alles in een rapport gaat plaatsen om zo veranderingen door te brengen naar het bestuur.

Zijn baan komt dan NIET in de picture, dus verliest hij hier niets op + dat jijzelf meteen in een goed daglicht komt te staan ivm alle zaken waar jij verstand van hebt ;)

Zo'n zelfde soort situatie heb ik meegemaakt hier op kantoor toen ik alles overnam, zelfde soort situatie, midden-klein bedrijf, enkele medewerkers, simpele servers etc..etc..en iedereen admin. rechten ;) Een kleine 500gb aan prive s*it en noem maar op.

Echter, de voorgaande netwerkbeheerder is hierdoor wel op staande voet ontslagen, mede omdat er wel een backup unit was, maar de laatste backup van 1,5 jaar daarvoor was.

In ons type bedrijf is het absoluut noodzakelijk dat 1-maal per dag een backup gedraait wordt ivm klantgegevens e.d. Hierdoor is het ook noodzakelijk dat alle systemen goed beveiligd zijn etc..etc...

Dat is dus precies het verhaal wat je op moet voeren, ik persoonlijk had die netwerkbeheerder al een corrigerende tik op de vingers gegeven dat ie toch echt verkeerd bezig was

Wabbawabbawabbawabba

• asing
[b]KatirZan schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:49
Echter, de voorgaande netwerkbeheerder is hierdoor wel op staande voet ontslagen, mede omdat er wel een backup unit was, maar de laatste backup van 1,5 jaar daarvoor was.
En de topic starter loopt ook een klein risico, hij is nu "de systeembeheerder" en daarmee tevens verantwoordelijk voor de zooi die zijn voorganger heeft achtergelaten. De directie heeft niet voor niets nu gekozen voor kennis en kunde ipv iemand die wel handig is met PC's maar verder geen kaas gegeten heeft. :X De verantwoordelijkheden zijn niet mis. Verlies van bedrijfsgegevens en werkeloos personeel lopen heel snel in de papieren. Een server heb je ook niet in een dag vervangen.....

Als men de adviezen naast zich neerlegt omdat het geld kost of omdat het altijd zo gedraaid heeft of omdat men emule en torrents handig vindt zit je als serieuze beheerder op de verkeerde plek.

• DeeJee

DeeJee

Dus...

Het belangrijkste blijft dus wel dat de TS de problemen aangeeft bij zijn baas.

Verwijderd

En de vorige systeembeheerder heeft waarschijnlijk ook geen documentatie achterlaten??

Oftewel dat is nu aan jou.....

• asing
Die baas zou nog wel eens iemand van een andere afdeling kunnen zijn. Dus geen IT-manager. Dat maakt het verslag wat lastiger te maken ivm de toe te passen jip-en-janneke taal. 8)7

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:13
Als ik jou was, zou ik eerst de echt noodzakelijke dingen afhandelen en mezelf daarna druk gaan maken om dingen die niet prio 1 zijn.

SQL backup kun je redelijk eenvoudig laten maken door SQL server zelf. In SQL Server Manager een maintenance plan maken om om de zoveel tijd een backup naar file te laten schrijven.

Wellicht heb je nog ergens een usb-disk liggen. De backup kun je daarna hiernaar toe laten schrijven. Een backup is toch echt wel een van de belangrijkste dingen op een bedrijfsnetwerk.

Als je daarna een goed en waterdicht plan bij de directie neerlegt, laat je iig een pro-actieve manier van werken zien.

Daarna kun je op je "gemak" het netwerk doorlichten en je kunstjes gaan doen ;)

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:24

Eijkb

Zo.

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:24:
Typisch een situatie om een EDP-auditor een audit uit te laten voeren op basis van een MKB-normenkader. Op die manier heeft het management en objectief en onafhankelijk oordeel van de inrichting.
* Eijkb is allergisch voor consultants >:)

.

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Eijkb schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 15:05:
[...]
* Eijkb is allergisch voor consultants >:)
En ik denk niet dat de baas blij gaat worden van een EDP auditor tarief als ik de situatie zo een beetje inschat ;) Maar het is in ieder geval noodzakelijk om eens even goed te babbelen. Bij zulk soort bedrijven ben je vaak ook de lul als het helemaal mis gaat. Probeer dus iets op papier te krijgen.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• KatirZan
  • Laatst online: 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

NTBackup maakt trouwens ook een SQL backup, zeker als je een volledige backup draait ;)

Tip : maak enkele clones van alle schijven, scheelt een hoop gedoe ;)

Wabbawabbawabbawabba

• asing
Effe technisch, ik vraag me af hoe die server eraan toe is.... SQL maakt logfiles voor rollbacks die lekker blijven groeien TOT je een backup maakt. Nu hoeft er niet perse een backup gemaakt te worden met NTBACKUP, SQL kan het zelf ook van een live database. Maar als niemand dat instelt.... :/ :X :? |:( :o

Ik was ook een tijd de enige beheerder van een toko. 80-100 man personeel en een server of 12. Ik kan garanderen dat je telefoon gaat als er ook maar iets mis is. Je wordt gewoon teruggeroepen en je mag het fixen. Als het iets kleins is dan is dat niet zo erg. Zodra de server op haar bek gaat heb en het is de schijf.... dan heb je een huge ass probleem. Dat krijg je zonder backup nooit meer goed en met een beetje pech gaat je toko eraan failliet. :X

Ik vraag me ernstig af of je deze opdracht wel moet accepteren of uitkijken naar iets anders.

@KatiRzan : wie weet zit er maar één schijf in. Een veredelde desktop... :X

[ Voor 4% gewijzigd door asing op 02-08-2007 15:44 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Als eerste... Bouw coalities. Zorg dat je informeel medestanders krijgt die snappen wat er mis is. Desnoods de oude systeembeheerder die je wat paait door begrijpend te snappen waarom hij in het verleden dit niet gedaan is en dat je nu een solide basis hebt om op verder te bouwen.

je bent immers de nieuw en nobody likes a smart-ass... Zelfs al heeft die 100% gelijk.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:49
SQL Servers zijn leuk, die doen jaren hun werk en op een gegeven moment klappen ze en hebben ze de 3 weken daarvoor elke dag een verotte backup geschreven en dan hoor je iedereen schelden tieren en brullen omdat het bedrijf op ze gat ligt :z

Note: Mijn ervaring deze week...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Yep, backup iig de transactielogs...

Wij hanteren het volgende principe:

dag blijft 8 dagen bewaard
week blijft een maand bewaard
maand blijft een jaar bewaard
jaar blijft vijf jaar bewaard

:)

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal nogmaals bedankt voor de reactie, het is toch wel lekker om advies te kunnen vragen op een forum als dit _/-\o_ . Vandaag heb ik idd met de "oude" systeembeheerder gepraat en hij vertelde mij dat hij er gewoon geen tijd voor had om het allemaal goed te regelen. Hier is hij echter nooit mee naar de baas gegaan en na ons gesprekje begreep hij wel dat het niet helemaa zo gaat zoals het hoort. Ik heb vandaag mijn eigeen usb-schijf aan het systeem gehangen en een backup gemaakt van de belangrijkste bestanden. Niet echt ideaal maar wanneer er nu wat zou gebeuren heb ik in elk geval een backup.

Daarna ben ik even naar mijn baas gegaan en hem verteld dat ik graag een aantal dingen wil veranderen. Als eerste de backup genoemd en de risico's van hoe het systeem nu werkt. Mijn baas heeft mij gevraagd om een kostenplaatje te maken en hoe lang ik er mee bezig zal zijn. Dus nu ga ik een rapport maken van de veranderingen die ik per direct wil uitvoeren (backup) en de werkzaamheden die ik op langere termijn wil uitvoeren (betere beveiliging, mirror, etc...).

Aan de hand van dit raport gaat hij kijken of ik een budget kan krijgen om het e.e.a door te voeren, vervangen. Ook heb ik voorgesteld dat het misschien een goed idee is om er nog iemand naar te laten kijken die niet in het bedrijf werkt maar wel ruime ervaring heeft als een systeembeheerder.

Dus het worden misschien nog wel leuke tijden. Ik vind het nu in elk geval een leuke uitdaging ;)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:44:
Allemaal nogmaals bedankt voor de reactie, het is toch wel lekker om advies te kunnen vragen op een forum als dit _/-\o_ . Vandaag heb ik idd met de "oude" systeembeheerder gepraat en hij vertelde mij dat hij er gewoon geen tijd voor had om het allemaal goed te regelen. Hier is hij echter nooit mee naar de baas gegaan en na ons gesprekje begreep hij wel dat het niet helemaa zo gaat zoals het hoort. Ik heb vandaag mijn eigeen usb-schijf aan het systeem gehangen en een backup gemaakt van de belangrijkste bestanden. Niet echt ideaal maar wanneer er nu wat zou gebeuren heb ik in elk geval een backup.

Daarna ben ik even naar mijn baas gegaan en hem verteld dat ik graag een aantal dingen wil veranderen. Als eerste de backup genoemd en de risico's van hoe het systeem nu werkt. Mijn baas heeft mij gevraagd om een kostenplaatje te maken en hoe lang ik er mee bezig zal zijn. Dus nu ga ik een rapport maken van de veranderingen die ik per direct wil uitvoeren (backup) en de werkzaamheden die ik op langere termijn wil uitvoeren (betere beveiliging, mirror, etc...).

Aan de hand van dit raport gaat hij kijken of ik een budget kan krijgen om het e.e.a door te voeren, vervangen. Ook heb ik voorgesteld dat het misschien een goed idee is om er nog iemand naar te laten kijken die niet in het bedrijf werkt maar wel ruime ervaring heeft als een systeembeheerder.

Dus het worden misschien nog wel leuke tijden. Ik vind het nu in elk geval een leuke uitdaging ;)
Nou, dat begint in elk geval hoopvol (vooralsnog).

• asing
[b]Duit28 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 22:44Mijn baas heeft mij gevraagd om een kostenplaatje te maken en hoe lang ik er mee bezig zal zijn. Dus nu ga ik een rapport maken van de veranderingen die ik per direct wil uitvoeren (backup) en de werkzaamheden die ik op langere termijn wil uitvoeren (betere beveiliging, mirror, etc...).

Managers zijn altijd hetzelfde.... Maak een overzicht van wat het kost en hoelang je ermee bezig bent. Zit je dus met je geleerde hoofd in de papieren terwijl je netwerk verder kwakkelt. Wanneer begrijpt zo'n man dat er gewoon nu geacteerd moet worden omdat de kosten die erbij horen in het niet vallen vergeken bij een shutdown van het bedrijf. :X

Begin gewoon met de backup en hoeveel tijd het kost boeit niet echt. Beter een dag langer dan een rotte backup. Heb je wel een goed pakket?

Door een 2e beheerder met ervaring te vragen degradeer je jezelf. Das niet zo heel handig. O-)

• Hillie
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Tja, ga je zonder fatsoenlijk plan en support aan de slag, dan toon je ook grote professionaliteit. :Y)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

asing schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 08:32:
[...]
Door een 2e beheerder met ervaring te vragen degradeer je jezelf. Das niet zo heel handig. O-)
Dat vindt ik wel meevallen. Het is altijd fijn om een klankbord te hebben aangezien deze ook dingen kan aandragen waar je zelf niet aangedacht hebt. Vindt het vrij getuigen van grootheidswaan om te denken dat 1 meer weet dan 2. tevens maak je je positie steviger in het doorvoeren van veranderingen als een "ingehuurde" kracht jouw aandachtspunten benadrukt. Dit zal trouwens ook aangeven aan je baas dat je wel weet waar je over praat en maakt het makkelijker om in de toekomst dingen erdoor te krijgen.

• asing
Hillie schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 08:40:
Tja, ga je zonder fatsoenlijk plan en support aan de slag, dan toon je ook grote professionaliteit. :Y)
Een prioriteitenlijstje is ook al een plan ;) . Dan bekijken wat je al hebt, en wat je nog moet hebben. Dan op ervaring nog even het "hoe wil ik het inrichten" en klaar ben je. Ik ben het met je eens dat als je een project start (vervangen server bijvoorbeeld) dat je dan wel calculaties en verslagen maakt. Maar dan heb je ook de tijd.

Verwijderd

asing schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 08:32:
Managers zijn altijd hetzelfde.... Maak een overzicht van wat het kost en hoelang je ermee bezig bent. Zit je dus met je geleerde hoofd in de papieren terwijl je netwerk verder kwakkelt. Wanneer begrijpt zo'n man dat er gewoon nu geacteerd moet worden omdat de kosten die erbij horen in het niet vallen vergeken bij een shutdown van het bedrijf. :X
Techneuten zijn altijd hetzelfde. In plaats van even na te denken over wat er moet gebeuren, gelijk hoppa lekker klussen, want als het niet is zoals het volgens hen zou moeten is dat vast wel reden tot ingrijpen.
Nee, even denken "Goh, dit inrichten kost 5000 euro en het laten sloffen kost eigenlijk niets" dat komt niet in ze op.
Sorry maar ik vind dit echt rant-advies van het kaliber "Fuck the budget, koop wat je het beste lijkt." en ik zou hier zeker mijn carriëre niet mee verrijken. Het leven is al lastig zat zonder te gaan rellen met je manager.
[...]
Door een externe 'second opinion' te adviseren kom je op je manager over als iemand die professioneel handelen wil, en niet te stoer is om een ander om advies te vragen. Managers zijn dol op second opinions. Je dekt je er goed mee in namelijk.
asing schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:07:
Een prioriteitenlijstje is ook al een plan ;)
:X Voor hobbybobs misschien. In het echte leven niet.
Dan bekijken wat je al hebt, en wat je nog moet hebben. Dan op ervaring nog even het "hoe wil ik het inrichten" en klaar ben je.
Zo creeër je exact situaties als zijn voorganger achterlaat. Dit is hoe boekhouders en wiskunde leraren de eerste stappen in de IT zetten, niet hoe je een systeembeheerder wil zien werken.
Ik ben het met je eens dat als je een project start (vervangen server bijvoorbeeld) dat je dan wel calculaties en verslagen maakt. Maar dan heb je ook de tijd.
Je hebt nu ook tijd. Hij heeft z'n manager verteld dat de toko dood is als de server plat gaat zonder backup. Zijn manager laat hem een kosten-baten analyse maken en een plan van aanpak bakken. Dat betekent dat zijn manager hem zojuist prioriteiten en tijd gegeven heeft:
1- analyse kosten/baten
2- plannen en uitvoeren.

Dit naast je neer leggen en lekker gaan hobbybob-en lijkt me zo ongeveer het slechtste advies wat je kunt geven, zéker aan een persoon in een nieuwe baan.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2007 09:25 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Een prioriteitenlijstje is ook al een plan ;) . Dan bekijken wat je al hebt, en wat je nog moet hebben. Dan op ervaring nog even het "hoe wil ik het inrichten" en klaar ben je. Ik ben het met je eens dat als je een project start (vervangen server bijvoorbeeld) dat je dan wel calculaties en verslagen maakt. Maar dan heb je ook de tijd.
Er is gevraagd naar een kosten plaatje... Dat wil niet zeggen dat er een rapport van 50 kantjes moet komen. Als ik (ja manager...) vraag om een kostenplaatje, dan dat bij voorkeur op 1 A4'tje. De rest is meestal toch ballast en punt voor latere discussie. Niet om de initele beslissing te nemen.

Echter ik neem aan dat er ook nog een draaiboek voor de implementatie zal moeten komen, die is vaak wat dikker.

[ Voor 7% gewijzigd door Cyberpope op 03-08-2007 09:29 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
TS: Probeer ook een "calamiteiten plan" op te stellen - hoe gaat het bedrijf weer up-and-running zijn na een grote ramp? Denk aan brand, instorting, neerstortende satellieten ;) Serieus: je wilt niet 3 maanden plat liggen, dat is uiteraard funest voor een onderneming.

Een plan om snel bij iemand een server op te zetten waar alle cruciale netwerkbestanden op staan (SVN repository, broncodes, klantgegevens, contracten, etc.) zodat iedereen in principe van thuis uit kan werken is wel net zo handig.

Heeft m'n sysop hier op kantoor ook gedaan, we weten precies wat er moet gebeuren als er iets grandioos mis gaat. Zelfs het doorschakelen van de telefoon is uitgezocht :)

• rdfeij
  • Laatst online: 20-11 15:24
leuk_he schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:30:
Helemaal geen backups is ZEER kwalijk. (en als je sql servers niet online kunt backuppen met de software die je nu hebt dan toch maar 1x per week plat leggen voor een goede backup)

En dat geeft je meteen de gelegheid alle bestanden die niet thuishoren in het bedrijfsnetwerk te verplaatsen naar een server die niet gebackupt wordt.

Ik neem aan dat ook de financiele programma's niet gebackupped worden dan???
Dat is belastingtechnisch ook om problemen vragen, je bent verplicht je financiele administratie op 2 plaatsen te bewaren....

• Hillie
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

[...]

Als je al die lijsten opstelt, dan kun je daar toch ook een prijskaartje aan vasthangen? Prijzen zijn zo opgesnord en je kunt altijd een ruwe schatting geven.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• asing
@KnetterGek:

Zoals je misschien uit de posts van TS hebt opgemaakt, is de situatie penibel. Er zijn geen backups, er is maar één server (de vraag is wat voor eentje en hoe oud...). Dan kan je manager je helemaal dekken door je tijd te geven om alles op papier te zetten, prima. Maar wat als die tijd er niet is? Ben je druk bezig om je cijfertjes en motivaties op papier te zetten, stort de tent in. Ik zal je vertellen dat dat hele zooitje direct overboord kan omdat je op dat moment bij de server moet zijn om te redden wat er te redden valt.

Voorbeeldje : mijn vorige toko had op een oud servertje een SQL server draaien. Deze bediende een webserver waar onze klanten mutaties deden. Dat ding moest er een keer uit, maar andere prioriteiten van het management en ook hier weer moest er een papiertje komen met kosten etc. Precies zoals jij het zou doen. Alleen het is real world en ik lag ziek in bed. Ding stortte in. Met geen mogelijkheid meer aan te krijgen. Asing werd uit bed gebeld en naar de zaak gehaald om "iets te regelen als het maar zo snel mogelijk weer werkt!". :X En tuuuurlijk wist de manager dat dit kon gebeuren, maar zolang het ding het nog deed O-) _/-\o_ kon ik aan de papieren werken om iets anders te regelen.

Nog eentje : na het bijplaatsen van een zooi servers kon de airconditioning het niet goed meer aan. Het was naadje. Conclusie : er moet capaciteit bij. Meerdere leveranciers laten komen, prijsopgaves gekregen, planningen gemaakt en dat aan de directie voorgelegd. Die legden het naast zich neer en lieten het zoals het was. :X En toen kwam de eerste grote hittegolf. O-) De buitentemperatuur ging over de 30 graden en de luchtbehandeling kapte ermee. De airco in de serverruimte had het niet meer en de temperatuur liep te hoog op. Het was vrijdagmiddag en ik moest de beslissing nemen. Doordraaien met risico of in hemelsnaam wat servers uitzetten. Ik deed het laatste en pakte die servers die de minste impact hadden. Na 2 uur weer gekeken of dat hielp. Het was voldoende. Ik had alleen wel een mailtje verstuurd met daarin het bericht dat vanwege de te hoge temps een deel van de dienstverlening niet beschikbaar was en wat de impact voor de gebruikers was.

In no-time stond de directeur naast me om uitleg te vragen. Een uur later was de offerte getekend en gefaxt. Toen kon het ineens WEL. 8)7

Direct acteren ipv eerst eens rustig te tikken en te snuffelen is soms beter. Bij de vervanging van een zooi servers heb ik ook netjes een begroting, een planning, een motivatie en een implematatietraject geschreven.... Maar ik had de tijd. Dus het kon.

Het erbij halen van een derde partij is discutabel. Als ik als manager net iemand in dienst had genomen die vond dat ik nog eens iemand dik moest betalen om de problemen in kaart te brengen zou ik achter mijn oren krabben. Waarom had ik dan die eerste in dienst genomen? 8)7 De situatie is zo beroerd dat TS er met gemak een hoop verbetering in aan kan brengen en daarna evt een externe partij laten kijken wat er daarna nog verbeterd kan worden.

[ Voor 26% gewijzigd door asing op 03-08-2007 10:59 ]

• asing
Blue-eagle schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 09:40:
TS: Probeer ook een "calamiteiten plan" op te stellen - hoe gaat het bedrijf weer up-and-running zijn na een grote ramp? Denk aan brand, instorting, neerstortende satellieten ;) Serieus: je wilt niet 3 maanden plat liggen, dat is uiteraard funest voor een onderneming.

Een plan om snel bij iemand een server op te zetten waar alle cruciale netwerkbestanden op staan (SVN repository, broncodes, klantgegevens, contracten, etc.) zodat iedereen in principe van thuis uit kan werken is wel net zo handig.

Heeft m'n sysop hier op kantoor ook gedaan, we weten precies wat er moet gebeuren als er iets grandioos mis gaat. Zelfs het doorschakelen van de telefoon is uitgezocht :)
Calamiteitenplan en risicoanalyse is zeker een plan wat je moet maken. Niet te vergeten ook testen. Je plan kan nog zo goed zijn, niet getest is nog altijd een risico.

• Wimo.
  • Laatst online: 06:50

Wimo.

Shake and Bake!

asing schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 10:46:
@KnetterGek:

Zoals je misschien uit de posts van TS hebt opgemaakt, is de situatie penibel. Er zijn geen backups, er is maar één server (de vraag is wat voor eentje en hoe oud...). Dan kan je manager je helemaal dekken door je tijd te geven om alles op papier te zetten, prima. Maar wat als die tijd er niet is? Ben je druk bezig om je cijfertjes en motivaties op papier te zetten, stort de tent in. Ik zal je vertellen dat dat hele zooitje direct overboord kan omdat je op dat moment bij de server moet zijn om te redden wat er te redden valt.
Exact, ik zie dit steeds vaker bij MKB's. Er is geen backup aanwezig omdat het toch werkt. In mijn ogen ben je prima begonnen met het plaatsen van je eigen USB hdd. Je wilt niet weten hoe vaak ik dit nog bij nieuwe klanten moet doen (10+ personeelsleden en antieke hardware)

Ik vermoed overigens wel dat je tegenstribbeling gaat krijgen i.v.m. prijzen. Tot voorheen heeft de IT tak van het bedrijf geen drol gekost en nu ga jij ineens met plannen en hardware komen die voorheen niet nodig waren. Menig bedrijf (uit ervaring) zal dit niet leuk gaan vinden.

Al met al toch een leuk project en als je alles nu goed regelt kun je daar later mooi achteruit leunen ..

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-11 23:56

ajhaverkamp

gewoon Arjan

asing schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 10:46:
@KnetterGek:

Zoals je misschien uit de posts van TS hebt opgemaakt, is de situatie penibel.
Wellicht is die situatie al maanden/jaren zo. Dus ben ik het volledig met Knettergek eens. Zorg dat je eerst goed over nadenkt en ga dan pas met die schroevendraaier rennen. Dit is nu het moment om het meteen een keer goed aan te pakken. Als je meteen gaat rennen, zal de manager waarschijnlijk later geen discussie meer aangaan omdat je al duidelijk hebt gemaakt dat jij het ook met een houtje-touwtje oplossing draaiende kan houden.

Dus ook nu niet passief gaan zitten wachten, maar zorgen dat je een gedegen plan/oplossing voor het geheel bedenkt en zorgt dat je daar draagvlak voor krijgt.

This footer is intentionally left blank

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Net een HP tapebackup webinar bezocht. Vanaf EUR 300,00+ kun je 80GB+ tapen. Dat zijn de kosten dus niet.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 06-08-2007 11:36 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik kan niet uit het verhaal maken wat voor SQL-server het was, maar al naar gelang de server is het toch helemaal niet nodig om SQL uit te zetten? Er is altijd wel wat op te verzinnen daarop.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Ik vraag me ernstig af of je deze opdracht wel moet accepteren of uitkijken naar iets anders.
Ik zou meteen uit gaan kijken naar iets anders. Op de eerste plaats wil ik niet bij een bedrijf werken waar ik de enige systeembeheerder ben. Op de tweede plaats wil ik niet bij een bedrijf werken dat geen backups maakt. Nu weet ik wel dat ik dan zelf dat probleem kan oplossen door wél backups te gaan maken. Ik wil er alleen mee betogen dat IT een ondergeschoven kindje is als zoiets essentieels niet geregeld is, het zegt veel over de organisatie zelf. Tegenwoordig weet zelfs iedere leek hoe belangrijk backups zijn.

En als er toch iets fout gaat? Dan krijg jij alsnog de schuld.

Niet alles kan perfect zijn, maar voor mij persoonlijk zijn er grenzen. Als je als consultant wordt ingehuurd om de zaak op de rit te krijgen... Dat vind ik iets anders. Maar een vaste baan daar?

• Qwerty-273
  • Laatst online: 14:45

Qwerty-273

Meukposter

Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 12:21:
Ik wil er alleen mee betogen dat IT een ondergeschoven kindje is als zoiets essentieels niet geregeld is, het zegt veel over de organisatie zelf. Tegenwoordig weet zelfs iedere leek hoe belangrijk backups zijn.
Misschien was het een ondergeschoven kindje en probeert men nu (vanwege de aanstelling van een 'echte' systeembeheerder) IT tot een 'normaal' niveau te tillen. Misschien denkt men dat met een server nooit iets kan gebeuren (want hij was duur en moet dus gewoon werken) en omdat er vroeger nooit een incident heeft voorgedaan wordt het beeld bevestigd bij de mensen.

Kleine organisaties hebben vaak slechts 1 systeembeheerder, en je moet er van houden om de enige in het bedrijf te zijn die er iets van af weet - jij bent dan de persoon voor alles op IT/ICT gebied. Daar moet je tegen kunnen als je zo'n klus aanpakt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Qwerty-273 schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:19:
[...]

Misschien was het een ondergeschoven kindje en probeert men nu (vanwege de aanstelling van een 'echte' systeembeheerder) IT tot een 'normaal' niveau te tillen. Misschien denkt men dat met een server nooit iets kan gebeuren (want hij was duur en moet dus gewoon werken) en omdat er vroeger nooit een incident heeft voorgedaan wordt het beeld bevestigd bij de mensen.

Kleine organisaties hebben vaak slechts 1 systeembeheerder, en je moet er van houden om de enige in het bedrijf te zijn die er iets van af weet - jij bent dan de persoon voor alles op IT/ICT gebied. Daar moet je tegen kunnen als je zo'n klus aanpakt.
* PcDealer vraagt zich n.a.v. dit opeens af hoe de sollicitatie ging en wat hierover in de vacature stond...

Verwijderd

PcDealer schreef op woensdag 08 augustus 2007 @ 13:45:
[...]

* PcDealer vraagt zich n.a.v. dit opeens af hoe de sollicitatie ging en wat hierover in de vacature stond...
Je ziet wel eens vacatures met alleen:
- kennis van computers of
- affiniteit met computers.

Zonder dat ze termen zoals besturingssystemen / netwerkprotocollen / hardware vermelden.
Dan is de drempel laag om binnen te komen.
Pagina: 1