Toon posts:

Nieuwe computer valt steeds uit in Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

sinds vandaag heb ik m'n nieuwe onderdelen binnen:

MSI K9N SLI moederbord
AMD Athlon 64 X2 6000
Asus Radeon EAH 2600XT
G-Skill 2 GB DDR800 (PC6400)
Hitachi 250 GB HDD SATAII 300.

Deze onderdelen heb ik ingebouwd in m'n AOpen H700A bigtower met 400 watt PFC voeding. Aangezien deze voeding een 20-polige moederbordstekker heeft en het moederbord een 24-polige aansluiting, heb ik er een 20-to-24 polige converter tussen.

Alles werkt goed; hij installeert Windows XP etc. maar veel verder komt ie niet want na 1 minuut in Windows valt de PC gewoon uit. Er staat niet "Windows is aan het afsluiten" ofzo, maar hij valt gewoon helemaal uit.

Vervolgens heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd en ja hoor, hetzelfde probleem.

Aan de temperaturen ligt et niet want de BIOS geeft zo'n 39 graden system temp en zo'n 43 graden CPU temp aan.

Ik baal hier wel van want nu kan ik alsnog niks doen.

Weet iemand misschien wat dit kan zijn? Ik dacht eerst de voeding maar dat lijkt me toch niet want 400 watt moet voldoende zijn en de voltages in de bios (die van 12v, 5v etc) staan wel goed. Als de voeding niet voldoende zou geweest zijn dat had ie niet eens zover gekomen met het installeren van Windows etc.

Overigens geeft Windows aan dat de harde schijf 130 GB is, maar dit komt omdat ik nog geen enkele service pack heb geïnstalleerd. Is dat ook toevallig niet het probleem van het uitvallen van de PC omdat deze versie van Windows misschien niet goed overweg kan met de CPU ofzo?

Overigens: ik heb het idee dat Windows pas uit begint te vallen na het installeren van de moederbord drivers (Nvidea NForce) want daarvoor heeft ie ongeveer een half uur aangestaat zonder uit te vallen maar na installeren van de drivers en reboot begon het; toen hield ie het nog geen minuut uit.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en ik hoop dat het goed komt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik begin toch te vermoeden dat je voeding te weinig is. Bij een piekspanning gaat het iig erg spannend worden.

Het ligt hem volgens mij niet aan het feit dat je nog geen SP hebt geinstalleerd. En welke versie van Windows installeer je precies? Gewoon de 32bits variant neem ik aan? Dan zou je niet veel problemen komen.

Kan je in ieder geval de melding van "computersysteem herstarten" uitschakelen? Is te doen bij Systeemeigenschappen -> Geavanceerd -> opstart- en herstartinstellingen. Hopelijk krijg je dan een BSOD.
Overigens: ik heb het idee dat Windows pas uit begint te vallen na het installeren van de moederbord drivers (Nvidea NForce) want daarvoor heeft ie ongeveer een half uur aangestaat zonder uit te vallen maar na installeren van de drivers en reboot begon het; toen hield ie het nog geen minuut uit.
Volgende keer wachten met de nForce drivers ;)

Wauw, een sig!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks.

Maar is die voeding echt te weinig denk je? CPU gebruikt maximaal 125 watt en de videokaart volgens mij minder. Maar ik weet et eigenlijk ook niet zeker.

Tis idd Win XP 32 bit.

Ik denk niet dat die setting helpt aangezien de PC niet wordt herstart maar gewoon helemaal uitvalt, maar ik zal et ff proberen in te stellen.

p.s.: Ik moet die NForce drivers wel installeren anders werkt de netwerkadapter niet en kan ik helemaal geen Windows update doen.

Ik zal Windows nog wel ff een keer opnieuw installeren en dan proberen om enkel de LAN adapter te installeren en niet Nforce.

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05 21:08
Power comsumption met een 2600XT en X2 6000+

Zoals je ziet valt het wel mee....

Ontkoppel eens zoveel mogelijk dingen om wat minder watt te vragen.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor die link. Stroomverbruik valt idd behoorlijk mee dus de voeding kan het haast niet zijn.

Naast bovengenoemde onderdelen heb ik nog enkel 3 case fans (2 op moederbord aangesloten en 1 op een 4-polige 12v connector) maar die vreten echt geen 200 watt ofzo.

Ik zal nog eens ff wat proberen.

Edit: hmm, net viel me pas op dat de powerled 1 keer per seconde knippert nadat ie uit is gevallen. Toen ging die ook niet meer aan en moest ik achterop de hoofdschakelaar omzetten en weer aan en toen ging de PC wel weer aan.

Ik installeer nu XP opnieuw zonder enkele drivers en ga gelijk SP2 proberen te installeren.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 19:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog geen progressie geboekt... vdorie.

Net windows opnieuw geïnstalleerd en toen geprobeerd enkel de LAN adapter te installeren. Hij was nog maar net klaar en had nog niet eens gereboot of de PC viel alweer uit.

Dit moet dan toch daaraan liggen lijkt me? Geen enkele driver van het moederbord lijkt te werken met de eerste versie van Win XP.

Als het goed is kan ik van iemand Win XP lenen waar SP2 zit ingebakken.

Zo niet, is het dan niet mogelijk om bijv. op de laptop waar ik nu zit SP2 te downen en dan fikken op CD en dan installeren op m'n nieuwe PC?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Je kan altijd eens proberen om een dos util te gebruiken om je proc/geheugen te belasten/testen. Als hij dat lange tijd volhoudt zonder fouten, dan is het alleszins niet je voeding lijkt me.

Het is trouwens wel een goed idee om eerst de SP te installeren en dan pas de drivers. Bets zelfs om de SP te slipstreamen met je XP install, zodat je daar al vanaf bent. Er zijn meerdere dingen die niet goed werken met een bare XP (zonder SP) met de huidige hardware.

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm,

ik hoorde zojuist van iemand dat de Nvidea drivers van het moederbord niet goed werken en die moest ik volgens hem ook absoluut niet gaan installeren.

Maar hoe krijg ik dan alles aan de praat? Ik heb nu op deze laptop Service pack 2 gedownload en ik denk dat ik nu dan ff Win XP opnieuw moet installeren op m'n PC en dan deze SP2 vanaf de laptop naar m'n PC overbregen (CD of USB memory stick) en dan SP2 installeren.

En dan gewoon de nieuwste drivers van de MSI-site afplukken?

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Stress eerst ffies je CPU en MEM met memtest of prime ( bootable ). Valt hij dan ook uit, dan weet je dat je Voeding niet goed genoeg is voor je systeempje. Gaat dat wel goed, dan kijken we verder.

[Edit]
Ik vind je Voeding nogal aan de krappe kant hoor, zeker voor een Aopen ( niet echt super A-merk )
CPU 135watt
GPU 120watt?
MOBO 50watt?

Dan nog je hdd's en fans, en je zit wel tegen de 350watt aan hoor! ( voeding kan niet altijd 400watt leveren )

[ Voor 40% gewijzigd door Tomfish op 01-08-2007 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet echt bekend met die programma's. Heb je misschien een download link?

• Tomfish
meuktracker: Memtest86+ 1.51

offtopic:
Moet jij je sig nu niet veranderen?

Verwijderd

Topicstarter
Xtresis schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:46:
Stress eerst ffies je CPU en MEM met memtest of prime ( bootable ). Valt hij dan ook uit, dan weet je dat je Voeding niet goed genoeg is voor je systeempje. Gaat dat wel goed, dan kijken we verder.

[Edit]
Ik vind je Voeding nogal aan de krappe kant hoor, zeker voor een Aopen ( niet echt super A-merk )
CPU 135watt
GPU 120watt?
MOBO 50watt?

Dan nog je hdd's en fans, en je zit wel tegen de 350watt aan hoor! ( voeding kan niet altijd 400watt leveren )
Dat zou goed kunnen maar waarom valt ie dan alleen uit als een driver is geïnstalleerd. Het slaat gewoon nergens op.

p.s. Is die memtest niet enkel voor geheugen want dat lijkt me niet echt relevant?

• Tomfish
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:59:
[...]

Dat zou goed kunnen maar waarom valt ie dan alleen uit als een driver is geïnstalleerd. Het slaat gewoon nergens op.

p.s. Is die memtest niet enkel voor geheugen want dat lijkt me niet echt relevant?
Het gaat er even om dat het gestressed wordt, zowel je CPU als MEM.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nou Windows opnieuw aan het installeren en dan ga ik geen drivers installeren maar wel memtest etc. om em ff te laten stressen.

Net was ook vaag: laatste keer toen die uitviel bleef de power led maar knipperen. Toen de stroomstekker eruit getrokken en toen bleef ie nog zowat een minuut knipperen. PC ging ook niet meer aan.

Na die minuut stopte hij met knipperen en toen ging ie ook weer aan.

p.s.: Nog iets anders: ik vind het vreemd dat die 2600XT videokaart geen extra stroom nodig heeft; m'n vorige (9800 pro) had extra stroom nodig en daar moest je zo'n stroomstekkertje van het moederbord insteken.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:52

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 20:59:
[...]

Omdat het in dat geval pas gaat werken en zal het dan stroom vreten ;)

Wauw, een sig!

• Tomfish
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:28:
p.s.: Nog iets anders: ik vind het vreemd dat die 2600XT videokaart geen extra stroom nodig heeft; m'n vorige (9800 pro) had extra stroom nodig en daar moest je zo'n stroomstekkertje van het moederbord insteken.
Huh? Zo ver ik weet moet je gewoon een 6 polige PCI-express stekker er in steken. Één van onderstaande pluggen: ( zag op't internet wel 2600's met PCI-E plug )
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/nnews/2006/6247/File/Connector400.jpg

Verwijderd

Volgens mij trekt je voeding het wel tenzij dat je een berg hd's, fans en disco-lichten er in hebt. Als de vga te weinig juice krijgt geeft hij dat aan door een beeeeeep of een melding in het scherm, maar dan zet de pc zich nog niet uit is mijn ervaring. Ik heb ook gehad dat mn pc elke keer zichzelf uitschakelde en toen heb ik alle kabels los gehaald en opnieuw aangesloten. En het werkte! (wonderbaarlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, update: zojuist Windows geïnstalleerd, toen Service Pack 2.

Na reboot heb ik de ASUS 2600XT VGA driver geïnstalleerd. Vervolgens gereboot en toen heb ik MSI corecenter geïnstalleerd (voor overzicht van voltages, temps etc.).

Alle voltages waren keurig (12v zat op zo'n 12,1 en 5 zat op zo'n 5.1 enzo) en de tempst ook (CPU was 29 en system temp was 39 (denk dat et eerder andersom is maar oke)), dus toen dacht ik "laten we ff de drivers installeren van Nfroce (LAN, audio etc), met de hoop dat het op Service pack 2 wel gewoon goed werkte.

Maar vdorie... na reboot viel de PC gewoon weer zonder pardon uit.

Ik snap er nu geen ene donder meer van want waar in godsnaam kan dit nou aan liggen.....

@Outerspace: dat is toch niet zo, dat als je de drivers opeens installeerd er gelijk ik weet niet hoeveel watt wordt bij gebruikt.

Zoals ik al zei; de keer voor deze installatie installeerde ik enkel de LAN driver en ook toen al ging die steeds uitvallen.

Ik zit nu echt met de handen in et haar want het slaat helemaal nergens meer op. Denk je "jeej, eindelijk een nieuw systeem", krijg je dit gedoe :(

Verwijderd

En knipperde het lampje ok gelijk weer op het moederbord ?? zoja dan is het wel degelijk een voeding probleem. Ik heb dit gehad met een goedkope huntkey voeding, als de spanning even wegviel dan bleef het lampje op het moederbord knipperen en moest dan eerst de stekker een half uur uit het stopcontact laten. Of de 24 polige stekker er uit halen en er dan weer insteken. Eerder kon ik niet rebooten.
Voorbeeld...
Voor een systeem waar een 500 wat kwaliteits voeding voor geadviseerd word heb je een 700 watt nodig van een goodkoop merk

Verwijderd

Topicstarter
Of ie op et moederbord knipperde weet ik zo niet, maar ik weet wel dat de laatste keer toen m'n PC uitviel (zie m'n laatste bericht) de power led aan de voorkant niet knipperde etc.

Als ik nou zeker wist dat het de voeding was, dan kan ik een nieuwe voeding aanschaffen maar ik weet et niet zeker en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat de voeding het probleem is.

Maar wat dan wel... die Nforce drivers dan, zou ik denken, maar ik heb nog nergens anders gelezen dat een PC daardoor uitvalt.

Verwijderd

Je hoeft ook niet gelijk een nieuwe aan te schaffen. Ga naar een computershop bij jou in de buurt, leg het probleem uit met het idee... voedingsprobleem mischien. Koop 1 met de voorwaarde dat als dat het probleem niet is dat je hem terug mag brengen.. Of mischien kun je er 1 lenen van een kennis ?

Driver problemen resulteren meestal in een BSOD of vastloper. Dat de computer spontaan uitvalt heb ik nog nooit gehoord of meegemaakt

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 23:14 ]

• Evelios
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 11:02
Op het forum van MSI staat een post over K9N moederborden die plotseling rebooten, misschien dat dit jouw probleem is?

http://forum.msi.com.tw/index.php?topic=100766.0
Let me clarify what the problem is and which models are affected.

The problem is as follows:

Models Affected: K9N Ultra-2F and K9N SLI-2F

Problem description: When using an early revision of the affected motherboards plus an Athlon64 X2 cpu, the system could power down the system while burning DVD’s or transferring data over LAN.

The power down can be immediately or after some time (0-30minutes). When using Athlon64 or Sempron the problem was not found.

Affected Boards:

K9N SLI-2F (601-7250-080)

K9N Ultra-2F (601-7250-040/601-7250-050)

Not Affected:

K9N SLI-2F (601-7250-090)

K9N Platinum (601-7250-020/070)

K9N SLI Platinum (601-7250-010/060)

K9N Neo-F (601-7260-010)

---->Other K9N models<-----

Please keep in mind that most of the boards that are affected are the early produced boards. All new productions of these motherboards are OK.

I hope this clarifies the situation a bit better. When you have a board that is affected by any of these problems please contact your local dealer. MSI does not have the facilities to help every end user personally.

If in any way you’re experiencing some other problems, please do not assume that it has anything to do with the above mentioned problem. Consider this as a new issue and also treat it as a new issue.

Best Regards,

MSI Netherlands.
------------------------

If you have one of these series and you have the problem, the board has to be RMA'ed to be fixed.
Don't shoot me, I'm just a messager
Het kan dus kloppen dat het fout gaat zodra je de LAN drivers installeert, zodra die geinstalleerd zijn ga je tenslotte data versturen. Volgens het bericht gaat het dan fout...

Als je moederbord dus inderdaad van die revisie is, zal ie vervangen moeten worden.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:42

KneoK

Not in a million lightyears

Mijn K9N SLI Platinum viel in het begin ook continu uit, zelfs met een kwalitatief goede 600Watt voeding. Achteraf bleek dat te liggen aan het feit dat ik maar 2 van de 3 voedingsconnectoren op het moederbord had aangesloten. Na het aansluiten van de derde werkt alles rockstable.
Nu weet ik niet hoe het met de normale SLI zit, maar zeker vanwege het feit dat je al aangeeft dat je een 20 --> 24 pins convertor gebruikt (en dus naar mijn mening vrij oude voeding) denk ik niet dat dat de stabiliteit ten goede komt.
Ik zou sowieso de voeding vervangen, want een voeding zonder 24 pins connector ga je nog veel meer problemen mee krijgen in de toekomst (had al geluk dat mijn vorige budget bordje stabiel wilde draaien op 20 pins mode met een deftige maar oude Enermax voeding).

Het bovenstaande verhaal zou wellicht het een en ander kunnen verklaren, maar er staat toch duidelijk bij "transferring data over LAN" en dat gebeurt volgens mij minimaal (als het al gebeurt) bij het installeren van drivers. Dus zou je verwachten dat de drivers zonder problemen geinstalleerd kunnen worden maar dat het bord pas bij een download of andere netwerkverkeer in de problemen komt.
Volgens mij ga je pas daadwerkelijk data versturen als je de netwerkkaart fysiek hebt aangesloten op een apparaat dat om data vraagt (een modem of router bijvoorbeeld).

[ Voor 6% gewijzigd door KneoK op 01-08-2007 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel in bijna alle of misschien zelfs alle gevallen op het internet gezeten. En bovendien: wanneer je de LAN driver installeert activeert ie de LAN adapter gelijk en dan verzendt ie al gegevens omdat ie in mijn geval communiceert met de router en een IP adres aanvraagt.

Maar het lijkt me sterk dat mijn moederbord een oude versie is aangezien hij een paar dagen geleden pas bij sallandautomatisering is binnen gekomen.

Maar in ieder geval: dat stukje klinkt wel bekend en van toepassing lijkt het.

Ik denk dat ik dit morgen bij salland aan ga kaarten en misschien dat ik dan beter voor een ASUS moederbord kan gaan?

Edit: er staat:

Not Affected:

K9N SLI-2F (601-7250-090)

En dat is het moederbord wat ik heb. Enkel de K9N SLI-2F (601-7250-080) heeft dat probleem... zeggen ze daar want het lijkt er sterk op dat ik het met dit modelnummer toch heb.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2007 23:51 ]

• KneoK

KneoK

Wellicht kun je zelf gewoon een paar testjes uitvoeren.

• Test het zooitje eens zonder netwerkkabel. Zo kan er geen data verstuurd worden (kan me overigens niet voorstellen dat een DHCP aanvraag zoveel vraagt van je NIC dat het problemen oplevert).
• Schakel de NIC eens in de BIOS uit en installeer dan de rest van de drivers.

Als het in een van die gevallen blijft werken dan heb je het probleem te pakken. Dan zou je voor de gein een DVD-RW kunnen pakken en eens een paar DVD's gaan branden. Als 'ie dan vastloopt dan weet je zeker dat je bovenstaande problemen hebt.

Als je met een uitgeschakelde NIC nog steeds problemen hebt dan zou ik toch echt sterk naar de voeding neigen, al doe ik dat nu ook al...

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me duidelijk.

Zojuist beiden LAN adapters uitgeschakeld in de bios en de netwerkkabel eruit gehaald. Na 10 min. deed ie et nog. Toen ging ik ff Call Of Duty 2 installeren en douchen. Na douchen ging ik et een kwartiertje spelen en jep: het draait als een tiet. 1280x1024 en 2x anti-aliasing.

Na het spelen ff kijken in core center en de temps, voltages etc waren nog perfect.

Ik ben wel opgelucht dat ik het probleem weet. Morgen ff salland bellen en dan omruilen, ik denk voor een ASUS.

Iemand nog tips voor een goed moederbordje? Ik ben wel bereid om iets bij te betalen.

Mensen en met name Evelios, heel erg bedankt allemaal want door jullie ben ik erachter gekomen wat het probleem is.

Edit: timbry: ja, die 4-polige stekker (voor de CPU-voeding) is aangesloten en ook de stekker voor het PCIE-slot (wat ik toen straks ontdekte) is ook aangesloten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 00:33 ]

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-03 16:10
Heb je naast de 20 polige stekker ook de p4 stekker erin gestopt. Er zit ook nog een molex stekker op het bord, misschien moet je die ook aansluiten(tenminste bij DFI wel).

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

Verwijderd

Nog beter... Zet je NIC uit in de bios.

EDIT. Sorry.. had niet gelezen dat je dit al gedaan hebt

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 01:13 ]

• KneoK

KneoK

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 00:31:

Edit: timbry: ja, die 4-polige stekker (voor de CPU-voeding) is aangesloten en ook de stekker voor het PCIE-slot (wat ik toen straks ontdekte) is ook aangesloten.
Kwam je erachter dat je de stekker bij het PCI-E slot niet had ingeprikt voor- of nadat je je NIC had uitgeschakeld ? Als je er daarna pas achterkwam dan zou ik het ook nog even testen met NICs ingeschakeld. Nogmaals, mijn bord viel ook om de haverklap helemaal uit (soms zelfs in de BIOS al) en liep pas stabiel nadat ik ook de derde molex had aangesloten.
Heb je overigens al een BIOS update geprobeerd ? Heeft bij mij ook veel aan stabiliteit verbeterd.

Anders inderdaad pech en bordje ruilen. Kan je de Platinum van harte aanraden, wel iets duurder.

[ Voor 17% gewijzigd door KneoK op 02-08-2007 01:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
KneoK schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 01:30:
[...]

Kwam je erachter dat je de stekker bij het PCI-E slot niet had ingeprikt voor- of nadat je je NIC had uitgeschakeld ? Als je er daarna pas achterkwam dan zou ik het ook nog even testen met NICs ingeschakeld. Nogmaals, mijn bord viel ook om de haverklap helemaal uit (soms zelfs in de BIOS al) en liep pas stabiel nadat ik ook de derde molex had aangesloten.
Heb je overigens al een BIOS update geprobeerd ? Heeft bij mij ook veel aan stabiliteit verbeterd.

Anders inderdaad pech en bordje ruilen. Kan je de Platinum van harte aanraden, wel iets duurder.
Daar kwam ik daarvoor al achter en toen die stekker erin zat viel de PC ook uit.

Ik bel zo ff naar salland en dan ga ik voor de Asus M2N-SLI Deluxe. Moet ik iets bijbetalen maar ik las van een aantal got-reviews dat dit één van de beste AM2 bordjes is.
Pagina: 1