[RAID] van geen raid naar raid1

Pagina: 1
Acties:

• lukaso
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-02 17:06
hoihoi,

ik wil overgaan naar een raid 1 setup, voor betrouwbaarheid en leessnelheid vooral.

ik heb nu 2 seagate 7200.10 320GB schijven

-C:100 GB, OS
D:200 GB prive
-E: 300 GB media

ik heb een samsung spinpoint van 500GB gekocht, wat mijn nieuwe media schijf gaat worden, en dan wil ik graag naar de volgende configuratie toewerken:

-C:100 GB, OS
D:200 GB prive
-E: 500 GB media

waarvan C en D dan partities zijn op de twee raid 1 schijven van 320GB.

Ik heb een RAID controller op mijn asus mobo, volgensmij heb ik alle HW die ik nodig heb.

Mijn vraag is nu, hoe ga ik die overstap zo effecient mogenlijk maken? Ik wil graag mijn XP installatie behouden. Zelf dacht ik, data van de oude C, D en E overzetten op de samsung spinpoint van 500 GB, dan de seagates formatteren en in de array zetten, booten vanaf de samsung schijf, en alle data weer terugzetten op de goede plek.

Kan dat zomaar? kan ik mijn OS zomaar verplaatsen? moet ik dat met een image tool doen zoals northon ghost? Kan mijn oude OS booten vanaf een raid configuratie?

alvast heul erg bedankt :)

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
je zou 2 dingen kunnen doen...

1) backup van je belangrijke bestanden (doh), daarna dingen in raid1 zetten, en windows installerne, bestanden terug..
of
2) backup, gegevens clonen naar een 3e hdd ff, terwijl de andere 2 in raid1 hangen, EN ervoor zorgen dat je bestaande xp al de drivers installed heeft van de raid controller.... (daarna nog ws een repair windows xp ding doen...) (ander adres in de boot.ini, maar dat lijkt me logisch...)

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

kopieer E naar de samsung.
Maak je raid 1 (mirror) aan...dus C en D worden vanzelf bijgeschreven op de 2 seagate.
Moet je wel de goede keuze maken,welke disk naar welke disk moet mirroren.

Of je OS met de controller overweg kan,voor je begint eerst (aan zetten in de bios) of de controlercard erin.driver instaleren,en keer rebooten en hoppa.Windows kent het ding.
Anders ff windows er overheen jagen.Kijk eerst of je controller wel plug and play is in de setup.
Anders zul je eerst een diskete moeten aanmaken en op het goede moment op F6 drukken.

Sucses

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

ja je hebt een programma nodig als norton ghost. Dit werkt echter perfect (bijna altijd ;)). maakt 2 partities aan in je nieuwe HD, zet je mediadata op de ene, je met ghost je windowsinstallatie op de ander. Back je echte noodzakelijke data op een cd / dvd / usbstick oid. (check of alle data is overgekomen, copieren duurt lang en er kan nog wel eens iets mis gaan)

koppel je 500gb schijf los voor de zekerheid, maak in de bios (of na de bios) je raidarray aan en zet je nortonimage terug

ik heb lang geleden ook norton ghost gebruikt, zit wel een complexe handleiding bij. Misschien (maar dat weet ik niet) dat je nog een extra windowsinstallatie nodig hebt om je image over te zetten van die van 500 naar je raid1 array. Dan maak je op die van 500 nog een extra partitie aan van 10 gb voor een temp windows installatie.

succes, Maarten.

-_-

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

in RAID1 zal je leessnelheid niet echt veel omhoog gaan
RAID FAQ

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04