Toon posts:

[XP] umpnpmgr.dll 50% / 100% CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 477 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik heb hier een vreemd probleem sinds een 2/3-tal weken. Na het rebooten / opstarten van de PC schiet de CPU gebruik van services.exe naar 50% (1 core) of 100% (2 cores).

Ik heb al wat rondgezocht op google / GoT maar er eigenlijk niks nuttigs over kunnen vinden. Na het proces te bekijken met ProcessExplorer (super tool _/-\o_ ) kwam ik erachter dat het in de umpnpmgr.dll zit. Zie ook screenie.

Afbeeldingslocatie: http://img169.imagevenue.com/loc181/th_81989_umpnpmgr_122_181lo.JPG

Ik heb dit ineens van de een op de andere dag gehad. Ik kreeg toen ineens bij het opstarten dat dit proces 50% CPU innam. Aangezien ik toch af en toe een backup draai van me gehele C-schijf heb ik een backup teruggezet van februari. Hier heb ik dus weer hetzelfde probleem behalve dat het proces nu 100% CPU zuipt (herinner me ineens dat in deze versie geen dual-core fix is installed). Ik verwacht echter dat dit het niet is aangezien het ook tevoorschijn kwam met een backup uit Juni.

Het enige wat ik met me PC heb gedaan is hem op een LAN meegenomen (virusscan aanwezig) en een nieuwe monitor aangeschaft (205BW 8) )

Ik heb zelf echt geen idee wat dit nu kan veroorzaken en hoe ik er vanaf kan komen zonder dat ik XP ook echt moet reinstallen. Hopelijk heeft iemand hier een idee.

edit: Na installeren DC driver nog steeds aanwezig

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-03 22:21

M2M

medicijnman

't ziet er niet echt uit als een virus, maar ik kan me vergissen. Toch voor de zekerheid je pc ff scannen met virusscanner, adware / meukscanner.

Daarnaast ff kijken of alles goed is aangesloten. Als je naar een lan geweest bent, kunnen er dingen los gaan zitten e.d. FF alle insteekkaarten / kabels e.d. aandrukken (ook in de kast) en kijk ff of alles er goed in zit.

voor de rest ziet dit er naar mijn weten (maar correct me if I'm wrong) uit als een mooie xp-bug (xp toch?). Soms bied de knowledgebase van microsoft dan ook uitkomst.

succes, Maarten.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Virusscan e.d. hebben niks opgepikt (ook niet verwacht). Alles is ook goed aangesloten. Ook nog maar even videodrivers geupdate want je weet nooit ... Ook op de MS site komt het jammer genoeg niet voor als bug, enkel een security fix.

Ik ga nog even proberen een andere DLL van een vriend er voor in de plaats te zetten maar ik gok dat dat weinig zal opleveren.

Ik denk echter dat het zich ging voordoen nadat ik een nieuwe monitor had aangeschaft, alleen lijkt me erg stug dat een monitor iets in XP kan beinvloeden op zo'n manier.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-03 22:21

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:59:
Virusscan e.d. hebben niks opgepikt (ook niet verwacht). Alles is ook goed aangesloten. Ook nog maar even videodrivers geupdate want je weet nooit ... Ook op de MS site komt het jammer genoeg niet voor als bug, enkel een security fix.

Ik ga nog even proberen een andere DLL van een vriend er voor in de plaats te zetten maar ik gok dat dat weinig zal opleveren.

Ik denk echter dat het zich ging voordoen nadat ik een nieuwe monitor had aangeschaft, alleen lijkt me erg stug dat een monitor iets in XP kan beinvloeden op zo'n manier.
niet vergeten de desbetreffende DLL te vervangen in de safemode of via de R-console na het opstarten met je winxp cd.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Na lange tijd weer een update van mijn kant (vakantie enzo :))
Ik heb voor de gein eens de nieuwe monitor losgekoppeld en mijn oude weer neergezet. Het probleem is nu helemaal verdwenen. Het ziet er dus naar uit dat het op een of andere manier met de nieuwe monitor en driver te maken heeft. Na mijn volgende vakantie (jaja, je leest het goed >:) ) zal ik verder op onderzoek gaan.

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-03 18:30

rimpeldinky

nani?

gokje, magicbright of een andere management tool van samsung die de betreffende dll aanroept?

*burp*

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen terug van vakantie en nog even verder gezocht is het probleem nu verholpen. Ik heb eerst eens me 2e scherm losgekoppeld en geen magicbright of andere Samsung programmatuur geïnstalleerd. Uiteindelijk via de veilige modus de goede driver kunnen installeren voor de monitor (liep hierop ook vast bleek) Nadat de driver was geïnstalleerd was het probleem ook weer weg.

Het lijkt er dus op dat ie om een of andere reden geen goede driver kon vinden en de wizard die op de achtergrond normaal draait als er nieuwe hardware gevonden is crashde en daarom dus de CPU voltrok.
Pagina: 1