Verwijderd

Topicstarter
Las vandaag het volgende merkwaardige in een krant:

Er is sinds kort een technologie waarmee mensen met slechte ogen gelaserd kunnen worden, na zo'n laserbehandeling is het voor deze mensen niet meer nodig een bril of contactlenzen te dragen. Mooi zou je zeggen... dat is ook zo maar zo'n behandeling kost 40.000 gulden en wordt totaal niet vergoedt door het ziekenfonds omdat men ook een bril of contactlenzen zou kunnen dragen.. dus zo'n behandeling zou te luxe zijn.... Ok dat is dan nog tot daar aan toe.. Maar als ik een stukje verder lees blijkt dat 'ombouwen' wel vergoedt wordt, m.a.w. als een gestoord iemand graag van geslacht wil veranderen kan dit en wordt dit vergoedt... Het is toch absurd dat het weghalen van je snikkel vergoedt worden en zo'n laserbehandeling niet ?!?

/me kan zich hier ontzettend over opwinden :(

Verwijderd

Heeft mijn tante in de VS ook laten doen.. koste daar 3000 USD geloof ik...

Is overgins niet 100% risico vrij hoor !

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 22:03 schreef BAZZA het volgende:

Welk risico...blind? of extreme schade aan oog? Kan ik me namelijk wel voorstellen, je zit wel met een laser in iemands oog natuurlijk...

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
En kan alleen maar lichte afwijkingen herstellen meen ik ( -3/+3 ofzo )

Verwijderd

Topicstarter
ik hoorde dat er wel heel veel onderzoeken aan vooraf gaan voordat je zo'n laserbehandeling krijgt en het dus idd niet zeker is of het bij iedereen mogelijk is

Verwijderd

Met laser kunnen ze trouwens super veel, zat laatst een blaadje bij de tandarts te lezen en een kies boren kan nu ook met laser. Voordeel je voelt er helemaal niks van. Alleen ze kunnen het niet altijd met laser doen maar dan is er ook nog zandstralen.

En dat gebeurt dan met een mini zandstraal die moet wel heel mini zijn dan ....

Maar zal nog wel lang duren voordat dat er is laser en zandstraal.

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 22:06 schreef Larkie het volgende:

[..]

Welk risico...blind? of extreme schade aan oog? Kan ik me namelijk wel voorstellen, je zit wel met een laser in iemands oog natuurlijk...
In het beste geval schade.... blind kan ook maar aan Amandelen knippen zijn ook risico's verbonden, dus ik zou me daar niet zo druk over maken.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op vrijdag 09 februari 2001 22:14 schreef BAZZA het volgende:

[..]

In het beste geval schade.... blind kan ook maar aan Amandelen knippen zijn ook risico's verbonden, dus ik zou me daar niet zo druk over maken.
dat hangt toch sterk af van hoe groot het risico is, toch? als je voor de bus springt heb je een risico om dood te gaan, maar om nou te zeggen: ach, met in de bus zitten neem je ook een risico, dus ik spring er gerust voor...

• Timmey
  • Niet online
Da's nou niet echt een vergelijk aatos.

Het risico bij die laser behandelingen kan zijn dat je blind word, alhoewel die niet erg groot is. Wat ook kan is dat je de rest van je leven tegen een litteken aan kijkt, lijkt me ook niet erg prettig.

Wat een mooiere vooruitgang is zijn nieuwe contactlenzen die je ogen dusdanig trainen dat je ogen weer tot 0 kunnen worden terug gebracht, het maximum hieraan is 5, dus heb je een sterkte van -6 dan kom je op -1 uit.

Die lenzen zijn ook best prijzig, maar wel behoorlijk risico vrij, het nadeel is dat je wel altijd lenzen moet blijven dragen om je ogen te trainen. Het idee erachter is dus dat je wakker word en scherp kan zien (damn, dat zou ik ook wel graag willen). Het is tenslotte hartstikke fijn, lijkt mij, als je ook eens wanneer je niet je lenzen in hebt, je toch goed kan zien.

Dus dat is een alternatief, of misschien wel een betere keus dan laser behandeling.

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 22:01 schreef the_undertaker het volgende:
Las vandaag het volgende merkwaardige in een krant:

Er is sinds kort een technologie waarmee mensen met slechte ogen gelaserd kunnen worden, na zo'n laserbehandeling is het voor deze mensen niet meer nodig een bril of contactlenzen te dragen. Mooi zou je zeggen... dat is ook zo maar zo'n behandeling kost 40.000 gulden en wordt totaal niet vergoedt door het ziekenfonds omdat men ook een bril of contactlenzen zou kunnen dragen.. dus zo'n behandeling zou te luxe zijn.... Ok dat is dan nog tot daar aan toe.. Maar als ik een stukje verder lees blijkt dat 'ombouwen' wel vergoedt wordt, m.a.w. als een gestoord iemand graag van geslacht wil veranderen kan dit en wordt dit vergoedt... Het is toch absurd dat het weghalen van je snikkel vergoedt worden en zo'n laserbehandeling niet ?!?

/me kan zich hier ontzettend over opwinden :(
40000 piek? dan wordt je vet genaaid.
Ik heb hier een folder van de Excimer Laserbehandeling en die kost +/- f3600,- gulden per oog inclusief behandeling en controles gedurende het hele jaar.
Volgens mij wordt een gedeelte ervan wel vergoed... maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb die folder een paar weken geleden ingescand, en ik kan em eventueel wel ff online gooien voor mensen die er interesse in hebben. :)

• kaspur
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

kaspur

#1 typo matser /o/

Op vrijdag 09 februari 2001 22:43 schreef Raikane het volgende:

[..]

40000 piek? dan wordt je vet genaaid.
Ik heb hier een folder van de Excimer Laserbehandeling en die kost +/- f3600,- gulden per oog inclusief behandeling en controles gedurende het hele jaar.
Volgens mij wordt een gedeelte ervan wel vergoed... maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb die folder een paar weken geleden ingescand, en ik kan em eventueel wel ff online gooien voor mensen die er interesse in hebben. :)
gooi maar online die folder... kben wel beniewd!!

ik zag twee beren fout parkeren....

• Capo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Maatje heeft het in Belgie laten doen.

hij ziet nu supergoed..

alleen zijn moeder stak hem perongeluk met nagel in zijn oog dus nu is 1 oog wat slechter

hij heeft het wel als heel goed ervaren.

• Papa Roach
  • Niet online
Op vrijdag 09 februari 2001 22:43 schreef Raikane het volgende:

[..]

doe mij er maar 3 >:)

Verwijderd

Dit is ie:

blz 1

blz2

blz3

blz4

Ik zal em een paar dagen laten staan.

• Bas_f
  • Laatst online: 18-11-2025
Op vrijdag 09 februari 2001 22:33 schreef T het volgende:
Het idee erachter is dus dat je wakker word en scherp kan zien (damn, dat zou ik ook wel graag willen). Het is tenslotte hartstikke fijn, lijkt mij, als je ook eens wanneer je niet je lenzen in hebt, je toch goed kan zien.
Heb ik goed nieuws voor je...

Ik heb zelf resp. -6.5 en -5.75 en ik heb week-lenzen. Deze kan ik 1 week inhouden en daarna wegpleuren. Ook 's nachts. Ik wordt 's ochtends wakker (meestal, of 's nachts :) en ik zie gewoon scherp!

Supergeweldige lenzen! Zijn ietsje duurder, maar dat heb ik er wel voorover! Kost 230 piek per 3 maanden.

Mijn opticien is 'Ed Kriek Optiek' in Aalsmeer, geweldige optiek trouwens!

...

• Savages
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 12:34
heb er ook es naar geinformeerd, zitten wel risico's aan vast en een groot gedeelte wordt dus niet vergoed....
ook kunnen ze lang niet alles herstellen, ik wil me binnenkort es laten testen, maar bij min 5 (zoals ik :() schijnt ut al moeilijk te worden...

| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |

• Sebastian
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dit is al een aantal jaren bekend. En net zo lang is al bekend waarom deze laserbehandeling niet vergoed wordt.

Wanneer een dergelijke behandeling vergoed zou worden door het ziekenfonds, dan zal bijna iedereen deze behandeling ondergaan. Dat zou weer beteken dat die personen geen bril of lenzen meer nodig hebben. En waar moeten de opticiens dan hun geld vandaan halen? Precies...

Daarom is de regering tot dit besluit gekomen. Helaas, want ik heb er ook wel ogen :? naar!

Verwijderd

hmm . balen -11.25 en -10 heb ik .
zou graag zo'n oogoperatie hebben. maar het risico is me iets te groot. Gaat er iets mis ben ik straks helemaal blind.
dan houd ik liever mijn lenzen.

vraagje aan de tweaker hier met weeklenzen: drogen je ogen niet uit, of krijg je geen enorme smurrie op je lenzen als je die een week lang inhebt?

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 22:06 schreef Larkie het volgende:

[..]

Voor zover ik weet wordt er UV-laserlicht gebruikt voor hoornvliescorrectie. UV-licht wordt namelijk geabsorbeerd door het glasachtig weefsel. De energie is zelfs zo groot dat het weefsel verdampt. Erg handig dus.
IN het oog laseren is dus niet mogelijk. Het netvlies loopt geen risico. Voor het vastbranden van netvlies e.d. zijn andere golflengten nodig.

Het intensiteitsprofiel (cylindercorrectie e.d.) en pulslengte worden aangepast aan de hoeveelheid dioptrie die gecorigeerd moet worden. Meestal gaat dat goed. Toch is de nauwkeurigheid achteraf een paar dioptrie door herstel van het weefsel. Ook wil wel eens littekenweefsel ontstaan.

ik zou het zelf nooit (laten) doen in ieder geval :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:12

Daniel

Kapitein NCC-1701
Het klinkt op zich best tof zo'n laserbehandeling maar voor mij zou het niet eens helemaal helpen (heb -6 en -5.5)

En bovendien, zo vervelend vind ik lenzen/bril nu ook weer niet...geen geklooi aan m'n ogen met lasers :)

Verwijderd

.. Maar als ik een stukje verder lees blijkt dat 'ombouwen' wel vergoedt wordt, m.a.w. als een gestoord iemand graag van geslacht wil veranderen kan dit en wordt dit vergoedt...
Hoezo zijn dergelijke mensen gestoord? Hoe zou jij het vinden als je in het "verkeerde" lichaam zou zitten? Het is terecht dat zoiets vergoed wordt. En de verzekeringsmaatschappijen hoeven echt niet bang te zijn dat iedereen naar de chirurg loopt voor zo'n behandeling :)

• MP83
  • Laatst online: 10-01 13:46
Op vrijdag 09 februari 2001 22:03 schreef BAZZA het volgende:

Heeft je tante zich laten ombouwen >:)

Verwijderd

Heb zelf -8 en -7.5
Ik draag trouwens gewoon 2 -7.5 lenzen, is wat handiger, kan ik ze niet perongeluk verwisselen ofzo :)
Op vrijdag 09 februari 2001 23:19 schreef Bas_f het volgende:

[..]

Heb ik goed nieuws voor je...

Ik heb zelf resp. -6.5 en -5.75 en ik heb week-lenzen. Deze kan ik 1 week inhouden en daarna wegpleuren. Ook 's nachts. Ik wordt 's ochtends wakker (meestal, of 's nachts :) en ik zie gewoon scherp!

Supergeweldige lenzen! Zijn ietsje duurder, maar dat heb ik er wel voorover! Kost 230 piek per 3 maanden.

Mijn opticien is 'Ed Kriek Optiek' in Aalsmeer, geweldige optiek trouwens!
Worden die lenzen niet vies en heel droog? Ik vergeet zelf m'n lenzen wel eens uit te doen als ik ga slapen |:( :Z
Dan heb ik de volgende dag echt droge gore lenzen :(

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
De laser-behandeling is al langer bekend hoor. Zo nieuw is het niet. Oogziektes als staar (te hoge bloedruk, met opzwelling van retina als gevolg (Vergeef me als ik het fout heb, het bier is in mij...) en verkorting van de oogas tot gevolg....) kun je ook met laser behandelen. Een familielid van mij heeft dit ook laten doen en het was echt een 'eitje'. Je hoeft maar een dag onder controle in het ziekenhuis te verblijven en het ging aan beide ogen goed.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

Op dinsdag 13 februari 2001 20:03 schreef Mr.Blonde het volgende:

[..]

Heeft je tante zich laten ombouwen >:)
Nee :)

Verwijderd

Het probleem met die laser behandelingen is dat ze bij het branden altijd de bovenste beschermlaag (+een stukje hoornvlies) eraf.

Daarvan zijn de (mogelijke) gevolgen nog niet bekend, maar het lijkt mij niet echt goed om met een onbeschermd oog rond te lopen.

Ik heb -2 aan beide ogen en heb 3 jaar 'corrigerende lenzen' gehad. In het begin had ik -2.5, daarna -1.5 (na gebruik lenzen) en nu ik een bril heb weer -2. Ach, ik kan er mee leven. :)
Pagina: 1