ADSL verbinding valt steeds weg.

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 21:33
Wat is er aan de hand

Soms blijft mijn ADSL Modem/Router (Copperjet 816-2P) een paar uur lang om de paar seconden disconnecten en opnieuw trainen. De momenten waarop dit gebeurd lijken nergens van afhankelijk te zijn. (Tijdens de storing kan ik wel in het webmenu van mijn router komen)

Mijn setup

Mijn splitter zit recht naast het aansluitpunt van KPN. De modem hangt daar weer recht naast. Ik heb een abonnement van InterNLnet van 10 Mbits, maar omdat ik op 3km van de centrale zit haal ik maar 9 Mbits.

Wat heb ik al geprobeerd
  • Ik heb de telefoonaansluiting een keer eruit gehaald op het moment dat ik een storing had, dit hielp niet.
  • Ik heb de modem gereset (stekker er 30 seconden uit) tijdens een storing, ook dit hielp niet.
Iemand enig idee wat er hier aan de hand is?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:18
Indien je alles correct aangesloten hebt staan is er nog eigenlijk nog maar een redelijk conclusie.

De kwaliteit van je lijn (en dus het signaal) fluctueert te veel voor de standaard marge. Kortom, je kunt het beste contact op nemen met je provider zodat je ze lijn iets lager forceren. Door de lijn lager te forceren blijft er iets meer marge over en zou de boel stabiel moeten blijven. Waarschijnlijk zetten ze hem dan vast op 8Mbit.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
Als je modem constant opnieuw intraint is de SNR niet goed. Teveel ruis op de lijn dus. Probeer het eens zonder splitter. Mocht dit niet helpen, neem dan contact op met je provider. Ze zullen waarschijnlijk je snelheid omlaag moeten zetten.

• RefleXion
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 21:33
Ik heb inmiddels mijn provider gebeld, maar die kunnen weinig zien als de storing niet op dat moment aanwezig is. Het advies is om de snelheid te verlagen naar 4 mbits (hij traint nu in op 7,5mbits). Ik kijk wel of dat me de stabiele verbinding waard is. Bedankt voor jullie hulp!

• Crest
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 15:37
Ik heb dat probleem ook. Het is een jaar goed gegaan, maar meestal rond 20.00 uur werd de lijn instabiel. TweakDSL heeft nu de lijn op 8mbit gezet en nu gaat het goed.
Is hier geen sprake van een ondeugdelijk produkt voor wat betreft de gehuurd KPN lijn? Is de KPN niet verplicht om die lijn te verbeteren?
Ik was heel tevreden met 10 mbit. Is upgraden naar 20 mbit een optie om toch een flinke downloadsnelheid te hebben?
Nu ik geen 10 maar 8 mbit krijg, heb ik dan recht op verlaging van de abonnementsprijs?

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 08:48
Crest schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 23:11:
Ik heb dat probleem ook. Het is een jaar goed gegaan, maar meestal rond 20.00 uur werd de lijn instabiel. TweakDSL heeft nu de lijn op 8mbit gezet en nu gaat het goed.
Is hier geen sprake van een ondeugdelijk produkt voor wat betreft de gehuurd KPN lijn? Is de KPN niet verplicht om die lijn te verbeteren?
Dat hangt van de ISP en telco af wat ze afgesproken hebben.

En natuurlijk of het een oplosbaar probleem is. Als het puur is omdat de lengte van de lijn gewoon de hogere snelheid niet aan kan valt er weinig aan te doen. Een verbinding zou vanzelf iets lager moeten verbinden, maar soms is het nodig een verbinding iets lager vast te zetten aan de kant van de ISP/telco om dat te forceren en zo stabiel te houden.

Het is als consument erg lastig om te bewijzen dat het niet lijnlengte is wat het probleem is maar een ander probleem wat er zou moeten zijn. Met 8 a 10Mbit denk je toch snel aan een 2500 a 3500 meter lijn, woon je zover van de centrale?

Er kunnen verder 1001 redenen zijn waarom een verbinding instabiel is. Van simpele dingen als een aansluit fout, modem dat niet lekker samenwerkt met de apparatuur op de centrale of een defect modem.

Zijn allemaal onderdelen die tijdens zo'n storingsonderzoek getest en uitgesloten kunnen worden stap-voor-stap. Zeker als de lijn lengte na metingen bijvoorbeeld 1000 meter blijkt te zijn, dan is dit wel een vreemd lage snelheid om maximaal te halen. Echter, het kan zijn dat je helaas veel storing op de lijn hebt en er geen hogere ADSL snelheid mogelijk is op je adres.
Ik was heel tevreden met 10 mbit. Is upgraden naar 20 mbit een optie om toch een flinke downloadsnelheid te hebben?
Als je 10Mbit niet haalt en naar 8Mbit bent gezet is upgraden naar 20Mbit zinloos. Koperlijn blijft hetzelfde en effect is dat hij weer instabiel wordt.
Nu ik geen 10 maar 8 mbit krijg, heb ik dan recht op verlaging van de abonnementsprijs?
Hangt er vanaf wat je met de ISP hebt afgesproken, je kan een deel misschien al vinden in de voorwaarden. Ze leveren je nog hetzelfde abonnement als je besteld hebt, behalve dat de snelheid iets lager is gezet om de stabiliteit van de verbinding beter te garanderen. Uit coulance kunnen ze je misschien een lager abonnement aanbieden, maar pas op dat dat als je een aanbieding hebt genomen een lager (normaal) abonnement niet altijd goedkoper is.

Kortom, bekijk het met je ISP (helpdesk) wat er aan de hand is en bespreek of het oplosbaar is of er een technische reden is dat het niet sneller kan. Overleg over mogelijk beter passende abonnementen en de prijs daarvan. Of je rechten hebt hangt van het wetboek af en de voorwaarden waar onder jij het product hebt besteld (de overeenkomst gesloten).

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
als 8 mbit maximaal haalbaar is, dan zal 20 mbit ook niet haalbaar zijn. Als 8 mbit het maximum is, dan zou je in principe recht hebben op een lager abonnement ja, dus een downgrade per direct.
Maar de kpn-lijn kan ook te lang zijn waardoor een hogere snelheid niet mogelijk is. Een te lange kabel is een te lange kabel, daar kan kpn ook weinig aan veranderen natuurlijk. Kijk even in je modem wat de attenuation doet, deel dat vervolgens door 13,8 en je hebt de afstand tot de centrale te pakken.

PSN: djmurcielago

• Crest
Afstand tot de centrale is ongeveer 1245 m. Wat ik vreemd vind, is dat ik dit probleem 2 1/2 jaar geleden ook met Demon had. Ik had toen een 8 mbit verbinding (bbned) en die werd na een paar maanden instabiel. Demon heeft toe de upload gehalveerd (naar 0,5 mbit). Toen was dat probleem over. Vervolgens ben ik overgegaan naar TweakDSL 4 mbit. Geen problemen gehad. En toen sinds augustus 2006 naar 10 mbit. Een paar maanden later wel instabiliteit, maar dat ging weer over. Tot vorige maand. Toen viel de verbinding vooral 's avonds voor een paar seconden weg (adsl lampje op modem ging knipperen). Sinds ruim een week is de verbinding terug gezet naar 8mbit. De eerst paar dagen viel de verbinding nog steeds weg, maar sinds een week is de verbinding stabiel.

• bjck
Gebruik je nog steeds hetzelfde modem? Of een andere ondertussen?

Firmware versie in je modem kan ook heel bepalend zijn of het stabiel werkt. En is er ooit een storingsonderzoek geweest dat een monteur ook bij jou thuis de boel gecontroleerd heeft?

De standaard dingen zoals modem bij je ISRA aansluiten en niet verlengen (bij hoofd aansluitpunt dus). Ander modem testen, nieuw kabeltje proberen etc? Wat is er verder onderzocht waarvan je weet door Demon of TweakDSL?

• Crest
Toen de monteur midden in januari 2005 op de dag kwam was er geen storing. Ik gebruikte van Demon een Allied data 810. Sinds TweakDSL een Allieddata Copperjet 816-2P. Toen ik overging naar 10 mbit kreeg ik een nieuwe Allieddata Copperjet 816-2P met de laatste firmware versie. Ik heb die in de doos gelaten en de laatste firmware van in de oudste 816-2P gezet.
Maar ook als ik de nieuwste 816-2P gebruikte gaf deze dezelfde instabiliteit.
Kan ook best zijn dat als het weer terug gezet wordt op 10 mbit, dat het weer prima is.
Maar wie zet de snelheid terug van 10 naar 8? Kan TweakDSL hier zelf mee experimenteren. Want je begrijpt dat ik het liefst m'n 10 mbit verbinding terug wil.
De storing kan van tijdelijke aard zijn geweest.
Over de lijn gaat trouwens ook Vodsl. Het 2e aderpaar van KPN is niet aangesloten. Ik heb er ook aan zitten denken VoDSL te laten varen en op het 2e aderpaar een budget KPN abonnement te nemen. Dan heb ik in ieder gevan een goeie telefoonlijn. En wellicht is het beter om de adsl verbinding dan om te zetten naar het andere aderpaar. Zou dat makkelijk kunnen?

• bjck
Crest schreef op woensdag 12 september 2007 @ 00:26:
Toen de monteur midden in januari 2005 op de dag kwam was er geen storing. Ik gebruikte van Demon een Allied data 810. Sinds TweakDSL een Allieddata Copperjet 816-2P. Toen ik overging naar 10 mbit kreeg ik een nieuwe Allieddata Copperjet 816-2P met de laatste firmware versie. Ik heb die in de doos gelaten en de laatste firmware van in de oudste 816-2P gezet.
Maar ook als ik de nieuwste 816-2P gebruikte gaf deze dezelfde instabiliteit.
Kan ook best zijn dat als het weer terug gezet wordt op 10 mbit, dat het weer prima is.
Maar wie zet de snelheid terug van 10 naar 8? Kan TweakDSL hier zelf mee experimenteren. Want je begrijpt dat ik het liefst m'n 10 mbit verbinding terug wil.
Dat kan en moet TweakDSL dan bij BBned aanmelden, die beheren het ADSL netwerk en de snelheid.

Modem wel herstart naar fabrieks instellingen na de upgrade? Dat is namelijk wel nodig dan.
De storing kan van tijdelijke aard zijn geweest.
Dat kan best wel zijn ja.
Over de lijn gaat trouwens ook Vodsl. Het 2e aderpaar van KPN is niet aangesloten. Ik heb er ook aan zitten denken VoDSL te laten varen en op het 2e aderpaar een budget KPN abonnement te nemen. Dan heb ik in ieder gevan een goeie telefoonlijn. En wellicht is het beter om de adsl verbinding dan om te zetten naar het andere aderpaar. Zou dat makkelijk kunnen?
Dat zou een ADSL verhuizing op hetzelfde adres zijn, de vraag is of ze dat willen doen en wat de kosten zijn. Kan best dat je daar aardig wat euro's voor moet betalen.

Je zou ook kunnen overwegen om op die analoge lijn wat anders aan te vragen, misschien is die lijn ook wel beter van kwaliteit en haal je een hogere snelheid. Je kan ook eens een ander ADSL netwerk proberen dan BBned als dat daar beschikbaar is (en ook ADSL2+ beschikbaar op die andere netwerken). Je zou eens bij Orange, Tele2, KPN, Tiscali kunnen kijken of partners die op die netwerken leveren ook.

Dit is allemaal informatie dat best wel te vinden is op GoT en je eigenlijk met je ISP moet regelen. Ik ga dit topic sluiten. Mocht je nog meer vragen hebben over ADSL wat je nu hebt van TweakDSL of over wat je kan/moet doen zou je dat in het TweakDSL topic kunnen vragen.

Informatie over andere ISP's is ook bij de ISP's te vinden of in de topic's over die ISP's en producten.

We kunnen op GoT niet iedereen met een probleem helpen in een eigen topic, niet de standaard problemen thans natuurlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 12-09-2007 00:48 ]

• Crest
Deze week overgestapt van TweakDSL naar Tele2 20bit. Prima verbindingen tot nu toe. Lijn is stabiel. Downloaden uit nieuwsgroepen met 1,54 mbit constant. Ik ben tot nu toe heel tevreden.
Pagina: 1