iMac blijft crashen

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
Beste tweakers,

Ik heb sins 3 maanden een imac naast mijn macbook staan. In eerse instantie ging alles goed met mijn imac. Maar ik heb hem in de laatste maand al zeker 4 keer opnieuw kunnen instaleren.

Elke keer herhaalt het volgende senario zich.
  1. Mijn imac draait een paar daag
  2. Hij blijft hangen.
  3. Alleen met een harde reset kom ik er uit.. (ik kan elke knop op het keyboard drukken, het haalt niks uit)
  4. Bij opstarten, start hij niet meer op.
  5. Disk Utility geeft aan dat er problemen zijn met de hdd.
  6. Ik formateer de schijf.
  7. Disk Utility geeft aan dat de schijf goed is.
  8. Instaleer os X 10.4.8
en dat herhaald zich.

Als ik nu aan het devven zou zijn, dan kon ik er nog mee leven, dat ie vast liep. Maar het gebeurt gewoon tijdens het downloaden of gamen, of het gebruik van pages. Waarna ik alles opnieuw kan installeren.

Ik ben overigens zeer tevreden over mijn macbook. Deze heeft zelden problemen.
  • Wat kan ik doen om dit te voorkomen?
  • Moet ik de HDD nalaten kijken?
  • Zijn er andere dingen die ik kan doen hier tegen?
  • Hebben anderen hier ook last van?

inno

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-02 00:44

iMars

Full time prutser

Het eerste waar ik aan denk is: Probeer een andere harddisk erin te zetten, misschien is de harddisk brak.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je dit soort symptomen hebt kunnen er twee er in principe twee dingen mis: het geheugen is stuk of de harde schijf gaat stuk.

Het geheugen kun je snel testen met de Apple Hardware Test, die op de eerste installatie DVD staat (opstarten met 'd' ingedrukt). Krijg je hier geen geheugenfout, dan kun je het geheugen nog extra testen met Rember.

Als dit het niet is, dan is het waarschijnlijk de harde schijf. In dat geval zit er weinig anders op, dan 'm terug te sturen naar Apple om de HD te laten vervangen. Mocht dat niet uitkomen, dan zou je eventueel Mac OS X op een externe harde schijf kunnen zetten en van daaraf opstarten en werken.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• dago21
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09-2025
Disconnect even alle externe apparatuur op je keyboard/muis na. Als hij dan wel door blijft draaien weet je ook meer zeker dat het aan memory / hdd ligt.

Ik heb een tijdje last gehad van mijn externe disk, na deze vervangen te hebben draaide alles weer.

• Knuppel58
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-01 14:37
Ik heb ook 2x een hdd probleem gehad met de iMac, lijkt heel erg op dit probleem.

De Hardwaretest gaf geen problemen, Schijfhulpprogramma zag soms problemen en had het dan over een "ongeldige nodestructuur".

Uiteindelijk was de vervanging van de hdd de oplossing.

• Joost_K
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 14:05
Het is een nieuwe iMac van 3 maanden oud? Dan zou je nog gewoon garantie moeten hebben van Apple en zul je samen met Apple tot een oplossen moeten komen. Ik zou dus even contact opnemen met Apple.

• mr.inno
Dank je wel voor de informatie.
Ik heb de vorige keer dat me dit overkwam het geheugen grondig getest.
Daar was toen niks mis mee, volgens de hardware test.

Maar disk utility zij inderdaad iets over node errors.

Nou we gaan het nog 1 keer proberen zonder printer er aan.
Als dat niet lukt gaat we maar naar Amerika bellen.

bedankt.

inno

• mr.inno
heb hem online besteld.

inno

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-02 16:13
online in amerika? Waar? ben ik wel benieuwd naar...

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Gewoon 0900 7777 703 bellen. Zorg dat je het serienummer bij de hand hebt. Je mag ook naar je dichtsbijzijnde officieele applewinkel, die helpen je ook.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

webmail schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:39:
Het eerste waar ik aan denk is: Probeer een andere harddisk erin te zetten, misschien is de harddisk brak.
hehehe
Het is een iMac. Dan kan je niet zelf :)

• Knuppel58
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-01 14:37
Is juist heel makkelijk zelf te doen, ik spreek uit ervaring ...

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Die instructies zijn voor de iMac G5 en het gaat hier waarschijnlijk om een Intel Mac. De G5 iMac's waren user-serviceable, dus dat ging inderdaad erg makkelijk. Daar is Apple echter weer heel snel vanaf gestapt. Een harde schijf vervangen in een Intel iMac is een stuk lastiger.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• mr.inno
oke dat bellen is wel te doen. met mijn imac naar apple store lopen doe ik liever niet. 24 inch is lomp zwaar.

volgens mij kan een hdd wissellen niet ingewikkeld zijn. alhoewel, heel houden wel.

inno

Verwijderd

mr.inno schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 16:41:
oke dat bellen is wel te doen. met mijn imac naar apple store lopen doe ik liever niet. 24 inch is lomp zwaar.

volgens mij kan een hdd wissellen niet ingewikkeld zijn. alhoewel, heel houden wel.
Het is lastiger dan je denkt. Hier is een guide. Het gaat veel verder dan schijfje losschroeven vervangen en weer vastschroeven, je moet de hele LCD loshalen van de behuizing en dat wil je gewoon niet. Maar waarom bel je naar Amerika? Heb je 'm bij de Amerikaanse Store gekocht? Als je bij apple.com/nlstore besteld hebt is er gewoon een Nederlandse servicedesk.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 22:03 ]

Pagina: 1