Foot pod voor bepalen loopsnelheid en afstand

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Ik heb zelf een Suunto footpod behorende bij de Suunto T3.

Er wordt geschreven over deze footpod:
Deeper Understanding
Unlike conventional pedometers, Suunto Foot POD measures each individual stride separately, with two built-in acceleration sensors, ensuring highly accurate speed and distance measurements are displayed throughout your training, even if you vary your stride length.
blijkbaar worden er twee accelerometers gebruikt. Maar veel meer informatie kon ik niet vinden over moderne footpods. Ik ben erg benieuwd hoe dergelijke footpods nu je snelheid bereken aan de hand van 1 of meerdere accelerometers. Iemand een idee?

edit:
heb het idee dat ik dit beter in stuff generalis had kunnen posten. wellicht ook niet

[ Voor 5% gewijzigd door mmedia op 01-08-2007 14:07 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55
Het werkt eigenlijk vrij simpel, bij inertial footpod staat een fráctie meer informatie.

Iedere zoveel tijd (in de orde van milliseconden) word er aan de accelerometer gevraagt wat de versnelling in de afgelopen tijd was. Zegt hij bijvoorbeeld 5 m/s2 in de afgelopen 100ms, dan beweeg je met 0,5m/s sneller dan de vorige meting.

Het nadeel van accelerometers is (was vroeger iig) dat ze goed gecalibreerd moesten zijn, omdat na langere tijd gebruik er afwijkingen in de gerapporteerde snelheid zaten. Dat ligt aan de aard van het apparaat, omdat niet daadwerkelijk de snelheid gemeten kan worden (zonder kennis van buitenaf, zoals GPS, of een wiel aan de grond), maar de gemeten versnellingen kunnen telkens een kleine afwijking bevatten die zich opbouwen in de weergegeven snelheid (omdat het apparaat zich alleen maar kan baseren op de snelheid die een stap eerder is berekent). Dat kan ook de reden zijn dat er meerdere accelerometers in een apparaat zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door OnTracK op 01-08-2007 14:13 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik denk dat er eerder eentje voor horizontaal is en eentje voor verticaal.

Die horizontale werkt dan gewoon zoals jij het zegt. Hij integreert de versnelling 2x, en dan heb je de afstand (of 1x en dan de snelheid). Nadeel zoals gezegd is dat als er eenmaal een fout in zit (die er toch in komt), dan gaat die zich ophopen. Vooral de afstand wordt onnauwkeurig omdat die 2x geintegreerd moet worden.
Om dat op te lossen kan je dan de verticale versnellingssensor gebruiken. Elke keer dat je je voet op de grond zet (wat de verticale meet), weet je dat de snelheid van je voet nul is. Dus dan kan hij automatisch weer de snelheid die de horizontale versnellings sensor uitrekend weer op 0 zetten. Dus kunnen fouten zich maar 1 stap opstapelen, en begint hij bij elke nieuwe stap weet met juiste snelheid.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk is.

Disclaimer: Dit is puur wat ik zou doen als ik 2 versnellingssensoren zou inbouwen, en ik heb geen flauw idee of dat het ook met de werkelijkheid overeenkomt.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Het nadeel van dit soort dingen is dat het nogal gevoelig is voor ruis. Je integreert je fout mee. Waarschijnlijk zit er dus nog een schakeling bij die de stap op de grond registreert en dan de snelheid weer op 0 reset om de fout niet verder te integreren.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat was precies wat ik zei atheist...

• mmedia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2021
Hier nog een white paper van de technology gebruikt in de foot pod van onder andere Polar.
Pagina: 1