Firmware updaten van NEC ND-3530A.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.672 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 216320

Topicstarter
Ik heb onlangs online DVD's besteld (Philips 16x DVD-R) en tot mijn verbazing kreeg ik een 'Illegal media error' in mijn brandprogramma (Nero 7.9.6.0). Deze type DVD's heb ik al meerdere keren besteld dus ik was wel verbaasd dat deze niet werkten. Ik heb gemailed met de online-shop en het blijkt nu dat ik DVD's heb binnengekregen met een andere mediacode dan degene die ik eerder altijd binnenkreeg.

Ik ben geen expert op dit gebied (totaal niet), maar ben er nu wel achter dat het ligt aan de firmware. Het ligt niet aan mijn brander (NEC ND-3530A), omdat ik andere type DVD's wel succesvol kan branden, en het ligt dus ook niet aan incompatibele brandprogramma's.

Nu wil ik dus mijn firmware updaten (versie nu is 103C), maar het probleem is dat er geen officiële update is (klik, mijn type brander staat er niet tussen). In de FAQ op de NEC-site staat:
Why there is no support for ND-3100A, ND-3450A and ND-3530A?

These drives are oem units only, so you have to contact directly
manufacturer`s customer service of your PC package for
information, support and new firmwareupdates.
Weet iemand hoe ik wél mijn firmware kan updaten? Ik wil namelijk niet de hulp inschakelen van een fabriek etc. Heb globaal wel gekeken of dat kan, maar beetje huiverig of dat wel veilig is, omdat het geen officiële updates zijn (klik bijvoorbeeld). Andere type DVD's bestellen die wel compatibel zijn helpt natuurlijk, maar wil eerst mijn incompatibele branden (200 stuks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je kan er ook custom firmware in trappen (gebruik op eigen risico).
Maar dat had je al gevonden zag ik :+

Is wel vrij uitgebreid getest lijkt me.

[ Voor 54% gewijzigd door Gunner op 01-08-2007 13:39 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
hier linkje voor je firmware

kheb zelf een half uur moeten zoeken, maar ik heb ze;)

http://193.141.139.230/productoverview.php/id/1331

edit: ze zijn van de NEC site

[ Voor 11% gewijzigd door KiPKaKDutcH op 01-08-2007 14:27 ]

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels geupdate naar 1.04C, maar nog steeds de error.
Iemand misschien nog een oplossing of tip? :$ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 23:13

job

Probeer de firmwares van liggy & dee eens.
Ik gebruik het zodat al m'n dvd's de dvd-rom booktype krijgen, maar daarnaast hebben deze firmwares ook andere voordelen.

http://liggydee.cdfreaks.com/page/en/NEC-ND-3530A/
Je zou dan de 1v1 firmware kunnen gebruiken, deze gebruikt voor dvd-r een andere brand strategie dan de 1.04C.

[ Voor 48% gewijzigd door job op 02-08-2007 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
job schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 13:32:
Probeer de firmwares van liggy & dee eens.
Ik gebruik het zodat al m'n dvd's de dvd-rom booktype krijgen, maar daarnaast hebben deze firmwares ook andere voordelen.

http://liggydee.cdfreaks.com/page/en/NEC-ND-3530A/
Je zou dan de 1v1 firmware kunnen gebruiken, deze gebruikt voor dvd-r een andere brand strategie dan de 1.04C.
Als ik zo'n firmwareversie heb gedownload, hoe update ik dan precies? Ik heb er weinig verstand van.
Wat moet ik precies met de .bin files doen? Google helpt niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Het programma binflash gebruiken :)
http://binflash.cdfreaks.com/#download

Als je geflashed hebt doet je brander het weer als je je pc opnieuw opgestart hebt.
Zorg er ook voor dat er geen cd/dvd in je brander zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62272

Download dit programmatje http://www.micheldeboer.n...ities/necflash_wingui.zip en unzip het.
In de map staan nu twee icoonen, dubbelklik op: NECWinFlash.
Boven in het venster zie je, je DVD-drive staan.
Daaronder zie diverse knoppen, maak met de knop "DUMP"eerste een kopie van de Firmware die al in je brander staat. (zorg wel dat er geen CD\DVD in de brander zit).
Als je een kopie heb gemaakt dan kan je de nieuwe firmware in de brander flashen. Dit doe je door op "Flash" te drukken. geef aan waar je het *.bin bestand heb staan en klik het *.bin bestand aan. Even "YES"antwoorden en de je drive wordt geflash. Niet je PC uitzetten en laat hem met rust, totdat het programma zegt dat je opnieuw met opstarten.
Even opnieuw opstarten en klaar. Het kan zijn dat windows een nieuwe drive heeft gevonden en dat je nog een keer je PC moet opstarten.

Succes. ;)

Dubbel post, maar iets meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Precies gedaan wat jullie hebben uitgelegd. Ik druk Flash, selecteer de .bin file in BinFlash, druk op ' Ja' en krijg daarna de error 'firmware is for a different drive'. Bovenaan staat wel de juiste DVD-drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wel de goede firmware?
Haal deze eens op http://www.micheldeboer.nl/firmware/3530/103c.zip of http://liggydee.cdfreaks.com/download/en/3530a/301_orig.zip

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 62272 op 04-08-2007 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de website van Liggy en Dee's lijkt het erop dat de firmware die 103 of 104 voor Dell drives zijn.
Maar normaal maakt dat niet uit omdat ik al vaker de firmware van een andere "fabrikant" (die plakken alleen een label op de drive en een andere firmware erin) in een NEC brander geflasht. Probeer de onderste link even van mijn vorige bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Krijg ook hierbij steeds dezelfde error's.

Afbeeldingslocatie: http://i182.photobucket.com/albums/x256/RayManiaGifjes/binflasherror.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job

job

Dat was de firmware waarmee hij begon :)

Of bedoel je dat eerst terug moet gaan naar 103c, om daarna een andere te proberen.
Dat is wel een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ga even een oudere versie van Binflash zoeken, heb al eens eerder probleem gehad versie 1.39 op een oudere drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
job schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:23:
[...]

Dat was de firmware waarmee hij begon :)

Of bedoel je dat eerst terug moet gaan naar 103c, om daarna een andere te proberen.
Dat is wel een poging waard.
Ook teruggaan naar 1.03C (dat lukt wel via NEC Drive Flash Utility dat te downloaden is op Dell) en dan upgraden naar bijvoorbeeld 3.01 lukt ook niet. Weer dezelfde error. Wat ik trouwens vreemd vind is deze regel in Binflash:
Indentified drive: 7
Detected drive from Firmware: 6
Klopt dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb je twee drives in je PC bv. dvd brander en cd-rom drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 62272 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:36:
Heb je twee drives in je PC bv. dvd brander en cd-rom drive?
Nee, enkel een DVD-brander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
Ook al is het niet helemaal toegestaan volgens NEC, maar je kan (vrijwel) elke NEC ND-xxxx brander omflashen naar een ander model.
Dit heb ik met mijn ND-3550A gedaan, door deze met de ND-4550A firmware te flashen kreeg ik vele nieuwe features erbij.

Als je dit met je 3530A zou doen (flashen naar 3550A of 4550A firmware) kun je hierna de updates voor je 'nieuwe' model gebruiken, waardoor je hopelijk van het probleem af bent.

Maar let wel, officieël gezien is het dus verboden, omdat je bij een 3550A brander alleen betaald hebt voor de features van dat model, wil je meer features, dan moet je de (duurdere) 4550A kopen.
Ook is het proces niet eenvoudig, je moet oa. de bootloader in de drive flashen. Meer hierover is te vinden via Google, dit ga ik hier liever niet uitleggen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DarthPlastic op 04-08-2007 13:41 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat er een foutje in het tooltje zit. Ik ben een oudere versie aan het zoeken. zoals versie 1.12 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DarthPlastic schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:40:
Ook al is het niet helemaal toegestaan volgens NEC, maar je kan (vrijwel) elke NEC ND-xxxx brander omflashen naar een ander model.
Dit heb ik met mijn ND-3550A gedaan, door deze met de ND-4550A firmware te flashen kreeg ik vele nieuwe features erbij.

Als je dit met je 3530A zou doen (flashen naar 3550A of 4550A firmware) kun je hierna de updates voor je 'nieuwe' model gebruiken, waardoor je hopelijk van het probleem af bent.

Maar let wel, officieël gezien is het dus verboden, omdat je bij een 3550A brander alleen betaald hebt voor de features van dat model, wil je meer features, dan moet je de (duurdere) 4550A kopen.
Ook is het proces niet eenvoudig, je moet oa. de bootloader in de drive flashen. Meer hierover is te vinden via Google, dit ga ik hier liever niet uitleggen ;)
Dit lijkt mij toch wat te riskant voor een leek als mij ;). Denk dat het upgraden van de firmware in dit geval gewoon ervoor moet zorgen dat ik mijn DVD-tjes succesvol kan branden. Wel bedankt in ieder geval!
Anoniem: 62272 schreef op zaterdag 04 augustus 2007 @ 13:41:
Ik denk dat er een foutje in het tooltje zit. Ik ben een oudere versie aan het zoeken. zoals versie 1.12 of hoger.
Is het niet zo dat die foutmelding er niet voor niets is ingezet? Er zal wel degelijk iets mis zijn, denk ik, met mijn drives/DVD-brander/firmware. Dit vond ik trouwens via Google:
This error message is caused by an additional check in Binflash. It checks if the first letter of the old firmware (1 in your case) matches the first letter of the new firmware (2 in your case).
If it doesn't match it refuses to flash your drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar wat doet het programma als je op oké drukt?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 62272 op 04-08-2007 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan krijg ik dus die error van het plaatje hierboven. En er is niks veranderd daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kan ook geen oudere vinden? Ik blijf even zoeken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://nechack.host.sk/binflash.rar
Dit is hetzelfde tooltje maar dan een oudere.
Probeer deze eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Doet het ook niet ;( .

[ Voor 83% gewijzigd door Anoniem: 216320 op 04-08-2007 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb nog eens gekeken op een andere site, volgens die site is hij alleen te flashen onder DOS.
Dus met een opstart diskette en een diskette met de Firmware en een flashtool.
Hier is de link:http://tdb.rpc1.org/#ND3530A terwijl wel in de lijst staat van Liggy en Dee's.
Schiet mij maar lek.

Topicstarter
Tot op heden nog steeds niet gelukt helaas, iemand nog misschien een tip of ervaringen?
Pagina: 1