Catch x11 crash

Pagina: 1
Acties:

• hydrah
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-08-2025
Ik heb een klein computertje (via eden) die ik gebruik voor presentaties, hier heb ik openSuSe 10.2 opgeinstalleerd en alles werkt perfect, behalve dit 'kleine' dingetje.

Overal waar ik kom en dat computertje mee sleep hebben ze een ander scherm te de beschikking, dit resulteerd helaas in een 'pc no signal' melding op het scherm, tewetend komt dit doordat het scherm de resolutie/refreshrate oid niet aankan, dit verhelp ik door na de melding in rc1/rc2/rc3 te komen door Ctrl+Alt+f1/f2/f3 te drukken, in te loggen en daarna SaX2 uit tevoeren.

Helaas is dit te veel werk om dit iedere keer te doen dus is mijn vraag, is het mogelijk om te kijken of x11 crasht zoja dan automatisch SaX2 te starten ?.

I take my twist with a shout !

• RRX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-05-2025

RRX

@life-

hydrah schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:50:
Ik heb een klein computertje (via eden) die ik gebruik voor presentaties, hier heb ik openSuSe 10.2 opgeinstalleerd en alles werkt perfect, behalve dit 'kleine' dingetje.

Overal waar ik kom en dat computertje mee sleep hebben ze een ander scherm te de beschikking, dit resulteerd helaas in een 'pc no signal' melding op het scherm, tewetend komt dit doordat het scherm de resolutie/refreshrate oid niet aankan, dit verhelp ik door na de melding in rc1/rc2/rc3 te komen door Ctrl+Alt+f1/f2/f3 te drukken, in te loggen en daarna SaX2 uit tevoeren.

Helaas is dit te veel werk om dit iedere keer te doen dus is mijn vraag, is het mogelijk om te kijken of x11 crasht zoja dan automatisch SaX2 te starten ?.
Ik denk niet dat er iets op de pc crashed, de monitor kan het signaal niet aan, maar daar merkt de pc niet veel van...

mijn T.net systeemspecspagina

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Je zou eens moeten kijken of er een linux progje is wat de beschikbare scherm resoluties van een monitor op vraagt, en daar een X.org config regel van maakt.

Ik dacht dat X.org wel standaard iets had om de beste resolutie uit een scherm te halen die mogelijk was, maar volgens mij niet tegen de beste refreshrate.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• hydrah
ik weet zeker dat X crasht, ik kan zometeen wel even de crashcode kopieeren, kan ik niet een script schrijven die die crashcode naar een bestand schrijft en dan CAT in dat bestand of de code aanwezig is of niet, zoja dan voer SaX2 uit.

Het probleem is ook, dat wanneer er een nieuw scherm op wordt geinstalleerd dan zal SuSe 10.2 andere drivers gebruiken, en niet de standaad monitor, hierdoor verplicht het mij tot het gebruik van SaX2.

Is er misschien ook iets mogelijk met het commando TRAP, ik ben geen linux expert, maar ik probeer het te begrijpen.

[ Voor 12% gewijzigd door hydrah op 01-08-2007 12:08 ]

Verwijderd

Totaal ongetest en geen idee of het zou kunnen werken:
startx "@2" > /script/runsax2.sh

Met in runsax2.sh (chmod +x):
#!/bin/sh
runsax2

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Zou je niet je X op een andere manier kunnen starten? Denk aan (pseudocode):
code:
1
2
3
4
while [true]
    runX #falls through when X finishes or crashes
    runsax2 #executed after X stops
end while

Natuurlijk kan je het nog mooier maken door de returnwaarde van het X-commando te bekijken om te zien of er een crash is opgetreden of dat het om een regulier einde ging, maar bovenstaande zou ongeveer het basisidee zijn :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:55

Super_ik

haklust!

if runX; then
runsax2
fi

of korter
runX || runsax2

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• hydrah
Deze bovenstaande codes waar zou ik deze moeten zetten, of wanneer zou ik het bash script moeten starten om te kijken of X loopt of niet ?

Ik had nog even rond gekeken, en is het mogelijk om het volgende te doen;

wanneer x gestart wordt, maar dit niet goed gebeurt kan dan het volgende bash script uitgevoerd worde;

trap 'SaX2'' 2
# SaX will be started when pressing ctrl-c when while starting (or try starting x).

dus wanneer er een no signal beeld is of iets dergelijks, gewoon als x niet wil starten ctrl-c zal dan staan voor het starten van SaX2; kan dit zoja hoe kan ik dat doen ?

[ Voor 62% gewijzigd door hydrah op 06-09-2007 09:41 ]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:06

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je zou dan simpelweg het bestand waarmee X gestart wordt, moeten vervangen door een scriptje dat de gewenste acties uitvoert - iets als het volgende (pseudocode) dus:
code:
1
2
mv /usr/bin/Xorg /usr/bin/Xorg.real
cp /mijn/script /usr/bin/Xorg

En dan in je script zorgen dat Xorg.real uitgevoerd wordt :).

Overigens is het goed om hiermee wel een beetje op te letten. Wil je bijvoorbeeld inderdaad _elke_ start van X afvangen? Of alleen bij het opstarten? Het is tamelijk rigoreus om elke start van X op zo'n manier af te vangen :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1