Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lakse opdrachtgever wil na een jaar ineens actie

Pagina: 1
Acties:

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Topicstarter
Ongeveer een jaar geleden heb ik een applicatie geschreven (als free-lancer) voor een opdrachtgever. Na de eerste oplevering (ter test) heb ik na een maand wat testresultaten terug gekregen en die vrijwel direct verwerkt en opnieuw ter test aangeboden. Die eerste testresultaten kreeg ik pas na lang aandringen. Na een maand op de tweede testresultaten te hebben gewacht heb ik een factuur gestuurd, waarin ik het volledige begroot aantal uren heb gefactureerd en die hebben ze ook netjes betaald. Daarna heb ik taal noch teken van ze vernomen.

Wat schetst nu mijn verbazing: vorige week kreeg ik een jaar na het laatste contact een mailtje dat ze iemand hadden gevonden die een en ander ging testen. Maar ze waren alle software kwijt. Of ik de laatste versie nog eens wilde mailen. Dat heb ik gedaan en erbij gemeld dat ik op korte termijn geen tijd heb om testresultaten te verwerken (wat ook zo is).

Nu kreeg ik vandaag een mail dat ze toch wel erg graag hebben dat ik dit snel oppak, maar aangezien mijn mogelijkheden tot extra werkzaamheden sinds een jaar behoorlijk zijn gewijzigd zie ik dat op korte termijn niet lukken. Daarbij zal ik me weer opnieuw moeten verdiepen in de materie.

Mijn vraag is nu. Wat kan mijn opdrachtgever redelijkerwijs van mij verwachten?

* ik werk puur op uurbasis. Dat wil zeggen: ik heb in samenspraak met de opdrachtgever een functioneel ontwerp gemaakt waar ik een x-aantal uur mee bezig zal zijn. Zaken die later worden toegevoegd aan het FO worden begeleid door een nieuwe offerte. Resultaten door mij geboekt worden automatisch eigendom van de opdrachtgever.

* Ik heb de gefactureerde uren ook daadwerkelijk besteed en de gevraagde functionaliteit is aanwezig. Kan ik de jaar stilte (en de betaling van de factuur) beschouwen als een acceptatie van mijn werkzaamheden? En kan ik derhalve de aanstaande werkzaamheden beschouwen als meerwerk?

Overigens ben ik normaal heel soepel in onderhoud en bugfixes. Ik factureer lang niet alles dat ik buiten de scope toevoeg en heel welwillend om tot een goed eindproduct te komen. Maar in dit geval stoot het mij tegen de borst dat ze er gewoon meer dan een jaar niets mee hebben gedaan en vervolgens nogal dwingend beginnen over het oppakken van de bugs.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Mjah, als je bent overeengekomen dat het uurtje factuurtje wordt, dan zou je met de na een jaar pas gegenereerde resultaten aan de slag kunnen gaan ware het een nieuw FO. Maar dat is gewoon een nieuwe opdracht en die kun je naast je neerleggen. Je kunt ook gewoon de hele zwik (sources, docs) overdragen aan ze en ze er veel succes mee wensen.

Ze kunnen je niet dwingen, maar wat misschien nog wel belangrijker is: Wat wil je nu zelf bereiken?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ligt er een contract waarmee je verplicht wordt ondersteuning of bugfixes te leveren?
Zo nee, dan is het jammer maar helaas en moet je er weinig woorden aan vuil maken.

Signatures zijn voor boomers.

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Topicstarter
Hillie schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:27:
[..] Ze kunnen je niet dwingen, maar wat misschien nog wel belangrijker is: Wat wil je nu zelf bereiken?
Ik ben best bereid om mijn applicatie af te maken. Maar niet per direct en niet voor niks.

Het enige 'contract' dat er ligt is een offerte voor een x-aantal uur en het FO (waarnaar wordt verwezen in de offerte).

[ Voor 16% gewijzigd door sopsop op 01-08-2007 10:39 ]

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

sopsop schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:38:
[...]
Het enige 'contract' dat er ligt is een offerte voor een x-aantal uur en het FO (waarnaar wordt verwezen in de offerte).
Dus is betaald, dus is afgerond. En verder is een jaar later wel een hele lange tijd zonder enigsinds op of aanmerkingen en aanpassingen. Dus dan zou je ervanuit kunnen hebben gegaan dat ze het goed vonden.

Gewoon tegen ze zeggen, zoals je nu ook al doet, dat als je nu wat doet extra is en dat het lang kan duren.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-11 15:16
Ik zeg: verhoogd uurtarief in cashen :P

wijze woorden

Verwijderd

Jij moet hele grote duidelijkheid gaan scheppen in wat jij levert. Lever jij een product of een dienst?

Als je een product (software) levert, kan je nog gaan praten of dat o.b.v. fixed price of nacalculatie doet. Je hebt echter altijd wel verantwoordelijkheid voor het product, het afronden / opleveren daarvan, acceptatie en garantie. Daarom moet je vooraf duidelijke afspraken maken waar jij of de klant voor verantwoordelijk is, wat redelijke termijnen daarvoor zijn, wanneer betaling moet plaatsvinden.

Als je een dienst verleent, nl. de beschikbaarheid van jou als ontwikkelaar), dan is dat heel anders. Je besteedt per maand X uur aan de klant, en die kan je maandelijks factureren. Behalve het werkelijk werken van die uren ben je weinig anders verplicht jegens de klant.

Het lijkt alsof je zegt dat je een product levert op nacalc basis, en dat er over een aantal zaken (zoals garantie, formele acceptatie, etc) geen afspraken zijn gemaakt. In zo'n geval zijn er een aantal wettelijke regelingen, waar ik veel te weinig kaas van heb gegeven om iets zinvols over te zeggen. Eerlijk gezegd is je opdrachtgever zo in gebreke gebleven dat ik vermoed dat hij vrijwel nergens meer recht op heeft. Toch zou ik, als ik jou was, gaan overleggen en duidelijke afspraken maken.

Ik denk dat je duidelijk moet maken dat van jou niet verwacht kan worden dat je huidige werkzaamheden aan de kant schuift hiervoor. Jij zal binnen dat kader wel je best doen om z.s.m. van dienst te zijn. Dat is alleen mogelijk op basis van een formele acceptatie van de software zoals die nu is, dus dat zullen jullie vast moeten leggen (papier, handtekeningen), zodat je geen achteraf gezeur krijgt over oude koeien. Pas daarna wil je op basis daarvan meerwerk nieuwe werkzaamheden doen aan de software. Daarbij zullen ook kosten voor opnieuw inwerken / opzetten ontwikkelomgeving / etc wel doorberekend worden, omdat er geen onderhoudscontract o.i.d. is afgesloten. Daarna stel je dat na iedere oplevering van werk de opdrachtgever die oplevering aftekent. Daarna gaan x weken garantie in, en is de software impliciet geaccepteerd en moet hij betaald worden, tenzij er grote fouten binnen die periode zijn gevonden en opgelost. Bij een bugfixoplevering zal je alleen nieuwe garantie bieden op het gewijzigde deel, en niet op andere delen.

Met dit soort afspraken voorkom je herhaling van propblemen.

Succes!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:24

Eijkb

Zo.

Toevallig een gemeente als opdrachtgever? We hebben hier meermaals mee te maken gehad en schrijven nu steeds een document met een duidelijke tijdslijn en consequenties wanneer hier niet aan voldaan wordt (zowel van onze kant als van de kant van de opdrachtgever). Meermaals meegemaakt dat iets snel af moest waarna je 80% van de beschikbare tijd zit te wachten op input van de opdrachtgever en scheve blikken als het dan vervolgens niet lukt binnen de 20% overgebleven tijd.

.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

sopsop schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:38:
[...]
Ik ben best bereid om mijn applicatie af te maken. Maar niet per direct en niet voor niks.

Dat vroeg ik niet, ik wilde weten wat je uitgangspunt is: Wil je knaken vangen via een zelfbepaald schema en de app afmaken, of wil je dat ze in de stront zakken? Het handigste is om even te bepalen wat je zelf wilt voordat je wat doet.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Topicstarter
Hillie schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 14:30:
[...]

Dat vroeg ik niet, ik wilde weten wat je uitgangspunt is: Wil je knaken vangen via een zelfbepaald schema en de app afmaken, of wil je dat ze in de stront zakken? Het handigste is om even te bepalen wat je zelf wilt voordat je wat doet.
Dat bedoelde ik. Als er betaald wordt wil ik het best afmaken, zodra ik tijd heb. Dat ga ik ze ook zo melden.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 11:05

disjfa

be

sopsop schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:02:
[...]
Dat bedoelde ik. Als er betaald wordt wil ik het best afmaken, zodra ik tijd heb. Dat ga ik ze ook zo melden.
Maar, er is toch al betaald. Voor een hele app. Ik volg je doelstelling nu ook even niet.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:48

ralpje

Deugpopje

disjfa schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 15:06:
[...]

Maar, er is toch al betaald. Voor een hele app. Ik volg je doelstelling nu ook even niet.
Maar aanpassingen die nu gevraagd worden zaten waarschijnlijk niet in het eerste FO. Met andere woorden: dit is meerwerk.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Bij veel professionele bedrijven zie je dat er een bepaalde acceptatie periode is (bv 3 dagen acceptatie periode na een iteratie van 2 week). Op het moment dat de acceptatie periode verstreken is, vallen alle gevonden bugs onder de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever (bugs laten fixen kost de opdrachtgever dus geld). Op deze manier dwing je een klant om de software tijdig te testen en dan kun je problemen zoals jij beschrijft omzeilen.

Ik weet niet of je in de toekomst nog iets met die klant wilt doen, maar als ze na een jaar nog met issues aankomen dan zou ik het niet meer onder garantie laten vallen. Dus gewoon uurtje factuurtje voor bugfixing/productie-support en erbij zeggen dat je voorlopig ook geen garanties af gaat geven mbt je inzet.

[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 01-08-2007 15:25 ]

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Ze hebben je werkzaamheden betaald dus ze zijn tevreden over je werk - en als ze dat niet waren dan hadden ze geprotesteerd over je factuur.
Het is gewoon een verzoek voor meerwerk, maak een schatting over het aantal uren en neem contact op. Er is zeker geld beschikbaar, anders hadden ze nooit iemand op de software gezet.

Je kan trouwens beter bellen dan mailen, ze hebben kennelijk haast, en ik denk ook dat er ergens een misverstand is... met bellen kan je dat veel makkelijker corrigeren.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-11 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Free rider schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:15:

Je kan trouwens beter bellen dan mailen, ze hebben kennelijk haast, en ik denk ook dat er ergens een misverstand is... met bellen kan je dat veel makkelijker corrigeren.
En daarna schriftelijk vastleggen/bevestigen.

LinkedIn WoT Cash Converter

• sopsop

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Topicstarter
Ik had heel jouw reactie over het hoofd gezien.

Maar of ik een dienst of een product lever is vrij duidelijk. Ik heb altijd te kennen gegeven dat ik op uurbasis werk. Ik lever geen product, ik werk aan het product dat eigendom is van die opdrachtgever.

@ralpje: Dit is in principe geen meerwerk. Ik heb een versie ter test aangeboden. De versie is functie compleet, maar is zeker niet te publiceren.

@Free rider: Er is geen misverstand. Zij willen dat ik het weer oppak, ik wil dat in principe doen, mits ik die uren betaald krijg. Ik heb ze dat gemeld en ik wacht nog op het antwoord.

Verwijderd

sopsop schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 09:43:
[...]
Ik had heel jouw reactie over het hoofd gezien.

Maar of ik een dienst of een product lever is vrij duidelijk. Ik heb altijd te kennen gegeven dat ik op uurbasis werk. Ik lever geen product, ik werk aan het product dat eigendom is van die opdrachtgever.
Zo'n lange reaktie, en toch over het hoofd zien? ;)

Het feit dat ik uit jouw verhaal opmaak dat je een product maakt terwijl jij dat niet doet, zou allerlei alarmbellen moeten doen afgaan. Als jij het hebt over 'offerte' en 'acceptatie', en een offerte stuurt na levering van een product, dan wek jij een hele andere verwachting. Ik zou dus zorgen dat je de verwachtingen van de klant goed managed.
Pagina: 1