Ervaringen Apple notebooks op Universiteit

Pagina: 1
Acties:
  • 4.002 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Ik ben van plan om een Macbook te kopen i.p.v. de Dell Latitude D830 die Universiteit Twente voor 1136 euro aanbiedt. De op één na goedkoopste Macbook zal met 10% studentenkorting van Surfspot (moet nog kijken of dat wel zeker kan, want ik heb nog geen studentenkaart om in te kunnen loggen) geen 1250 euro kosten maar 1124 euro.

Maargoed, wat ik me nu afvroeg, is wat jullie ervaringen zijn met Apple op universiteiten? Brengt het geen problemen met zich mee dat je bepaalde belangrijke sofware (eventueel geleverd door de universiteit zelf) niet kan driaaien, compabiliteit met de hardware van de universiteit, etc.? Pluspunten zijn natuurlijk ook altijd interessant te horen... ;)

Thanks! O+

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Het is natuurlijk ook wel handig om te weten welke studie je dan doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12609

Over het algemeen kun je alles met een Apple wat een Windows computer ook kan.
Met bepaalde studies kun je bepaalde specifieke programma's nodig hebben, maar lang niet altijd.
Vaak is er ook een Mac OS versie van, soms niet.

In dat geval kun je binnenkort Bootcamp gebruiken en XP installeren, en anders via Parallel desktop alsnog ff windows gebruiken op het moment dat het echt moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 09:04

scorpie

Supra Addict

Je kunt toch vmware of parallels draaien met daarin dan een Windows installatie. (Heb zelf (nog) geen Macbook (pro), maar ik zie hier zat mensen zo werken op de TU in Delft.)

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:29

DeluxZ

Livin' the good life

Ik zit niet op een universiteit, maar zoals scropie zegt ga ik het ook doen. Wij draaien normaal altijd al vmware op de pcs op school met eigen winxp(met extern hdd van 40gb ,traagheid :( ) Zo wil ik dat nu met parallel desktop of Bootcamp (winxp en dan met vmware weer xp's) draaien :)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouterve
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 05:19

wouterve

Swinger of States

Er is een mooie website die zich helemaal op het onderwerp 'Macs in het onderwijs' richt: www.macstudent.nl is de site die je zoekt :). Geen aandelen verder, maar een reuze handige site, waar je allerlei how-to's vindt over het gebruik van je Mac op eender welke universiteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08
Hier op de Universiteit is ongeveer 50% van de werk pc's in de bibliotheek iMac. De MacBook heeft natuurlijk ook een groot aandeel onder studenten en vult de rest van de bibliotheek echt bij. Ik heb echt nog nooit zoveel Mac gebruik gezien als hier gebeurd. Jammer is dat bij de meeste presentatie pc's nog geen iMac staat (uitzonderingen in de presentatie hallen).

Kijk wel uit als je een Mac koopt, al snel wil je niet anders meer dan Keynote (over powerpoint) en vind je wordt bestanden maar vervelend. Geniet je van PDF etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69767

Je kan toch dualbooten tegenwoordig :? voor de echte zware apps. En de rest via parallels ofzo.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 69767 op 01-08-2007 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 07:05

Swaptor

Java Apprentice

Mijn universiteit accepteert Macs als zijnde werkende PC's, maar je hoeft geen ondersteuning van ze te verwachten. Eventuele problemen dien je dus zelf op te lossen.
Hoe dat bij de UT zit weet ik niet.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yok
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-05 11:57

yok

Mac is vaak beter kwa eigen besturingssysteem, service en look dan een standaard windowslaptop. Maar zolang windows nog de nummer 1 is (vooral met programma's en drivers) wacht ik totdat scholen macs ook accepteren als 'normale' pc's. Vaak genoeg zijn programma's bij mijn studie niet compatibel met een mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiiim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-02-2022

Tiiim

Grand Theft Audio

Maeslant schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:11:

Kijk wel uit als je een Mac koopt, al snel wil je niet anders meer dan Keynote (over powerpoint) en vind je wordt bestanden maar vervelend. Geniet je van PDF etc.
Sorry maar Word is toch heel wat anders dan pdf..

Natuurlijk is het met software schipperen maar hoe zit het met het lokaal netwerk per Uni? Is dat allemaal te bereiken via Mac? Netwerk printers? etc. Ik denk dat dat belangrijk is.

Natuurlijk kun je er lekker makkelijk Windows opgooien, maar daar koop je geen Mac voor. Moet dan ook echt het laatste redmiddel zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 126684

Maeslant schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:11:
Hier op de Universiteit is ongeveer 50% van de werk pc's in de bibliotheek iMac. De MacBook heeft natuurlijk ook een groot aandeel onder studenten en vult de rest van de bibliotheek echt bij. Ik heb echt nog nooit zoveel Mac gebruik gezien als hier gebeurd. Jammer is dat bij de meeste presentatie pc's nog geen iMac staat (uitzonderingen in de presentatie hallen).

Welke uni zit je? Ik zit nml in hetzelfde schuitje mbt Macbook of Windos-laptop, voor op de EUR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 09:52
met je macbook kun je als het goed is gewoon op het netwerk van de universieteit. zo ver ik weet zit die namelijk op het zelfde netwerk als de tu/e en fontys. wat zo iets inhoud als "je hebt op het meer endeel van de scholen in nederland internet"...

en anders lukt het ook gewoon :P.. even je gebruikers naam invullen en wachtwoord en je bent er op.

over de programma's
wat je normaal thuis gebruikt is er vast wel voor mac..
  • office
  • adobe
  • textmate
  • msn
  • pdf reader / printer
  • mail
  • ical
  • safarie / firefox
  • flash / shockwave / wmv

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fZeroNewbie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-08-2024

fZeroNewbie

believe the reggie(revo)lution

Ik zit in Nijmegen op de uni en werk al meer dan een jaar met volle tevredenheid op mijn macbook. Het eenige waar je idd rekening mee moet houden is dat je niet teveel moet rekenen op de technische support voor het instellen van je netwerk. Maar goed, als je dat eenmaal goed hebt staan (staat volgens mij ook wel uitleg op macstudent) dan is dat ook geen probleem meer. Software voor statestiek (spss bijv.) is er wel in een mac versie maar die kun je meestal niet direct op de uni kopen, maar dat is wel op te lossen.

En anders idd. gewoon een windows xp op vm machine en je hebt helemaal best of both worlds want de mac versie van office is ook niet al te snel. is volgens mij nog geen native intel versie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-09-2021

Romke

Dieselhead

Ik kan met mijn MacBook prima de printers hier op de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden bereiken.
Dat SecureW2 gemeuk zit al ingebouwd, dus daar heb je geen moeilijkheden mee.
Ik kan ook gewoon verbinding maken met de netwerkdrives hier...
Makkelijk en simpel en snel en weet ik wat allemaal meer..

En je hebt voor je windows meuk Codeweavers CrossOver (windows spul onder OS X), Parallels en VMWare Fusion (Virtuele Machines) en Boot Camp (Dual booten)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-05 09:52
http://www.macstudent.net...gorie:Universiteit_Twente

[ Voor 7% gewijzigd door mr.inno op 01-08-2007 09:54 ]

inno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Sorry hoor maar je kan een macbook echt niet vergelijken met een dell latitude. De latitude lijn staat bekent om zijn stevigheid en onverwoestbare behuizing (check zelf de reviews maar) en de macbooks staan daar zeker niet om bekend. Je kan de hem dus beter vergelijken met de macbookpro. Dit kun je overigens ook zien aan de prijs. Normaal gesproken is de D830 een stuk duurder dan een macbook. Met andere woorden: de latitude is van een heel andere (betere) klasse, het is een professioneel notebook en de apple is een consumenten laptopje. niet dat die slecht is, alleen is hij gemaakt met een andere gedachte.

Ik zou zeggen wees slim en koop de latitude. Deze zal langer meegaan dan een macbook en je hebt geen problemen met de software. Bovendien krijg je een hele mooie laptop voor weinig geld. (mooi als in stevig en snel, het design van de apple is natuurlijk wel mooier)

[ Voor 14% gewijzigd door KC_Kaas op 01-08-2007 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

rammes

koekebakker 1e klas

KC_Kaas schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:06:
Sorry hoor maar je kan een macbook echt niet vergelijken met een dell latitude. De latitude lijn staat bekent om zijn stevigheid en onverwoestbare behuizing (check zelf de reviews maar) en de macbooks staan daar zeker niet om bekend. Je kan de hem dus beter vergelijken met de macbookpro. Dit kun je overigens ook zien aan de prijs. Normaal gesproken is de D830 een stuk duurder dan een macbook. Met andere woorden: de latitude is van een heel andere (betere) klasse, het is een professioneel notebook en de apple is een consumenten laptopje. niet dat die slecht is, alleen is hij gemaakt met een andere gedachte.

Ik zou zeggen wees slim en koop de latitude. Deze zal langer meegaan dan een macbook en je hebt geen problemen met de software. Bovendien krijg je een hele mooie laptop voor weinig geld. (mooi als in stevig en snel, het design van de apple is natuurlijk wel mooier)
ik denk dat de TS niet bedoeld hoe stevig wel of niet de dell t.o.v de mac is maar het meer gaat over de functionaliteit van het os ten opzichte van zijn studie.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-05 16:42

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@KC_Kaas:
ik werk bij een bedrijf waar vrijwel uitsluitend Dell Latitude notebooks gebruikt worden, en het uitvalpercentage valt me enorm tegen. Ze lijken inderdaad erg stevig, maar dat valt in de praktijk nog best tegen. Met name het bezel (met de powerbutton e.d. erin) en de scharnieren moeten het vaak ontgelden.
Ik ga niet roepen dat MacBooks perfect zijn. Sterker nog, ik vind de stevigheid van de MacBooks t.o.v. zijn voorloper -de iBook- tegenvallen. Desalniettemin is mijn MacBook na een jaar van misbruik nog altijd nieuw op een krasje na. Ook mijn MacBook Pro voelt aan alsof hij nog wel een jaar of 5 prima kan werken ;)

Maar zoals gezegd: het ging hier over het OS gebruik, niet over de kwaliteit van de laptop ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85345

KC_Kaas schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 10:06:

Wat een onzin zeg... Ik ken iemand met latitude die 'm zo'n 2 maanden later gekocht heeft dan dat ik mijn macbook gekocht heb. Die latitude begint nu al kuren te vertonen in de behuizing.

Mijn macbook is nog als nieuw. Ik vind de macbook een robuust beestje. Mijn ervaringen zijn natuurlijk niet representatief voor alle latitudes/macbooks, maar dat zijn jouw ervaringen waarschijnlijk ook niet.

Ik zou zeggen wees slim en koop een macbook. Niet per definitie voor de robuustheid, maar meer voor het OS, maar ook dat is natuurlijk persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
ik studeer ook aan de Universiteit Twente en gebruik ook een MacBook, en met mij vele andere.. Nog niks geen problemen tegen gekomen.. behalve dan dat voor statistiek SPSS gebruikt moest worden, en ik daar geen Mac versie van kon vinden op het netwerk. Maar die opdrachten heb ik gewoon op een pc op de UT gemaakt.. Bootcamp is anders natuurlijk altijd een optie.

En ondersteuning voor de mac zit wel goed. Alle belangrijke handleidingen zijn er ook voor de Mac:

http://www.snt.utwente.nl/handleidingen/index.php
http://www.snt.utwente.nl/overig/maccom.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12609

Eswip schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 12:53:
ik studeer ook aan de Universiteit Twente en gebruik ook een MacBook, en met mij vele andere.. Nog niks geen problemen tegen gekomen.. behalve dan dat voor statistiek SPSS gebruikt moest worden, en ik daar geen Mac versie van kon vinden op het netwerk. Maar die opdrachten heb ik gewoon op een pc op de UT gemaakt.. Bootcamp is anders natuurlijk altijd een optie.

En ondersteuning voor de mac zit wel goed. Alle belangrijke handleidingen zijn er ook voor de Mac:

http://www.snt.utwente.nl/handleidingen/index.php
http://www.snt.utwente.nl/overig/maccom.php
SPSS is ook beschikbaar als Mac versie ;)

Alleen minder makkelijk illegaal te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Anoniem: 12609 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 12:56:
[...]

Dat laatste idd.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 206559

Heeft iemand ervaring met de netwerkprinters onder OS X op de uni Tilburg? Ondersteunt de uni Tilburg OS X of moet je het zelf maar uitzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 11:18

Speedpete

was barman

[...]

Niet doen. Draai dezelfde windows-versie als gangbaar binnen de opleiding en doe dat dan maar via bootcamp of virtualisatie. Elke versie van SPSS is verschillende en de spssdata, output, scripts en syntaxen van de ene versie werken plots niet meer in de andere versie. Voorkom dat je dubbel moet gaan klooien en draai de versie die nodig is.

Zelf emuleer ik SPSS ook, maar dat is mede door de vele scripts die ik ervoor programmeer, de automatisering van het programma onder windows en de directe communicatie met VBA in Office die o zo handig is.
Anoniem: 126684 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:22:
Welke uni zit je? Ik zit nml in hetzelfde schuitje mbt Macbook of Windos-laptop, voor op de EUR
De EUR is zachtjes gezegt enigszins conservatief wat pc-gebruik betreft. Mac wordt vrijwel niet ondersteund. Er zijn echter wel zat maccers onder het personeel (zoals ik) en studenten te vinden. Dus ookal wordt het allemaal niet goed ondersteund, er zijn wel handleidingen die door personeel geschreven zijn om toch zaken werkend te krijgen. Het grootste probleem is dat systeembeheerders een niet-windows laptop niet graag in de active directory zetten, en dat is jammer omdat dat prima kan.

Bij de EUR draait het hele draadloze gebeuren op de hierboven genoemde SecureW2 client, dus dat is geen enkel probleem.

Aan TS:
- Koop een macbook.
- Ga naar surfspot.nl en koop daar goedkoop XP en alle andere benodigde software.
- Installeer bootcamp

Install het ding en ga werken. Op de uni boot je in XP en thuis boot je OS X. Wil je op de uni ook liever op OS X werken, gebruik dan parallels, vmware etc. Eventueel bel je ff met de UT met de vraag of een andere laptop met windows xp een probleem is. Zonee, dan lekker het macbookje halen.

[ Voor 23% gewijzigd door Speedpete op 01-08-2007 13:40 ]

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 16:44
Op de Rijksuniversiteit Groningen kun je zelfs beter het wireless op met een Mac dan met een windows machine (je hoeft geen SecureW2 client te installeren).

Verder ben ik nog geen software tegen gekomen die niet mac-Compatible is, ik studeer Kunstmatige Intelligentie en daar werken we veel met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Speedpete schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:36:
Aan TS:
- Koop een macbook.
- Ga naar surfspot.nl en koop daar goedkoop XP en alle andere benodigde software.
- Installeer bootcamp

Install het ding en ga werken. Op de uni boot je in XP en thuis boot je OS X. Wil je op de uni ook liever op OS X werken, gebruik dan parallels, vmware etc. Eventueel bel je ff met de UT met de vraag of een andere laptop met windows xp een probleem is. Zonee, dan lekker het macbookje halen.
Op de universiteit twente is een mac geen probleem. Alles werkt gewoon.. het is dus niet nodig om daar windows te gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedpete schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:36:
[...]

[...]

De EUR is zachtjes gezegt enigszins conservatief wat pc-gebruik betreft. Mac wordt vrijwel niet ondersteund. Er zijn echter wel zat maccers onder het personeel (zoals ik) en studenten te vinden. Dus ookal wordt het allemaal niet goed ondersteund, er zijn wel handleidingen die door personeel geschreven zijn om toch zaken werkend te krijgen. Het grootste probleem is dat systeembeheerders een niet-windows laptop niet graag in de active directory zetten, en dat is jammer omdat dat prima kan.

Bij de EUR draait het hele draadloze gebeuren op de hierboven genoemde SecureW2 client, dus dat is geen enkel probleem.
m.a.w. koop je windowslaptop? Het gaat overigens om de studie Econometrie, mocht dat qua programma's nog uitmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Prachtig jongens! Enorm bedankt!

Overigens ga ik Technische Natuurkunde studeren, en het ging inderdaad niet over de robuustheid van de laptop. Ik zit namelijk te trillen over mijn apparatuur (figuurlijk), en zoiets als een Macbook zal vertroeteld worden... :P

Ik zal me maar eens storten op de genoemde sites. Kan iemand by the way met zekerheid bevestigen dat de UT bij Surfspot aangesloten is, zodat ik de Macbook met 10% korting kan kopen?

En ik weet niet hoe het precies gaat, maar zal de universiteit niet bepaalde software (voor Windows) "uitdelen", waardoor een Mac-gebruiker dat zelf moet aanschaffen en overbodig veel geld kwijt is? Natuurlijk kun je met de genoemde methodes Windows op je Mac draaien, maar ik zou toch liever alles op één besturingssysteem willen houden...

[ Voor 29% gewijzigd door Stormbringer op 01-08-2007 16:38 ]

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
uruviel359 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:51:
Op de Rijksuniversiteit Groningen kun je zelfs beter het wireless op met een Mac dan met een windows machine (je hoeft geen SecureW2 client te installeren).

Verder ben ik nog geen software tegen gekomen die niet mac-Compatible is, ik studeer Kunstmatige Intelligentie en daar werken we veel met Linux.
Emuleer je Linux dan met vmware of iets dergelijks?
Is een Mac dus geschikt voor de studie kunstmatige intelligentie, of kan ik beter een gewone laptop kopen zodat ik Linux zonder emulatie kan draaien?

Ik ga namelijk ook AI studeren, maar dan in Nijmegen. Zelf zat ik daarvoor aan een MBP te denken (mijn eerste mac dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 207627

Downloadtip: Papers
iTunes voor wetenschappelijke teksten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
Stormbringer schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 16:32:Ik zal me maar eens storten op de genoemde sites. Kan iemand by the way met zekerheid bevestigen dat de UT bij Surfspot aangesloten is, zodat ik de Macbook met 10% korting kan kopen?

En ik weet niet hoe het precies gaat, maar zal de universiteit niet bepaalde software (voor Windows) "uitdelen", waardoor een Mac-gebruiker dat zelf moet aanschaffen en overbodig veel geld kwijt is? Natuurlijk kun je met de genoemde methodes Windows op je Mac draaien, maar ik zou toch liever alles op één besturingssysteem willen houden...
Ja, de UT is aangesloten bij Surfspot..

Wat betreft je software pakket, hiervoor kan je contact opnemen meet je faculteit. Stuur hun een mailtje, zij kunnen je waarschijnlijk wel verder helpen.

http://www.tnw.utwente.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 16:44
Hades.NL schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 16:39:
[...]

Emuleer je Linux dan met vmware of iets dergelijks?
Is een Mac dus geschikt voor de studie kunstmatige intelligentie, of kan ik beter een gewone laptop kopen zodat ik Linux zonder emulatie kan draaien?

Ik ga namelijk ook AI studeren, maar dan in Nijmegen. Zelf zat ik daarvoor aan een MBP te denken (mijn eerste mac dan).
Nagenoeg alle programma's die we gebruiken zijn er als Mac versie(veel Java). Daarnaast is Mac OSX bijzonder tolerant in het draaien van Linux programma's' (te downloaden via Fink bijvoorbeeld). Omdat het zelf een UNIX achtergrond heeft en ondersteuning bied voor X applicaties door middel van X11.

Verder is Linux te emuleren via Parallels/VMWare, al doe ik dat op het moment niet.
En Linux is met wat hacks via bootcamp ook native te draaien op een Mac(Ubuntu bied zeer goede driver support).

Het is overigens nog maar de vraag of ze in Nijmegen ook veel Linux gebruiken, het kan natuurlijk gewoon een eigenschap van de RuG zijn.

Mijn advies is: ga voor die mac! Ik heb er geen spijt van gekregen,
Je hebt te maken met zeer soliede hardware(ik gooi het ding gewoon in een sleeve en pleur hem dan in mijn tas. Bij het volgende college openklappen en een uur later weer net zo hard terug in mijn rugzakje zonder ooit problemen gehad te hebben) en een bijzonder mooi en elegant besturingssysteem.
En mochten en er Windows-only applicaties gebruikt worden dan is Parallels of zelfs Bootcamp altijd een heel goede optie.

[ Voor 4% gewijzigd door uruviel359 op 01-08-2007 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hades.NL
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Oke, bedankt voor de info 8)

Dan lijkt me de MBP inderdaad een goede keus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebradenkip
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 20:55
Stormbringer schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 16:32:
Prachtig jongens! Enorm bedankt!

Overigens ga ik Technische Natuurkunde studeren, en het ging inderdaad niet over de robuustheid van de laptop. Ik zit namelijk te trillen over mijn apparatuur (figuurlijk), en zoiets als een Macbook zal vertroeteld worden... :P

Ik zal me maar eens storten op de genoemde sites. Kan iemand by the way met zekerheid bevestigen dat de UT bij Surfspot aangesloten is, zodat ik de Macbook met 10% korting kan kopen?

Bij TN op de TU Delft zijn de programma's die je veel gebruikt (Matlab, Maple, Labview) gratis beschikbaar in Windows- en Mac-versies. Eigenlijk is Origin het enige programma dat ik mis waar geen Mac-versie van is, maar dat is sowieso niet legaal gratis te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzana
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-12-2022
Ik studeer aan de Rijksuniversiteit Groningen en kon met m'n MBP niet meteen het netwerk op, had ergens een vinkje vergeten/verkeerd staan bleek achteraf, maar werd bij de ICT helpdesk prima geholpen (FEW). Wat betreft software; e.e.a. is natuurlijk al genoemd, SPSS heb ik bijvoorbeeld ook nodig gehad, eventueel kun je een Windows omgeving emuleren. Heb zelf nog een Windows PC, dus niet altijd nodig gehad.
Anoniem: 207627 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 16:59:
Downloadtip: Papers
iTunes voor wetenschappelijke teksten!
(offtopic: daar ben ik het helemaal mee eens, zeer productiviteit-verhogend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 11:25
Anoniem: 206559 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:14:
Heeft iemand ervaring met de netwerkprinters onder OS X op de uni Tilburg? Ondersteunt de uni Tilburg OS X of moet je het zelf maar uitzoeken?
De VPN-verbinding wordt ondersteund. Of ja, dat wil zeggen dat je kunt vinden hoe je het installeert. De rest mag je zelf uitzoeken volgens mij, maar eigenlijk werkt alles goed. Ik kan overal draadloos internetten & printen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143246

Weleenswaar geen Uni, maar HBO. Op de NHTV kun je niet printen met je Mac vanaf het draadloos netwerk. De iPrint client die men gebruikt werkt enkel op windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Anoniem: 126684 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 16:10:
m.a.w. koop je windowslaptop? Het gaat overigens om de studie Econometrie, mocht dat qua programma's nog uitmaken
Ik zou zeggen: koop wat je wilt, er valt altijd een mouw aan te passen. Het wifi-netwerk gaat via securew2 en dat is dus probleemloos op een mac te gebruiken.

Als er geen eisen gesteld zijn aan het merk laptop (zover ik weet is dat niet zo bij de EUR) kan je gewoon een mac kopen als je een mac wilt. Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je mogelijk gebruik moet maken van bootcamp of virtualisatie om de benodigde software te draaien. Is dat geen probleem? Mooi!

Probleem met de EUR is namelijk dat de mac-software er niet is. SPSS for Mac heeft enkele dagen op surfspot gestaan maar was niet te bestellen, verder is verreweg de meeste software enkel voor Windows beschikbaar. Dat hoeft echter geen probleem te zijn als bootcamp voor jou geen probleem is.

Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:08
Anoniem: 126684 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 09:22:
[...]

ANU .. maar ik geloof dat de EUR iets minder support levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:51

alienfruit

the alien you never expected

Anders moet je even na de HKU gaan daar hebben ze gewoon SPSS voor de Mac (versie 9 ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedpete schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:37:
[...]

Ik zou zeggen: koop wat je wilt, er valt altijd een mouw aan te passen. Het wifi-netwerk gaat via securew2 en dat is dus probleemloos op een mac te gebruiken.

Als er geen eisen gesteld zijn aan het merk laptop (zover ik weet is dat niet zo bij de EUR) kan je gewoon een mac kopen als je een mac wilt. Het enige waar je dan rekening mee moet houden is dat je mogelijk gebruik moet maken van bootcamp of virtualisatie om de benodigde software te draaien. Is dat geen probleem? Mooi!

Probleem met de EUR is namelijk dat de mac-software er niet is. SPSS for Mac heeft enkele dagen op surfspot gestaan maar was niet te bestellen, verder is verreweg de meeste software enkel voor Windows beschikbaar. Dat hoeft echter geen probleem te zijn als bootcamp voor jou geen probleem is.
Bedankt voor de reactie. Dus in feite gewoon een Mac + dan VMWare en je hebt in feite het beste van 2 werelden. De lange accuduur (6 uur fabrieksopgave, dus zeg 5 uur in de praktijk) en het mooie design, en tegelijk ook de mogelijkheid om echt alles te laten lopen. Als ik trouwens Windows emuleer is dat dan heel erg veel trager dan met bootcamp of valt dat mee?

Bootcamp lijkt mij dan verder geen probleem eigenlijk.

edit: overigens heb ik inmiddels met de eur gemaild en die zeggen windows vereist, dat doet mij dan weer twijfelen...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 126684 op 02-08-2007 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Anoniem: 126684 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 08:12:
edit: overigens heb ik inmiddels met de eur gemaild en die zeggen windows vereist, dat doet mij dan weer twijfelen...
Dat is wat ik bedoelde met de beperkte ondersteuning. De EUR gaat uit van Windows. Dat bijv. de decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen enkel op Apple werkt geeft echter aan dat het allemaal wel kan.

Als student heb je echter iets minder overtuigingskracht ;). Als men nu zegt dat Windows vereist is, kan jij met VMWare of Bootcamp prima uit de voeten.

Zie het zo: Macbook (pro) via Bootcamp laten booten onder Windows --> Windows-laptop. Ga voor bootcamp in plaats van VMWare of Parallels. Het is gratis, je werkt 100% onder Windows dus eventuele problemen met de virtualisatie ga je uit de weg. Daarnaast kan de IT-afdeling software-problemen niet afschuiven op de virtualisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lort Gob
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05-2024
[...]

Gelukkig kan je de OSX versie van SPSS legaal kopen via Surfspot voor een luttele 10 euro....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedpete schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:12:
[...]

Dat is wat ik bedoelde met de beperkte ondersteuning. De EUR gaat uit van Windows. Dat bijv. de decaan van de Faculteit Sociale Wetenschappen enkel op Apple werkt geeft echter aan dat het allemaal wel kan.

Als student heb je echter iets minder overtuigingskracht ;). Als men nu zegt dat Windows vereist is, kan jij met VMWare of Bootcamp prima uit de voeten.

Zie het zo: Macbook (pro) via Bootcamp laten booten onder Windows --> Windows-laptop. Ga voor bootcamp in plaats van VMWare of Parallels. Het is gratis, je werkt 100% onder Windows dus eventuele problemen met de virtualisatie ga je uit de weg. Daarnaast kan de IT-afdeling software-problemen niet afschuiven op de virtualisatie.
Oké, ik ben overtuigd. Macbook 2,0 GHZ komt eraan. Nu alleen mn ouders nog =p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedpete

Speedpete

was barman

Lort Gob schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:15:
[...]
Gelukkig kan je de OSX versie van SPSS legaal kopen via Surfspot voor een luttele 10 euro....
Dat ligt aan je opleiding. Een instantie moet met Surfspot kortsluiten welke software aangeboden wordt. Als je met een EUR-account inlogt bij Surfspot kan je heel lang zoeken naar SPSS for Mac.
Anoniem: 126684 schreef op vrijdag 03 augustus 2007 @ 14:23:
Oké, ik ben overtuigd. Macbook 2,0 GHZ komt eraan. Nu alleen mn ouders nog =p
Good for you!

Bootcamp erop, XP erbij en lekker aan je studie beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Anoniem: 143246 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 19:35:
Weleenswaar geen Uni, maar HBO. Op de NHTV kun je niet printen met je Mac vanaf het draadloos netwerk. De iPrint client die men gebruikt werkt enkel op windows.
iPrint installeert wel, maar de printers toevoegen werkt inderdaad niet. Is hier eigenlijk al een workaround voor bekend of houdt het echt op?

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23899

ik heb tijdens mijn studie tijd aan de RU in nijmegen een ibook g4 en later een powerbook g4 gebruikt. Op ondersteuning voor het instellen van het draadloos netwerk hoef je idd niet te rekenen. Maar je kunt wel redelijk goed dat zelf uitvinden via macstudent.nl verder werkte spss wel op mac maar was de versie lager dan die van windows en daardoor zaten bepaalde knopjes anders. Met als gevolg dat het soms even zoeken was wat je nu precies moest doen. Verder werkt office voor mac ook goed maar snel was het toen al niet native op een ppc laptop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raween
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-03 21:04
Voor mensen die later dit topic lezen, en op de Universiteit Utrecht zitten:
Draadloosinternet is in te stellen in de UBU, daar hebben ze een handleiding voor de Mac [is wel voor Tiger, maar als je zelf ff doorzoekt, dan is alles zo ingesteld]. Voor de rest kan je dan met dezelfde inlogcode/methode ook draadloosinternetten in het Went-gebouw (Farmacie, Scheikunde en Biologie).

Ik heb ook EndNote nodig, en die heb ik via Surfspot voor de Mac gekocht. SPSS kan je emuleren met VMWARE icm windows xp, heb ik ook gedaan, werkt perfect.

[ Voor 1% gewijzigd door Raween op 09-12-2007 00:04 . Reden: rlr's opmerking verwerkt :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlr
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 21:17

rlr

Volgens mij gaat SPSS voor mac niet werken op een intel mac, afgezien van bootcamp...

SPSS does not support the use of any existing version of SPSS for Mac OS X on the new Intel-based Mac hardware, including SPSS 11.x or 13.0. The Rosetta emulation software Apple uses to enable Power PC-based applications on its Intel hardware interferes with the numerical calculations in SPSS.
Additionally, SPSS does not support the use of SPSS for Windows under emulation or dual-booting—including Boot Camp, Parallels, and Virtual PC. Therefore, SPSS is currently unable to support any version of SPSS on Intel-based Macintosh machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320583

Heeft iemand ervaring met Apple en TU Delft?
Zoals printen, software, gebruikt TuD zelf Mac, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 332509

Anoniem: 320583 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:50:
Ik studeer aan de UL en TUD en heb sinds kerst een iMac. Hoe het dus zit met printen weet ik niet, maar qua software zit je wel goed. Het ligt er natuurlijk aan wat je nodig hebt, maar zelf heb ik alleen Maple (hoewel een alternatief voor ChemSketch wel fijn zou zijn) echt nodig en dat is er ook voor de Mac. Het is overigens zo dat een hoop software (zoals Maple dus) gratis wordt aangeboden op de Delftse Blackboard, waarbij voor zover ze bestaan ook de Mac- en Linuxversies te downloaden zijn.
Ik heb nog op geen enkele faculteit in Delft een Mac zien staan, hoewel ik al wel twee docenten heb gehad die een MPB gebruikten. Ik heb alleen op het Gorlaeus Laboratorium in Leiden een iMac G4 gezien op een secretariaat, maar die heb ik nog niemand zien gebruiken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhAsSsAaA
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 320583 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:50:
wellicht kun je wat met http://www.mac.tudelft.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:41
Geen problemen met mijn Macbook op de EUR. Alleen de VPN vanuit huis is sinds Snow Leopard een beetje broken, in die zin dat je alle verkeer over de VPN verbinding moet sturen om bij de databanken te kunnen. In Leopard hoefde dit (bij mijn weten) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6395

[...]

SPSS is perfect beschikbaar voor Mac en als student heb je voor 1 euro een serial bij surfspot.nl , dus hoef je het daarvoor niet te doen.

Ik zit aan de VU met mijn Macbook, maar log ook vaak in op netwerken van de UU, nergens problemen mee. Bij Windows netwerken moet je extra software installeren om in te loggen op draadloze netwerken van universiteiten, Wsecurerom2 nog iets. Bij Mac's nergens voor nodig.

Overigens gaat men bij Universiteiten uit van Windows maar is de ondersteuning van Mac ook prima. Bij taalwetenschap gebruikt men het programma Transana. Docenten waren niet op de hoogte van een Mac versie. Ik heb keurig gemaild met ontwikkelaars en zij hebben Mac versie beschikbaar gesteld. Soms moet je zelf initiatief nemen, maar dan krijg je het wel. Uiteindelijk hoort dat ook bij studeren.
Pagina: 1