monitor kalibreren

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Psychotic_01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik wil graag mijn TFT monitor kalibreren/profileren.
Rekening houdend met mijn budget (zo'n €100,-) is mijn oog gevallen op de spyder 2 express.
Volgens de website van de fabrikant mist deze (o.a.) het volgende in vergelijking met de spyder 2 suite:
Advanced feature set including RGB Pre-Calibration function, multiple gamma and color temperature options.
Is dat een groot gemis, of is de express versie voldoende om een goed resultaat te behalen?

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Wat pre-calibration is weet ik ook niet. Gekke term.
Misschien heb je wat aan de bespreking van northlight-images. Die man weet er veel van, en je zou hem zelfs kunnen mailen als je het echt niet kan vinden.
"multiple gamma and color temperature options"
Sja, meestal hebben de uitgeklede versies weinig keuzes wat betreft gamma en kleurtemperaturen. Als je een goedkope zoekt, zou je ook naar de pantone huey kunnen kijken en dan een beetje vergelijken. Die laatste is iig nieuwer.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:55

rapture

Zelfs daar netwerken?

Precalibratie is dat je op voorhand, aan de knopjes van je scherm kan draaien zodat de kleuren al redelijk goed zijn. Dan volgt nog softwarematige correctie (uitgangssignaal van de grafische kaart manipuleren). Met enkel softwarematige correctie, krijg je schermen ookwel gekalibreerd. Ik gebruik een Spyder 2 Express en dat werkt goed.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-01 15:42
Gezien je een TFT gaat gebruiken, kun je deze nauwelijks calibreren. Je kunt alleen het scherm profileren. Meestal gebruik je 'native'whitepoint en een gamma van 2.2 bij je instellingen. Soms is een gamma van 2.2 ook niet goed haalbaar en dien je wat te experimenteren welke instelling een redelijk goede weergave geeft zonder teveel banding en andere artefacten.

Dus, het maakt voor jou niet heel veel uit.

Op de website van drycreek staat (nu een redelijk oude) review, maar geeft van inzicht.