Toon posts:

Iets doorgebrand, maar wat?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zonet zag ik door de luchtgaatjes in mijn zijpaneel van mijn computer vlammetjes op het moederbord, en hoorde ik ook wat gesis. Ik heb gelijk de computer afgesloten, en goed gekeken waar het vandaan zou kunnen komen.

Er zijn een of meerdere onderdeeltjes op mijn moederbord doorgebrand, dicht bij de interne firewire en de externe USB/FireWire/Sound poorten.

Het rare is dat alles nog gewoon werkt, behalve de FireWire heb ik nog niet kunnen testen, omdat ik geen FireWire apparaat heb.

Weet iemand aan de hand van de volgende foto misschien te zeggen wat het precies kan zijn wat doorgebrand is, en waarvoor het diende?

Afbeeldingslocatie: http://www.4u-web.nl/dump/DSC00780_klein.jpg
Ik werk nu gewoon op deze computer, alles lijkt gewoon nog te werken.

Het moederbord is een Asus P4R800-V Deluxe

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 21:40 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Een geklapte condensator.

offtopic:
Enne, je ziet toch ook de melding onder je plaatje?

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 31-07-2007 21:35 ]

ARME AOW’er

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Guardian Angel schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 21:34:
Een geklapte condensator.

offtopic:
Enne, je ziet toch ook de melding onder je plaatje?
mogelijk, wat is dat witte poeder op je poorten gewoon stof of een soort zuur ?

@ Guardian Angel: dan zou je normaal een duidelijke knal moeten horen en in z'n beschrijving lijkt me niet dat geval.

ik zou denken dat er ergens iets fout gesoldeerd is en dat het kortsluiting heeft veroorzaakt.

was je usb poort belast met iets dat stroom trekt ??

heb je toevallig een kat in huis :D kattehaar verbrand namelijk

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Dit is waarschijnlijk een doorgebrande zekering voor USB/Firewire, ben ik wel vaker tegengekomen. Je kan dan het beste (als je moederbord dat heeft) de jumper voor de desbetreffende poort uitzetten.
Ik zie ook een bolstaande condensator op de foto (of het is optisch bedrog) en dat is geen goed teken.

Verwijderd

Topicstarter
pm1 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:22:
[...]

mogelijk, wat is dat witte poeder op je poorten gewoon stof of een soort zuur ?

@ Guardian Angel: dan zou je normaal een duidelijke knal moeten horen en in z'n beschrijving lijkt me niet dat geval.

ik zou denken dat er ergens iets fout gesoldeerd is en dat het kortsluiting heeft veroorzaakt.

was je usb poort belast met iets dat stroom trekt ??

heb je toevallig een kat in huis :D kattehaar verbrand namelijk
Wat op de poorten zit is gewoon stof. Ik heb geen knal gehoord.

Mijn USB poorten zitten bijna allemaal aangesloten, maar niks wat echt veel stroom trekt, wat erop zit:

- Toetsenbord/muis set
- Barcodescanner
- VoIP telefoon (USB powered)

Die VoIP telefoon zit er al lang op, is een DECT telefoon die zich ook via USB oplaat.

We hebben hier geen katten in huis.
Phenos2 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:29:
Dit is waarschijnlijk een doorgebrande zekering voor USB/Firewire, ben ik wel vaker tegengekomen. Je kan dan het beste (als je moederbord dat heeft) de jumper voor de desbetreffende poort uitzetten.
Ik zie ook een bolstaande condensator op de foto (of het is optisch bedrog) en dat is geen goed teken.
Bedankt, ik zal nakijken of er een jumper voor is.

De condensatoren staan niet bol, dus dat ligt aan de foto.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 22:31 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
Het lijkt op een circuitje dat power levert, wss aan je firewire
als je kijkt op deze foto:
http://www.uac.co.jp/news..._3/img/p4r800deluxe_l.jpg zie je enkele smd weerstanden en een paar andere wazige dingen, je kunt ook zien dat op de foto lang niet alles populated is terwijl het bij jou op de foto zeker wel het geval is ! Anders was het immers niet afgefikt.

Ik zie dat je frontpanel firewire aangesloten hebt, kan het zijn dat daar ergens kortsluiting in ontstaan is ?, is de desbetreffende stekker wel Firewire ? ik zie alleen "MB" staan dus als het usb is, wat fysiek zelfde mobo header heeft en je steekt er een usb device in kan er best kortsluiting zijn ontstaan.

-Edit De vraag is dus waarheen leiden de draden die je op je firewire header hebt aangesloten, als het goed is naar je frontpanel firewire. Zoja check of daar kortsluiting in is ontstaan.

[ Voor 12% gewijzigd door Puch-Maxi op 31-07-2007 22:56 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Puch-Maxi schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:53:
Het lijkt op een circuitje dat power levert, wss aan je firewire
als je kijkt op deze foto:
http://www.uac.co.jp/news..._3/img/p4r800deluxe_l.jpg zie je enkele smd weerstanden en een paar andere wazige dingen, je kunt ook zien dat op de foto lang niet alles populated is terwijl het bij jou op de foto zeker wel het geval is ! Anders was het immers niet afgefikt.

Ik zie dat je frontpanel firewire aangesloten hebt, kan het zijn dat daar ergens kortsluiting in ontstaan is ?, is de desbetreffende stekker wel Firewire ? ik zie alleen "MB" staan dus als het usb is, wat fysiek zelfde mobo header heeft en je steekt er een usb device in kan er best kortsluiting zijn ontstaan.
Frontpaneel aansluiting is FireWire en zit er nu al zo'n 3 á 4 jaar op, dus dat had dan wel eerder moeten gebeuren. Moment van doorbranden was toen ik gewoon normaal aan het werk was op de computer.

Als het alleen voor de FireWire poorten is, is het opzich niet zo erg voor mij, ik gebruik dat toch niet. Maar kan het verder nog wat uitmaken voor de rest van de hardware?

Edit: Als reactie op je edit: Ik heb even gekeken, ze zijn idd van de front FireWire header, maar zo te zien is daar geen kortsluiting ontstaan, ik zie daar in ieder geval niks bijzonders. De FireWire poorten gebruik ik ook verder niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 23:09 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 21:45
Hmm oké, maar ik zie wel dat de boel lekker stoffig is en uiteindelijk kan stof natuurlijk ook geleiden !
Maar zolang alles nog werkt en er verder geen kans is op opnieuw een fik in je kast kun je het systeem natuurlijk gewoon gebruiken. Maar erg veel vertrouwen zou ik er niet in hebben (je zou evt nog de verbrande onderdelen kunnen verwijderen/los solderen, dan weet je zeker dat er daardoor geen kortsluiting ed meer kan ontstaan.)

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de hulp. Ik zet er binnenkort wel een nieuw moederbord in.
Pagina: 1