NiMH battery charger

Pagina: 1
Acties:
  • 828 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-10-2024
Hallo allemaal,

Ik heb een 10tal NiMh batterypacks varierend van 8.4V 1000mAh t/m 9.6v 3000mAh. en nu heb ik daar maar 1 lader voor en het laden van 1 pack kost me 6 uur (volgens de verkoper)

de specs van de lader (op de sticker)
input 230v~50Hz
output 12v=300mA 3.6VA

Nu wil ik dus een lader maken die 5 packs tegelijk kan laden, of een lader die een pack in 30~60 minuten kan laden.

Ik heb dus op google gezocht naar een NimH lader en vond deze pagina
http://www.angelfire.com/electronic/hayles/charge1.html

zoals ik het daar allemaal lees is die charger geschikt voor wat ik wil. Het enige probleem is dat de source er niet bij staat voor de PICcontroller. dus ik zal toch iets anders moeten vinden

Het mooie van die piccontrolled charger zie ik dat hij zelf overschakeld.

Nu vraag ik mij dus af of 1 van jullie misschien een beter idee heeft hoe ik dit ga oplossen. Of misschien heeft 1 van jullie dit zelf al een keer gemaakt.

Ik heb wat "simpele" schema's gevonden zonder pic (bijvoorbeeld deze http://www.web-ee.com/Sch...ery%20Charger/charger.gif) maar heb dus eigenlijk geen idee of dit wel goed is voor de battery packs.

Ik hoor graag van jullie en alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-05 15:06
De klassieke manier om een batterij op te laden, is om deze 12 uur op te laden met een stroom die 1/10 van de capaciteit bedraagt. Door na 12 uur te stoppen, voorkom je overladen, waren de batterijen nog gedeeltelijk vol dan worden ze overladen (en beschadigd).

De doorbraak voor betere laders, is het gebruik van deltaV/deltaT laders, deze detecteren of een batterij vol is door de spanning over de batterij constant te monitoren, en als deze zakt (eerst zal deze uiteraard stijgen door het opladen) dan is de batterij volgeladen en schakelt de lader uit. Laders van dit type zijn geschikt om hogere laadstromen te gebruiken, doordat ze overladen voorkomen.

Het hangt van je batterij af met welke maximale stroom je kan laden, dat zal je zelf ff moeten uitvogelen, maar dan maak je "simpelweg" een constante stroombron die niet boven de maximale stroom van de batterij die het minst aankan gaat. Programmeer dan een µC naar keuze, zodat deze de spanning over de batterij controleert, en de laadstroom onderbreekt zodra de spanning inzakt, eventueel voeg je nog temperatuurscontrole en een fancy LCD toe, klaar is kees :)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Heb net de MAX712 binnegekregen van Maxim, NiMh-NiCd lader, mss ook handig.

Moet er mss wel bijvertellen dat ik deze in maart '06 besteld had :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Naftebakje:
Bij een Ni-Mh is het beter om een "Zero-slope" controlle te gebruiken.
De delta.... is niet voldoende herkenbaar bij deze cellen.

De Max 712 en 713 zijn prima IC's.
De ene is speciaal voor Ni-Cad en de andere voor Ni-Mh.
Vooral niet omwisselen!
Het is inderdaad belangrijk om op te passen dat de cellen niet overladen worden.
Dit gaat prima met temperatuur controlle. Ook dat zit in die Max-en.
Ik heb er diverse laders mee gebouwd.

Bij snelladen gaat e.a wel ten koste van de levensduur, zeker als je sneller dan in 60 minuten wil laden.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
ok, ik denk dat ik dan voor die max dingen ga. dat het wat langer duurt met opladen is opzich niet erg, zolang hij zichzelf maar uitzet vind ik het prima. Heb namelijk geen zin om midden in de nacht de wekker te zetten en de battery van de lader af te halen ;)

even gaan kijken dus waar ik die dingen kan bestellen enzo :) tnx for the info!

@guus.assmann
Heb je toevallig nog pointers waar ik vooral op moet letten. en misschien een schema van 1 van je laders die je gemaakt hebt en die je natuurlijk wilt delen? :)

[ Voor 20% gewijzigd door Cyrus-The-Virus op 01-08-2007 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
Anoniem: 118825 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 23:47:
Heb net de MAX712 binnegekregen van Maxim, NiMh-NiCd lader, mss ook handig.

Moet er mss wel bijvertellen dat ik deze in maart '06 besteld had :+
als ik op deze pagina kijk http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/1666 dan is de max712 alleen maar voor NiMh en de 713 voor NiCd en NiMh

Aangezien ikzelf alleen maar NiMh packs heb ga ik dus ook de max712 bestellen.

Heb jij hem uit de US besteld of hier ergens in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-05 16:28
hij zal hem wss gesampeld hebben
want bij maxim bestellen lukt je niet als je er maar een paar wilt hebben

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118825

Heb m idd gesampled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
ik heb 2 max712 bij www.rotor.eu besteld. 16 euro per stuk. binnen 2 weken in huis volgens de email die ik van hun gehad heb.

ik heb ook even gekeken naar de applications die op de maxim site staan.

Volgens mij heb ik genoeg aan de basic application (onderaan de page) voor mijn battery packs

of deze voor 1uurs laden

Ik ga ze denk ik allebij maar bouwen om te kijken wat het beste resultaat geeft, of heeft een van jullie een beter idee voor de max712?

[edit: links aangepast]

[ Voor 12% gewijzigd door Cyrus-The-Virus op 04-08-2007 03:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
Even nog 1 vraagje. Ik ben de andere onderdelen aan het bestellen en nu zie ik een weerstand staan (Rsense noemen ze die) op het schema staat deze als R6 0.125 1/2W

is dit nou 0.125Ohm 0.5Watt ? ik kan hem namelijk niet vinden bij conrad. wel 0.5watt weerstanden maar niet 0.125.

Heb ook even op internet gezocht voor weerstanden, maar daar zie ik ook geen 0.125. dus ik vraag me nou af of het wel een weerstand is, volgens het schema wel (rechts onderin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-05 20:43
Cyrus-The-Virus schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 00:28:
Even nog 1 vraagje. Ik ben de andere onderdelen aan het bestellen en nu zie ik een weerstand staan (Rsense noemen ze die) op het schema staat deze als R6 0.125 1/2W
een halve watt dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Het is algemeen bekend dat snelladen ten koste gaat van de levensduur van batterijen, maar wat gaat er dan precies 'mis' in de batterij bij snelladen? Dat heb ik ooit eens opgezocht, het artikel kan ik nu niet meer vinden maar het sleutelwoord was kristallisering.

Op de metalen plaatjes in de batterij worden bij het laden kristallen gevormd. Elke keer dat een batterij wordt opgeladen breiden die kristallen zich uit en neemt de kracht van de batterij af, doordat er minder stroom wil vloeien. De kristallen zitten immers in de weg, de metalen plaatjes liggen niet meer volledig bloot. Bij het snelladen (laden met een hogere stroom dus) worden die kristallen veel sneller gevormd, waardoor de levensduur sneller achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Cyrus-The-Virus schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 21:26:

Nu vraag ik mij dus af of 1 van jullie misschien een beter idee heeft hoe ik dit ga oplossen. Of misschien heeft 1 van jullie dit zelf al een keer gemaakt.
Aangezien je niet specifiek vermeld waar je het voor nodig hebt of dat het zelfbouw moet zijn.
Loop eens binnen bij een modelbouw-speciaal zaak.
Aangezien in gehele rc auto scene NiMh en snelladen de standaard is. (hoewel meestal met 5of6 cellen)
een beetje goedkope snel lader kost iets van 40-50 euro en dan gaan ze tot 4 - 5 amp. met automatische afslag druppelader enz.

Misschien wat te laat, maar aangezien je zei alleen al 16 euro voor de pic uit te geven leek me dat zeker zo intressant :)
Bergen schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 01:06:
Het is algemeen bekend dat snelladen ten koste gaat van de levensduur van batterijen, maar wat gaat er dan precies 'mis' in de batterij bij snelladen? Dat heb ik ooit eens opgezocht, het artikel kan ik nu niet meer vinden maar het sleutelwoord was kristallisering.

Op de metalen plaatjes in de batterij worden bij het laden kristallen gevormd. Elke keer dat een batterij wordt opgeladen breiden die kristallen zich uit en neemt de kracht van de batterij af, doordat er minder stroom wil vloeien. De kristallen zitten immers in de weg, de metalen plaatjes liggen niet meer volledig bloot. Bij het snelladen (laden met een hogere stroom dus) worden die kristallen veel sneller gevormd, waardoor de levensduur sneller achteruit gaat.
wat leesvoer over kristallen enzo :)
http://www.modelbouwforum...s_view_article.php?aid=44

Overigens heeft snelladen(1c) ook voordelen. je accu's kunnen een hoger vermogen leveren dan wanneer je ze alleen maar "traag" (0,1C) laad,

[ Voor 41% gewijzigd door heuveltje op 10-08-2007 02:28 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 15:58

Bergen

Spellingscontroleur

Hulde, tnx. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 00:07

heuveltje

KoelkastFilosoof

Cyrus-The-Virus schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 00:28:

is dit nou 0.125Ohm 0.5Watt ? ik kan hem namelijk niet vinden bij conrad. wel 0.5watt weerstanden maar niet 0.125.

Heb ook even op internet gezocht voor weerstanden, maar daar zie ik ook geen 0.125. dus ik vraag me nou af of het wel een weerstand is, volgens het schema wel (rechts onderin)
Inderdaad een vermogen van een half watt
maar een weerstand van 1/8 ohm :?
In de stuk of 6 verzameldozen met weerstanden die ik heb gekocht is 0,5 ohm eigenlijk wel het kleinste.
klinkt ook wel als erg weinig. zou bija zeggen dat je gewoon een stuk kabel kan pakken, die zal niet veel minder weerstand hebben :)

Mocht het toch 1/8 ohm zijn. als je 4 weerstanden van 1/2 ohm paralel zet heb je ook 1/8 ohm :)
naftebakje schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 22:16:
De klassieke manier om een batterij op te laden, is om deze 12 uur op te laden met een stroom die 1/10 van de capaciteit bedraagt. Door na 12 uur te stoppen, voorkom je overladen, waren de batterijen nog gedeeltelijk vol dan worden ze overladen (en beschadigd).
De wijsheid binnen de rc wereld is dan juist weer dat overladen op 1/10 van de cappaciteit absoluut geen kwaad kan, pas als je begint te snelladen kan het kwaad.

Mijn ervaringen ondersteunen dat ook.
Een auto accu-pack doe je op hoge snelheid laden (1 a 1,5 C) en wanneer die volgeladen zijn (lees de automatisch afslag hem aftikt) zijn ze ook behoorlijk heet.
Echter de zender accu hang je gewoon aan een "domme" lader. en wanneer je hem daar een dag later aftrekt, voelt je accu nog gewoon koel aan.
Doe dit zo al een jaar 2 keer per maand met me zender , en de accu werkt nog steeds perfect :)

[ Voor 28% gewijzigd door heuveltje op 10-08-2007 02:39 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Roelski
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-05 19:48

Dr.Roelski

Walk on ....

4 weerstanden parallel van 0,5 Ohm geeft ook 0,125 Ohm. Plus dat deze dan geen 1/2 W per stuk hoeven te zijn.
Kijk ook eens bij conrad, die heeft ook leuke intelligente laders voor redelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
Dr.Roelski schreef op vrijdag 10 augustus 2007 @ 21:59:
4 weerstanden parallel van 0,5 Ohm geeft ook 0,125 Ohm. Plus dat deze dan geen 1/2 W per stuk hoeven te zijn.
Kijk ook eens bij conrad, die heeft ook leuke intelligente laders voor redelijke prijs.
ik zie inderdaad een lader die ik zoek voor maar 20 euro, en die kan precies mijn batterypacks aan (8 cellen) bedankt voor de info :)

toch ga ik ff pielen om me eigen lader te bouwen, is toch leuk om te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Zojuist heb ik nog even gezocht.
De elektronische versie kan ik niet vinden. Maar ik heb wel het schema kunnen scannen.
En het is nog goed leesbaar gebleven.
Je kunt er ook gelijk in vinden waarvoor die weerstand is.
En ik heb een temperatuur controlle ingebouwd.
Nu alleen nog de vraag, hoe plaats ik het ergens?

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus-The-Virus
guus.assmann schreef op zaterdag 11 augustus 2007 @ 15:12:
Zojuist heb ik nog even gezocht.
De elektronische versie kan ik niet vinden. Maar ik heb wel het schema kunnen scannen.
En het is nog goed leesbaar gebleven.
Je kunt er ook gelijk in vinden waarvoor die weerstand is.
En ik heb een temperatuur controlle ingebouwd.
Nu alleen nog de vraag, hoe plaats ik het ergens?
je mag hem mailen natuurlijk :) bmaurice at home punt nl
Pagina: 1