Toon posts:

Kom niet meer in Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 359 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Yo,
ik heb wel eens een probleem met mijn hardeschijf gehad namelijk hij geeft wel eens aan dat hij een schijfleesfout had. Daarvoor had ik gebeld naar azerty (daar had ik mijn computer gekocht) en hun zeiden dat ik mijn bios moest flashen. Ze zeiden er niet bij dat ik dan niet meer in mijn OS zou komen. Dus ik had mijn bios geflashed maar ik kon niet meer op XP en Vista, als ik 1 van 2 aanklik dan krijg je heel even die boot te zien en dan 1 sec een blauwscherm en dan start hij zich opnieuw op. Ik kom nu wel op vista omdat ik die al opnieuw heb geinstaleerd. Maar valt er ook iets aan XP te doen zodat ik die niet opnieuw hoef te installeren?
Alvast bedankt

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je hebt je BIOS geflashed, daardoor zijn alle instellingen die je ooit eens heb ingesteld (of Azerty) weg. Oa. de instellingen van de schijfcontroller. Die staat nu anders ingesteld als daarvoor, waardoor Windows het niet snapt (die wil die vorige hebben).
Je moet dus even je BIOS doorlopen en gaan spelen met de instellingen van je schijven.
Ook kan je even gaan kijken wat er op die BSOD staat. Hoe je dat kan zien is in de Windows XP en 2000 BSOD guide te lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 31-07-2007 19:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
maar ik heb maar 1 schijf met 2 partities, en dat blauw scherm kan ik nix op lezen want dan is hij al weg....

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lees m'n post nog eens, en klik ook eens op die link.
Anders als iets niet lukt kan je ook Google raadplegen. Een zoekterm als 'BSOD niet te zien' helpt je bijvoorbeeld al een end op weg.

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:02
kan je de HD niet in een andere pc aansluiten en dan boot.ini editten.

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

die nullen en énen zodanig aanpassen dat je windows installatie weer kan vinden waar precies je hdd zit. weet niet zeker of het werkt maar het is het proberen waard.
(of lul ik nu complete bullshit?)

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik kan vanaf Vista ook wel op de partitie komen waar XP op staat en iemand had al tegen mij gezegt dat ik in mijn boot.ini moest kijken maar, ik kan die niet openen zelfs niet als hij van read only af is want dan geeft hij aan: Acces is Denied.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 20:16:
nou, ik kan vanaf Vista ook wel op de partitie komen waar XP op staat en iemand had al tegen mij gezegt dat ik in mijn boot.ini moest kijken maar, ik kan die niet openen zelfs niet als hij van read only af is want dan geeft hij aan: Acces is Denied.
Ja, en wat is je vraag nou? :?
Ik ken Vista (nog) niet maar onder XP zou ik inloggen als admin en dan mezelf rechten geven

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is of XP nog te redden is zonder hem opnieuw te moeten instaleren zodat ik niet alle software hoef te instaleren en onder vista (die ik al opnieuw heb geinstaleerd) kan ik op de partitie komen van XP

Edit: Anders gezegt, als ik op Vista zit kan ik naar de partitie gaan waar XP op staat, dus Niet op de OS zelf maar op de partitie waar alles opstaat wat onder XP hoort. En als ik XP probeer op te starten dan krijg je heel even dan boot scherm te zien en dan 1 seconde een blauw scherm waar ik nix van kan maken en dan restart de PC

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 20:41 ]

• dribibu
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-08-2025
als het anders niet lukt kun je XP ook gewoon opnieuw installeren met behoud van de oude instellingen, als het goed is werken dan de oude programma's ook gewoon.
Je doet dit als volgt: opstarten van XP cd daarna even wachten tot bestanden geladen zijn, en dan -ENTER
-F8
-R

(de R is van Reparen).

Daarna moet je waarschijnlijk wel weer opnieuw Vista installeren als je wilt dualbooten, hier zal ook vast wel een Repair optie zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Moet ik dan niet allemaal van die commands invoeren? Die ken ik namelijk niet:P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 20:16:
onder Vista (ken ik niet) kan je toch ook gewoon ownership pakken van de bestanden? dus ergens in de instellingen van een map of bestand aangeven dat je de eigenaar (? gebruik nooit nederlands in windows?) wilt worden. dan moet je toegang kunnen krijgen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als je Vista al opnieuw hebt geinstalleerd, heb ik sowieso slecht nieuw voor je.
Dan moet je namelijk eerst XP weer opnieuw installeren, en dan Vista er weer op zetten, tenminste, als je de bootloader van Microsoft wil gebruiken.
Die werkt op basis van ouderdom, dus eerst het oudste pakket installeren, en dan de nieuwere...

Misschien kun je met Bootmagic o.i.d. het ook wel in een andere volgorde voor elkaar krijgen, maar goed, dat durf ik je dan zo niet te zeggen...

Verwijderd

Topicstarter
opzig maakt het me niet uit als ik vista weer opnieuw moet doen maar het maakt me wel uit als ik alles van XP moet overdoen want daar staat zon beetje alles op. En Franssie, ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt :P

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dit probleem komt dus zeer waarschijnlijk niet door je BIOS flashen. Als dat mislukt gaat je computer gewoon niet meer aan. De instellingen die 'gereset' worden kunnen wel van invloed zijn (b.v. RAID instellingen), maar daar heb je met 1 schijf niets mee te maken.

Ik vermoed dat je HDD toch nog niet (meer) lekker is. Je kan dit controleren door (b.v.) Drive Fitness Test te downloaden, op CD te branden en dan vanaf die CD te booten en de tests te runnen. Indien dat fouten oplevert moet je proberen je data te redden (zie GoT search, een verhaal opzich) en daarna de HDD voor garantie opsturen ...

Succes !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• dribibu
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 20:47:
Moet ik dan niet allemaal van die commands invoeren? Die ken ik namelijk niet:P
Nee geen commando's. Windows XP vraagt op een gegeven moment zélf om deze antwoorden.
Ik vergat er nog even bij te zeggen dat je als Partitie voor XP wel dezelfde moet kiezen als waar nu je XP op staat, maar dat zie je vanzelf.

Verwijderd

Topicstarter
Maar als mijn hardeschijf niet goed zou zijn dan zou ik nu tog ook niet meer op de hardeschijf komen?

Verwijderd

Topicstarter
Lol als ik mijn windows XP cd erin doe en als ik op enterdruk zodra hij klaar is met al die bestanden laden dan staat er:
Setup kan geen vasteschijfstation in uw computer vinden. en dan kan ik alleen maar op F3 drukken.
maar ik kan wel ff proberen om mijn schijf te chekken met windows Vista en dan kijken wat er uitkomt.

• Jakkus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:36
Wordt de schijf nog wel herkend in je BIOS?

If the whole universe has no meaning, we should never have found out that it has no meaning: just as, if there were no light in the universe and therefore no creatures with eyes, we should never know it was dark. Dark would be without meaning - C.S. Lewis

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 20:34:
Mijn vraag is of XP nog te redden is zonder hem opnieuw te moeten instaleren zodat ik niet alle software hoef te instaleren en onder vista (die ik al opnieuw heb geinstaleerd) kan ik op de partitie komen van XP

Edit: Anders gezegd, als ik op Vista zit kan ik naar de partitie gaan waar XP op staat, dus Niet op de OS zelf maar op de partitie waar alles opstaat wat onder XP hoort. En als ik XP probeer op te starten dan krijg je heel even dan boot scherm te zien en dan 1 seconde een blauw scherm waar ik nix van kan maken en dan restart de PC
Ja, dat snap ik toch. Maar onder Vista kun je als admin inloggen en dan naar de XP-partitie gaan, met rechts op de boot.ini klikken, security-tab, en daar jezelf (admin) toevoegen en alle rechten geven... no problem.

En over dat blauwe scherm: je kunt, mits je SP2 hebt, gewoon direct na het bios F8 drukken (zoals bekend) en daar ervoor kiezen om de computer niet meer automatisch opnieuw op te starten bij een blauw scherm. Dan kun je lezen wat de melding is en daar op googlen. En als je dan weer een concrete vraag hebt die eventueel hier posten.

Maar doe/zoek ook zelf even wat... we zitten hier niet real-time een handleiding voor je te schrijven ofzo, hoor. ;)
Jakkus schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 21:30:
Wordt de schijf nog wel herkend in je BIOS?
W? (als in wtf, maar dan zonder tf) Hij kan er toch gewoon van booten? Ik ken eerlijk gezegd geen situatie waarbij je wel kunt booten van een schijf die niet in het bios herkend is (tenzij ze aan een controller kaart hangen, maar dan heeft het BIOS ze sowieso nog nooit gezien. Toch bedankt voor je input :P

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 31-07-2007 21:38 ]

• dribibu
W? (als in wtf, maar dan zonder tf) Hij kan er toch gewoon van booten? Ik ken eerlijk gezegd geen situatie waarbij je wel kunt booten van een schijf die niet in het bios herkend is (tenzij ze aan een controller kaart hangen, maar dan heeft het BIOS ze sowieso nog nooit gezien. Toch bedankt voor je input :P
Nou het zou een labiele schijf kunnen zijn, ik vind het namelijk ook vreemd dat de Windows XP installatie cd geen harde schijf kan vinden... nou we zullen zo wel weer een update krijgen van de Topicstarter. Blijkbaar heeft hij (hopelijk) wel 2 computers en dat is in dit geval handig... :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:26

franssie

Save the albatross

ik bedoel dat je onder XP waarschijnlijk NTFS geformatteerd hebt. De bestanden hebben dan een soort beveiliging waardoor alleen de admin die bestanden mag wijzigen.
Onder Vista heb je een andere admin aangemaakt (andere key in elk geval) en moet je jezelf al die oude bestanden toe-eigenen wil je ze kunnen wijzigen.
Zit wel ergens onder F1 of google - draai nu OSX dus kan ik je niet helpen met screenprints...

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dr Mad
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-11-2025

Dr Mad

Team4Fun Vouwert

dribibu schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 21:45:
[...]

Nou het zou een labiele schijf kunnen zijn, ik vind het namelijk ook vreemd dat de Windows XP installatie cd geen harde schijf kan vinden... nou we zullen zo wel weer een update krijgen van de Topicstarter. Blijkbaar heeft hij (hopelijk) wel 2 computers en dat is in dit geval handig... :)
FF een gokje:
Voor XP zal ie wel moeten F6en om sata/raid drivers te laden. Anders ziet ie inderdaad de HDD niet.
Vista heeft die reet drivers er al inzitten en had ie dus ook geen probleem om de HDD te vinden bij installeren.

Money4Gamers

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Kan natuurlijk ook een SATA schijf zijn (in SATA modus, dus geen IDE emulatie). De Vista setup heeft daar waarschijnlijk drivers voor, WinXP niet ... Ofwel, we hebben meer technische details nodig, moederbord, HDD type ...

En een kapotte HDD kan natuurlijk gewoon 'slechts' een paar rotte tracks hebben, terwijl de overige 99% het nog wel doet |:(

[ Voor 0% gewijzigd door SKiLLa op 31-07-2007 21:54 . Reden: /me moet sneller typen, Dr Mad was me voor ... ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• dribibu
sata, dat zou kunnen, misschien kun je dat in de Bios instellen en is dat bij het flashen verandert/teruggezet.
Ik heb ook sata disk, maar kon geloof ik gewoon XP installeren, misschien moet de TS dit in de bios op IDE-compatible zetten, ik doe maar een gok...

Verwijderd

Topicstarter
ok ik heb zojuist mijn schijf gescanned en gechecked op fouten en toen ik terug kwam was hij al trug ik windows dus ik kon niet zien of hij nog geschadigde sectoren had ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Ohja nu kom ik wel in die boot.ini (dankje sjaakduhuuhl)
;
;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.
;
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN

Dit is mijn boot.ini en wat moest ik erin veranderen?

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Hoe heb je die schijf dan gecheckt, de standaard Windows chkdsk is niet afdoende hoor, tenzij je 'm een full surface scan hebt laten doen, maar daar is ie wel even zoet mee. Ik vermoed gewoon een SATA schijf in SATA modus, of juist in IDE terwijl ie eerst op SATA stond (al is dat niet logisch gezien de WinXP setup foutmelding).

Je BSOD is dan waarschijnlijk een 0x000007B (INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE).
Check je BIOS eens op die optie, hoe dat moet vind je in de handleiding van de moederbord ...

• dribibu
kijk ff of je in de Bios de harde schijf op IDE-compatable o.i.d. kunt zetten, misschien is dat het, anders opnieuw installeren zou ik zeggen...

ben nu weg

edit: o we zijn nu al op een nieuwe pagina...

ben nu echt weg :)

[ Voor 18% gewijzigd door dribibu op 31-07-2007 22:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 foto's gemaakt van mijn bios:
http://i4.photobucket.com...1/-Arkantos-/DSC00263.jpg
&
http://i4.photobucket.com...1/-Arkantos-/DSC00264.jpg
Dit zijn dus mijn instellingen

Edit: Laten we morgen maar verder gaan =) (ik zie net dat ik al 2 dubbel posts heb, sry)
Als jullie nog tips hebben zet ze er maar neer dan lees ik ze morgen :D
Alvast bedankt

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 22:46 ]

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

1ste foto: onderste 2 opties die nu op "disabled" staan op "enabled" zetten, is sneller & beter
(lang verhaal, niet echt revelant voor je probleem, doch wel aan te raden).

2e foto: "Configure SATA as : AHCI" op "IDE" zetten ... dat zou je WinXP probleem moeten verhelpen als het goed is !

Verwijderd

Topicstarter
OHOHOH ik kom weer in XP :D :D :D
Bedankt voor alle hulp :D

• Room42
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:15:
OHOHOH ik kom weer in XP :D :D :D
Bedankt voor alle hulp :D
En hoe is het nou gelukt, dan? Dat is altijd wel fijn voor mensen die d.m.v. zoeken in deze thread terecht komen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zoals ik zei, de ide intellingen veranderen.
Hij had hem dus na die update op AHCI gezet, daar kan XP niets mee als ie de normale driver geïnstalleerd heeft en XP geeft dan een 0x000007D BSOD.

Dus die AHCI instelling was het probleem. Mooi dat het weer werkt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik had gedaan wat Skilla zei en toen kon ik weer op XP Zonder te reinstallen
Pagina: 1