Club 3D X1950Pro AGP Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 11:57
Beste GOT-ers,

Ik heb sinds ik denk 1,5 maand een Club 3D X1950Pro 256mb AGP versie in mijn computer zitten, was eerst bang dat mijn voeding het niet zou trekken maar aanvankelijk leek alles goed, 3D Mark 2006 draaide zonder problemen, artififact scannen was geen probleem en ook rFactor, RCT3 en Age of Empires 3 draaiden zonder problemen. Maar nu heb ik sinds 3 weken dat de spellen na een paar seconden vastlopen wat betreft dat het beeld vastloopt, wat ik toen heb gedaan is via ATI Tool de koeler forceren op 100% te draaien en de zijkant van mijn kast open gemaakt en een grote tafelventilator op de videokaart en moederbord laten blazen, ook dat werkte eerst even goed. Nu heb ik sinds vandaag dat zelfs dat niet meer werkt en het rare is, het beeld loopt vast, de monitor gaat na een paar secondes in standby en als je hem dan vervolgens weer aan zet krijg je een heel wazig beeld met allemaal blokjes dat ook gefreezed is, het geluid van het spel loopt vast maar proggies zoals TeamSpeak en Windows Media Player draaien wel gewoon door. Ik had al bij het aanschaffen van deze videokaart zo mijn twijfels over de VRM problemen en ik vraag me dan ook af wat ik hier aan kan doen en of het daar ook aan ligt.

Mijn configuratie:
-AMD Athlon 64 3200+
-MSI K8N Neo PE
-2x512mb 400mhz geheugen
-Chieftec 360W(met 2 80mm fans)
-Club 3D X1950 Pro 256mb met Accelero koeler
-200GB HDD
-2x80mm Casefan achter
-1x80mm voor

Ik hoop dat jullie me kunnen vertellen wat het exacte probleem veroorzaakt, de temps via Ati Tool zijn goed, onder stress normaal GPU temp tot max 52 graden en CPU envirement 40. Voor de rest ook geen last van artifacts of iets soort gelijks hij loopt gewoon meteen vast. Ik heb ook geprobeert de kaart te underclocken maar toen ging ook gelijk het beeld op zwart 8)7

Bij voorbaat dank,

• Punkie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-03 15:15
Lijkt mij niets met de temperatuur te maken hebben. Heb je je driver veranderd?

Je kan proberen die eens terug te schakelen of te upgraden.

• Rctworld
Ik heb op dit moment Omega drivers in gebruik, maar ATI Catalyst 7.7 gaf dezelfde problemen.

• michavb
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-04 18:27
Ik ben bang dat je kaart defect is.
Misschien nog een optie om een linux livecd te gebruiken om te testen?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-05 23:39

M2M

medicijnman

draai ook eens even memtest86. en check de temperatuur van je northbridge. Die willen ook nog wel eens te heet worden. Anders misschien... drivers er af, drivercleaner alles helemaal verwijderen (of ander progje), verse drivers erop?

-_-

• Rctworld
michavb schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:22:
Ik ben bang dat je kaart defect is.
Misschien nog een optie om een linux livecd te gebruiken om te testen?
Waarom zou me kaart defect zijn 8)7 Hij geeft geen artifacts en Windows doet ie ook gewoon zonder problemen alleen Age of Empires 3 draait op dit moment wel weer zonder problemen met de tafelventilator erop.

Maar het heeft wel wat met de temperaturen te maken denk ik want eerst had hij er geen last van, alleen de vraag is VRM's of Voeding denk ik :( Alleen neem ik aan dat als het de voeding was het geluid niet door zou horen te gaan :X

Verwijderd

Het kan ook zijn dat je voeding alsnog te zwak is. Dat je verbruik gewoon tegen het maximale aanzit, en daardoor de een keer wat meer uitvalt dan anders. Kan je niet een sterkere voeding van iemand tijdelijk lenen?

• Rctworld
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:03:
Het kan ook zijn dat je voeding alsnog te zwak is. Dat je verbruik gewoon tegen het maximale aanzit, en daardoor de een keer wat meer uitvalt dan anders. Kan je niet een sterkere voeding van iemand tijdelijk lenen?
Nope, en dat is een beetje het probleem waar ik mee zit, ik wil best een nieuwe voeding kopen maar dan wil ik wel zo goed als zeker weten dat daarmee het probleem verholpen is. Want 60/70 euro voor een beetje kwaliteitsvoeding is nog steeds best veel geld op je 16e he :o

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:25

William/Ax3

We are Starstuff

Rctworld schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:05:
[...]

Nope, en dat is een beetje het probleem waar ik mee zit, ik wil best een nieuwe voeding kopen maar dan wil ik wel zo goed als zeker weten dat daarmee het probleem verholpen is.
Kan je dat niet testen dan met een andere voeding of vid kaart? Voordat je een andere koopt.
Rctworld schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:05:
[...]
Want 60/70 euro voor een beetje kwaliteitsvoeding is nog steeds best veel geld op je 16e he :o
psssttt bijbaan/zomerbaan

[ Voor 29% gewijzigd door William/Ax3 op 01-08-2007 13:15 ]

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

• Rctworld
William/Ax3 schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 13:14:
[...]
Kan je dat niet testen dan met een andere voeding of vid kaart? Voordat je een andere koopt.
[...]
psssttt bijbaan/zomerbaan
Met mijn 9800Pro die hier nog ligt geen last last van maar die is ook wat lichter(kwa stroomverbruik) en heeft ook geen overdreven hete VRM's dus daar word ik nog niet echt wijzer van :P

En tja, dat geld is niet zo heel erg het probleem, maar 60/70 euro uitgeven en dan nog steeds hetzelfde probleem hebben vind ik alles behalve ideaal zeg maar :P

Verwijderd

Zijn de VRM's gekoeld met een heatsink ? (VRM zijnt toch voor de duidleijk de voltregelaars ? :) )
Heb ook een x1950pro van sapphire . Daar werden de VRM's standaart gekoeld . Maar ik heb er een arctic Accelero X2 op m'n kaart gezet . Gelukkig had ik gelezen over dat bij de x1950pro's de VRM's te warm worden dus ik heb er headsinks op gemod en een fannetje boven gezet dat 4700rmp draait , en dat houdt ze koel :) . Dus ik zou als ik jou was er wat headsinkjes op zetten en eventueel een fannetje (al raad ik dat fannetje aan) want ik deed het eerts zonder fannetje , en heb toen m'n vingers verbrandt aan de headsinks ;) !

• Rctworld
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 22:17:
Zijn de VRM's gekoeld met een heatsink ? (VRM zijnt toch voor de duidleijk de voltregelaars ? :) )
Heb ook een x1950pro van sapphire . Daar werden de VRM's standaart gekoeld . Maar ik heb er een arctic Accelero X2 op m'n kaart gezet . Gelukkig had ik gelezen over dat bij de x1950pro's de VRM's te warm worden dus ik heb er headsinks op gemod en een fannetje boven gezet dat 4700rmp draait , en dat houdt ze koel :) . Dus ik zou als ik jou was er wat headsinkjes op zetten en eventueel een fannetje (al raad ik dat fannetje aan) want ik deed het eerts zonder fannetje , en heb toen m'n vingers verbrandt aan de headsinks ;) !
Nope de VRM's zijn inderdaad niet gekoeld met heatsinks, wel een beetje jammer, ik heb hier vooraf contact over gehad met Club 3D en die verzekerde mij dat het VRM probleem uit de wereld was, niet dus :(

Verwijderd

Rctworld schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:20:
[...]

Nope de VRM's zijn inderdaad niet gekoeld met heatsinks, wel een beetje jammer, ik heb hier vooraf contact over gehad met Club 3D en die verzekerde mij dat het VRM probleem uit de wereld was, niet dus :(
Ik zou er toch maar eens wat headsinks op zetten . Wie weet lukt het wel 8) .

• Punkie
Als het beeld freezed na enkele seconden dan kan men twijfelen aan warmte als oorzaak. Mijn kaart heeft pas na 30 seconden zijn piekwaarde bereikt.

Blijft de 12V lijn stabiel? Of daalt ie zeer sterk?

Wat met hele oude spellen? Die je gpu amper belasten? Draai daar iets mee en monitor je temperatuur. Indien temp laag is en toch freezed dan is de temperatuur onwaarschijnlijk, evenals de belasting op je 12v lijn.

Verwijderd

Beetje OT

maar is het mogelijk om de temperatuur te monitoren van mijn videokaart? er zit wel een stekkertje op voor de fan controle, maar die paste niet op mijn moederbord, ik gebruik CPUfan maar die laat alleen de temperatuur binnen de kast zien. die temp blijft rond de 40c, maar volgens mij wordt mijn Sapphire 1950 pro toch wel aardig heet in mijn standaard dell casie :{

• Punkie
Chieftec 360W
Weet je zeker dat je PSU genoeg jus levert? 360W is echt kantje boordje met een X1950. Er is een mooi topic dat je verteld hoe je dat moet berekenen. Er zijn namelijk meerdere wattages die je in het oog moet houden. Ik vind het topic spijtig genoeg niet meer.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-04 08:38

MrDrako

nep ict'er

Ik heb hetzelfde probleem met een Antec Truepower 480 watt voeding die standaard in een antec sonata 2 zit.

• Rctworld
Ik heb een paar dagen geleden naar aanleiding van een ander topic mijn AGP teruggeschroeft van 8x naar 4x en daarmee is het probleem dan ook verholpen, echter heb ik wel degelijk het idee alsof de AGP4x bus nu een bottleneck vormt aangezien de framerates er zeer onstabiel van zijn geworden wat natuurlijk niet echt lekker online racen is :S

Wat ik me dan wel gelijk afvraag is of de fout dan niet in de Rialto chip zit ipv de VRM's, want ik kan me best voorstellen dat de Rialto dan minder zwaar belast word maar niet dat ie ineens veel minder stroom gaat gebruiken :S Of is dat zon stomme redenering >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Rctworld op 07-08-2007 17:58 ]

• darkcarlaza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-05 15:52
Edit: oops, laat maar... totaal over je eigen tekst heen gelezen, underclocken that is...

[ Voor 122% gewijzigd door darkcarlaza op 07-08-2007 19:48 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:48
Rctworld schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 12:24:
[...]

Waarom zou me kaart defect zijn 8)7 Hij geeft geen artifacts en Windows doet ie ook gewoon zonder problemen alleen Age of Empires 3 draait op dit moment wel weer zonder problemen met de tafelventilator erop.
Sommige elektronica defecten treden alleen op bij hogere temperatuur. Een electronica reparateur (een echte, die meer kan dan alleen kaarten verwisselen) heeft dan ook altijd een bus koudespray in zijn werkplaats bij de hand om kapotte componenten op te sporen.
Dat de kaart bij een lage belasting goed draait, zegt dus niets over het feit op de kaart wel of niet kapot is of bezig is om het loodje te leggen. Als de kaart hard moet werken, zoals bij games, dan wordt ie heet en begint dan pas kuren te vertonen.

Als je wilt weten of je voeding voldoende vermogen kan leveren, dan kan je dat berekenen op de site van Antec http://www.antec.com/ec/ Onder het menu Support zit een vrij uitgebreide PSU calculator.
Verder moet je er ook op letten dat alle rails een beetje evenredig worden belast. Die videokaart kan je het beste als enige apparaat aansluiten op een rail.

Edit:
En dan is het natuurlijk nog de vraag of je Chieftec voeding inderdaad 360 watt kan leveren.

[ Voor 4% gewijzigd door JukeboxBill op 07-08-2007 20:48 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Verwijderd

MrDrako schreef op maandag 06 augustus 2007 @ 15:38:
Ik heb hetzelfde probleem met een Antec Truepower 480 watt voeding die standaard in een antec sonata 2 zit.
Standaard heeft de Sonata 2 een Antec Smartpower 2.0 zitten ;). Met de truepowers zou je dat niet tegenkomen, die zijn een stuk beter dan de smartpower uitvoeringen.

Verwijderd

weet dat dit een oud tpoic is, maar:

ben zeer benieuwd hoe dit verhaal is afgelopen.
ik heb vandaag mijn club3d RMA retour gestuurd, met exact dezelfde klachten als de TS.

heb je uiteindelijk eenzelfde of een vervangende kaart gekregen?
Pagina: 1