Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Hoi allemaal, ik heb in deze zomervakantie werk gekregen voor 6 maanden bij de Bo-Rent. Ook heb ik zelf al "vast" werk bij een pompstation. Ik moest bij mijn contract voor de Bo-Rent invullen of ik wel of geen loonheffing wou hebben, ik heb daar nee ingevuld omdat ik dat al bij de pomp krijg.

Nu heb ik me loonstrookje gekregen van 90 uren werk.

90 x 5.44 (netto) = 489,60.

Mijn bruto uurloon is 5.44, dus er gaat geen belasting vanaf voor zover ik dat kan zien.

Loonheffing 174,60.

Waar wordt dit bedrag op gebasseerd? Het is verdorie bijna 1/3e van mijn totaal salaris. Ook gaat er 6,5% aan Zorgverzekeringswet af. Als ik dit zo om reken is mijn uurloon maar 3.48 euro, da's toch onder het minimumloon :S.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Dat geld krijg je wel weer terug aan het einde van het jaar. Zo niet: dan heb je genoeg verdient om iets te kunnen missen, net als alle andere Nederlanders die belasting betalen.

Die 5.44 is bruto en 3.48 is blijkbaar netto. Je had overigens best loonheffingskorting bij de Bo-Rent en het pompstation aan kunnen geven. Dan had je het geld direct gehad, nu krijg je het terug (mits je onder de €6500 (ongeveer) per jaar blijft). Niets aan de hand dus.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
argro schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:23:
Dat geld krijg je wel weer terug aan het einde van het jaar. Zo niet: dan heb je genoeg verdient om iets te kunnen missen, net als alle andere Nederlanders die belasting betalen.

Die 5.44 is bruto en 3.48 is blijkbaar netto. Je had overigens best loonheffingskorting bij de Bo-Rent en het pompstation aan kunnen geven. Dan had je het geld direct gehad, nu krijg je het terug (mits je onder de €6500 (ongeveer) per jaar blijft). Niets aan de hand dus.
Helaas niet, 1 werkgever kan loonheffingskorting geven. Ik verdien dit jaar sowieso niet meer dan 6500 euro euro. Maar ik kan dus met een TJ formulier alleen loonheffing van de Bo-Rent terug krijgen op het einde van het jaar. Nou valt dat weer mee.

Maar waar wordt het bedrag dan op gebaseerd en waarom wordt het ingehouden?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Verwijderd

Welkom in de wondere wereld van de belastingschijven.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Je betaalt gewoon over AL je inkomsten inkomstenbelasting, en de eerste 17k euro is dat inderdaad ongeveer een derde.

De belastingdienst geeft je echter een 2000 euro korting, de heffingskorting. Je werkgever houdt daar rekening mee. Die kijkt hoeveel je in een jaar gaat verdienen en smeert die 2000 euro daarover uit zodat je iedere maand hetzelfde bedrag krijgt (overwerk uitgezonderd).

Heb je nu echter 2 werkgevers dan kan die 2e geen rekening meer houden met de heffingskorting en draagt dus de volle 31,15 % af aan de belastingdienst.

Blijkt aan het einde van het jaar dat je zo weinig hebt verdient dat je de 2000 euro heffingskorting niet "opgebruikt" hebt, dan krijg je alles wat je (werkgever) dus teveel aan de belastingdienst hebt/heeft overgemaakt terug.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
MrVegeta schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:49:
[...]

Helaas niet, 1 werkgever kan loonheffingskorting geven.
Nee hoor, het kan best bij meerdere werkgevers, dat is alleen niet verstandig. Dan moet je wellicht bijbetalen. Maar wanneer je zeker weet dat je niet boven de 6 á 7k euro komt dan kun je best voor een vakantiebaantje ook loonheffingskorting opgeven. Dan verdien je tenminste iets in de vakantie in plaats van 1/3 ergens in het voorjaar van het volgende jaar te krijgen. De regel dat je heffingskorting slechts bij 1 werkgever toegepast mag worden is vooral ter bescherming van jezelf (dat je niet hoeft bij te betalen na je aangife), het is volgens mij echter niet verboden om heffingskorting door twee werkgevers toe te laten passen.

offtopic:
Ik ben altijd wel verbaasd hoe sommige mensen reageren op het moeten betalen van belasting, alsof het iets verschrikkelijk onrechtvaardigs is. In het aangifte-topic merk je dat ook altijd, sommige mensen zijn oprecht verontwaardigd wanneer blijkt dat ze niet alle belasting terugkrijgen bijvoorbeeld. Erg vreemd.

[ Voor 17% gewijzigd door argro op 31-07-2007 22:44 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 21:19
Wat argro zegt is juist, je mag best bij meerdere werkgevers loonheffingskorting toe laten passen, alleen bestaat er dan een kans (als je meer dan 5500 verdiend dacht ik) dat je bij je aangifte wat moet betalen...

I see red pixels.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Bah! Nou ja, ik zal vragen of ze me deze maand dus nog loonheffingskorting kunnen krijgen zodat ik niet weer dat geld "misloop".

Op mijn contract stond wel duidelijk dat maar 1 werkgever het mag geven, beetje jammer.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MrVegeta schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 18:49:
Bah! Nou ja, ik zal vragen of ze me deze maand dus nog loonheffingskorting kunnen krijgen zodat ik niet weer dat geld "misloop".

Op mijn contract stond wel duidelijk dat maar 1 werkgever het mag geven, beetje jammer.
ff voor de duidelijkheid, je zal nooit geld mislopen. Mits je aan het einde van het jaar/begin volgend jaar een aangifte invult en naar de belasitngdienst verstuurd. Als je straks niet je volledige loonheffing die betaald is terugkrijgt, dan heb je dusdanig veel verdient dat je 'gewoon' belasting moet betalen.

Zie het dan als een leuke spaarpot bij de overheid :) krijg je ook nog wat rente over ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspertje op 02-08-2007 08:20 ]

Pagina: 1