[Challenge] Zo laag mogelijk verbruik

Pagina: 1
Acties:

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:21
Beste tweakers,

onderstaande PC zal een weerstation + webcams aansturen/updaten en zal dus 24 uur per dag aan staan. Omdat deze taak niet echt zwaar is, staat hij 99% van de tijd in idle.Om de kosten niet al te hoog op te laten lopen wil ik nu een zo laag mogelijk verbruik realiseren.

Specs:

Pentium III 733 @ 366Mhz (lager kan niet)
MSI-6309 Via Apollo 133
128 MB PC133
4GB Western Digital HDD
S3 Virge DX/SX 2MB
Netwerkaartje
Floppy & CDROM
200Watt PSU

Mbv een vermogensmeter heb ik de volgende waarden bereikt: 52 Watt load en 35 Watt idle. Dit vind ikzelf nog wel redelijk hoog :9 , en dit moet volgens mij nog wel wat naar beneden kunnen 8)

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:

- FSB op 66Mhz, dit geeft een PIII van 366Mhz. Maakt geen enkel verschil in verbruik in Idle, Load zakt naar 45Watt. De VCore kan ik helaas niet naar beneden schroeven; zou dit uitmaken? Zijn hier misschien programmaatjes voor?

- Alles losgekoppeld behalve hardeschijf (floppy, CDROM, powerLEDs, CPU fan)Geeft 1 Watt verschil 8)7 in verbruik

- De PC continu in Hibernate modus laten staan (dus met hardeschijf uit). Dit scheelt 2 Watt. Dan doet hij echter niets meer, dus daar schiet ik weinig mee op.

- Het inschakelen van de screen-saver zorgt voor een daling naar 33Watt in idle. Ik heb nog een TNT2 M64 liggen. Zou deze zuiniger zijn dan een antieke S3 Virge? Die TNT2 wordt bloedheet dus dat lijkt me niet.

- Zou er verschil zitten in verbruik tussen Windows XP en Windows 2000? Aangezien er maar 128 MB geheugen inzit heb ik een voorkeur voor Win2000.

- Ik heb hier nog een antieke P200MMX liggen. Zou Windows 2000 hier nog op kunnen draaien? Ik weet ook niet precies hoe het met het verbruik van deze proc zit.Dit ding is natuurlijk ook niet vooruit te branden, maargoed als het 10 Watt scheelt dan is het dat wel waard 8)

Hebben jullie nog andere tips/adviezen?

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kijk eens naar een 2,5" (notebook type) HDD of draai je OS vanaf een USB stick.

Zet de CPU cooler uit.

Edit:

Als het trouwens iets mag kosten kijk dan eens naar een Via Epia oplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door Diederik op 31-07-2007 17:17 ]

Invoegen doe je zo!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-01 10:52

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Windows 2K draait op een MMX200, maar je wilt het echt niet doen...
Is een soort micro-ITX-bordje niet iets voor je?
Wellicht is een zuinig type processor beter, iets Pentium-M-achtigs...
Je power zal inderdaad nog voor een groot deel door je processor gaan, wellicht werkt ie ook op minder dan de gebruikelijke spanning? (P = V^2/R, dus je V omlaag scheelt behoorlijk)
Eventueel kun je je HDD eruit schoppen en (weer modern mobo) een USB-stick hiervoor gebruiken? 4GB is niet zo groot, dus wellicht...
Hoe efficient is je voeding? 200W noname wil je het verbruik niet van weten, efficientie ligt ook aan de hoeveelheid power die je eruit haalt.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Ik zou voor een via systeem opteren.

http://specs.tweak.to/16567

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Kijk eens op de tweakers-frontpage, bij nieuws search. Was laatst een superzuinige pc, zie: http://tweakers.net/nieuws.dsp?ID=48502

Kosten: vrij goedkoop? :?

[ Voor 40% gewijzigd door Jejking op 01-08-2007 20:35 ]

• sky-
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

sky-

ℓℓ👌

Mijn Pentium M trekt ongeveer 20Watt, idle. Misschien dat dat een optie is,anders een Via Epia ofzo :).

don't be afraid of machines, be afraid of the people who build and train them.

Pagina: 1