Nee, je moet wel goed lezen wat ik zeg.
Ik gooi niet alle oplossingen weg, ik geef alleen aan dat er eigenlijk geen houden aan is. Het is dan dus dom oplossingen te gaan implementeren waar normale gebruikers last van hebben omdat het uiteindelijke doel toch niet behaald wordt.
Captcha's zijn per definitie een slechte oplossing, de patroonherkenning van computers tegenwoordig is over het algemeen beter als de gemiddelde gebruiker, als de gemiddelde gebruiker de captcha eenvoudig kan lezen dan zal een bot dit zeker ook kunnen. Je ziet nu ook vaak captcha's die voor de mens niet eens fatsoenlijk te lezen zijn.
Captcha's hebben nooit gewerkt, de enige reden waarom ze in de praktijk iets afdeden is omdat niemand de moeite had genomen om er een bot voor te schrijven die het tegen ging.
Even een vergelijking:
In plaats van dat ik mijn deur op slot doe haal ik gewoon de klink eruit en neem ik die mee. Niemand kan inbreken, ik heb immers de klink. Werkt prima, totdat iemand anders met een klink aan komt lopen en de deur open doet.
Het weghalen van de klink is net als de captcha natuurlijk geen oplossing al werkt het in de praktijk wel voor een korte tijd.
Ik zie wel een goede oplossing in het met javascript vervangen van de action van het form plus, de css-truuk van de topicstarter en dan ook nog een moderatie-queue. Dat moet samen toch wel voldoende zijn gok ik.
Zorgt dan voor een javascript oplossing die niet werkt op het principe dat de bot geen javascript kan, een bot met javascript schrijven is kinderlijk eenvoudig. Wederom is dat dus weer geen oplossing.
De CSS truuk is een goeie, het is niet echt eenvoudig om daar omheen te kunnen wegens de vele verschillende manieren waarop het geimplementeerd kan worden. Echter wanneer genoeg mensen dit doen zal de botschrijver hiet in no time een oplossing voor verzinnen. Ik denk dat ik in 2 dagen met gemak een bot kan schrijven die de verborgen velden als zodanig detecteert en met rust laat.
Moderatiequeue is een goede oplossing, daar valt niet echt omheen te komen, maar heeft een aantal nadelen:
- Vertraging voordat het op de site komt (voor een interactief iets als een forum dus onbruikbaar)
- Menselijke handelingen nodig (dat beinvloed de schaalbaarheid)
En wanneer is veiligheid géén schijnveiligheid?
Wanneer het ofwel theoretisch ofwel praktisch onmogelijk is (voor zo ver het mogelijk is dat te bepalen) de beveiliging te kraken.
Zo zijn veel soorten encryptie gebruikt in computers niet veilig, in theorie is het eenvoudig te kraken mits je genoeg tijd hebt. Echter door de tijdspanne te beperken wordt het praktisch onmogelijk om het op tijd te kraken en kun je dus spreken van veiligheid.
[
Voor 4% gewijzigd door
Verwijderd op 16-08-2007 15:36
]