Prijs / Prestatie charts videokaarten

Pagina: 1
Acties:

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Topicstarter
Ik heb afgelopen week voor mezelf enkele uren besteed aan het uitzoeken welke videokaart voor ca. 100 euro momenteel de beste prestaties levert. Hieraan zijn best wel veel factoren gekoppeld, die wel allemaal bekend zijn, maar een behoorlijke inspanning vergen om er een fatsoenlijke vergelijking mee te maken.

Nu vraag ik me af of zoiets niet simpelweg continu beschikbaar zou moeten zijn: een prijs/prestatie index voor videokaarten (en wellicht ook andere hardware).

'We' hebben natuurlijk wel de Pricewatch, en ik gebruik voor een vergelijking van de prestaties Tomshardware.com, maar de combinatie in één gemakkelijk interactief overzicht is er volgens mij niet.

Dus:
1. Is er interesse om zoiets op te zetten?
2. Wie heeft of hebben de technische kennis om zoiets interactiefs te maken?

De volgende aspecten zijn zo in eerste gedachte van belang:
a. Nominale prijs van videokaart de minimale prijzen zijn vaak niet correct en exclusief verzendkosten
b. Scores van de videokaart - omdat er zoveel doeleinden kunnen zijn, moet een gebruiker kunnen kiezen uit een lijst van benchmarks
c. De te creëren lijst wordt gesorteerd op prijs/prestatie-index (dat is dus bijvoorbeeld score gedeeld door de prijs), maar de videokaarten die dus ongunstig zijn om te kopen worden er tussenuit gelaten
d. De bron-data voor deze charts moet geautomatiseerd te verkrijgen zijn, eventueel in samenwerking met Tomshardware.com en Tweakers.net.

Ik denk dat dit technisch mogelijk is, en dat het veel Tweakers en Noobs zal helpen snel een goede keuze te kunnen maken.

Wat denken jullie ervan?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
Ik denk dat dit te weinig toegevoegde waarde heeft boven de combi van Tom's VGA charts en de pricewatch.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:16
Tuurlijk is het technisch mogelijk ( dus al helemaal hier op GoT 8)7 )..

Maar een vraag die je je dan kan stellen is..

- Hoe houd je de snelle ontwikkelingen bij?
- Hoe houd je je gegevens accuraat ( lees spam, hoax, verzanderingen ed )
- Wie gaat het onderhouden/ hosten/ moderaten?

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
_Apache_ schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:28:
Tuurlijk is het technisch mogelijk ( dus al helemaal hier op GoT 8)7 )..

Maar een vraag die je je dan kan stellen is..

- Hoe houd je de snelle ontwikkelingen bij?
- Hoe houd je je gegevens accuraat ( lees spam, hoax, verzanderingen ed )
- Wie gaat het onderhouden/ hosten/ moderaten?
Het zal dus zo automatisch mogelijk moeten werken, zodat er niet iemand voor betaald hoeft te worden.

Ik denk dat de functionaliteit precies is wat gebruikers wensen, in plaats van de afwegingen zelf steeds te moeten maken; natuurlijk heeft iedereen een bepaalde voorkeur, maar zo'n chart zal dan ook als bevestiging dienen van wat men in gedachte heeft.

Ik ontwikkel dagelijk dit soort interactieve zaken, maar niet op een platform waar Tweakers.net iets mee kan ;) Anders zou ik het graag doen.
Ik zou wel een degelijk functioneel ontwerp kunnen maken.

[ Voor 11% gewijzigd door ByteDelight op 31-07-2007 16:32 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het probleem met de prijzen er bij pakken is dat die zo gingantisch snel veranderen. Heb je ook nog eens het verschil in prijs tussen de verschillende shops. Dat maakt het er niet bepaald makkelijker op.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Ik denk dat Tomshardware een oplossing biedt die voldoende is. Ten eerste is die oplossing de interactive graphic charts en als tweede en eigenlijk de meest handige: Best gaming cards for the money (per maand).

Mensen gaan uit van een bepaald budget. De laatste link geeft de kaart met de beste prijs-kwaliteit verhouding aan voor elk budget.
Ik denk dat je echt wel een keuze moet kunnen maken met behulp van die twee links icm reviews uiteraard. Simpeler kan het niet. Want sowieso zijn er, zoals je zelf al zegt, 1001 spellen die een behoorlijk ander beeld kunnen geven qua prestaties.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:32:
Het probleem met de prijzen er bij pakken is dat die zo gingantisch snel veranderen. Heb je ook nog eens het verschil in prijs tussen de verschillende shops. Dat maakt het er niet bepaald makkelijker op.
Nogmaals, laat het script elke dag effe rondneuzen (dat moet bovenop die miljoenen views per dag geen probleem zijn), en je hebt er geen kind aan...

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
_the_crow_ schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:33:
...en als tweede en eigenlijk de meest handige: Best gaming cards for the money (per maand).
Kijk, die ken ik nog niet...
[browse...]
Zo, die is wel erg beperkt hoor! Alhoewel de 8600 GT wel precies de kaart is die ik gekocht heb ;)

Maar ik vind wel dat een gebruiker liever meer keuze heeft dan twee kaarten...
En zoals ik in de TS al aangaf is dezelfde chart ook mogelijk voor andere hardware, zoals harde schijven, maar daar lopen de prijzen veel minder uiteen.

[ Voor 47% gewijzigd door ByteDelight op 31-07-2007 16:37 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:32
Is de futuremark orb index niet iets? Daar kan je genoeg systemen bekijken met een bepaalde videokaart al dan niet in combinatie met een bepaalde processor bekijken. En hoe ze presteren.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Lijkt me goed idee, ook al bestaat er al Tom's Hardware. Wat belangrijk is dat het erg up to date is. Nieuwste videokaarten en prijzen.

• makkie ;)
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17-07 10:01

makkie ;)

Arrogant? Me? Nah!

Ik weet dat een paar jaar geleden iemand op GOT een overzicht had gecreeerd met dat idee.. Erg compleet. Met volgens mij ook prijs per punt in 3d Mark. Maar das allemaal erg subjectief. Die waardes zeggen lang niet alles. Misschien als je een combi benchmark zou creeren net zoals hitmanpro een combi heeft van anti spyware tools, die meerdere benches draait en een gecombineerde eind uitslag geeft met verschillende weging van de uitslagen per onderdeel.

oid

Vidi, vici, veni! (ik zag, ik overwon en ik kwam!)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:49

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het nou echt zo moeilijk om gewoon in één venster (bijvoorbeeld) de VGA charts van THG te openen en in een andere Pricewatch en dan gewoon met een derde venster (of ouderwets pen + papier) zelf de berekeningen doen :?

Iedere persoon die op Lagere School rekenen heeft gehad zou dat zelf moeten kunnen...

Bijkomend voordeel van het zelf te doen: je kunt zelf ook kiezen welke benches je relevant vindt (3DMark zegt een stuk minder dan pakweg X3 Reunion als je dat laatste veel speelt...). Bovendien is het simpelweg afzetten van VGA tegenover prijs *te* simpel. CPU speelt ook mee. Je moet dus van tevoren uitzoeken waar het met je CPU VGA limited begint te worden en pas vanaf daar te kijken. Een 8800GTX kan nog zo mooi scoren tov een 7900GS als met een E6850 gemeten wordt, maar als je een Celeron D hebt ga je dus 0,0 van dat verschil merken omdat alles CPU limited gaat zijn.

* dion_b is tegenstander van het automatiseren van teveel dingen - daardoor denken mensen niet genoeg zelf na :o

Oslik blyat! Oslik!

• ByteDelight

ByteDelight

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:04:
Is het nou echt zo moeilijk om gewoon in één venster (bijvoorbeeld) de VGA charts van THG te openen en in een andere Pricewatch en dan gewoon met een derde venster (of ouderwets pen + papier) zelf de berekeningen doen :?

* dion_b is tegenstander van het automatiseren van teveel dingen - daardoor denken mensen niet genoeg zelf na :o
Ik ben voorstander van automatiseren; twee keer in je leven hetzelfde moeten doen als het niet nodig is vind ik al te veel ;) Haha!

Maar ik begrijp uit de reacties dat niet velen de meerwaarde inzien of het nuttig vinden.
I rest mon casa ;)

Pagina: 1