Toon posts:

Harde schijf te traag in vergelijking met processor ?

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Dit is mijn nieuwe systeem die deze week geleverd word,

Grafische Kaart:
MSI NX8800GTS T2D640E-HD

Processor:
INTEL CORE2 Q6600

Moederbord:
MSI P965 NEO2-FI 1394

Harde Schijf:
WESTERN DIGITAL 320GB 7200 rpm

Werkgeheugen:
2x Value 1024MB 800Mhz

Behuizing:
ANTEC Nine hundred

Scherm:
ACER Value AL1916WAs 19 inch wide screen Silver

Nu is mijn vraag, zal mijn harde schijf meekunnen of had ik beter 2 harde schijven gekocht?

Verwijderd

Ik vond mijn harde schjif idd traag en heb nu 2x WD in RAID 0 (ca. 100 MB/s).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zonder de specs van je disk(s) te vermelden is daar natuurlijk niets over te zeggen. Wat voor disk heb je nu en waarom denk je dat die te langzaam is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken er allemaal niet zoveel van maar die RAID 0 hoe gaat dat?

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:07:
Zonder de specs van je disk(s) te vermelden is daar natuurlijk niets over te zeggen. Wat voor disk heb je nu en waarom denk je dat die te langzaam is?
Ik heb nl. al gelezen op GoT dat de harde schijf niet snel genoeg is bij een Q6600 om bv virusscan te draaien plus een game te spelen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:08:
RAID FAQ
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:10:
[...]

Ik heb nl. al gelezen op GoT dat de harde schijf niet snel genoeg is bij een Q6600 om bv virusscan te draaien plus een game te spelen.
Nogmaals, dan is het wel handig om te weten wat voor disk je hebt. En daarbij, je hdd is altijd te langzaam :P

[ Voor 47% gewijzigd door TERW_DAN op 31-07-2007 16:13 . Reden: Ghehehe, GMTA :P maar ik was sneller. ]

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:54

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:08:
RAID FAQ

[ Voor 0% gewijzigd door SpamLame op 31-07-2007 16:11 . Reden: spuit 11 Terw_Dan was sneller ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ty

Verwijderd

Niet om vervelend te doen, maar kijk hier eerst eens:

RAID FAQ:

RAID FAQ

drie zielen, 1 gedachte :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 16:12 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:47

M2M

medicijnman

en ter info, een schijf kan maar één ding tegelijk. Dus óf lezen, óf schrijven (of niets doen). Dus als je dingen uitpakt op dezelfde schijf (partities maken geen drol uit als ze op dezelfde schijf zitten) gaat het NETE sloom.

uitpakken van de ene fisieke schijf naar de ander zal stukken (ECHT STUKKEN) sneller gaan.

-_-

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

@huub, jij was gewoon wat langzamer ;)

Ontopic,
Langzaam is verder een subjectief begrip. In een normale desktop omgeving waar niet continu bestanden gekopieerd worden is een 7200rpm HD snel genoeg. Er zijn altijd mensen die het sneller willen, maar je moet gewoon afwegen of je die snelheid wel nodig hebt.
Ik heb zelf een processor die een stuk langzamer is dan die van jou, maar wel een 7200rpm HD. Games spelen gaat gewoon goed, terwijl m'n virusscanner op de achtergrond gewoon doorscant (Mcafee). Bij een snelle processor kan het natuurlijk zijn dat je HD de beperkende factor is, maar voor een standaard pc gebruiker lijkt me deze snel genoeg.

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Kixtart schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:17:
@huub, jij was gewoon wat langzamer ;)

Ontopic,
Langzaam is verder een subjectief begrip. In een normale desktop omgeving waar niet continu bestanden gekopieerd worden is een 7200rpm HD snel genoeg. Er zijn altijd mensen die het sneller willen, maar je moet gewoon afwegen of je die snelheid wel nodig hebt.
Ik heb zelf een processor die een stuk langzamer is dan die van jou, maar wel een 7200rpm HD. Games spelen gaat gewoon goed, terwijl m'n virusscanner op de achtergrond gewoon doorscant (Mcafee). Bij een snelle processor kan het natuurlijk zijn dat je HD de beperkende factor is, maar voor een standaard pc gebruiker lijkt me deze snel genoeg.
Ok, ik ben ook een standaard Pc-gebruiker, wss nog iets minder, ik speel games, en voor de rest MSN en Office. Ik wil wel vlotjes MSN en gamen samen kunnen, dus dit kan wss geen probleem zijn.

• crack_en_hack
  • Laatst online: 21-09-2025
Waarom zet je er geen Raptor schijf (10.000 RPM) in...?, Die zijn zeker weten snel genoeg.

En als je daar je OS op zet + software dan maakt dat je hele systeem nog een stukje sneller.

En je kan dan al je bestanden gescheiden houden op die 320GB schijf, dan werkt het nog sneller en veiliger ook.

[ Voor 23% gewijzigd door crack_en_hack op 31-07-2007 16:32 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:22:
[...]

Ok, ik ben ook een standaard Pc-gebruiker, wss nog iets minder, ik speel games, en voor de rest MSN en Office. Ik wil wel vlotjes MSN en gamen samen kunnen, dus dit kan wss geen probleem zijn.
Dan voldoet een enkele moderne schijf prima.
Maar gezien je nog steeds niet vermeld wat voor disk je erin wilt duwen is er weinig zinnigs over te zeggen. Als je een 10GB Seagate U5 ding hebt liggen dan is dit natuurlijk veel te langzaam, heb je een snelle 7200RPM disk met genoeg cache en leuke doorvoer kun je er prima mee uit de voeten.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Terw_Dan schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:34:
[...]

Maar gezien je nog steeds niet vermeld wat voor disk je erin wilt duwen is er weinig zinnigs over te zeggen. Als je een 10GB Seagate U5 ding hebt liggen dan is dit natuurlijk veel te langzaam, heb je een snelle 7200RPM disk met genoeg cache en leuke doorvoer kun je er prima mee uit de voeten.
Er staat toch (of mis ik nu iets ;)):
Harde Schijf:
WESTERN DIGITAL 320GB 7200 rpm

☻/
/▌
/ \

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kixtart schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:36:
[...]

Er staat toch (of mis ik nu iets ;)):

[...]
Ten eerste vermeldt dat redelijk weinig over wat voor schijf (de oude 320GBtjes van WD zijn stukken langzamer dan de nieuwe).

en hij zegt
Nu is mijn vraag, zal mijn harde schijf meekunnen
Blijbkaar heeft hij dus nog een hdd liggen (anders vraag je niet of die mee kan in je nieuwe pc) maar vermeldt nergens wat voor iets.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:34:
[...]

Een Western Digital 320 GB 7200 rpm? Das mijn hoofdschijf, ik heb nog geen tweede, als dat wou weten?

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Een aantal mensen zitten wel te praten over RAID 0, maar daar is dit moederbord natuurlijk niet geschikt voor met z'n ICH8 southbridge... Dan heb je een ICH8R of ICH9R nodig.

In ieder geval, heb je een redelijk nieuwe hardeschijf, dan moet dat gewoon goed gaan. Natuurlijk is het altijd fijner op dikke RAID 0 setup te hebben of 10.000 RPM hardeschijf. Zoals je in de titel vraagt, of je hardeschijf traag is in vergelijk is met je processor kan ik zo beantwoorden, namelijk JA, want je hardeschijf is echt wel een bottleneck met laden, maar eenmaal windows opgestart is wordt de HDD niet meer zoveel angesproken, tenzij je een game opstart ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 31-07-2007 16:43 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:40:
[...]

Een Western Digital 320 GB 7200 rpm? Das mijn hoofdschijf, ik heb nog geen tweede, als dat wou weten?
Ah op die manier.
Tja, dan voldoet het ding prima als je er geen gekke dingen mee wilt doen.

Verwijderd

Topicstarter
HD Caviar RE2 320GB SATAII 7200rpm 16MB Buffer 1pk bulk

Dit is mijn HD, ik heb nog geen tweede en wou weten of ik me een tweede moet aanschaffen.

Verwijderd

Waarom zet je er geen Raptor schijf (10.000 RPM) in...?, Die zijn zeker weten snel genoeg.
Nou dat weet ik nog niet zo zeker :P
Natuurlijk die raptors zijn een van de snelste desktop schijven die er zijn, maar bijvoorbeeld bij het laden van een spel is ook die raptor verreweg de bottleneck van de hele computer

Het ligt er natuurlijk aan wat voor toepassingen je gebruikt, maar harde schijven zijn per definitie retesloom vergeleken met alle andere onderdelen van een computer.

Snellere schijven zijn dus altijd nuttig, maar dan moet je zelf de afweging maken of het zin heeft om veel geld uit te geven aan raptors of bijvoorbeeld meerdere schijven in raid 0

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 16:44 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik zou zeggen, wacht de prestaties eerst maar af, valt het tegen dan koop je een tweede ;)

Verwijderd

Topicstarter
SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:44:
Ik zou zeggen, wacht de prestaties eerst maar af, valt het tegen dan koop je een tweede ;)
Zal ik doen :*)

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:30

aex351

I am the one

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:42:
HD Caviar RE2 320GB SATAII 7200rpm 16MB Buffer 1pk bulk

Dit is mijn HD, ik heb nog geen tweede en wou weten of ik me een tweede moet aanschaffen.
Een hdd opzich is altijd trager dan een cpu, hier is niets aan te doen. Zoals hierboven al is gezegd een hdd kan maar één ding tegelijk doen. Lezen of schrijven. Dus met wat creativiteit kan je met dit gegeven en bijvoorbeeld 2 hdd's er wat meer prestatie uit persen. Raid0 zou in theorie 2x zo snel moeten lezen en schrijven, volgens mij. Hier heb je dus een minim van 2 hdd's voor nodig. Wat je ook gewoon kan doen is een tweede hdd in je systeem stoppen en dan zelf opletten hoe je er gebruik van maakt. Dus de ene schijf als download de andere als unpack schijf. Creativiteit is dus de oplossing.

< dit stukje webruimte is te huur >

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01 20:43
SOEPSTENGEL13 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:41:
Een aantal mensen zitten wel te praten over RAID 0, maar daar is dit moederbord natuurlijk niet geschikt voor met z'n ICH8 southbridge... Dan heb je een ICH8R of ICH9R nodig.
Er bestaat ook nog zoiets als een PCI /PCI-e RAID kaartje,, als het echt nodig mocht zijn...

• crack_en_hack
  • Laatst online: 21-09-2025
Goed artikel, alleen jammer dat ze de Raptor niet mee testen met de andere :'(

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Verwijderd

Aangezien je geen RAID ondersteuning hebt op je moederbord, zou ik me nergens zorgen over maken. De RE2 van Western Digital is een goede schijf.

Mocht je het later te langzaam vinden, kan je altijd nog een RAID-kaart kopen + een tweede (identieke) harde schijf.
Pagina: 1