[VISTA] HDtune: no drives found

Pagina: 1
Acties:

• Simke
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-03-2024
Medetweakers,

dit weekend heb ik een probleem gehad met het booten van mijn nieuw systeem (3 maand oud)

Specs:

MB: Intel DG965WHM
CPU: Intel C2D E6420
MEM: 2 x 1 GB Kingston 533MHz DDR2
voeding: Enlight 350W
HD: 2 x WD2500KS in RAID 0 via onboard raidcontroller ICH8
VGA: Asus EAX1600Pro

probleem:

Het begon toen ik een filmke aan het compileren was met studio 10: het liep steeds vast op dezelfde frame.
Nuja, had geen zin om er achter te zoeken, dus PC af.

Een paar uur daarna hoorde ik bij het opstarten 1 harde schijf steeds opspinnen en met een luide tik uitvallen.
De pc uitgezet en opnieuw opgestart: zelfde probleem
Alle fiches en kabels eens heraangesloten => zelfde verhaal en scherm bleef hangen op de raidcontroller.

Na reboot heb ik dan uiteindelijk toch kunnen opstarten en sindsdien heb ik geen probleem meer.

Nu was het mij vroeger al opgevallen dat er heel soms een kleine tik te horen was (niet gelijk een stervende HD oid), maar dit kan een hercalibratie van de kop zijn.

Ik direct een backup genomen (zonder probleem verlopen) en HDtune gedownload

Nu is het zo dat HDtune zegt bij het opstarten: no drives found en bij het afsluiten van HDtune de melding komt dat het programma niet meer werkt. Heb zowel versie 2.53 als 2.51 geprobeerd => zelfde resultaat.
Enkel na een herinstallatie kan ik in het programma en dan ziet HDtune de raid-controller, maar kan ik bij health niets zien.

Komt dit doordat de schijven in RAID-0 staan of is er toch ergens een probleem met mijn systeem.
Als ik (de keer dat het lukt) een benchmark doe kom ik uit aan piek van 110MB/s en gemiddeld 85MB/sec.
Bij temperatuur staat er niets ingevuld en een quickscan toont geen bad clusters.

Ook als ik start met een tool van WD krijg ik de melding dat er geen harde schijf gevonden is.

Nu wil ik gerust aannemen dat er vb even een slechte spanning op een voedingslijn stond of zo, maar ik vraag me af of het normaal is dat HDtune en WD zeggen dat er geen HD aangesloten is...

Iemand die eventueel duidelijkheid kan brengen want google zegt niet veel over HDtune en no drives found...
(ik weet dat het de HD kan zijn, de voeding, MB (controller) maar kan niet zomaar alles gaan testen)

Simke

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-02 12:51

M2M

medicijnman

1: als het tikt, is er iets niet goed met je hd. Als hij tikt is hij meestal aan het eind van zijn latijn.

2: bij sommige raid opstellingen (zoals ook bij die van mij) worden er geen 2 hd's gevonden, maar slechts één grote. Ook worden in sommige gevallen de schijven niet eens gezien in een dergelijk benchmark programma.

3: de transferrates zijn volgens mij niet slecht. Defragmenteren zou kunnen helpen. Ik haal met mijn 2 diamond max 9 250 gb maxtors in raid0 op z'n top 100 mb/s. Voor mij snel genoeg.

-_-

• Simke
M2M schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:26:
1: als het tikt, is er iets niet goed met je hd. Als hij tikt is hij meestal aan het eind van zijn latijn.
Inderdaad, maar als het vb door een slechte voltagelijn van de voeding komt, heeft dit weinig met de HD te maken hé.
Ik hou het in ieder geval in de gaten...
2: bij sommige raid opstellingen (zoals ook bij die van mij) worden er geen 2 hd's gevonden, maar slechts één grote. Ook worden in sommige gevallen de schijven niet eens gezien in een dergelijk benchmark programma.
In Raid-0 heb je idd 1 grote HD, maar ik vraag mij dan af waarom HDtune de raid-opstelling 1 keer ziet en daarna zegt "no drives found"...
3: de transferrates zijn volgens mij niet slecht. Defragmenteren zou kunnen helpen. Ik haal met mijn 2 diamond max 9 250 gb maxtors in raid0 op z'n top 100 mb/s. Voor mij snel genoeg.
Van de snelheid heb ik zeker niet te klagen, daar zeg ik niets van :)
Misschien reden te meer dat ik vermoed dat er misschien niets mis is met de harde schijven...
Ik vind het gewoon heel raar van HDtune en de tool van WD...

[ Voor 4% gewijzigd door Simke op 31-07-2007 16:31 ]

Simke

Verwijderd

Simke schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 15:36:

Nu is het zo dat HDtune zegt bij het opstarten: no drives found en bij het afsluiten van HDtune de melding komt dat het programma niet meer werkt. Heb zowel versie 2.53 als 2.51 geprobeerd => zelfde resultaat.
Rechts-klikken op de snelkoppeling naar HDtune, en kiezen voor "uitvoeren als administrator'?

• Simke
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:33:
[...]

Rechts-klikken op de snelkoppeling naar HDtune, en kiezen voor "uitvoeren als administrator'?
Helaas, had dit al reeds geprobeerd, maakt geen verschil :/

Edit:

Door HDtune uit te voeren als administrator is de melding "no drives found" weg, maar ik kan nog steeds niets zien bij temperature en health; en bij info staan alle opties volledig gekleurd (dus niet niets en niet met een v-ke).
Blijf het raar vinden hoor...

[ Voor 33% gewijzigd door Simke op 01-08-2007 07:35 ]

Simke

• Simke
*kleine kick*

Zijn er mensen die met HDtune de temperatuur en health kunnen uitlezen van een RAID-0-configuratie?
Zit er nu aan te denken of het trouwens wel mogelijk is... aangezien het toch 2 verschillende harde schijven zijn...

Simke

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:45
RAID-arrays kun je meestal niet uitlezen, heb hier hetzelfde probleem gehad. SMART-data is dan niet door programma's uit te lezen, is een beperking van de meeste controllers. Het is dus verder geen hardwareprobleem.
Wel raad ik je aan de 12V-lijn eens onder load en gewoon idle te meten. Kijk eens wat voor waardes hij geeft (liefst met multi-meter) want ik vind hem toch iets aan de krappe kant. Het zou op zich moeten kunnen, maar het zit toch redelijk op de rand.

• Simke
The__Virus schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 12:25:
RAID-arrays kun je meestal niet uitlezen, heb hier hetzelfde probleem gehad. SMART-data is dan niet door programma's uit te lezen, is een beperking van de meeste controllers. Het is dus verder geen hardwareprobleem.
Aha, dat verklaart veel...
Wel raad ik je aan de 12V-lijn eens onder load en gewoon idle te meten. Kijk eens wat voor waardes hij geeft (liefst met multi-meter) want ik vind hem toch iets aan de krappe kant. Het zou op zich moeten kunnen, maar het zit toch redelijk op de rand.
Je bedoelt de voeding aan de krappe kant?
Mag ik gelijk welke lege molex meten, ook al zit deze op een "andere" lijn (daarmee bedoel ik waar niets op aangesloten zit)?
En bedoel je de cpu of de hd's onder load?

Simke

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:45
Inderdaad de voeding ja. Liefst alles onder load, dus start bijv. een brandsessie, kopieer files, en speel tegelijk een spel (of gebruik AtiTool en dan de artifact scan). Zodoende belast je alles zoveel mogelijk. Dan moet je kijken of de voltages onder load veel verschillen van die bij idlen en of ze nog binnen de marge vallen (zie FAQ PMG of OH, weet even niet meer waar het stond :P). En ja, het mag op een andere lijn, in de voeding komen deze namelijk weer samen en vormen alsnog 1 lijn.

• Simke
The__Virus schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 14:20:
Inderdaad de voeding ja. Liefst alles onder load, dus start bijv. een brandsessie, kopieer files, en speel tegelijk een spel (of gebruik AtiTool en dan de artifact scan). Zodoende belast je alles zoveel mogelijk. Dan moet je kijken of de voltages onder load veel verschillen van die bij idlen en of ze nog binnen de marge vallen (zie FAQ PMG of OH, weet even niet meer waar het stond :P). En ja, het mag op een andere lijn, in de voeding komen deze namelijk weer samen en vormen alsnog 1 lijn.
Oké thx, dit wordt dit weekend allemaal grondig getest.
Als blijkt dat de voltages teveel afwijken en/of onder de marges vallen wordt het een nieuwe voeding...

Simke

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Ik krijg de zelfde melding onder Vista met m'n single disk. Alleen als ik hem de eerste keer opstart na installatie doet ie het. Waarschijnlijk gewoon een fout van de software.

[ Voor 51% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 02-08-2007 17:49 ]

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
SOEPSTENGEL13 schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 17:49:
Ik krijg de zelfde melding onder Vista met m'n single disk. Alleen als ik hem de eerste keer opstart na installatie doet ie het. Waarschijnlijk gewoon een fout van de software.
IEEE1394 heeft daar de oplossing al voor gegeven ;)

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Over het tikken van je HDD... Je RAID controller kan vaak niet veel zeggen van de HDD omdat je twee schijven hebt gekocht die gemaakt zijn om los te werken, dus niet in RAID. Voor schijven in een RAID-array heeft WD de RE-schijven. Raid Edition. Deze kunnen door wat firmware aanpassingen vaak beter overweg met de RAID-controller en ze kunnen vaak wat meer aan, in uren draaien.

Dus HDD controller oordeelt je schijf eerder "dood" dan nodig is (mits ze problemen geven dus).

(Hele verhaal over de andere eigenschappen van een RE is wel te lezen op de WesternDigital site)

En via de RAID controller kan je inderdaad niet zo maar je S.M.A.R.T. uitlezen. Soms kan dit met de, door de leverancier bijgeleverde, tool van de RAID controller.

• Simke
Kan ik dan vb mijn 2 schijven uit de raid-0-array halen, apart testen met de tool van WD (uiteraard niet met HDtune ;)) en dan gewoon de array weer aanmaken?
Waarschijnlijk niet zeker :?

Zoals eerder gezegd vermoed ik dat het probleem niet bij de schijven ligt hoor, want verder heb ik totaal geen last met de HD's...

Simke

Pagina: 1