Problemen na vervanging koeling

Pagina: 1
Acties:

• SFRtje
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 14:00
Inleiding:
Hallo. Ik kreeg vandaag mn pakket binnen met 2 Papst fans en Scythe SCNJ-1100P Ninja Rev. B voor mn cpu. Ik wilde deze natuurlijk meteen installeren en dat deed ik. Maar nadat ik alles erin had zitten en wilde kijken of alles t nog deed, kwam ik er achter dat ik geen bios (POST) meer kreeg te zien en ik hoorde geen piepjes. Wel zag ik dat alle fans draaiden en ik hoorde de hdd ook draaien.
De eerste keer rook ik een vreemde lucht, alsof iets brandde, dus heb ik alles ontkoppeld en gecontroleerd. Toen waagde ik een tweede poging en toen rook ik niks maar de pc kwam ook niet verder dan de fans te laten draaien. Ik gok dat mn voeding t niet meer doet maar misschien weten jullie nog iets.

Mn specs:
Asrock 939VSTA-Dual
AMD 64 3000+
2x 512mb Twinmos geheugen
Maxtor HDD 160gb Sata
Deze kast met voeding.
Koeling: 1x 120mm fan intake en 2x 80mm fans outtake waarvan 1 een 3pins connector. Verder Zalman koelertjes op vga en cpu.

Mijn plan:
Ik wilde dus de cpu koeler en de 2x 80mm fans vervangen door 2x Papst koeling, alle twee 4pins connector. Ik zeg dit omdat dat het enige verschil (dus 1 extra fan direct op de voeding aangesloten ipv op t mobo) van toen de pc het nog deed en nu. Maar ik weet niet of dat veel uitmaakt.

Wat ik heb geprobeerd is:
- PC te laten opstarten met alleen mobo, vga en hdd en cpu koeler en 1 geheugen dimm. Geen reactie.
- PC te laten opstarten met alleen mobo en 1 geheugen dimm. Reactie was 1 lange piep (speakertje doet t), verder geen POST oid.
- PC te laten opstarten met alleen mobo en vga en 1 geheugen dimm. Geen reactie (wat ik wel vaag vond want ik had een piep verwacht omdat er geen hdd aangesloten was).
- CMOS reset gedaan. Geen reactie.
- Ander mobo aangesloten (Asrock 939A8X-M). Geen verschil met t normale mobo. Daarom denk ik dat t mobo niet het probleem is.

Verder wil ik vermelden dat ik redelijk wat pc'tjes in elkaar heb gezet. Ik hoop dat jullie me goede tips kunnen geven waardoor ik verder kan.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Mobo's geven geen piep zonder schijf. Ik denk als ik het zo lees dat je toch ergens sluiting hebt veroorzaakt waardoor er *iets* is doorgebrand. Niet toevallig ergens een schroefje laten vallen ?

Bij dit soort fouten ontkom je er vaak niet aan om echt alle onderdelen 1 op 1 te vervangen met testonderdelen om te kijken wat er nu precies stuk is. Tis niet echt een aanlokkelijk idee maar ik vrees dat er niks anders op zit.

Edit: CPU ook los gehad bij het monteren van de koeler ? Het kan nog zijn dat je daar bij het terugzetten een pootje van gesloopt hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 31-07-2007 15:01 ]

UNOX: The worst operating system

• SFRtje
Nee CPU niet los gehad...
Dan zal ik maar wat testonderdelen zien te krijgen..

Verwijderd

Lijkt me het beste. Aangezien je zelf al aangeeft dat je redelijk wat ervaring hebt en dat je al flink wat geprobeerd hebt.

Wat bedoel je met 'Ander mobo aangesloten (Asrock 939A8X-M). Geen verschil met t normale mobo. Daarom denk ik dat t mobo niet het probleem is.'? Gewoon dat je al je onderdelen op een ander mobo hebt geprobeerd? Als dat zo is, dan kan ik het me zomaar indenken dat je CPU het niet helemaal goed meer doet.

• SFRtje
Ik heb idd gewoon al mn onderdelen op een ander mobo geprobeerd en dat gaf geen verschil. De CPU kan t begeven hebben maar ook de voeding toch?
Ik heb net trouwens mn geheugen en mn videokaart op een andere pc geprobeerd en die deden t gewoon. Conclusie:
Wat werkt:
- Mobo
- VGA
- Geheugen

Onbekend:
- HDD (maar die hoor je wel 'opstarten' en draaien)
- CPU
- Voeding (maar de fans en de hdd draaien wel plus het ledje van de pc brandt)

Ik kan misschien morgen een andere voeding proberen dus dan heb ik al wat meer info.

Het zou wel raar zijn als de CPU kapot is, want die heb ik niet verplaats/eruit gehaald. Ik heb er alleen nieuwe koelpasta opgedaan en de CPU koeler vervangen. De oude CPU koeler is trouwens zwaarder dan de nieuwe, dus t kan t gewicht niet zijn.

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Niet dat ik de voeding de schuld wil geven, maar 40 euro voor een kast + 450 watt voeding is echt niet veel(450 watts voeding van A-merk ligt toch echt rond de 60-70 euro...)

Je koeler is waarschijnlijk niet goed gemonteerd, maar normaal moet die in de beveiliging treden. Hoewel ik niet zeker weet of Asrockbordjes zo'n beveiliging hebben.

http://specs.tweak.to/16567

• SFRtje
Naja hij doet t weer: ik wilde mn kamer gaan opruimen en er voor vandaag mee ophouden. Dus ik denk, ik wil niet allerlei losse onderdelen in mn kamer, dus ik zet maar in mn pc. Dus alles aangesloten, ook extra fans, floppy en dvdrom. Ik ga verder met opruimen maar de draadjes hingen uit mn pc, dus ging ik ze maar ff allemaal aansluiten. Ik doe de pc aan, en krijg ik mn bios ;/ Hij zegt dat er een reset is geweest, wat logisch is want ik heb een CMOS reset gedaan.
Het enige verschil met die tientalle keren testjes van mij is dat ik dit keer alles heb aangesloten. Ach ja, hij doet t.. nu ff bios etc weer instellen en ik kan vandaag van 10u 's ochtends tot nu, vergeten..

Edit: verhaal hierboven moet nog even wachten. HDD komt niet verder dan t scherm dat Windows niet goed is afgesloten. Het maakt niet uit welke ik selecteer, Veilige modus tot Normaal opstarten, allen werken niet. HDD is de storende factor alleen ik heb geen idee hoe ik dit nou weer kan oplossen.

[ Voor 18% gewijzigd door SFRtje op 31-07-2007 16:50 ]

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
In een andere computer formatteren ;)

• SFRtje
Ik ga zometeen een andere voeding proberen al denk ik dat dat niet veel zal helpen...
Als ik trouwens de XP cd erin doe, dan gaat hij m laden, maar wanneer normaal gesproken je t venster krijgt met Windows installeren of repareren etc, reboot de pc.. Erg vaag.. De pc kan toch wel de XP cd uitlezen zonder een goedwerkende hdd of heb ik t mis (de pc schrijft of leest immers ook nog niks van een geformateerde hdd want er staat niks op)?

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-05 07:28
Je moet sowieso formatteren. Zorg ervoor dat je pc opstart vanaf cd-rom

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

heb je de boot sequency (of hoe je dat ook schrijft) wel weer op DVD gezet voor je windows cd?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
SFRtje schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:34:
Ik ga zometeen een andere voeding proberen al denk ik dat dat niet veel zal helpen...
Als ik trouwens de XP cd erin doe, dan gaat hij m laden, maar wanneer normaal gesproken je t venster krijgt met Windows installeren of repareren etc, reboot de pc.. Erg vaag.. De pc kan toch wel de XP cd uitlezen zonder een goedwerkende hdd of heb ik t mis (de pc schrijft of leest immers ook nog niks van een geformateerde hdd want er staat niks op)?
ja, dat zou je PC gewoon moeten kunnen. klinkt alsof er toch ergens iets heel erg onstabiel is geworden. download eens memtest86, ontkoppel je HDD voor de zekerheid, en draai memtest (is een bootable CD) eens overnight :)

edit: dit om te zien of het systeem op zich nog wel stabiel draait, als ie memtest haalt haalt is dat het probleem niet.

[ Voor 7% gewijzigd door iceheart op 02-08-2007 14:35 ]

• SFRtje
Ben ik weer na een weekje weg. Ik heb een nieuwe HDD en CPU gekocht om te testen of t hier aan ligt. Niet dus. De pc blijft restarten na de melding: 'de hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd'. Ik zal eens kijken of ik van iemand die memtest cd kan krijgen (ik heb nu geen normale pc thuis).
Pagina: 1