[Flits+tele] overbelicht

Pagina: 1
Acties:

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Gisteravond heb ik het geluid gedaan op een camping, en daarbij ook nog (geprobeerd) een hoop foto's te maken.

Omdat de booth nogal een stuk van het podium was (ongeveer 10-15m), was ik blij dat ik 2 weken terug een 70-300 heb gekocht, dus ik kan een eindje inzoomen.

Het vervelende was dat het podium nogal slecht uitgelicht was, waardoor ik soms wel, en soms niet wat extra licht (flitser) nodig had.

Nu had ik het probleem, dat ik met flitser, hele 'fletse' foto's kreeg.
Even een voorbeeldje:

zonder flitser:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1316/961625875_0452356707_o.jpg
(let niet op de onscherpte, het gaat even om het voorbeeld, joop zou me afschieten voor zo'n foto ;))

met flitser:
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1198/961625917_24e11a9ced_o.jpg

Zoals je ziet is het zwarte shirt van diegene die de medaille uitrijkt, veel te licht.

Nu is dit in LR nog wel aan te passen (en ook automatisch door te voeren naar meerdere fotos gelukkig), maar het zou mooier zijn als ik in de toekomst al beter uit de camera krijg ;)

Nu zat ik zelf echt op een kutplek om foto's te maken, stond in een apart 'hokje', waardoor ik door een venster de zaal in kon kijken.
Doordat ik dus ook door dat venster mn foto's moest maken, raakte ik al een hoop flitslicht kwijt wat al direct terugkaatst omdat ik door een venster flits.

iemand nog tips hierover??

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

YellowCube

Wait...what?

je zou je fitser een beetje terug kunnen schroeven (FEC: Flash Exposure Compensation). Wellicht dat dit wat soelaas biedt.
Ergens komt het in deze foto op mij over alsof er rook in de zaal hing. Hierdoor krijg je een witte waas over de hele foto.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
RonnieB82 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 14:36:
Doordat ik dus ook door dat venster mn foto's moest maken, raakte ik al een hoop flitslicht kwijt wat al direct terugkaatst omdat ik door een venster flits.
Is dit niet de oorzaak van veel meer licht op de sensor dan de lichtmeting verwacht had?

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:38
Als je door het glas van je hokje hebt geflitst, neem ik aan dat daar ook de oorzaak van je contractloze foto's ligt. Je krijgt dan 'vals' licht - dat niet van je onderwerp komt maar van het glas of perspex - dat je lichtmeting beïnvloedt, en voor lager contrast zorgt.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Ik krijg dit ook in zekere mate als ik op langere afstanden flits met een telezoom op de camera. Flits stukkie terugschroeven kan helpen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Daaaaf schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 16:08:
Als je door het glas van je hokje hebt geflitst, neem ik aan dat daar ook de oorzaak van je contractloze foto's ligt. Je krijgt dan 'vals' licht - dat niet van je onderwerp komt maar van het glas of perspex - dat je lichtmeting beïnvloedt, en voor lager contrast zorgt.
er zat geen glas in het venster, maar van het venster (en dus ook het hokje), komt er een hoop flitslicht terug.

Ik denk inderdaad dat er iets met de lichtmeting niet helemaal goed gaat, volgende keer zal ik de flitser eens iets terug draaien... (hoewel ik ook nog steeds een 430EX wil, maar moet even wachten met geld uitgeven, wil ook nog op vakantie :P)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:50

sapphire

Die-hard pruts0r

Dus toch interne flits, ik twijfelde al :P
Nougoed aangezien ik zelf ook pas een avondje met een interne flits icm emt een telelens heb geschoten vielen me toen wat dingen op.
Zoals al gemeld levert rook een flinke witte waas over je foto's op.
de hoogte en kleur van het plafond had bij mij ook flink invloed. Wit was snel overbelicht en zwart leverde minder licht op van de flits bij het onderwerp, maar dan ving de foto wel juist genoeg omgevingslicht om nog iets van de sfeer vast te leggen.
De kleur van eht object/onderwerp waar je op focust. Zwart shirt was bijna no-go in mijn geval aangezien (ik denk dat dat eht was iig) de licht meting er dan steeds compleet naast zat en eht ook wazig ed werd.

Dat waren iig mijn bevindingen na een avondje spelen :) (moest eits doen want voor zover ik heb kunnen vinden kan je de flits op een 300D neit instellen)

Gabriël AM5

Pagina: 1