Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hello,

Ik zou graag een dual boot systeem hebben met zowel Windows XP als Windows Vista.

Mijn computer werd geleverd met Windows Vista op een 500GB.

Nu heb ik Windows XP CDROM installatie gedaan, en dan R (repair) en een format gedaan en dan XP geinstalleerd op een +-130GB partitie.

(een tussentijdse opstart van XP bleek te werken zonder Vista geinstalleerd te hebben)

Daarna heb ik op de resterende partitite de CDROM van Vista geinstalleerd.

Tijdens het opstarten krijg ik de mogelijkheid te kiezen tussen oud windows systeem of windows vista.

Vista kan ik zonder problemen opstarten maar als ik voor oud systeem kies krijg ik tijdens de opstart van XP een blauw scherm te zien met de melding dat het opstarten wegens veiligheidsredenen om de harde schijf te beschermen is stopgezet.

Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik dit oplossen om toch een werkend dual boot systeem te verkrijgen?

Met dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:52
Dit zou niet mogen gebeuren, dual boot zou prima samen moeten werken. Ik denk dat het verstandig is nogmaals de beide Windowsen opnieuw te installeren, elk op hun eigen partitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey The__Virus,

Ondertussen heb ik dit nogmaals gedaan :-)
Ik ben nu zo ver geraakt dat ik twee partities heb:
1 met Windows XP Home Edition
1 met Windows Vista

Ik krijg een scherm waar ik kan kiezen tussen de OS'ems
Als ik Vista kies werkt dit perfect en zonder problemen.
Onder Vista kan ik beide partities (C:/D:) aanklikken en in de directories gaan.
Ook heb ik beide schijven onder Vista laten controleren op fouten.
Dus fysisch lijkt er me niets stuk of slecht ingedeeld.

Echter als ik kies om Windows XP op te starten verkrijg ik volgende doemdenkende melding:

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de eerste keer is dat u dit scherm met de stopfout ziet, moet u de computer opnieuw opstarten. Als het scherm nogmaals wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren.

Controleer de computer op virussen, verwijder nieuwe vaste schijven of vasteschijfcontrollers die u hebt geinstalleerd.

Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten, voer chkdsk /f uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de computer opnieuw op.

Technische informatie (mogelijk in het Engels)

xxx STOP: 0x0000007B (0xF789E63C, 0xC000000E, 0x00000000, 0x0000000)

-> en dit alles op het wel bekende blauwe SOD !

-> mijn conclusies van een dagje probleem oplossen en installeren: beide partities zijn fysisch ok, echter de XP partitie wordt niet correct ergens herkend in de bootsector (X: ?)

wat doe ik nog altijd verkeerd of zie ik over het hoofd ?

alvast bedankt om mee te helpen denken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-09 14:52

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik heb ergens gelezen dat bij elke Windows installatie de bootsector wordt overschreven, maar dit zou geen problemen moeten geven. Las laatst nog een stukje van iemand die eerst XP, en toen Vista heeft geinstalleerd, en dat werkte.
Sterker nog, deze week krijg ik mijn nieuwe bak, en ga ik hetzelfde doen. Eerst maar eens lekker klooien met Vista, en XP voor de serieuze zaken gebruiken :)

P.S. Werkt XP wel als je 'm in veilige modus opstart??

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey Nyarlathotep, leuk dat je mee denkt !

Dat is ook mijn bedoeling: XP gebruiken voor de software die ik vroeger reeds gebruikte en dan stilaan Windows Vista leren kennen.

XP in veilige modus doet evenmin wat en geeft dezelfde foutmelding.

Het is inderdaad zo dat ik EERST XP en DAN VISTA heb geinstalleerd.
PS: dit moest zo want de PC was geleverd met Vista erop en ik kon de schijf daardoor niet formateren en herindelen.

Ik heb al gezocht op 0x0000007B en kom dan op de Microsoft site uit waar veel te lezen is, echter de foutcode combinatie die ik hier boven heb gegeven vind ik niet terug 8)7

Probleemoplossing voor foutberichten met 'Stop 0x0000007B' in Windows XP

ik vermoed wel dat ik het virus scenario wel kan uitsluiten vermits het een nieuwe computer is die met Vista was geinstalleerd van uit de fabriek O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik heb nu de systemen nog eens opnieuw geinstalleerd en tijdens de XP installatie heb ik op F6 gedrukt om niet - microsoft drivers te laden tijdens de setup.

Als ik daarna XP kies om te booten krijg ik nu een andere foutmelding dan hierboven. Er is dus wel degelijk iets anders door op F6 te drukken.

Ik krijg nu een UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME Blue screen of dead :+

Ik weet niet of ik nu een stap dichter of verder af sta van de oplossing :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:52
Als je het zonder die drivers doet en je wacht even met het installeren van XP, kun je dan wel gewoon iedere keer in XP komen (dus zonder dual boot)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Als je je windows xp cd erin stopt, tijdens het installatiescherm, waarbij je kunt kiezen voor de recovery console, ff op R drukken. Dan een scandisk draaien (met de extra parameters: typ in help, dan uit de lijst kies scandisk, dan typ scandisk /? om uitleg te zien) daarna een fixmbr commando voor de juiste partitie. Probeer dat eens, wie weet helpt het.

het zou gewoon moeten kunnen, ik heb hier ook een dual (eigenlijk tripple) boot draaien. weliwaar op 2 verschillende disks, maar evenmin zou het geen problemen moeten geven.

- Maarten.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
probeer eens die opstartbestanden van xp
(ntdetect.com en ntldr) van je xp partitie op je vista partitie te zetten...
Je hoeft hiervoor niets te overschrijven, maar ik heb het moeten doen om xp erop te kunnen zetten NA dat vista er al opstond.

Als het niet helpt (en je overschrijft niets) kan het geen kwaad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je het zonder die drivers doet en je wacht even met het installeren van XP, kun je dan wel gewoon iedere keer in XP komen (dus zonder dual boot)?
XP kan ik zonder problemen starten als ik slechts 1 OS heb geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
(ntdetect.com en ntldr)
Waar kan ik deze vinden want ik heb met zoekopdrachten naar deze files gekeken op de XP partitie en niets gevonden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
scandisk
scandisk wordt niet herkend als opdrachtsnaam of programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardE
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 21:07:
[...]

Waar kan ik deze vinden want ik heb met zoekopdrachten naar deze files gekeken op de XP partitie en niets gevonden ...
In de root van je XP partitie, ze zijn alleen hidden system files. Tik maar eens attrib dan zie je ze.
Met attrib kun je ze ook gewoon veranderen naar zichtbare files in explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hey TjardE,

Ik heb via configuratiescherm en mapopties de "verborgen map" opties ingeschakeld maar krijg nog steeds die files niet te zien. Zowel niet op XP partitie als Vista partitie.

Ik wil hierbij nog wel extra vermelden dat ik dus wél een bootmanager heb tijdens het opstarten en dat ik kan kiezen tussen XP en Vista echter XP loopt op een SOD vast.

Onder windows verkenner kan ik zonder problemen onder Vista beide partities (zowel XP als Vista) doorbladeren en bestanden aanklikken en openen. Dus de partities zijn zeker en vast niet beschadigd. XP wilt gewoon niet opstarten via de bootmanager.

Ik heb ook al EasyBCD gebruikt om één en ander te proberen in te stellen maar dat is geresulteerd in een vastlopend systeem waarbij ik beide OS'ems heb moeten weder installeren.

Alvast bedankt voor de aangereikte oplossingen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Begroeten en groeten is niet nodig en zelfs ongewenst volgens de policy dus dat kan achterwege blijven

Ik heb het e.e.a. zo eens gelezen en ik zie een hoop gerommel met de installatie. De hele boel lijkt een rommeltje en helemaal opnieuw beginnen lijkt me heel wat handiger.

Het is vrijwel onmogelijk XP na een bestaande VISTA-installatie uit te voeren. Het resultaat blijkt al uit de vorige reacties. De HD zal helemaal leeg gemaakt moeten worden liefst incl. alle partities. Dit is al eerder in andere topics opgemerkt en terug te vinden.

Daarna is het een kwestie van XP en dan VISTA installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 02-08-2007 09:31 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het e.e.a. zo eens gelezen en ik zie een hoop gerommel met de installatie. De hele boel lijkt een rommeltje en helemaal opnieuw beginnen lijkt me heel wat handiger
Guardian Angel: Nogmaals ! Beide partities zijn leeg gemaakt, straffer nog: de Vista was geinstalleerd op een single 500GB partitie. Deze is dan verwijderd, dan zijn er twee partities aangemaakt!
Is XP geinstalleerd op partitie 1 en opgestart en dit werkte
Dan is Vista geinstalleerd op partitie 2 en opgestart en dit werkt ook
Echter als dan XP gestart wordt werkt XP niet !

Moet ik dan nog iets anders doen doen herformateren, partities indelen en de OS'ems installeren, ik kan toch maar de CDROMS hun werk laten doen.

Graag wat verduidelijking wat precies te doen,
met dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:17

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Misschien heb je hier wat aan. Gevonden met Google
Ze gaan er daarbij van uit dat je XP al op je systeem hebt staan en (dus) ruimte moet maken voor Vista. Als je eerst partities maakt voor beide en dan XP installeert op de eerste, geldt het GParted deel voor jou niet.

Volgens mij was bij mij een soortgelijk probleem ook opgelost door ntldr en ntdetect.com naar de Vista partitie te kopieren. Deze kan je zichtbaar maken door 'verborgen bestanden weergeven' aan te vinken (had je gedaan) en 'laat hidden/systeem bestanden zien'. Als je dat beide gedaan hebt zou je de bestanden zonder problemen moeten kunnen kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt gwystyl, maar die site heb ik al stap voor stap uitgevoerd gehad, in beide richtingen trouwens. Daar heb ik ook die EasyBCD oplossing terug gevonden die bij mij tot een hangend systeem heeft geleid. BCDEDIT vanaf de cmd uitvoeren lukt ook niet.

Die ntlr en ntdetect.com kan ik echt niet terug vinden, anders zou ik ze wel kopieren. Ik heb via mapopties de verborgen mappen zichtbaar laten configureren, echter ik zie ze niet. Via zoekopdrachten vind ik ze ook niet terug.

Kan ik ze ergens downloaden en dan kopieren? Of zijn het systeem afhankelijke bestanden die tijdens de installatie specifieke setups aanmaken betreffende de PC?

En ik heb meerdere keren via repair van XP een format c: gedaan, dan via de CDROM installatie een partitie laten aanmaken en formateren en dan de installatie gestart.

Misschien dat ik eerst terug naar een enkele partitie moet gaan van 500GB? Maar XP kan dit niet formateren! Hoe doe ik dat dan via Vista of andere manier ?
(XP doet bij format c: automatisch een format van een +- 130GB schijf en laat de rest vrij, daar zet ik dan later Vista op met de CDROM installatie)

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2007 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alleen een cmd format gaat niet helpen. Zoek een freeware partitioning-prorgamma, zet dat op diskette of CD, start het op en maak de hele 500 GB HD totaal leeg. Denk eraan dat de bootsector ook verwijderd is.

Daarna de XP-installatie starten met de door jou gewenste partitiegrootte (vergeet niet de SATA-drivers dmv F6) en klaar ben je voor het eerste deel. Controleer de installatie en draai een volledige update v.a. MS zodat die later de boel niet kunnen verstieren.

Controleer of XP daarna goed werkt en kijk in het logboek naar evt. fouten e.d. en verhelp de resterende problemen. Daarna kun je in systeembeheer de andere partities gaan aanmaken.

Alles goed? DVD van Vista erin en gaan met die banaan door Vista op de resterende ruimte/partitie te installeren.

Dit moet gewoon werken zoniet dan zul je ergens een foutje hebben gemaakt. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit probleem is opgelost door ntdetect.com en ntldr op de juiste plaats te zetten, dit topic is dus afgerond met succes.
Pagina: 1