Toon posts:

SATA XP combatible heb je dan performance verlies

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een F3_SV laptop en XP geinstaleerd met XPSP2

in de bios kon je SATA in twee manieren instellen standaard/compatible
voor de installatie was compatible nodig en na installatie staat
er bij hardware configuratie onder XP netjes de sata drivers en alles werkt
perfekt, maar zodra ik de sata in de bios op standaard zet, voot hij niet.

Zet ik in de bios SATA weer op compatible boot XP wel.

Nu staan de drivers wel in configuratie scherm/hardware etc maar
heb ik dan ook performance verlies als SATA in de bios compatibla is ????

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

The Third Man

The Third Jellyfish

Er is geen performance verlies, het OS denkt dat de SATA drive een 'ouderwetse' PATA drive is en gebruikt hem ook op die manier. Leuke foefjes zoals hot-plugging werken dan vaak niet, maar dat is controllerafhankelijk (soms kan het via de driver dan alsnog wel).

Verwijderd

NCQ gaat dan ook niet werken en dat is zeker performance-related.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik alsnog ervoor zorgen dat windows de sata wel herkend als zijnde SATA en waardoor
ik wel normaal kan booten met standaard windows XP. bijvoorbeeld door wat regels toe
te voegen in windows.

want als ik wel performance verlies heb is dat niet relax, hoewel alles wel gewoon werkt.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 31-07-2007 17:58 ]

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Met een nieuw OS als XP moet je de BIOS op "Standard" zetten, en dan gewoon de boel installeren (Effe op F6 drukken om bij het starten van de Setup, anders heeft 'ie geen drivers voor je HDD Controller en kan je niet bij je HDD).

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:50

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 14:58:
NCQ gaat dan ook niet werken en dat is zeker performance-related.
Lijkt me sterk dat een laptopschijf dat kan, laat staan dat dat vervolgens ook merkbaar is.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 17:56:
Kan ik alsnog ervoor zorgen dat windows de sata wel herkend als zijnde SATA en waardoor
ik wel normaal kan booten met standaard windows XP. bijvoorbeeld door wat regels toe
te voegen in windows.

want als ik wel performance verlies heb is dat niet relax, hoewel alles wel gewoon werkt.
Als je het per sé wilt kan je zoals hierboven gemeld de drivers laden tijdens het laden van de Setup, vervolgens naar installeren gaan en dan naar voor repareren kiezen. Dan herstelt hij Windows op zo'n manier dat alles bij het oude blijft en hij toch boot op de nieuwe manier. Maar zoals ik al zeg, ik durf te wedden dat het verschil ontmeetbaar is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik eb toch maar even een diskette station usb gekocht voor maar 25 euro en ga even kijken, wat
me namelijk opvalt onder XP dat zodra ik "computer"aanklik dat het beeld lang op wit blijft staan en
dat hij aan het zoeken is, na een paar seconden zie ik pas mijn HDD , DVD etc. en dat was
niet onder vista, dus die drivers hebben blijkbaar toch een belang, ga het uittesten ,mocht ik
meer weten of het opgelost is dan meld ik me weer
Pagina: 1