Toon posts:

Seagate Barracuda 320GB fikt door!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede tweakers!

Ik zit met nogal een probleem, ik heb namelijk een paar dagen terug een steekvlam uit mijn harde schijf zien komen. Mijn vraag is of er nog iets van te redden valt (want hij stond rete vol met vrij belangrijke stukken) en of ik eventueel garantie zou kunnen krijgen van de harde schijf fabrikant/winkel of van de voeding. Hier is wat er gebeurde:

Ik had (eindelijk weer eens) wat nieuwe spullen gehaald voor mijn pc en had deze toen ik thuiskwam direct ingebouwd. Mijn opstelling VOORdat ik de spullen in had gebouwd:

- Moederbord: ECS Elitegroup P4M800-M7
- Voeding: Merkloos 400 Watt
- Processor: Intel Celeron 3.06GHz (met standaard koeler)
- Geheugen: Kingston DIMM 1024 MB DDR400 (PC3200) CL3
- Harde schijf 1: Samsung Spinpoint 80GB
- Harde schijf 2: Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
- DVD speler: Merkloze IDE multi DVD speler
- Geluid & video allebei on-board

De nieuwe spullen die ik vervolgens bijgevoegd had:

- DVD brander: NEC DVD-RW AD-7173S LF Black (SATA,bulk)
- Videokaart: Club3D 6200 256MB TV/DVI AGP
- Videokaart koeling: Zalman VF700-Cu
- Geheugen 2: Kingston DIMM 1024 MB DDR400 (PC3200) CL3
- Harde schijf koeling: Nexus Disktwin, Black
- Harde schijfkoeling 2: Nexus Disktwin, Black
- Case fan: Nexus 80mm Real Silent case fan, 1500 RPM, black, Retail

Toen alles ingebouwd was en wel, had ik de kast weer dicht gemaakt en aangezet, maar er geburde totaal niets. Na een paar keer drukken heb ik de kast weer opengehaald, om te kijken of er uberhaupt wel stroom op stond en contact gemaakt werd. Toen zag ik aan de fan van de voeding, de processorkoeler en de case fan dat ze wel contact maakten, maar na een seconde alweer stil lagen.
Omdat ik er niet uit kwam waar het aan lag, heb ik letterlijk alles eruit gehaald totdat ik alleen nog maar het moederbord, de voeding en de case fan erin had zitten. -Voordat ik dit had gedaan had ik trouwens nog een nieuwe voeding gehaald bij Mycom, maar deze deed HELEMAAL niets, ook niet bij een stel vrienden van mij, dus die gaat mooi terug naar de winkel.-
Van daaruit ben ik dus weer spullen op de voeding en moederbord aan gaan sluiten, maar er leek in een keer niets aan de hand. Alles werkte prima, totdat ik mijn harde schijf (Seagate Barracuda 320GB) weer aansloot op de voeding. Hij stond nog niet in contact met het moederbord, maar alleen op de voeding. Gewoon zoals normaal met een molex stekkertje met daarop een SATA aansluitstuk, zoals ie altijd aangesloten zat. Hij begon te stinken en er kwam een beetje rook uit. Ik drukte gelijk de voeding uit en keek alles nog eens na. Ik zag geen rare dingen, alleen dat de 4 pinnetjes in het molex stekkertje waar het SATA stuk op aangesloten zat niet fantastisch recht stonden, maar na dit gecorrigeerd te hebben had ik hem weer aangesloten met flink wat zenuwachtigheid ;)
Helaas mocht het niet baten, want nu de pc weer aangezet te hebben begon ie te knetteren, kwam er wat rook en zelfs een steekvlam.

Heeft een van jullie enig idee wat ik nu zou kunnen doen, of er nog iets te redden valt, en of dit gehele probleem mijn eigen schuld is of dat het ergens anders aan moet liggen? Alvast bedankt!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

RMA procedure starten en backup terugzetten op andere schijf

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:44

_Apache_

For life.

Is 400W niet een beetje krapjes voor deze set?

Seagate geeft 5 jaar garantie op zijn hdd's, dus even contacten zal wel slim zijn ;-)

Edit 1:

Dus RMA op de HDD en een betere voeding uitzoeken.. -> http://tweakers.net/price...ield=score&orderSort=desc

Edit 2: Had je geen backups? O-) Data recovery is nogal prijzig, maar kan wel een ( gedeeltelijke ) oplossing bieden.

[ Voor 50% gewijzigd door _Apache_ op 31-07-2007 12:06 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt op kortsluiting icm een brakke voeding (merkloze zooi altijd mijden).

Je kunt proberen de print op die disks te vervangen door een identieke schijf te halen en de print over te schroeven. Of je er nog wat van terug kunt krijgen hangt af van de beschadiging. Mocht het niet lukken na het overzetten van de print, dan kun je nog de schijf naar een recoverybedrijf sturen. Kost je wel wat (reken op minstens €1000) maar er zijn wat extra mogelijkheden.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Waarschijnlijk is de schijf nog wel te redden, alleen gaat dat erg veel geld kosten. Data recovery bedrijven bouwen de platters uit, bouwen die naar een andere HD van hetzelfde type (alles in een cleanroom) en lezen de data uit.
Ik heb wel eens verhalen gelezen van mensen die het gelukt is om zelf de printplaat van een identieke HD over te zetten naar een defecte, maar even veel keren lukt dat niet. Alles moet 100% hetzelfde zijn, ook de firmware.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Lijkt me gewoon kortsluiting veroorzaakt door bijv. verkeerde montage (contact met de kast) of dat er een schroefje op de printplaat van de HD is gevallen.

En enige wat je nog zelf kunt proberen is al gezegd, nl. de printplaat vervangen. Moet je zelf maar beoordelen of dat het waard is. In het vervolg gewoon backups maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Gunner schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 12:00:
RMA procedure starten en backup terugzetten op andere schijf
Ik neem aan dat de "RMA procedure" betekend dat ik de winkelier moet benaderen, of Seagate direct?
_Apache_ schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 12:02:
Is 400W niet een beetje krapjes voor deze set?

Seagate geeft 5 jaar garantie op zijn hdd's, dus even contacten zal wel slim zijn ;-)

Edit 1:

Dus RMA op de HDD en een betere voeding uitzoeken.. -> http://tweakers.net/price...ield=score&orderSort=desc

Edit 2: Had je geen backups? O-) Data recovery is nogal prijzig, maar kan wel een ( gedeeltelijke ) oplossing bieden.
Ik heb inderdaad helaas geen backups ivm geldtekort, maar ja die fout maak ik niet nog eens ;)

Nieuwe voeding kopen en RMA procedure starten dan inderdaad maar. Wat voor voeding zou dan wel ruim voldoende zijn voor mijn huidige systeem? Wel raar trouwens, want een hoop van mijn vrienden zeiden dat 400W al meer dan voldoende was, maar goed, ik wil dit niet een tweede keer mee maken.

Bedankt voor de hulp trouwens!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:03:
Ik neem aan dat de "RMA procedure" betekend dat ik de winkelier moet benaderen, of Seagate direct?
De winkel waar je het gekocht hebt is in eerste instantie je aanspreekpunt.
Ik heb inderdaad helaas geen backups ivm geldtekort, maar ja die fout maak ik niet nog eens ;)
Ik weet niet wat voor data het is, maar documenten passen toch wel op een dvd en/of cd?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• _Apache_

_Apache_

For life.

Belangrijke documenten op een dvdschijfje zetten is niet duur..

Spindle van 50 stuks voor 25 euro, wat neer komt op 50 cent per schijfje, wat op hun beurt weer resulteert in een kostenopslag van grofweg 0,11 Euro per GB !! Mapje erbij, stickeren en klaar! Geen enkele steekvlam doet je meer wat ;)

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-02 11:25
en daar is dus best wat disipline voor nodig om het elke maand te brande :P

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:03:
[...]

[...]

Nieuwe voeding kopen en RMA procedure starten dan inderdaad maar. Wat voor voeding zou dan wel ruim voldoende zijn voor mijn huidige systeem? Wel raar trouwens, want een hoop van mijn vrienden zeiden dat 400W al meer dan voldoende was, maar goed, ik wil dit niet een tweede keer mee maken.

Bedankt voor de hulp trouwens!
Hebben die vrienden ook exact dezelfde setup? ;-)
400W kan genoeg zijn, maar wanneer je hier veel extra fans, drives en gpu's op plaats hebben deze meer sap nodig dan 400W.. 500W zal je wel redden als ik het even zo snel zie.

• timbry
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Een 400 watt A-merk voeding is meer als voldoende voor jouw systeem.

Never argue with an idiot, he'll drag you down to his level and beat you with experience

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15-02 12:10
Volgens mij is die 400W voeding meer dan voldoende voor je opstelling. Ik heb in mijn servertje een ruim bemeten 460W voeding. D'r zitten drie harde schijven in, een tapestreamer, CDspeler, en wat PCI kaarten (o.a. WinPVR500) en een drietal casefans. De videokaart is echter onboard. Maar zoek gerust even op got naar het topic "Welke voeding moet ik hebben".

Verwijderd

Topicstarter
_Apache_ schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:16:

Spindle van 50 stuks voor 25 euro, wat neer komt op 50 cent per schijfje, wat op hun beurt weer resulteert in een kostenopslag van grofweg 0,11 Euro per GB !! Mapje erbij, stickeren en klaar! Geen enkele steekvlam doet je meer wat ;)
Hahaha klopt ja, nee ik had geen DVD brander, en ik wou per se een externe harde schijf, maar dan pas na afprijzing, enz enz. Nogal stom.
Nu heb ik WEL een DVD brander, maar aangezien die ook op de sata stekker moet, durf ik deze niet aan te sluiten.

Ik zit nu trouwens ook de hele tijd software matig te kutten, want nu de D: schijf ontkoppelt is, zie ik heel veel pictogrammen die uiteraard netgens meer aan gelinkt zijn. Ook kan ik op geen enkele manier MSN gebruiken (ook niet als ik deze opnieuw download op de C: schijf), en zo met nog veel meer programma's problemen. Hoe los ik dit snel en simpel op?

• _Apache_

_Apache_

For life.

PainkillA schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:19:
|:(
Zet gewoon reminders in je email programma / zet hiervoor een geplande taak klaar of iets dergelijks :*)

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-02 21:14
Heb je die nieuwe DiskTwins wel goed op de hardeschijf gezet? Misschien dat die kortsluiting kan veroorzaken met de print?

SRK35ZS-W

• Palomar
  • Niet online
PainkillA schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:19:
Dat is waar. Maar zelfs als je het eens per jaar doet heb je iig nog iets ;) Jammer dat de meeste mensen dat pas inzien als het te laat is. Ze staan er niet bij stil dat een harddisk ook maar een stukje techniek is dat het in principe elk moment spontaan kan begeven.

Denk dat het er uiteindelijk op neer gaat komen dat de TS zn data ook niet meer terugziet helaas. In het vervolg regelmatig backuppen dus ;)

Verwijderd

Topicstarter
Scooper schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:26:
Heb je die nieuwe DiskTwins wel goed op de hardeschijf gezet? Misschien dat die kortsluiting kan veroorzaken met de print?
1 setje op de Samsung schijf was prima in orde, andere was iets scheef gemaakt, waardoor het gat waar het schroefje in moest niet totaal recht was. Dit had ik opgelost met een boor, waarna hij er prima op pastte...
Palomar schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:47:
[...]

Dat is waar. Maar zelfs als je het eens per jaar doet heb je iig nog iets ;) Jammer dat de meeste mensen dat pas inzien als het te laat is. Ze staan er niet bij stil dat een harddisk ook maar een stukje techniek is dat het in principe elk moment spontaan kan begeven.

Denk dat het er uiteindelijk op neer gaat komen dat de TS zn data ook niet meer terugziet helaas. In het vervolg regelmatig backuppen dus ;)
Got it. Is het dan nu veilig om wel de DVD brander op dezelfde SATA aansluiting te zetten? Of krijg ik dan waarschijnlijk weer rook, vlammen en leed? :?

• Palomar
  • Niet online
Ik zou de aansluiting gewoon even goed inspecteren of er geen zwartgeblakerde stukjes op zitten. Ik heb begrepen dat je zo'n verloopstukje van molex -> s-ata gebruikt en voor de zekerheid zou ik dan gewoon even zo'n nieuw stukje kopen voor een paar euro...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Oef, wat een reacties staan er toch weer tussen met betrekking tot de voeding.
Het aantal Watt zegt niet zoveel, en al helemaal niet van een B-merk als Sweex, Q-tec of weet ik het. Een 300/350W A-merk zal ruim afdoende zijn, die andere voeding is zoals ik het lees de boosdoener.

(Eens met Terw_Dan dus)

Verwijderd

Exorcist schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 18:37:
Oef, wat een reacties staan er toch weer tussen met betrekking tot de voeding.
Het aantal Watt zegt niet zoveel, en al helemaal niet van een B-merk als Sweex, Q-tec of weet ik het. Een 300/350W A-merk zal ruim afdoende zijn, die andere voeding is zoals ik het lees de boosdoener.

(Eens met Terw_Dan dus)
Nee, bij Gorgoroth waren deze problemen al voordat de nieuwe voeding aangesloten werd, namelijk toen de nieuwe voeding aangesloten was ging de pc niet eens aan, toen gebeurde er echt totaal niets. Ik was zelf namelijk aanwezig ;)
Wat ik nog steeds niet weet is hoe zijn pc nu correct in te stellen, want naast surfen op het net kan hij vrijwel niets downloaden of installeren, alleen maar foutmeldingen, vermoedelijk omdat er erg veel instellingen en toepassingen voor de D: schijf ingesteld waren, en deze nu dus ontbreekt.
Windows opnieuw installeren?

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19

Crusader

Arc Nature

Het is niet altijd de voeding. Onlangs heb ik een Seagate schijf geleverd, die bleek dezelfde symptomen te hebben als bij TS. Aansluiten en niets doet het meer.
Schijf RMA, nieuwe deed het perfect. Seagate trekje? Ik weet het niet, doorgaans geen problemen met Seagate.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

Verwijderd

_Apache_ schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 13:16:

Of ala 100 DVD's op een spindle voor 16 euro incl. verzendkosten ;)

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:19

Crusader

Arc Nature

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:03:
[...]

Ik zou m'n backups dan wel op kwaliteitsspul zetten (Verbatim bijvoorbeeld), niet die prut Traxdata/Bulqpaq/etc. Voor backups niet op prijs beknibbelen.

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• _Apache_

_Apache_

For life.

Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2007 @ 11:03:
[...]

You'll get my point ;), maar als het om dvd schijfjes gaat blijf k toch bij Sony, heb hier gewoon goede ervaringen mee en inderdaad zoals hierboven gezegd, op backups hoort een tweaker niet te besparen ;)

@ erboven:

Interresant, zijn er nog meer mensen met deze combinatie en problemen?

[ Voor 22% gewijzigd door _Apache_ op 01-08-2007 11:13 ]

Pagina: 1