XP herkent geen USB-storage met FAT(16)

Pagina: 1
Acties:

• warnas
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05-2025

warnas

Ja, dé...

Topicstarter
Howdy!

Mag ik even? Het wordt namelijk tijd me tot hogere machten te wenden ;-)

Ik heb hier een PC met Windows XP Home. Die werkt prima. Hij vertikt het alleen USB-sticks te lezen met FAT-indeling. Het device wordt herkend, geinstalleerd, krijgt een driveletter en dan zegt Windows: 'Nog wel even formatteren, vriend!' (Nou ja, zoiets.) Gebeurt ook met (diverse) sticks die op andere machines uitstekend werkten, al data bevatten, etc.

Dat formatteren LUKT dan vervolgens niet. Hij komt een eind maar vlak voor het eind zegt hij: format failed. Geprobeerd met 4 sticks, van 64 mb tot 2 gb. Verschillende merken, ook.

Wat wél werkt via USB: wireless netwerk, printer, iPod video 30 GB met fat32, ext. hd 120 gb met FAT32, ext. HD 120 gb met NTFS. Worden probleemloos herkend en gelezen. (Heb het ook geprobeerd met alle overtollige UBS-devices afgekoppeld, tot de muis aan toe.)

Extra clue: heb ook een extra USB-controller ingebouwd (insteekkaart) maar dat maakt geen verschil: die heeft dezelfde kuren.

Dubbelcheck: met Ubuntu 7.04 worden die sticks wel probleemloos herkend en gelezen. Ik denk dus echt dat het iets raars in XP is.

Ik zou de sticks wel kunnen converteren naar fat32, maar het gaat met name om het kunnen aansluiten van mp3-spelers en volgens mij is het niet de bedoeling om op DIE dingen het filesysteem te veranderen, als je hem ook nog als speler wilt gebruiken. Een experimentje met converteren naar NTFS is trouwens mislukt: XP maakt er bij nader inzien toch maar FAT32 van en de stick werd opnieuw niet goed herkend.

Kortom: suggesties zijn van harte welkom! Ik dank u.

Join the army. See the world. Meet interesting people. Kill them.

• Dukey
  • Laatst online: 19-02 20:53

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

XP service packs? Chipset drivers? Herinstallatie van XP?

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• warnas

warnas

Ja, dé...

Topicstarter
Oh ja. Eh, nieuwste bios, nieuwste USB-drivers van ASUS, XP SP 2 en een herinstallatie is nu net wat ik hoop te voorkomen. Da's niet echt een probleem oplossen, da's opgeven ;-)

Verwijderd

Kan het zijn dat je de verkeerde drivers voor de stick in XP hebt? Wellicht als je het device weggooit en opnieuw laat installeren dat het wel weer werkt. Of als je een driver update hebt gedaan een driver roll back doen.

• warnas

warnas

Ja, dé...

Topicstarter
Die sticks horen geen driver nodig te hebben, dat is het punt. Plug and play. En zeker met 4 verschillende, die op andere pc's goed werken. Waar het hem in zit is dat XP moeite lijkt te hebben met FAT (FAT16, meer specifiek), waar die devices tot 2 GB vrijwel standaard mee werken. Bovendien wordt het device wel herkend, alleen het filesysteem dat er op staat niet. Vandaar de vraag: 'Wilt u dit device formatteren voor gebruik?'

Waarom heeft deze XP-installatie de pest aan FAT16 gekregen, da's de kern van de vraag.

Verwijderd

zon mp3 spelert kun je makkelijk converteren naar FAT32 hoor, moet ie niet moeilijk over doen...
wel wat raar is, is dat ie die FAT16 niet herkent...dus het zou specifiek aan die XP bak liggen...dan zou ik zeggen installeer je usb een keer opnieuw door in apparaat beheer je usb controller te verwijderen en opnieuw te installeren...desnoods drivers van i-net plukken
Pagina: 1