Toon posts:

nogmaals die fans...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet die stofzuiger uit mijn aopen voeding gehaald voor een andere oude voedings fam met noise control die WEL werkt en die is dan ook heerlijk stil, maar er zit ook zo'n alpha ding op mijn proc met een Y.S. Tech fan en die maakt wel een tyfus herrie dus wil ik hem op 7v laten lopen alleen weet ik niet zeker dat de fan wel gaat draaien elke keer als de pc opstart als je hem op 7v heb staan?

En dan die kleine verrotte fan van abit die op de chipset zit...kan je die er zomaar afhalen of moet je dan een grotere heatsink met hogere fins erop plaatsen?

Verwijderd

Testen, hapert ie? Dan 20 keer controleren en dan zal ie het wel doen.
Luisteren of ie het doet??

Abit zet die fan er niet voor jan lul op. :)

Verwijderd

Topicstarter
Waarom is abit dan het enigste merk met dezelfde chipset die er een fan op knikkert?

Verwijderd

ze vinden dat blijkbaar nodig voor de stabiliteit.
Als je redelijke airflow in je kast heb kan ie er misschien wel af. Moederbordtemperatuur in de gaten houden.

Je kan het gewoon testen. Wordt ie zonder onstabieler? dan zet je hem weer terug.

Verwijderd

Ik zag dit ergens op internet.
Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd!

kickstart:
zet een 1n4001-diode (of schottky) in serie tussen de ventilator en de 5 volt. Zet een dikke condensator (>1000uF) tussen aarde en de koppeling van diode en ventilator.
Als je je pc aanzet staat er 12 volt over de ventilator.
Na enkele seconden daalt de snelheid omdat de condensator is opgeladen.

Kijken of dit tekeningetje lukt...
code:
1
2
3
4
5
12volt o------[fan]----x---|>|------o 5volt
................................|+    
...............................[_] condensator
................................|
aarde(nul) o-----------x

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet mijn pc een uurtje zonder }:O gedraait en dan zie je het volgende gebeuren met mbm...

Stressed:
Afbeeldingslocatie: http://www.imaginegrafx.f2s.com/stressed.gif

Idle:
Afbeeldingslocatie: http://www.imaginegrafx.f2s.com/idle.gif

Waarom is het verschil nou zo groot en wat is er aan te doen? Op 1.85v = 1.97v wordt de cpu 49c stressed...En wat zou er gebeuren met de temp als ik de Y.S. tech fan op me alpha op 7v zou laten lopen...

-------edit--------

Het duurt ong. 2 min om hem zover af te laten koelen en op te warmen...

Verwijderd

meten is weten. Je kan die fan best op 7 volt aansluiten en je comp starten. Dan belasten en temp goed in de gaten houden.

Maar 1.97 V is erg veel en heeft dus ook veel koeling nodig.
Ik zou gewoon het voltage wat verlagen en iets langzamer laten lopen en de fan op 7V en testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ff voor de duidelijkheid, hij draait nu niet op 1.97v, maar op 1.65! ;)

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 21:09 schreef eXistence het volgende:
Waarom is abit dan het enigste merk met dezelfde chipset die er een fan op knikkert?
'ENIGE' ?!

Verwijderd

Op vrijdag 09 februari 2001 22:05 schreef augustus het volgende:
Ik zag dit ergens op internet.
Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd!

kickstart:
zet een 1n4001-diode (of schottky) in serie tussen de ventilator en de 5 volt. Zet een dikke condensator (>1000uF) tussen aarde en de koppeling van diode en ventilator.
Als je je pc aanzet staat er 12 volt over de ventilator.
Na enkele seconden daalt de snelheid omdat de condensator is opgeladen.

Kijken of dit tekeningetje lukt...
code:
1
2
3
4
5
12volt o------[fan]----x---|>|------o 5volt
................................|+    
...............................[_] condensator
................................|
aarde(nul) o-----------x
hier klopt dus geen F*CK van!!
Aangezien de comdensator op gaat laden zal de spanning op het "kruispunt" toenemen tot MAX 12-5=7 Volt!!!
hij loopt OP ipv AF!!!

Verwijderd

mmm nu zie ik dat het WEL kan kloppen :+:+:+

Maar hoeveel spanning valt over de diode:?:?:?:?:?:?

Verwijderd

ik heb eeen abit-kt7a
Maar ik kan mijn alpja fan niet op 7 volt laten lopen word tie te heet bij full load maar als ik ga pitten zet ik hem op 7 volt. Pas als ik ga gamen of film rippen krijgt hij 12 volt

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat nu op 7v en is echt heel erg stil en wordt slecht 2-3 graden warmer :):):)

Verwijderd

Over de diode staat o,6 / 0,7 volt.
Dus er blijft maar 6.3 over voor de fan.

Dat kickstarten met die condensator werkt wel, maar wie wil zijn fans nou op 6,3 volt laten lopen?

ik laat mijn fans liever op 9 volt lopen via een spanningsstabilisator. dan zijn casefans ook een stuk stiller, maar je hebt tenminste nog wel een beetje cooling-power over.

• HitmanWVU
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08-2025
Het is meestal zo: Hoe meer lawaai --> Hoe meer koeling

Verwijderd

Ik heb het geprobeerd: de kickstart-schakeling werkt welzeker. Alleen moet je een nogal dikke condensator gebruiken.

Over een (silicium-) diode valt meestal 0,6 volt, maar soms wel 1,5 volt.
Over schottkydiodes valt ongeveer 0,3 volt.
Over germaniumdiodes valt ongeveer 0,1 tot 0,6 volt

Ik heb de spanningsval even nagemeten met een 100 mA ventilator.
1N4001: 0,55 volt
1N5817: 0,08 volt (lager dan ik dacht!)
germanium: 2,2 volt (???? Als de ventilator draait. Als de ventilator stil staat 0,3 volt)

0,55 volt is meestal verwaarloosbaar, maar als de ventilator net niet draaien blijft is 0,08 volt de oplossing.
Pagina: 1