Toon posts:

Goedkope nummers en beltarieven, hoe werkt dit?

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me momenteel een beetje aan 't verdiepen in de techniek die VOIP aanbieders gebruiken.
Voorbeelden zijn bijvoorbeeld belcentrale.nl of ip-ology.net
Ik was benieuwd of iemand weet hoe dit precies in z'n werk gaat...

Het lijkt me dat deze bedrijven n flink aantal ISDN30 lijnen inkopen, deze met een PRI kaart omzetten in SIP met bv Asterisk... de techniek hierachter is niet zo moeilijk.
Alleen als je dan gaat rekenen met tarieven die KPN voor ISDN30 rekent, dan kom je nooit aan dergelijk lage tarieven voor telefoon nummers... hoe zou dit dan gedaan worden?

Ook vraag ik me af hoe deze bedrijven zulke lage tarieven voor bellen naar vaste lijnen voor elkaar krijgen... iemand die hier iets meer van weet?

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-12 19:20

-d-

Denk niet dat ze een ISDN-30 constructie gebruiken, maar eerder inkopen bij telco's zoals Priority Telecom. Dit soort diensten zijn vaak op maat en zal dus vrij weinig op de website's van de telco's te vinden zijn.

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-12 23:37
Ik denk niet dat dit soort grote bedrijven (groot wat betreft minuten en lijnen) technieken gebruiken die ook voor normale kpn klanten beschikbaar zijn.

De grote voip-aanbieders (die weer voip verkopen aan kleinere aanbieders etc) zitten denk ik eerder aan het kpn netwerk verbonden zoals het mobiele netwerk van (bv) T-Mobile of het vaste netwerk van (bv) Belgacom met het kpn vastnet verbonden zijn.

Gokje hoor, maar het lijkt me iets waarschijnlijker

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:30
Sommige providers hebben C7 trunks naar de switches van providers zoals KPN, BT, Verizon en dergelijke.

Anderen krijgen het op IP basis aangeleverd van dat soort providers.
Ik gok dat ze veel belminuten inkopen en daardoor korting krijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Op de KPN Wholesale website is inderdaad wat over te vinden.
Je kunt je eigen apparatuur in de colo van KPN plaatsen om zo je eigen netwerk aan dat van hun te koppelen:
http://www.kpn-wholesale.com/cms/asp/products.asp?ID=160
Als je hier klikt op tariffs zie je inderdaad de tarieven waar je naar toe wilt. Geen idee of hier ook minimale afname verplicht is...
Maar wat voor hardware/software zou je daar voor nodig hebben?