[XP] Hoog CPU-gebruik svchost.exe (RPC)

Pagina: 1
Acties:

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:51
Sindskort merk ik dat svchost.exe soms nogal veel van mijn CPU inneemt. Dit is niet meteen na de boot, maar meestal nadat ik mijn laptop op stand-by heb gehad. Het proces neemt dan gemiddeld 5-10% van mijn CPU in met wat uitschieters.

Met Process Explorer heb ik ontdekt dat deze svchost.exe verantwoordelijk is voor de Remote Call Procedure (rpcss), en dit heeft van alles met netwerkverkeer te maken (deze svchost.exe is dan ook een netwerkservice). Nogal breed dus.

Ik had gisteren mijn laptop opnieuw geïnstalleerd vanwege wat andere irritaties en ik dacht dat sowieso daarmee dit probleem ook wel weg zou zijn. Niet dus...

Heeft iemand enig idee hoe ik kan achterhalen wat de oorzaak is? Of een kant-en-klare oplossing? Via Google kom ik alleen oplossingen uit die een hoog CPU-gebruik i.c.m. svchost en Windows Update oplossen, maar dat is niet mijn probleem. Verder is het nogal lastig te deduceren wat het probleem daadwerkelijk is omdat het lastig reproduceerbaar is. Het komt voor nadat ik mijn laptop uit stand-by haal, maar niet altijd.