Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PIR bewegings sensor, kapot door zonlicht?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Sinds 2 maandjes ofzo heb ik buiten eeen PIR bewegingssensor gemonteerd, 10€, piepertje eraan en je hebt een handige deurbel zonder te hoeven aanbellen ;)

Maargoed, dat werkte, als er iemand kwam ging hij piepen/ Totdat er een tijdje niemand was geweest en er gister een auto langs reed. Toen ging hij niet af. Dus ik daarnet even testen, en pas op een meter afstand zwaaien met mijn hand is voldoende om hem te doen schakelen.

Het lijkt er dus op dat hij in de loop der tijd minder is gaan presteren. En dat kunnen denk ik 2 dingen zijn:

De voeding, geeft 15v bleek daarnet, terwijl hij 10-14volt wil.
Zonlicht, wat direct op de behuizing schijnt overdag.

Overigens hangt ernaast nog 1 om de buitenverlichting te schakelen, en die doet het al jaren probleemloos :?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Is die sensor een volledige module, of is dat een losse sensor waar jij je eigen dingen aan hebt gehangen?
Als het een losse sensor is, dan zou het wel eens kunnen zijn dat je niet ESD-veilig hebt gewerkt, en zo de sensor half stuk hebt gemaakt, waardoor ie sneller zal verouderen en niet meer volledig volgens specificatie's zal werken.

Het directe zonlicht icm te hoge voedingsspanning is ook niet ideaal, maar als de sensor voor de buitenverlichting daar geen last van heeft (ik neem aan dat ie dezelfde 15V voeding krijgt) kan dat de primaire oorzaak niet zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Dit klinkt misschien heel flauw, maar is de PIR goed schoon?

Sommige modellen zijn namelijk heel gevoellig voor vuil. De meeste zijn overigens ook niet geschikt voor buiten gebruik, dus inspecteer de binnenkant eens op groene aanslag, insecten, corrosie etc.

Verwijderd

Kan natuurlijk gewoon vocht in getrokken zijn?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Topicstarter
Het was een kant-en-klare module, voor 11€ gekocht bij farnell. klik / datasheet

De sensor voor de buitenverlichting heeft ook een soort van zonnekapje, en die wordt op 230~ aangesloten, en stuurt daarmee dus meteen de verlichting aan. De spanning was om prefcies te zijn 14,82 volt en zakte naar 14,78 als de bel ging. Als deze dus echt kapot is, dan kan ik altijd op de andere sensor nog een relais aansluiten en zo de bel aansturen.

Hij is verder gewoon heel schoon en droog. Hij hangt vlak onder de dakgoot, en er was geen stofje of spinnenweb te zien van binnen :)