Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Nowhereman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 09:59
Ola!

Mijn vriendin heeft vorige maand een nokia 7390 gekocht, leuk ding, werkt prima alleen viel ons vanvond iets op. Je kunt zoals bij veel toestellen je smsjes aan elkaar breien, het toestel doet dit automagisch en je ziet een tellertje lopen met hoeveel karakters je getikt hebt en hoeveel smsjes dat dan zijn.
Nu is een sms standaard 160 karakters lang is (dit kon ik bevestigen door in mijn eigen nokia te kijken, waar dit ook wordt aangegeven) dus dat weet ik zeker. Als ik echter in het schermpje van de 7390 kijk dan zie ik dat deze begint bij 1000/1 dus 1000 karakters te besteden en we beginnen bij 1 sms. Bij het 839ste karakters verspringt het tellertje en beginnen we aan de 2e sms. Dit klopt nog. *tik tik* Nu komt het, bij 639 verspringt het tellertje opniew, nu naar 3... en wederom bij 540 naar 4

1000 - 160 = 840
- 160 = 680
- 160 = 520

Behalve het feit dat dit tellertje niet klopt, worden er dus ook echt (in dit geval) 4 smsjes verstuurd, dit is na te zien in de berichtdetails van het verzonden bericht
(verzonden: 4/4). Dat is dus leuk verdient voor de provider... :(

Nu lijkt het me sterk dat ze dit bij Nokia bewust hebben gedaan om de portemonnee van een onbekende provider te gaan spekken maar ik ben des te meer benieuwd of er meer mensen zijn met ditzelfde fenomeen in dezelfde foon, of in een andere....

Hier nog even de specs:

Merk: Nokia
Type: 7390
Versie: 04.51
29-11-06
Rm-140

Ben benieuwd wat jullie (be)vinden :)

-Pwn the day-

• mnielsm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:45
Welke tekst wilde je versturen?

Ik heb bij mijn nokia wel eens gemerkt dat als je minder standaard tekens wilde versturen (zoals bijvoorbeeld € of ¿) dat deze 2 tekens inneemt in plaats van 1 zoals de standaard tekens en een paar speciale karakters.

Voor het eenvoudigste zoeken naar alle chinese webshops: www.chinapricefinder.com

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-11 12:53

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Ga naar:

- Menu
- Tekstberichten
- Tekenondersteuning

En zet die op beperkt. Probleem opgelost! Dacht ik

De vraag was goed, het was niet makkelijk te vinden, maar toch had je het volgende keer beter in het algmene topic kunnen doen.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als ik het goed lees (het is nogal onleesbaar), dan bedoel je dat het eerste SMSje 160 tekens lang is, het tweede SMSje is 200 tekens, het derde 100 tekens en de vierde weten we niet?

Het tekentellertje is dan fout, want je kan natuurlijk geen 200 tekens sturen in een SMSje; dus ik zou weleens willen weten hoeveel tekens in welk SMSje de ontvanger heeft gezien. Of die 4 SMSjes terecht zijn kan ik niet beantwoorden want er staat nergens wanneer je gestopt bent met tikken.

Als de teller niet te vertrouwen is (wat er zo op lijkt), dan moet je dus kijken wat er echt is ontvangen (en dit vergelijken met wat er is ingetikt)!

Aanvulling:
Mijn Nokia (N73) geeft het aantal tekens dat nog in de SMS past aan:

1 tot 160 tekens: (bijv.) 45 (1) (nog 45 te gaan in SMS1)
161 tot 160+146 tekens: 34 (2), etc. (nog 34 te gaan in SMS2)

Aan het bovenstaande kan je al zien dat mijn tweede SMS maar 146 tekens werd. Door nog even door te gaan zag ik dat mijn derde SMS 153 tekens kon worden. De vierde heb ik niet meer gezien.

In 3 SMSsen kan mijn telefoon dus 160+146+153 = 459 tekens kwijt. Als je goed rekent zie je dat de grens van het derde naar het vierde SMSje op de 460 tekens zit. Dit komt overeen met jouw "en wederom 540 naar 4".

Dus, tot zover lijkt jouw telefoon niet (echt) in de war.

Nu dan, waarom werkt die message size nu zo? Wikipedia helpt:
Larger content (known as "long SMS" or "concatenated SMS") can be sent segmented over multiple messages, in which case each message will start with a user data header (UDH) containing segmentation information. Since UDH is inside the payload, the number of characters per segment is lower: 153 for 7-bit encoding, 134 for 8-bit encoding and 67 for 16-bit encoding. The receiving handset is then responsible for reassembling the message and presenting it to the user as one long message. While the standard theoretically permits up to 255 segments, 6 to 8 segment messages are the practical maximum, and long messages are often billed as equivalent to multiple SMS messages.
Zo, doordat je de SMSjes weer aan elkaar wil plakken is er 7 tekens per bericht nodig. Dit getal 7 kan je goed terugvinden in de aantallen (jaja, stochastiek) hierboven.

Dit is wat er gebeurd:

Totdat je het 161e teken intikt past alles nog in één SMS. Je teller loopt dus tot 160 tekens. Alles goed. Nu tik je het 161e teken in. Omdat er nu in het eerste SMSje een header bij moet (7 tekens) schuiven er 7 tekens van SMS1 naar SMS2. SMS2 heeft ook 7 tekens nodig voor de header, dus deze heeft maar 160 - 7 tekens van zichzelf minus de 7 tekens van SMS1. Dat maakt 146. Ieder volgend SMSje heeft gewoon 153 tekens te besteden.

Wat je ziet gebeuren is dus uitstekend :) Het kan niet beter :)

edit:

The real WTF! is natuurlijk dat het versturen van 140 bytes 12ct kost.

[ Voor 64% gewijzigd door Sendy op 30-07-2007 23:35 ]

• Wou T
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03-2022

Wou T

En gaan...

Ik had dit probleem laatst ook en ik kwam erachter dat het kwam omdat ik een e met trema gebruikt had. Dus let op speciale tekens!

Intel Core 2 Duo E6600 2.4ghz, Asrock Conroexfire-eSata2, Antec Lifestyle Sonata II, Kingston 4gb DDR2-533, Jetway 8800GT 512mb, Seagate Barracuda 7200.10 250gb Sata2, NEC 16x Dual-layer, Samsung TFT 730BF, Logitech X-540 5.1, Creative Audigy SE 7.1