Is de bewaarplicht dood?

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-10 16:22
Nu de kogel door de kerk is, legt iedereen zich blijkbaar neer bij de europese bewaarplicht? Want hier op GoT wordt er niet zoveel meer over gediscussieerd.

Ik heb er over nagedacht en gezocht op internet, maar ik krijg er geen vinger achter WAT er nu precies bewaard gaat worden. Wie met wie belt of mailt geloof ik wel, maar hoe zit het met webverkeer? Want als elke url wordt gelogd, dan zou dat _rampzalig_ zijn voor je privacy. Dat zou namelijk betekenen dat ze bijvoorbeeld al je zoektermen bij zoekmachines kunnen zien, en elk topic dat je leest op een forum. Dat gaat veel verder dan alleen verkeersgegevens...

Weet iemand hoe het zit? Wordt echt elk url gelogd? Want dan wordt het hoog tijd om een oplossing te gaan zoeken lijkt me, want waar ik naar zoek op internet heeft echt niemand ook maar een moer mee te maken. Weet iemand een oplossing zoals een goede anonymous proxy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-10 11:41

LauPro

Prof Mierenneuke®

Mja ik zou zeggen verdiep je eens in Tor, Truecrypt etc. Dat gaat de nieuwe weg worden. Hiermee wordt de bewaarplicht in principe onzinnig en het wachten is dan tot encryptie gaat worden verboden. Ik zie het niet snel gebeuren, zodra men door heeft dat het allemaal opgeblazen is en dat crimelen als encryptie is verboden die alsnog zullen gebruiken dat het dan vanzelf inzakt (daarvoor zijn het criminelen).

Dus ja, hij gaat eraan komen, de aboprijzen van providers gaan omhoog. Maar of het uiteindelijk wat uit haalt... Ik zie het als een volgende stap naar een nog ongrijpbare samenleving.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
LauPro schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:48:
Mja ik zou zeggen verdiep je eens in Tor, Truecrypt etc. Dat gaat de nieuwe weg worden.
Tor is een beetje overkill. Dat ze bijhouden met wie ik mail is een ding, maar elke website die ik bezoek (en dan vooral wat je binnen een website doet, dus zoektermen en pagina's) dat gaat _veel_ te ver. Volgens mij hebben de heren politici zich dit helemaal niet gerealiseerd.
Hiermee wordt de bewaarplicht in principe onzinnig en het wachten is dan tot encryptie gaat worden verboden. Ik zie het niet snel gebeuren, zodra men door heeft dat het allemaal opgeblazen is en dat crimelen als encryptie is verboden die alsnog zullen gebruiken dat het dan vanzelf inzakt (daarvoor zijn het criminelen).
Encryptie kan niet worden verboden. Uit een goed versleutelde datastroom is namelijk niet af te leiden dat het versleutelde data is, dus kan nooit bewezen worden dat je je gegevens versleutelt. Daarnaast zou het verbieden van encryptie meteen alle vormen van internetbankieren e.d. compleet onveilig maken, dan worden we 10 jaar teruggeworpen in de tijd en moeten we allemaal weer bankoverschrijvingen gaan insturen.
Dus ja, hij gaat eraan komen, de aboprijzen van providers gaan omhoog. Maar of het uiteindelijk wat uit haalt... Ik zie het als een volgende stap naar een nog ongrijpbare samenleving.
Het gaat me niet om de prijzen. Dan neem ik wel een langzamer abonnement. Het gaat me om het principe dat mijn internetgedrag verregaand wordt vastgelegd en dat ik zelf geen idee heb wie het allemaal kan inzien en waarom. Dus de vraag blijft staan: wordt echt elk URL gelogd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat ik heb begrepen is dat het provider verplicht wordt om alle HTTP-headers te loggen als het gaat om URLIs en de e-mail die zij hosten. Hoe het zit met 'onafhankelijke' webhostingbedrijfjes weet ik niet. Lijkt me lastig uitvoerbaar iig, volgens mij zijn in eerste instantie de ADSL/kabel etc providers aan de beurt. En in Nederland kan het best wel eens zijn dat KPN, BBNed etc dat gaan doen ipv de providers zelf.

En denk niet dat het niet snel kan gaan. Kijk maar naar trajectcontrole/rekeningrijden. Daarvan zei ook iedereen 'te omslachtig', 'ocr gaat nooit werken' etc. En nu is het al eigenlijk zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Censuur zit er aan te komen, het loggen van alles wat we doen op het internet zit er aan te komen en we kunnen er simpelweg geen zak aan doen. Gevalletje jammer maar helaas. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Dus dat is tegenwoordig de modus? We kunnen er niks aan doen dus we accepteren het maar? Tjongejonge, het lijkt erop dat Nederlanders echt niks beters verdienen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

@thedude: even rustig doen, aan de paniekjournalistiek van Journaal op 3 hebben we niets. Er zijn zat methodes waardoor dit gewoon heel heel lang kat- een muisspel gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

PhilipsFan schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:09:
Tor is een beetje overkill. Dat ze bijhouden met wie ik mail is een ding, maar elke website die ik bezoek (en dan vooral wat je binnen een website doet, dus zoektermen en pagina's) dat gaat _veel_ te ver. Volgens mij hebben de heren politici zich dit helemaal niet gerealiseerd.
Je noemt het wel overkill, maar het requesten van pagina's vanaf willekeurige IP adressen is volgens mij wel de enige manier om te zorgen dat ze niet een overzicht kunnen krijgen van alle pagina's die jij bezocht hebt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
PhilipsFan schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:43:
Ik heb er over nagedacht en gezocht op internet, maar ik krijg er geen vinger achter WAT er nu precies bewaard gaat worden. Wie met wie belt of mailt geloof ik wel, maar hoe zit het met webverkeer? Want als elke url wordt gelogd, dan zou dat _rampzalig_ zijn voor je privacy. Dat zou namelijk betekenen dat ze bijvoorbeeld al je zoektermen bij zoekmachines kunnen zien, en elk topic dat je leest op een forum. Dat gaat veel verder dan alleen verkeersgegevens...
:? Dit is toch niets nieuws, ja alles wordt gelogd. Ja alle telefoon gesprekken al je urls alles.
De zelfde manier hoe je van je ISP een mailtje krijgt dat je spamt virussen verspreid ed.
Alles gaat gewoon in het grote logboek. Toevallig zit ik er iets dichter op dan andere mensen.
Maar wij kunnen gewoon nagaan als je de tijd op geeft en je tel nr. Naar wie je hebt gebeld hoe lang
en hoe de verbinding verliep. Zelfde voor je web activiteiten, alles wordt opgeslagen en bekeken.
Natuurlijk niet alles actief door een persoon, als er aanleiding voor is dan wordt er pas persoonlijk naar gekeken.

[ Voor 27% gewijzigd door battler op 31-07-2007 01:14 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het lijkt er inderdaad op dat de bewaarplicht (vooralsnog) aan het sterven is:
Hof van Justitie verklaart de richtlijn betreffende gegevensbewaring ongeldig

[ Voor 31% gewijzigd door begintmeta op 08-04-2014 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:05

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Damn, anders trek je even een oude koe uit de sloot :o
Heeft dus kennelijk 7 jaar geduurd voor de hoge heren er uit waren. Zou eens tijd worden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1