Fans via software aansturen

Pagina: 1
Acties:

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-01 11:17
Ik krijg binnenkort een Asus P5N32-E SLI moederbord waar 8 fan aansluitingen op zitten. In de handleiding staat dat 4 van de 8 regelbaar zijn in de bios en het totaal max. 26.4W mag verbruiken. Ik heb 4 120mm fans aangeschaft (Antec LED, geen TriCool) die een 3 polige aansluiting hebben en er dus keurig op passen en tezamen 4 x 2.88 = 11.52W verbruiken. Geen probleem zou je zeggen maar...
In de handleiding van de Antec fans staat:
Connect to a non-variable power connector only. For best performance, Antec recommends that LED fans only be connected to a standard (steady-voltage) 12V DC power connector. If your motherboard or power supply supports fan speed control, DO NOT connect the LED fan to that variable-voltage header or output.
Geldt dat voor alle LED fans? Ik zie niet echt wat voor problemen het kan geven. Het MB kan het verbruik makkelijk aan dus wat kan er misgaan? Zetten ze dit er soms in omdat er anders mensen gaan zeuren dat de LEDs steeds feller en dan weer minder fel gaan branden als het voltage op en neer gaat?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Ze gaan niet feller en minder fel, maar de LED's gaan flikkeren e.d

Je kan de ventilator wel modden, dus dat je de LED's met een weerstand aan 12V hangt, en de fan gewoon laat aansturen door software.

Dit heb ik zelf ook eens gedaan (heb nu geen PC meer) en dat wou prima.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 30-07-2007 20:09 ]

• Nisei
Meen je dat? Sinds wanneer doen LEDs dat als het voltage wat omlaag gaat?

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:35
Nisei schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:10:
Meen je dat? Sinds wanneer doen LEDs dat als het voltage wat omlaag gaat?
LED's gaan minder fel branden als je ze op een normale spanning aansluiten. Maar de fan op je moederbord krijgt geen lager voltage, waardoor hij langzamer gaat draaien. Maar hij krijgt stroom met PWM aangeleverd, wat de frequentie veranderd, daardoor gaat de fan langzamer draaien.

Moeilijk verhaal, maar je LED's dimmen dus niet.

De fan werkte trouwens prima bij mij, alleen de LED's dus niet :P

Maar dat valt ook te fixen zoals ik al zei.

• Nisei
Aha, dat wist ik niet. Ik dacht dat die snelheden gewoon geregeld werden door het voltage te verlagen (dat werkt nl ook prima) maar ik heb net even het nodige over PWM nagelezen en ik snap hoe het in z'n werk gaat. Dat modden kan ik altijd nog wel gaan doen, het gaat mij er eigenlijk om dat ik niet wil dat er iets stukgaat aan het moederbord. Die fans waren heel goedkoop dus dat maakt me niet zoveel uit.