Toon posts:

Geen beeld op G3

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

onlangs heb ik een gebruikte G3 kunnen bemachtigen. Maar tijdens het opstarten krijg ik geen beeld. Het boot-proces wordt wel goed doorlopen, aangezien je de harde schijf kun horen en de lampjes gaan branden. Als het boot-proces doorlopen is, althans dat vermoedt ik aan het geratel van de hd te horen, kan ik de G3 uitzetten m.b.v. de aan/uit-schakelaar. Dit alles is gebeurd na het toevoegen van 128MB SDRAM. Deze heb ik nu verwijderd, maar het probleem blijft. Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken in dit geval. Ik hoopd iemand hie rme op weg kan helpen.
Alvast bedankt.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zou je misschien de volledige systeemspecificaties willen vermelden? Een "G3" nl. nogal algemeen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Ja tuurlijk. sorry.
Het betreft een Power Mac G3, 350 Mhz/512k cache, 6GB hd en hier zat 4 maal 64MB SDRAM in.

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-02 13:52
Misschien de pram resetten.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben helaas nog niet zo heel erg bekend met de Mac.
Maar hoe reset ik de pram?

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
ben er ondertussen achter hoe ik de pram dien te resetten en heb dit dan ook met succes kunnen uitvoeren. Ik hoor tenminste voor de 2e keer het opstart-melodietje. Hierna krijg ik vervolgens een grijs/groen-achtig beeld op mijn monitor voor enkele seconden en vervolgens wordt het beeld op mijn monitor wederom zwart en begint het groene lampje van de monitor wederom te knipperen. Hoe ga ik vervolgens verder te werk?

Alvast bedankt voor de genomen moeite....

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Wat voor een monitor heb je eraan hangen?

offtopic:
Overigens vreemd dat er 512k Cache inzit. De enige Power Mac G3 met 350 MHz is de Power Macintosh G3 (Blue and White), welke 1 MB L2 cache heeft.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Een Samsung SyncMaster 753DFX, maar ik heb ook al een 15inch TFT-schermpje geprobeerd.

Verwijderd

Topicstarter
Wat betreft die cache. Die gegevens staan vermeldt op het "stickertje" op de achterkant van de G3.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben iets verder gekomen.
Zodra ik de harde schijf los koppel, krijg ik tijdens het opstarten een knipperend mapje/macos-logootje. Betekent dit nu dat de hd kapot is? En zo ja, hoe kan ik dit testen?

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dan klinkt het meer alsof er bij het opstarten van Mac OS een resolutie of verversingsfrequentie wordt gekozen die buiten het bereik van de monitor ligt. Een knipperend mapje betekent dat ie het OS niet kan vinden. Je kunt kijken wat er gebeurd als je opstart vanaf de installatiecd. Daarmee kun je gelijk ook je HD testen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hd weer aangesloten en geporbeerd te booten van de installatie-cd. Echter loop ik hier tegen hetzelfde probleem aan als het booten van de hd. Mijn scherm wordt wederom zwart en het lampje van de monitor begint wederom te knipperen. Ik heb ook even de Xubuntu LiveCD, voor PowerPC's gedownload, en van deze LiveCD kon ik wel booten, zonder problemen.

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-02 22:31
Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2007 @ 07:56:
Ik heb de hd weer aangesloten en geporbeerd te booten van de installatie-cd. Echter loop ik hier tegen hetzelfde probleem aan als het booten van de hd. Mijn scherm wordt wederom zwart en het lampje van de monitor begint wederom te knipperen. Ik heb ook even de Xubuntu LiveCD, voor PowerPC's gedownload, en van deze LiveCD kon ik wel booten, zonder problemen.
Bij het booten van cd toch wel C ingedrukt gehouden tijdens het opstarten he?
Is het de originele installatie cd? sommige van internet (vanuit windows) gebrande werkten bij ook niet op mijn G3. Ik heb toen een originele Panther cd versie van dawuss gekocht.

[ Voor 4% gewijzigd door justinb81 op 03-08-2007 08:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die C-toets wist ik ondertussen, staat nl. ook op de CD's vermeldt. Heb hier originele CD's liggen en heb er al verscheidene geprobeerd. Nl. Programmatuurinstallatie CD's en een programmatuurherstel CD van zowel versie 9.0.4 als 10.2.2. Wat ik overigens wel vreemd vind, is dat nergens duidelijk op vermeldt staat dat het een installatie CD is MacOS. Wat moet er normaal gesproken dan op de CD staan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu booten van mijn installatie-cd MacOS X. Alleen lijkt het systeem te hangen op de 1 of andere manier. Ik zie namelijk alleen maar een klein MacOS-logo in het midden van het scherm en een klein, draaiend cd in de linker bovenhoek. Overigens draait de cd in de cdrom-drive ook niet meer. Geen idee hoe ik nu verder moet.

Alle suggesties zijn welkom.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Boot je normale systeem eens met shift ingedrukt? Of een andere optie: heb je een andere monitor beschikbaar? Of een nieuwere OSX trouwens. Dat draaiende CD'tje bovenin is al sinds 10.2 verbannen. 10.3 (Panther) moet nog wel werken op een G3/350 denk ik.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 05-08-2007 16:57 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reaktie.
Het "normale" systeem booten met de shift-toets ingedrukt, werkt niet. D.w.z. ik krijg weer een zwart scherm en een knipperend groen lampje op de monitor. Een andere monitor, een 15inch TFT-schermpje, biedt helaas ook geen soelaas. Een recentere versie van MacOS heb ik ook niet tot mijn beschikking. Overigens, wil de G3 helemaal niet booten met een MacOS 9 in de cdrom-drive.
Pagina: 1