Batch file met speciale tekens als tekst.

Pagina: 1
Acties:
  • 466 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-07 15:41
Een bacth file met speciale tekens als tekst te gebruiken bezorgt me op moment alleen maar kop zorgen (voorbeeld: | _ > < )

Nu heb ik al met de functies zoals:
ECHOS, ECHOSERR, ECHOERR, SCREEN, SCRPUT, TEXT and VSCRPUT, and the internal variable _ECHO.
lopen spelen maar mocht allemaal niet baten, ook de regel beginnen, eindigen of alleen beginnen met escape characters werkt ook niet.

Het probleem is dat wanneer ik bv " gebruik deze in de batch zichtbaar zijn en dat is eigenlijk niet de bedoeling

Nu kan het opgelost worden een backspace character te gebruiken (ASCII 8, Ctrl-H) maar ook dit heeft geen effect.

Ik krijg het zoiezo eigenlijk niet in beeld batch file klapt er elke keer uit (tenzij ik het weg laat :) )

Iemand DE oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 17:10

Gerco

Professional Newbie

Gebruik ^, dus zo:
echo ^<^>^_^|

Geen idee of alle tekens hiermee werken though.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Gerco schreef op maandag 30 juli 2007 @ 20:11:
Gebruik ^, dus zo:
echo ^<^>^_^|

Geen idee of alle tekens hiermee werken though.
Dat heb ik ook geprobeerd maar grootste probleem zit hem in het | teken.
Maakt niet uit wat ik gebruik of probeer elke keer loopt ie stuk op |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Niet helemaal onlogisch dat '|' in een batchfile wat lastig is: 't is het 'pipe' karakter dat de output van het commando aan de linkerkant doorgeeft als input aan het commando aan de rechterkant.

Maar geef 's aan wat je wil bereiken, en onder welk OS je dat wil doen? Misschien is WSH (Windows Scripting Host), een andere command interpreter (4NT, bash, csh, noem maar op) of een klein perl of python scriptje een goeie oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50

Reptile209

- gers -

Check deze pagina eens. Als je het ge-escapede teken nog een paar keer gebruikt (in een variabele, een echo, etc), wordt er steeds een ^ "opgebruikt". Je moet er dan meer escapes voor zetten, totdat er voldoende overblijft om je doel te bereiken.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
@Reptile209
Dat werkt tot op zekere hoogte, batch file vliegt er niet uit maar nu blijft dat escape character weer zichtbaar terwijl als je de beschrijjving leest dit niet het geval zou moeten zijn.

@Afterlife
Het is een soort van intro scherm welke tijdens het runnen een dos applicatie start. (onder winxp)
Tijdens het runnen komt er feedback van de app terug welke in het zelfde scherm weer gegeven wordt (error's zeg maar).

Het leek me wat boeiender tijdens de start van de batch even een soort van logo (ASCII) te laten zien (alleen tekst is ook niet alles) maar dit lijkt dus niet te werken.

Zou het misschien wel werken als de inhoud van een text file weergegeven wordt tijdens uitvoer batch i.p.v. het in de batch zelf te verwerken of heeft dos dan nog steeds moeten met het | teken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:50

Reptile209

- gers -

schumi2004 schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 10:15:
@Reptile209
Dat werkt tot op zekere hoogte, batch file vliegt er niet uit maar nu blijft dat escape character weer zichtbaar terwijl als je de beschrijjving leest dit niet het geval zou moeten zijn.
Post eens (wat van) de code die je nu gebruikt en het resultaat dat je er mee krijgt. Misschien zien "we" dan wat er misgaat.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 21:58
Dit werkt bij mij gewoon hoor

Batchfile:
1
2
3
echo ^/^\^_^/^\