Veel topics op GoT gaan over dual boot systemen met Vista/XP en hoe je 1 van de 2 veilig kan verwijderen, maar slechts weinig (eenduidige) topics gaan over het correct backuppen van zo'n dual boot opstelling. De aandachtspunt is MBR (master boot record) benodigd voor het opstarten van je systeem.
Tijdens het installeren van een dual boot Vista/Xp systeem is het bijv. belangrijk om EERST XP te installeren (met eigen MBR) en DAN PAS Vista zodat je de optie kunt kiezen voor een dual boot waarbij Vista de MBR (eerder aangemaakt door XP) nu aanpast.
Maar hoe moet je die dual boot opstelling nu het beste backuppen?
Ik ben gewend Norton Ghost 2003 te gebruiken met XP waarbij je een optie kunt kiezen om MBR mee te schrijven naar je image. vraag 1: werkt dit truucje nog steeds, ook al is de MBR van XP door Vista aangepast?
Concreet voorbeeld: (mijn eigen systeem)
Backup terugzetten: 1 v/d 2 OS-en is corrupt geraakt; HDDs zijn gelukkig hardwarematig nog in orde (dit is in mijn geval gelukkig hypothetisch)
vraag 3: is er een recovery van MBR nodig?
vraag 4: doe je dit middels fixboot en fixmbr van de recovery console op de XP CD (nu werkt alleen nog je XP) gevolgd door reparatie middels Vista-DVD (om dual boot menu te krijgen)?
Tijdens het installeren van een dual boot Vista/Xp systeem is het bijv. belangrijk om EERST XP te installeren (met eigen MBR) en DAN PAS Vista zodat je de optie kunt kiezen voor een dual boot waarbij Vista de MBR (eerder aangemaakt door XP) nu aanpast.
Maar hoe moet je die dual boot opstelling nu het beste backuppen?
Ik ben gewend Norton Ghost 2003 te gebruiken met XP waarbij je een optie kunt kiezen om MBR mee te schrijven naar je image. vraag 1: werkt dit truucje nog steeds, ook al is de MBR van XP door Vista aangepast?
Concreet voorbeeld: (mijn eigen systeem)
- 2 fysieke HDDs in hardwarematige RAID 0 -> voor je OS gelden deze als 1 fysieke HDD
- partities:
C: XP;
H: Vista - beide in dual boot
- XP: Ghost 2003 incl. MBR
- Vista: eigen backup functie om hele partitie op DVD (of ander schijf) weg te schrijven
- van beide OS heb ik een originele installatie-CD, respectievelijk -DVD
Backup terugzetten: 1 v/d 2 OS-en is corrupt geraakt; HDDs zijn gelukkig hardwarematig nog in orde (dit is in mijn geval gelukkig hypothetisch)
- XP corrupt? -> Ghost image van XP terugzetten incl. door Vista tijdens installatie aangepaste MBR
vraag 3: is er een recovery van MBR nodig?
vraag 4: doe je dit middels fixboot en fixmbr van de recovery console op de XP CD (nu werkt alleen nog je XP) gevolgd door reparatie middels Vista-DVD (om dual boot menu te krijgen)?
- Vista corrupt? -> Vista image terugzetten