ADSL modem/router zonder software te installeren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• mattiman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-05-2023
Is het bij alle ADSL aanbieders noodzakelijk software te installeren om gebruik te kunnen maken van je internetverbinding?

De reden dat ik dit vraag is: ik heb nu kabel van casema. Modem aangesloten op internet, daaraan een draadloze router. Ik heb nog nooit iets in hoeven stellen op m'n computers, iedereen kan gewoon bij me langs komen en zo (draadloos of via kabeltje op router) op internet. Heb nog nooit software hoeven installeren.Doet het gewoon altijd. Soms een keertje even resetten door stekker in en uit te halen, verder niet.

Binnenkort verhuizen en zat te kijken naar aanbieders. Maar - bijvoorbeeld- bij ADSL family van Orange moet je dus software installeren, op al je computers. Als het even kan wil ik dat vermijden.

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-12 21:54
Je hoeft alleen software te installeren als je de modem via usb op je computer aansluit. Dit is bij jou niet het geval, jij wil draadloos of via je router, dan heb je geen software nodig.

Het enige wat kan zijn is dat je zelf je netwerkinstellingen in moet stellen. Maar als je deze gewoon op dhcp laat staan, dan werkt dit gewoon altijd.

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Ik heb bij HetNet en XS4ALL nooit software hoeven te installeren.

Gewoon modemwaarden instellen, username & password erin, en gaan met die banaan. :)

• Yousif
  • Laatst online: 01-12 22:27
Ik heb zelf ook draadloos van tele2 heb er wel software bij gekregen maar ik heb het nooit geinstalleerd, en hij doet het prima..

• mattiman
Ok, bedankt voor de reacties. Leek me al zo vreemd. Had wel Orange gebeld, maar je weet hoe dat gaat: echt snuggere antwoorden krijg je niet van zo'n bijverdienende scholier die wat standaardantwoorden van z'n scherm op leest..

Ik krijg wel eens bekenden over de vloer en als die met hun laptop gewoon direct draadloos contact hebben is dat wel zo handig

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
mattiman schreef op maandag 30 juli 2007 @ 23:02:
Had wel Orange gebeld, maar je weet hoe dat gaat: echt snuggere antwoorden krijg je niet van zo'n bijverdienende scholier die wat standaardantwoorden van z'n scherm op leest..
En bedankt he :X

PSN: djmurcielago

• mattiman
De twee mensen die ik aan de lijn kreeg beweerden bij hoog en laag dat je altijd software moet installeren. Ook bij kabel. Toen ik ze vertelde dat ik toch echt niks geinstalleerd heb bij mijn kabel internet, lazen ze nogmaals maar even hun standaardantwoord op.

In elk geval kan het misschien wel zo zijn dat je bij OrangeADSL family met zo'n "Livebox" wel software moet installeren, en bij andere providers/abonnementen met andere modems niet. Als iemand daar nog een antwoord op weet?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59
mattiman schreef op dinsdag 31 juli 2007 @ 07:54:
De twee mensen die ik aan de lijn kreeg beweerden bij hoog en laag dat je altijd software moet installeren. Ook bij kabel. Toen ik ze vertelde dat ik toch echt niks geinstalleerd heb bij mijn kabel internet, lazen ze nogmaals maar even hun standaardantwoord op.

In elk geval kan het misschien wel zo zijn dat je bij OrangeADSL family met zo'n "Livebox" wel software moet installeren, en bij andere providers/abonnementen met andere modems niet. Als iemand daar nog een antwoord op weet?
Zolang je er een router tussen hebt (en deze goed geconfigureerd is) hoef je nooit software te installeren, dat is juist het hele idee achter een router. Deze maakt de connectie met je isp, en verdeeld vervolgens via dhcp alle benodigde instellingen zodat je op de clients niks hoeft in te stellen/installeren.

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:52
De meegeleverde software dient enkel om het modem te voorzien van de juiste gebruikersnaam en wachtwoord, en om de netwerkinstellingen op je PC goed in te stellen voor gebruik van dat modem.
Wanneer jij in staat bent om dat handmatig allemaal even goed te zetten dan hoef je de cdrom niet te gebruiken.

• mattiman
Ok, dat maakt het al wat duidelijker. Het punt is, ik heb nog nooit een modem hoeven configureren, software hoeven installeren of iets in moeten stellen om op internet te kunnen. We hebben Macbooks hier en heb nog nooit iets met netwerkinstellingen hoeven doen, ook niet bij andere mensen met (al dan niet draadloze) netwerken. Je begrijpt, dat wil ik graag zo houden :)

Omdat ik de zogenaamde computerman ben in familie/vriendenkring vraagt iedereen me natuurlijk altijd te helpen met internetinstallaties. En dat is bijna altijd ellende. Als je al alles zelf goed gedaan hebt blijkt weer dat er bij de provider iets verkeerd zit. Er zullen wel technische redenen zijn dat het zo gaat zoals het gaat, maar volgens mij wordt het hoog tijd voor een aanbieder van plug-and-play internet, ongeveer zoals het met je vroegere telefoonaansluiting ging. Stekker in het doosje en surfen maar :)

Verwijderd

Ok, ik heb de livebox lang geleden geïnstalleerd op een desktop en sinds kort een laptop met vista gekocht. Ik stop de netwerk kabel van de livebox er in en bereid me voor op een lastige installatie. Wat blijkt? Ik zit gelijk op internet zonder ook maar iets te installeren; ook niet mijn username en password.

Zitten mijn inloggegevens in de livebox en heb ik nu wel een veilige internetverbinding? Ik heb er nogal een onbehaaglijk gevoel bij.

Bvd,
Kees

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:59
Inloggegevens zitten inderdaad in de livebox. Hoezo heb je er een onbehaaglijk gevoel bij ?
Pagina: 1