huurtoeslag bij huren via particulier

Pagina: 1
Acties:
  • 4.736 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-08 14:21

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
Ik denk dat de topcititel vrij duidelijk is :) maar even wat gedetailleerder:

Ik kan een appartement huren van iemand (die deze koopt via een hypotheek en dus in bezit heeft). Nou vraag ik me af of ik hier huurtoeslag op kan krijgen (kale huur ronde 500 euro) of is dat niet mogelijk bij particulier verhuur? Ik huur dus het complete appartement.

ik ben student met een maandinkomen van ca 1000 euro

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Voorwaarden huurtoeslag lijkt me een mooi startpunt.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kale huur moet niet meer dan $bedrag zijn én je moet een redelijke woning hebben (dus niet te duur/groot/whatever voor jezelf). Dat laatste wordt per gemeente bepaald.

[ Voor 19% gewijzigd door anandus op 30-07-2007 15:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
hmm, ok. ik ben in september 24 en weet dat ik niet boven de 490 euro kale huur mag komen.

Wanneer vind de gemeente de woning passend en wanneer niet? Het gaat om een normaalformaat appartement met een woonkamer, 1 slaapkamer, losse keuken en losse badkamer. (appartement heeft een koopprijs van ca 130.000,--) Ik weet niet wat de gemeente voor eisen stelt?

Punt is dat ik antikraak woon en mijn "woning" nu tegen de vlakte gaat op korte termijn en ik nog niet in aanmerking kom voor huurwoning/appartement/flat bij de wooningstichting omdat ik te kort ingeschreven sta.

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 21:07

job

490 euro ligt nog altijd ruim onder de maximum waarde om toeslag te krijgen, dus dat moet het probleem niet zijn. Dat je het huurt van een particulier is ook geen punt.
Je leeftijd is ook geen punt, je bent al ouder dan 23.

en of de gemeente een woning niet passend vind.. tja.. misschien zou je gewoon eens het gemeentehuis binnen moeten lopen :).

[ Voor 54% gewijzigd door job op 30-07-2007 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Gezien de voorwaarden lijkt mij dat je wel in aanmerking komt voor huurtoeslag.

500euro kale huur is nogal wat op een inkomen van 1000euro netto. Hier komen kosten voor GWE+telecom+internet+diverse belastingen bij. All-in kom je dan wel op zo'n €700. Dan blijft er €300 over voor kleding+collegeld+boeken+eten+vakantie+uitgaan+gsm. Lijkt me niet ruim.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

en wat als je (like ondergetekende) jonger bent dan 23... dan kun je alleen huurtoeslag krijgen als de huur niet hoger is dan € 343,39, dan heb ik het niet eens nodig 8)7 Alleen kun je hier zo goed als nergens wonen met huur onder dat bedrag

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scighera

Scighera

swim-bike-run

Topicstarter
argro schreef op maandag 30 juli 2007 @ 19:12:
Gezien de voorwaarden lijkt mij dat je wel in aanmerking komt voor huurtoeslag.

500euro kale huur is nogal wat op een inkomen van 1000euro netto. Hier komen kosten voor GWE+telecom+internet+diverse belastingen bij. All-in kom je dan wel op zo'n €700. Dan blijft er €300 over voor kleding+collegeld+boeken+eten+vakantie+uitgaan+gsm. Lijkt me niet ruim.
huurtoeslag gaat er nog vanaf, 240.-- voor 490 kale huur :)

globaal mijn inkomsten en uitgaven

INKOMSTEN
werk 800,--
IBG 250.--
zorgtoeslag 30.--

UITGAVEN
telefonie: 30.--
inet: 20.--
zwemabo: 35.--
verzekering: 94.--
eten: 170.--

Uit ga ik niet, dus hou circa 750.-- per maand over voor bijv huur, kleding en andere (sport)uitgaven. (collegeld e.d betalen mijn ouders). en ben ook niet zo'n vakantieganger. Ik ben wel ca 700.-- per jaar aan inschrijfgeld + vervoer e.d. voor wedstrijden kwijt.

Ik heb nu 4jr antikraak gewoond trouwens, voor 150,-- incl, dus zal we ff wennen zijn

www.triathlete.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verkijk je in ieder geval niet op gemeentebelastingen (rioolrecht, afvalstoffenheffing) en waterschapsbelasting. Afhankelijk van de stad waar je woont kunne al die bedragen aardig oplopen richting de €100 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 21:07

job

In sommige gemeenten (groningen bijvoorbeeld) kan je vrijstelling van bepaalde belastingen aanvragen. Echter alleen als je niet te veel geld op je rekening hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:01

The Legend

*Plop*

100 euro per maand is wel érg veel aan gemeentebelasting :X Wij betalen (teminste, ontheffing aangevraagd :P) ongeveer 350 euro per jaar. Wat betreft die "passendheid", daar heb ik ook mee zitten knoeien. Nergens staat duidelijk wie wanneer bepaald of de woning passend is voor een bepaalde situatie. Ik woon samen in een rijtjeshuis, zowel mn vriendin als ik zijn jonger dan 23. In principe zou je zeggen dat woning veel te groot is voor twee studenten. Bij het uitzoeken van de regeltjes heb ik toen maar eens een woningbouwvereniging gebeld, die zeggen dat dat hele "passendheid" verhaal niet echt opgaat en dat er eigenlijk niet op gecontroleerd wordt.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
The Legend schreef op maandag 30 juli 2007 @ 21:42:
100 euro per maand is wel érg veel aan gemeentebelasting :X Wij betalen (teminste, ontheffing aangevraagd :P) ongeveer 350 euro per jaar.
Afhankelijk van de woonplaats kan de heffing van het hoogheemraadschap ook aardig oplopen. In een duingebied zal die heffing stukken hoger liggen dan ergens in Limburg.

Hier in Den Haag betaal ik €280 aan afvalstoffenheffing, €100 aan rioolrecht, een verontreinigingsheffing van €200 en een ingezetenenomslag van €80 (laatste twee posten komen van het hoogheemraadschap) Totaal dus ruim €650. Je hebt inderdaad gelijk dat €100/maand veel is maar het is wel een bedrag om rekening mee te houden in ieder geval. Deze aanslagen heb je liever niet als verassing in de toch al dure decembermaand.

[ Voor 33% gewijzigd door argro op 30-07-2007 22:01 ]

Pagina: 1